Τρίτη 28 Ιουνίου 2016

Μαρινόπουλος: ο γίγαντας με τα πήλινα πόδια, οι τράπεζες και η διάσωση που δεν έγινε


Στην κρισιμότερη στιγμή της 54χρονης ιστορίας της βρίσκεται η μεγαλύτερη –από πλευράς δικτύου καταστημάτων πλέον και όχι τζίρου– αλυσίδα σούπερ μάρκετ, ο Μαρινόπουλος, καθώς οι προσδοκίες που δημιουργήθηκαν στην αρχή της χρονιάς ότι η εταιρεία όχι μόνο θα διασωθεί αλλά σταδιακά θα εισέλθει εκ νέου σε τροχιά ανάπτυξης, δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί.

Ο γίγαντας του ελληνικού οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων εξακολουθεί να στηρίζεται σε πήλινα πόδια, με τα χρονικά περιθώρια να στενεύουν και τις πιέσεις από τους προμηθευτές να γίνονται ολοένα και πιο ασφυκτικές.

Πηγές, πάντως, που βρίσκονται πολύ κοντά στις διαπραγματεύσεις της εταιρείας Μαρινόπουλος με τις πιστώτριες τράπεζες εκτιμούν ότι μέσα στην εβδομάδα θα υπάρξει κατάληξη αυτών, με πιθανότερο και στη φάση αυτή ίσως και πιο επιθυμητό σενάριο την ύπαρξη συμφωνίας εξυγίανσης της εταιρείας με τους πιστωτές της με άμεση επικύρωση από το δικαστήριο (κατά το άρθρο 106Β του Πτωχευτικού Κώδικα) ή κάποιας παρόμοιας μορφής συμφωνίας.

Με αυτό τον τρόπο και βάσει όσων ισχύουν μετά τις τελευταίες τροποποιήσεις που έγιναν πέρυσι και φέτος, η εταιρεία θα επωφεληθεί από τη νέα διάταξη που προβλέπει αυτόματη, χωρίς δηλαδή την προηγούμενη έκδοση προσωρινής διαταγής, αναστολή των ασφαλιστικών μέτρων και των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης εις βάρος του οφειλέτη. Το τελευταίο είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς την προηγούμενη εβδομάδα εκδόθηκαν αρκετές διαταγές πληρωμής εις βάρος της εταιρείας Μαρινόπουλος.

Η συμφωνία εξυγίανσης, εάν τελικά υιοθετηθεί αυτή η «λύση», είναι πιθανό να περιλαμβάνει επιμήκυνση της αποπληρωμής των οφειλών, αναπροσαρμογή των επιτοκίων, ενώ εξαιρετικά δύσκολο –με βάση τη μέχρι τώρα εμπειρία– είναι το ενδεχόμενο της πρόβλεψης για «κούρεμα» μέρους των απαιτήσεων.

Προκειμένου, πάντως, να μπορέσει να ανταποκριθεί η εταιρεία στις υποχρεώσεις της δεν θεωρείται απίθανο το ενδεχόμενο να προχωρήσει και στην πώληση κάποιων περιουσιακών στοιχείων. Η συμφωνία θα εποπτεύεται αυστηρά από τις τράπεζες.

Κατά έναν παράδοξο τρόπο, το μεγαλύτερο μειονέκτημα της αλυσίδας αυτή τη στιγμή, δηλαδή το υπέρμετρο ύψος των οφειλών της, είναι ταυτόχρονα και το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της ή μάλλον το μεγαλύτερο «όπλο» της, καθώς εάν αφεθεί να καταρρεύσει, θα συμπαρασύρει στο διάβα της πολλές άλλες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Με άλλα λόγια, οι περισσότεροι πιστωτές της (προμηθευτές, τράπεζες, ιδιοκτήτες ακινήτων που μισθώνει η εταιρεία Μαρινόπουλος για τη στέγαση των καταστημάτων της) επιθυμούν την ύπαρξη λύσης που θα διασφαλίζει τη συνέχιση της λειτουργίας της εταιρείας και όχι πτώχευση αυτής.

Ο Σκλαβενίτης

Εάν γίνει το βήμα αυτό, που θεωρείται ότι μπορεί να επαναφέρει την ομαλότητα στην εταιρεία Μαρινόπουλος, τότε μπορεί να προχωρήσει και το σχέδιο για την ύπαρξη κοινοπραξίας με τον Σκλαβενίτη, στην οποία θα μεταβιβασθούν τα 33 υπερμάρκετ της πρώτης.

Ο Σκλαβενίτης φέρεται να μην έχει εγκαταλείψει το σχέδιο, καθώς αυτό θα του επιτρέψει την επέκτασή του σε όλη την Ελλάδα, όμως αναμένει την επίλυση των νομικών, τεχνικών και οικονομικών ζητημάτων.

Το γεγονός, πάντως, ότι το σχέδιο δεν έχει εγκαταλειφθεί ούτε από τις δύο εταιρείες ούτε, βεβαίως, από τις τράπεζες φέρεται να ενισχύει η πληροφορία ότι ο Μαρινόπουλος έχει προχωρήσει σε όλες εκείνες τις αλλαγές που έχει ζητήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μεταξύ αυτών και η μη συμμετοχή στο δ.σ. της κοινοπραξίας μελών της οικογένειας Μαρινόπουλου.

Λανθασμένοι χειρισμοί

Θα ήταν μάλλον άδικο αν υποστήριζε κάποιος ότι η οικογένεια Μαρινόπουλου όλα αυτά τα χρόνια και ειδικά από το 2012, όταν εξαγόρασε από την Carrefour και το υπόλοιπο 50% της εταιρείας, δεν συνέβαλε με σημαντικά κεφάλαια στην εταιρεία. Τότε «έριξε» στην εταιρεία 348 εκατ. ευρώ, ενώ μες στα επόμενα χρόνια συνέβαλε με κεφάλαια ή ακόμη και με προσωπικά δάνεια.

Οι λανθασμένοι χειρισμοί και οι αποφάσεις για διεύρυνση σε μια αγορά που βρισκόταν και βρίσκεται σε ύφεση και χωρίς να υπάρχει η «ασφάλεια» που παρέχει ένας πολυεθνικός όμιλος, φαίνεται να είναι οι κυριότερες αιτίες που έχουν οδηγήσει την εταιρεία Μαρινόπουλος σε δυσχερή οικονομική κατάσταση.

Από την άλλη, πάντως, το σχέδιο που εκπονήθηκε στις αρχές του χρόνου και στηρίζεται στη δημιουργία τεσσάρων νέων τύπων καταστημάτων εκτιμάται ότι μπορεί να αποδώσει, καθώς φέρεται να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες καταναλωτικές τάσεις.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom