Σάββατο 26 Ιανουαρίου 2013

Το Eλληνικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο


Οδηγεί ο Βασίλης Γ. Σαρημπαλίδης

Τον τελευταίο καιρό ακούμε για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, την εξέλιξή τους και τις πωλήσεις που ενδεχομένως να καταφέρουν να πετύχουν τα επόμενα χρόνια. Αν και αυτήν τη στιγμή υπάρχουν στην αγορά δεκάδες προτάσεις, οι υψηλές τιμές είναι αποτρεπτικές για τους υποψήφιους αγοραστές και κυρίως για τους Έλληνες, που πλέον αν δεν αγοράσουν καινούργιο αυτοκίνητο με 10.000 ευρώ, αναζητούν μεταχειρισμένο με… 1.000!

Από το 1900...Μοντέλα όπως το Mitsubishi i-Miev, το Opel Ampera, το Nissan Leaf, τo Citroen C-Zero, το ιταλικό Tazzari Zero (το οποίο πωλείται στην Ελλάδα), είναι μερικά από αυτά που κυκλοφορούν και μπορεί ο καθένας που έχει χρήματα να τα αποκτήσει. Και αυτό διότι αν και είναι αυτοκίνητα για καθημερινές μετακινήσεις φορολογούνται σε απίστευτα μεγάλο βαθμό με αποτέλεσμα να πωλούνται στη χώρα μας σε διπλάσια σχεδόν τιμή από ότι σε άλλες του εξωτερικού. Η τεχνολογία αυτή, για το μεγαλύτερο ποσοστό των οδηγών, θεωρείται καινούργια αλλά στην πραγματικότητα είναι πάρα πολύ παλιά.
Αξίζει να αναφέρουμε πως το τρίτο αυτοκίνητο που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα (το 1900) ήταν ηλεκτρικό και συγκεκριμένα μία Victoria, την οποία απέκτησε ο τότε διευθυντής της «Ηλεκτρικής Ενέργειας» Κώστας Νικολαίδης, έχοντας μάλιστα και… σοφέρ (τον Αλέξανδρο Μπαχάουερ).

Εφοπλιστές με μεγάλο όραμαΈκτοτε, πέρασαν πάρα πολλά χρόνια μέχρι να φτάσουμε στο 1968. Ήταν τότε που οι Ανδριώτες εφοπλιστές αδελφοί Γουλανδρή (Γιάννης, Αλέξανδρος και Λεωνίδας) αγόρασαν το ναυπηγείο της Σύρου και άλλαξαν τα δεδομένα για την εποχή κατασκευάζοντας λίγα χρόνια αργότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα! Συγκεκριμένα, το E8000 της βρετανικής εταιρείας Enfield  το οποίο εξήγαγαν στο εξωτερικό αφού στην Ελλάδα δεν υπήρχε η δυνατότητα να το πουλήσουν γιατί δεν έπαιρνε έγκριση τύπου. Έτσι το 1973, το πρώτο Ε8000 πέρασε την γραμμή παραγωγής στην οποία δούλευαν Έλληνες μηχανικοί και εργάτες. Αξίζει να αναφέρουμε πως την τελική πινελιά στη μορφή του Ε8000 έβαλε ο Γιώργος Μιχαήλ ο οποίος έχει συμβάλει στη σχεδίαση και άλλων αυτοκινήτων όπως το Chicago, το Renault Farma αλλά και το Pony. Σε τρία χρόνια είχαν κατασκευαστεί σχεδόν 120 μονάδες αλλά οι πιέσεις και η γραφειοκρατία είχαν ως αποτέλεσμα να σταματήσει η παραγωγή.



Σε τρία χρόνια παράχθησαν στη Σύρο σχεδόν 120 μονάδες του E8000
Μοναδική εμπειρία με το αυτοκίνητων των... 8 ίππωνΣαράντα χρόνια μετά και ένα τέτοιο αυτοκίνητο κατασκευασμένο από ελληνικά χέρια είχαμε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε επί ελληνικού εδάφους! Με τη βοήθεια του Αλέξανδρου Μαρατζίδη ο οποίος βοήθησε στο να βρεθεί ένα Enfield E8000 (από την Αγγλία) για το μουσείο της Σύρου, πήραμε μία γεύση από ηλεκτρικό αυτοκίνητο μιας άλλης εποχής. Το συγκεκριμένο με αριθμό σασί Νο104, δεν θα υπερβάλλω, αλλά μας εντυπωσίασε αφού δεν μπορείς να φανταστείς πως τόσα χρόνια πριν μπορούσες να καλύψεις χιλιόμετρα χωρίς καύσιμο αλλά μόνο με… μπαταρίες που ήθελαν για φόρτιση σχεδόν 8 ώρες. Έχοντας βάλει τη ζώνη ασφαλείας και γυρίζοντας τον μεγάλο διακόπτη (που μόνο για… μίζα δεν μοιάζει) απλά
Μοναδική εμπειρία η οδήγηση ενός ηλεκτρικού του 1973
Μοναδική εμπειρία η οδήγηση ενός ηλεκτρικού του 1973
 δεν ακούς τίποτα. Πατάς το γκάζι και το αυτοκίνητο ξεκινά χωρίς πρόβλημα θυμίζοντας (ηχητικά τουλάχιστον) κάτι από… τρόλεϊ. Βάζεις λίγη δύναμη παραπάνω στο πόδι και διαπιστώνεις ότι το διθέσιο αυτό αυτοκίνητο έχει κάποια δύναμη. Η αίσθηση είναι ευχάριστη και γίνεται ακόμα καλύτερη όταν στην άκρη του μυαλού σου ξέρεις πως αυτό το όχημα το έχουν φτιάξει Έλληνες τους οποίους κάποιοι θεωρούν… χαραμοφάηδες. Αξίζει να αναφέρουμε και το συντελεστή αεροδυναμικής (0,29) του μοντέλου, νούμερο απλησίαστο για την εποχή. Ένα ακόμα στοιχείο είναι το γεγονός, ότι το Ε8000 των… 8 ίππων ήταν κατασκευασμένο από αλουμίνιο για να είναι ελαφρύ και να έχει καλύτερη οδική συμπεριφορά.


Ανύπαρκτη πολιτική βούλησηΗ επαφή με το Ε8000 ήταν σύντομη αλλά πραγματικά εντυπωσιακή και θα έλεγα πως ήταν από τις εμπειρίες που σου μένουν. Ταυτόχρονα όμως σου μένει και μία πικρία, που έχει να κάνει με το πάγωμα της παραγωγής σε μία εποχή που αν υπήρχε η υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης, τώρα απλά, θα είχαμε μία από τις μεγαλύτερες γραμμές παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Σε κάθε περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη το Enfield E8000 όπως και άλλα δεκάδες που έχουν κατασκευαστεί στην χώρα μας, καταλαβαίνουμε πως η θέληση των Ελλήνων είναι πολύ μεγάλη και μπορούν να κάνουν τα πάντα. Αρκεί να υπάρχει και πολιτική βούληση που μπορεί να δώσει τεράστια ώθηση στις απίστευτες ικανότητες των συμπατριωτών μας.



Μετά από 4 δεκαετίες το Enfield E8000 "πάτησε" σε ελληνικό έδαφος..
Στοιχεία για το Enfield Ε8000Κατασκευάστηκε στη Σύρο το διάστημα 1973 – 1976
Είχε τελική ταχύτητα 65 χλμ./ώρα
Η ιπποδύναμη ήταν 8 άλογα
Αυτονομία 64 χιλιομέτρων
Χρόνος φόρτισης 8 ώρες
Κατασκευάστηκαν περίπου 123 μονάδες
Ο Γιώργος Μιχαήλ βοήθησε στην σχεδίαση του αυτοκινήτου
Κανένα αυτοκίνητο δεν πουλήθηκε στην Ελλάδα
Διαθέτει 8 μπαταρίες μολύβδου των 12v
Επιτάχυνση 0-64 χλμ/ώρα σε 25 δευτερόλεπτα
Μήκος 2,84 μέτρα
Πλάτος 1,42 μέτρα
Ύψος 1,40 μέτρα
Τιμή (το 1975): 2.800 λίρες

*Ευχαριστούμε τον Αλέξανδρο Μαρατζίδη από τη Σύρο που μας έδωσε τη δυνατότητα να οδηγήσουμε το Enfield E8000



Η... πρίζα φόρτισης του Enfield E8000




Τιμόνι και κεντρική κονσόλα του ελληνικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου




Μετρητής αλά... ΔΕΗ στο εσωτερικό του αυτοκινήτου



Ο Αλέξανδρος Μαρατζίδης ήταν αυτός που έψαξε και βρήκε ένα από τα ελάχιστα E8000

Για την παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα είχε μιλήσει στις 10 Μαΐου του 2010, στην εκπομπή «Κίτρινος Τύπος», ο Γιώργος Μιχαήλ, αρχιτέκτων και σχεδιαστής αυτοκινήτων.

Παρατίθενται τα σχετικά αποσπάσματα:




Για να δείτε φωτογραφίες από το Enfield E8000 πατήστε στην παρακάτω εικόνα
Φωτογραφίες:


http://www.zougla.gr/

1 σχόλιο:

Λυγερή Βασιλείου είπε...

Η Ιστορία έχει καταγράψει άθλους για τα Ελληνικά δεδομένα.
Κάποιοι αναμοχλεύουν μνήμες και γεγονότα.
Άνθρωποι ικανοί υπάρχουν σήμερα να μηδενίσουν το κοντέρ και ν' αρχίσουν τα πάντα από την αρχή με αποκλεισμένους τα λαμόγια και τα αρπακτικά ;;;

Καλό σας βράδυ Δημήτρη μου.

Read more: Go to TOP and Bottom