Πολλοί διαβάζοντας τον τίτλο ίσως νομίσουν ότι πρόκειται για ένα παιχνίδι με λέξεις από αυτά που δεν έχουν καμία σημασία και όμως το ζήτημα αυτό είναι ουσιώδες σε περιπτώσεις όπως της Βίλας Ζωγράφου και της Βίλας Παυλίνα αλλά και πολλά άλλα.
π.χ. Η Βίλα Παυλίνα ανήκει στον Δήμο Ζωγράφου και όμως θεωρώ ότι δεν ανήκει στους Ζωγραφιώτες. Το γιατί απλό.
Εκεί κατοικοεδρεύει ένας πολιτιστικός σύλλογος με το όνομα Παλαιοί Ζωγραφιώτες που η μόνη τους πολιτιστική δράση που έχει υποπέσει στην αντίληψη μου είναι κάτι δημοσιοσχετίστικες συνεστιάσεις στις οποίες βλέπουμε να παρελαύνει κάθε δημοτικός άρχοντας της πόλης μας και οι εκδηλώσεις τους να μην έχουν να προσφέρουν το παραμικρό στους δημότες του Ζωγράφου.
Στην περίπτωση της Βίλας Ζωγράφου τα πράγματα αλλάζουν. Εκεί μια πάλι μικρή ομάδα ανθρώπων με πολιτικά ζητούμενα έχει προχωρήσει στην κατάληψη του χώρου και ενώ η πρόσβαση είναι ελεύθερη σε όλους ( παρότι αυτό το γεγονός επιδέχεται αμφισβητήσεων ) χρησιμοποιείται ως χώρος διακίνησης των ιδεών τους και άρα και αυτός δεν είναι στην διάθεση του κάθε Ζωγραφιώτη πολίτη.
Σε αυτούς τους τελευταίους μόνο επιτρέψτε μου να τους αποδώσω τα εύσημα της υπεράσπισης του χώρου από τις διαθέσεις μπετοποίησης του από την πρώην δημοτική αρχή του Γιάννη Καζάκου αλλά να τονίσω ότι με την λήψη μιας απόφασης από τον Δήμο Ζωγράφου που θα διασφαλίζει τον χώρο υπέρ του δημότη ΚΑΙ ΜΟΝΟ ο ρόλος τους πιστεύω ότι έχει λήξει.
Εδώ λοιπόν ήρθε ή ώρα να κάνουμε μια απαραίτητη διάκριση μεταξύ του Δήμου Ζωγράφου και των δημοτών του Ζωγράφου.
Στα αρχαία χρόνια η αρχαία ελληνική πόλις , ένας δήμος με τα δεδομένα του σήμερα, δεν μπορεί και δεν πρέπει να θεωρείται ως μια προέκταση του κράτους υπό την έννοια ενός μηχανισμού ανεξάρτητου και ξέχωρου από την κοινωνία.
Οι ξένοι φιλόλογοι, και ιδίως οι Γερμανοί, μεταφράζοντας την Πολιτεία του Πλάτωνα με τον τίτλο Der Staat, δημιούργησαν μια μεγάλη παρανόηση.
Το 1939 οι Waffen-SS δημοσίευσαν μια γερμανική μετάφραση του Επιταφίου του Περικλή, του υψηλότερου δημοκρατικού κειμένου που έχει ποτέ γραφτεί ,μετατρέποντας το σε ναζιστικό, με μια και μόνη λέξη να αντικαθίσταται. Η λέξη «πόλις» από τη λέξη «Κράτος»
Λέει ο Περικλής: «οι άνθρωποι αυτοί θυσίασαν τον εαυτό τους για την πόλη». Τι είναι όμως η πόλις;
Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη: «ἄνδρες γάρ πόλις», πόλις είναι οι Αθηναίοι.
Επομένως η φράση του Περικλή σημαίνει ότι οι άνθρωποι θυσίασαν τον εαυτό τους για τα υπόλοιπα μέλη της κοινότητας και όχι για κάποια δημόσια αρχή όπως το κράτος.
Απλά διαβάστε το κείμενο στα στα γερμανικά: «θυσίασαν τον εαυτό τους για το κράτος» πόσο διαφορετικό είναι από το “θυσίασαν τον εαυτό τους για τα υπόλοιπα μέλη της κοινότητας”
Για τους αρχαίους Έλληνες δεν υπάρχει Πολιτεία των Αθηνών. Η Αθήναι είναι απλά μια γεωγραφική έκφραση. Η πόλη είναι οι Αθηναίοι. Ἄνδρες γάρ πόλις.
Ο Θουκυδίδης δεν μιλάει ποτέ για Αθήνα ή και για οποιαδήποτε άλλη πόλη. Όταν πρόκειται για την πόλη λέει: οι Αθηναίοι, οι Κορίνθιοι. Γράφει Αθήνα, Κόρινθος κλπ. όταν πρόκειται για τον τόπο.
Η πόλις δεν είναι γεωγραφικός προσδιορισμός. Πριν από τη ναυμαχία της Σαλαμίνος, απελπισμένος ο Θεμιστοκλής γιατί οι υπόλοιποι Έλληνες δεν δέχονται τα επιχειρήματά του να δοθεί η μάχη στο μέρος αυτό απειλεί λέγοντας: εμείς (που έχουμε τα περισσότερα καράβια) θα φύγουμε και θα φτιάξουμε μια άλλη πόλη αλλού, στην Ιταλία.
Με αυτό εννοεί ότι η Αθήνα θα είναι εκεί πέρα, ότι η Αθήνα είναι εκεί που είναι οι Αθηναίοι και όχι οι Αθηναίοι εκεί που είναι η Αθήνα.
Έτσι λοιπόν και εγώ θεωρώ ότι πόλη του Ζωγράφου είμαστε εμείς όλοι οι Ζωγραφιώτες και όχι ένας κρατικός μηχανισμός όπως αυτός του Δήμου Ζωγράφου που οριοθετείται γεωγραφικά.
Τι σημασία έχει η οπτική γωνία; Ότι προτεραιότητα θεωρώ το συμφέρον του Δημότη του Ζωγράφου και όχι του διοικητικού μηχανισμού και του στελεχιακού του δυναμικού που ονομάζεται Δήμος Ζωγράφου.
Ο Δήμος Ζωγράφου είναι ένας μηχανισμός που η μόνη του αξία και χρησιμότητα είναι όταν εξυπηρετεί το συμφέρον της κοινότητας.
Ας ελπίσουμε ότι οι δημοτικές εκλογές του 2014 θα φέρουν στην επιφάνεια αυτό το ζητούμενο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου