Στις μέρες μας εμείς οι ειδικοί έχουμε έρθει αντιμέτωποι με διάφορες διαταραχές. Μια από αυτές είναι και η Αναπτυξιακή Γλωσσική διαταραχή (ΑΓΔ). Σύμφωνα με τη μελέτη SCALES (Norbury et all., 2016) 1 στα 14, παιδιά την εμφανίζουν, ενώ το 7,5% δεν είναι αποτέλεσμα κάποιας άλλης βιοϊατρικής κατάστασης.
Η ΑΓΔ ορίζεται ως η μειωμένη κατανόηση ή και χρήση προφορικού, γραπτού λόγου ή και άλλων συστημάτων συμβόλων.
Αυτή η διαταραχή μπορεί να περιλαμβάνει (1) τη μορφή της γλώσσας (φωνολογία, μορφολογία, σύνταξη), (2) το περιεχόμενο της γλώσσας (σημασιολογία) ή και (3) τη λειτουργία της γλώσσας κατά την επικοινωνία (πραγματολογία) με οποιονδήποτε συνδυασμό.
Έχουν διατυπωθεί κάποιες ιδέες σχετικά με την πρόγνωση αλλά και την αιτία της διαταραχής. Το φύλο φαίνεται πως επηρεάζει την εμφάνισή της καθώς ένα μεγάλο ποσοστό αγοριών διαγιγνώσκεται με ΑΓΔ.
Το κοινωνικό υπόβαθρο λαμβάνει σημαντικό ρόλο χωρίς όμως να μπορούμε να βασιστούμε μόνο σε αυτό.Έως σήμερα η κύρια αιτία δεν είναι ακριβής. Ερευνητές έχουν μιλήσει για γονιδιακή αλλά και νευρολογική εμπλοκή μέσω ευρημάτων από fMRI. Η ΑΓΔ τέλος μπορεί να συνυπάρχει με ΔΑΦ ή νευρολογικές διαταραχές.
Ως προς την κλινική εικόνα:
Εμφανίζονται δυσκολίες στην χρήση και στην κατάκτηση της γλώσσας που είναι αποτέλεσμα ελλείψεων κατανόησης ή και παραγωγής και περιλαμβάνουν: δυσκολίες σύνταξης, συζήτησης, μειωμένο λεξιλόγιο τόσο στην γνώση όσο και στην χρήση
Οι γλωσσικές δεξιότητες είναι ποσοτικά και ποιοτικά χαμηλότερες με βάση την ηλικία του παιδιού
Τα συμπτώματα εμφανίζονται στην πρώιμη αναπτυξιακή περίοδο
Δεν μπορούν να ενοχοποιηθούν ιατρικές, νευρολογικές, ακουστικές ή αισθητηριακές δυσκολίες.
H ΑΓΔ μπορεί να χωριστεί σε:
- Πρωτογενής όταν δεν υπάρχει αιτιολόγηση για τις γλωσσικές δυσκολίες
- Δευτερογενής όταν οι δυσκολίες συνδέονται με άλλες καταστάσεις (πχ σύνδρομα κτλ).Οι λογοθεραπευτές είναι αυτοί που συχνά ασχολούνται με αυτήν την διαταραχή.
Στο φορέα της ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου το τμήμα Λογοθεραπείας παρέχει εξατομικευμένα προγράμματα παρέμβασης τα οποία περιλαμβάνουν την αξιολόγηση, την παρέμβαση και την συμβουλευτική.
Συγκεκριμένα ως προς την αξιολόγηση γίνεται συλλογή γλωσσικού δείγματος, έλεγχος της κατανόησης του λόγου με την χρήση σταθμισμένων εργαλείων αξιολόγησης και μέσω της κλινικής παρατήρησης.
Αναφορικά με την παρέμβαση δομείται το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα προσαρμοσμένο στις εκάστοτε ανάγκες του θεραπευόμενου.
Ως προς τη συμβουλευτική παρέχεται στους γονείς ενημέρωση και καθοδήγηση για την αποτελεσματικότερη επίτευξη της στοχοθεσίας.
Βλάχου Θεοδώρα
Λογοθεραπεύτρια ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου