Έγινε υγρός τάφος για 20 ανθρώπους
Στις 28 Δεκεμβρίου του 1996, το ναυάγιο του εμπορικού φορτηγού «Δύστος» ανοικτά της Κύμης, συγκλόνισε το πανελλήνιο. Είκοσι άτομα έχασαν τη ζωή τους, ανάμεσά τους και ένα μικρό κορίτσι.
Την επομένη των Χριστουγέννων, το πλοίο με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη,με πλήρωμα 17 Έλληνες ναυτικούς και 3 επιβάτες (δύο συζύγους ναυτικών κι ένα παιδί), απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου.
Είχε φορτωθεί με 5.300 περίπου τόνους τσιμέντο και θα ταξίδευε για τον Πειραιά. Ο καιρός όμως, δεν ήταν καλός. Μετά από 4 ώρες ταξίδι, το Δύστος έφτασε κοντά στη Σκιάθο.
Εκεί παρέμεινε για δύο ημέρες, καθώς οι άνεμοι ήταν θυελλώδεις και η θάλασσα φουρτουνιασμένη για τα καλά.
Το πλήρωμα όμως, πίεζε τον καπετάνιο να ξεκινήσουν το ταξίδι, καθώς όλοι ήθελαν να κάνουν πρωτοχρονιά στα σπίτια τους.
Έτσι, το ταξίδι ξανάρχισε. Στις 8 το βράδυ της 28ης Δεκεμβρίου, το Δύστος είχε την τελευταία του επικοινωνία με το μότορσιπ Λένα.
Τα χαράματα της επόμενης ημέρας, το πλοίο Δύστος εντοπίσθηκε ανεστραμμένο να επιπλέει 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά από την Κύμη.
Η τελευταία επικοινωνία με το ΔΥΣΤΟΣ ήταν περί ώρα 20.00 της 28/12/96 που ο πλοίαρχος μίλησε με τον πλοίαρχο το Μ/Σ ΛΕΝΑ, που βρισκόταν αγκυροβολημένο στη Σκύρο. Από τη συνομιλία δεν προέκυψε ότι το ΔΥΣΤΟΣ αντιμετώπιζε κάποιο πρόβλημα. Το πιθανότερο το ΔΥΣΤΟΣ να ανατράπηκε πλέοντας βορειοανατολικά των ακτών της Κύμης.
Η ανατροπή πρέπει να ήταν σχεδόν άμεση χωρίς να υπάρξει χρόνος αντίδρασης των επιβαινόντων, πλην του διασωθέντος Χρήστου Αναγνώστου,που περισυλλέχτηκε από το αλιευτικό ΣΑΡΩΝΙΚΟΣ περί τα 3,5 μίλια ανατολικά του κάβου της Κύμης και ο οποίος βρέθηκε επί μακρόν στο επίκεντρο της επικαιρότητας.
Ο μοναδικός διασωθείς του «Δύστος», Χρήστος Αναγνώστου
Οι περισσότεροι βρέθηκαν από δύτες του λιμενικού, πνιγμένοι, μέσα στο πλοίο και τρεις από ένα αλιευτικό, που είχε σπεύσει να βοηθήσει στη διάσωση.
Τα ονόματα των θυμάτων:
Μέσα στο πλοίο βρέθηκαν πνιγμένοι οι
1.Ιωάννης Παναγ. ΤΣΙΤΣΙΡΙΚΗΣ, Πλοίαρχος, 1951, Βόλος
2.Ευστάθιος Παναγ. ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ, Ανθ/ρχος, 1965, Προμύρι
3.Μηνάς Νικολ. ΠΑΤΡΑΣ, Υποπ/ρχος, 1962, Νέα Ιωνία Βόλου
4.Ιωάννης Κων/νου ΤΣΑΛΟΣ, Ραδ/της, 1936, Έλαφα Ιωαννίνων
5.Δημήτριος Αγγελή ΖΥΓΟΥΡΗΣ, Ναύκληρος, 1936, Αργαλαστή
6.Λάμπρος Ευαγγ. ΤΣΙΡΓΗΣ, Ναύτης , 1960, Τρίκερι
7.Γρηγόριος Γεωργ. ΛΑΚΙΩΤΗΣ, Ναύτης, 1966, Βόλος
8.Σωτήριος Θεοδ. ΒΑΛΒΗΣ, Α’ Μηχανικός, 1947, Πειραιάς
9.Αναστάσιος Δημητρ. ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, Β’ Μηχανικός, 1947, Νέο Φάληρο
10.Γεώργιος Ευαγγ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ, Γ’ Μηχανικός, 1949, Κλήμα Μαγνησίας
11.Γεώργιος Βασιλ. ΡΑΧΙΩΤΗΣ, Ηλεκτρολόγος, 1951, Πειραιάς
12.Νικήτας Αθαν. ΚΥΠΡΑΙΟΣ, Λιπαντής, 1955, Δραπετσώνα
13.Γεώργιος Κων/νου ΜΑΣΤΟΡΑΚΗΣ, Μάγειρας, 1945, Σαπουναίικα Αρκαδίας
14.Γεώργιος Ελευθ. ΤΖΟΝΕΥΡΑΚΗΣ, Βοηθ. Θαλ/λου, 1955, Ρεθυμνο
15.Ιωάννα ΒΑΛΒΗ, σύζυγος Α’ Μηχανικού, 1953, Αθήνα
16.Μαρία ΒΑΛΒΗ, κόρη Α’ Μηχανικού, 1985, Αθήνα
17.Δήμητρα ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, σύζυγος Β’ Μηχανικού, 1955, Αθήνα
18.Μετά από πολλές ημέρες βρέθηκε πνιγμένος σε άλλη περιοχή ο Γ’ Μηχανικός Νικόλαος Ιωάν. ΧΑΛΕΒΑΣ, γεννηθείς το 1948 στην Τσαγγαράδα.
Δεν βρέθηκαν οι:
α) Αθανάσιος Τρύφωνα ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, Ναύτης, 1959, Βόλος
και β) Παναγιώτης Βασιλ. ΑΡΜΑΜΕΝΤΟΣ, Λιπαντής, 1945, Σκιάθος
Από την έρευνα των πραγματογνωμόνων, ως αίτια του ναυαγίου θεωρήθηκαν:
-Η μετατόπιση φορτίου, λόγω των μετασκευών που υπήρξαν στο «Δύστος».
-Η προβληματική φόρτωση του πλοίου από το λιμάνι του Βόλου.
Οι παραπάνω αιτίες σε συνδυασμό με τη θαλασσοταραχή έκαναν το «Δύστος» να κλίνει προς μία κατεύθυνση με αποτέλεσμα να ανατραπεί.
Πιθανοί λόγοι που εξετάσθηκαν και θεωρήθηκαν ως υπαίτιοι της μετατόπισης του φορτίου ήταν:
α) Να συνέβη σβήσιμο της μηχανής, κοινώς λεγόμενο μπλακ-άουτ (Black-out) με συνέπεια να «διπλαρώσει» κοινώς το πλοίο στον υφιστάμενο κυματισμό με επακόλουθο τον μεγάλο διατοιχισμό κοινώς μπότζι
β) Να συνέβη απώλεια πρόωσης, δηλαδή να προκλήθηκε κοινώς ξενέρισμα της προπέλας λόγω μεγάλου προνευστασμού, κοινώς λεγόμενο σκαμπανέβασμα και να βρέθηκε το πλοίο έρμαιο των πλευρικών κυμάτων,
γ) Να συνέβη απώλεια χειρισμού πηδαλίου, που σημαίνει ότι μπρορεί να κόλλησε κοινώς το τιμόνι, γεγονός που συμβαίνει τακτικά σε πλοία κυρίως σε γρήγορες και απότομες αλλαγές κλίσης του πηδαλίου,
και δ) Να συνέβη λάθος στροφή (κλίση πηδαλίου) και κατά διεύθυνση και κατά μέγεθος αριστερά αντί δεξιά, στραβοτιμονιά κοινώς, λαμβάνοντας υπ΄ όψη την πορεία του πλοίου και την διεύθυνση του υφιστάμενου στη περιοχή κυματισμού που να επέφερε τον μοιραίο διατοιχισμό.
Το 2001, έπειτα από μήνες πολύωρων συνεδριάσεων και έντονες διαμάχες των δικηγόρων με τους συγγενείς των θυμάτων, το δικαστήριο επέβαλε επταετείς καθείρξεις σε τρεις εμπλεκόμενους και πενταετείς φυλακίσεις σε έξι ανώτερα διοικητικά στελέχη της ΑΓΕΤ.
Όλοι άσκησαν έφεση και αφέθηκαν ελεύθεροι με αναστολή.
Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί το 1970 με το όνομα Mina Entrego και στη συνέχεια χρονοναυλώθηκε από την ΑΓΕΤ-Ηρακλής για να μεταφέρει χύμα τσιμέντο.
Δείτε την κατάδυση στο ναυάγιο του Ανδρέα Μιχαλόπουλου και του Αντώνη Γράφα:
http://www.mixanitouxronou.gr/
Στις 28 Δεκεμβρίου του 1996, το ναυάγιο του εμπορικού φορτηγού «Δύστος» ανοικτά της Κύμης, συγκλόνισε το πανελλήνιο. Είκοσι άτομα έχασαν τη ζωή τους, ανάμεσά τους και ένα μικρό κορίτσι.
Την επομένη των Χριστουγέννων, το πλοίο με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη,με πλήρωμα 17 Έλληνες ναυτικούς και 3 επιβάτες (δύο συζύγους ναυτικών κι ένα παιδί), απέπλευσε από τις εγκαταστάσεις της ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου.
Είχε φορτωθεί με 5.300 περίπου τόνους τσιμέντο και θα ταξίδευε για τον Πειραιά. Ο καιρός όμως, δεν ήταν καλός. Μετά από 4 ώρες ταξίδι, το Δύστος έφτασε κοντά στη Σκιάθο.
Εκεί παρέμεινε για δύο ημέρες, καθώς οι άνεμοι ήταν θυελλώδεις και η θάλασσα φουρτουνιασμένη για τα καλά.
Το πλήρωμα όμως, πίεζε τον καπετάνιο να ξεκινήσουν το ταξίδι, καθώς όλοι ήθελαν να κάνουν πρωτοχρονιά στα σπίτια τους.
Έτσι, το ταξίδι ξανάρχισε. Στις 8 το βράδυ της 28ης Δεκεμβρίου, το Δύστος είχε την τελευταία του επικοινωνία με το μότορσιπ Λένα.
Τα χαράματα της επόμενης ημέρας, το πλοίο Δύστος εντοπίσθηκε ανεστραμμένο να επιπλέει 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά από την Κύμη.
Η τελευταία επικοινωνία με το ΔΥΣΤΟΣ ήταν περί ώρα 20.00 της 28/12/96 που ο πλοίαρχος μίλησε με τον πλοίαρχο το Μ/Σ ΛΕΝΑ, που βρισκόταν αγκυροβολημένο στη Σκύρο. Από τη συνομιλία δεν προέκυψε ότι το ΔΥΣΤΟΣ αντιμετώπιζε κάποιο πρόβλημα. Το πιθανότερο το ΔΥΣΤΟΣ να ανατράπηκε πλέοντας βορειοανατολικά των ακτών της Κύμης.
Η ανατροπή πρέπει να ήταν σχεδόν άμεση χωρίς να υπάρξει χρόνος αντίδρασης των επιβαινόντων, πλην του διασωθέντος Χρήστου Αναγνώστου,που περισυλλέχτηκε από το αλιευτικό ΣΑΡΩΝΙΚΟΣ περί τα 3,5 μίλια ανατολικά του κάβου της Κύμης και ο οποίος βρέθηκε επί μακρόν στο επίκεντρο της επικαιρότητας.
Ο μοναδικός διασωθείς του «Δύστος», Χρήστος Αναγνώστου
Οι περισσότεροι βρέθηκαν από δύτες του λιμενικού, πνιγμένοι, μέσα στο πλοίο και τρεις από ένα αλιευτικό, που είχε σπεύσει να βοηθήσει στη διάσωση.
Τα ονόματα των θυμάτων:
Μέσα στο πλοίο βρέθηκαν πνιγμένοι οι
1.Ιωάννης Παναγ. ΤΣΙΤΣΙΡΙΚΗΣ, Πλοίαρχος, 1951, Βόλος
2.Ευστάθιος Παναγ. ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ, Ανθ/ρχος, 1965, Προμύρι
3.Μηνάς Νικολ. ΠΑΤΡΑΣ, Υποπ/ρχος, 1962, Νέα Ιωνία Βόλου
4.Ιωάννης Κων/νου ΤΣΑΛΟΣ, Ραδ/της, 1936, Έλαφα Ιωαννίνων
5.Δημήτριος Αγγελή ΖΥΓΟΥΡΗΣ, Ναύκληρος, 1936, Αργαλαστή
6.Λάμπρος Ευαγγ. ΤΣΙΡΓΗΣ, Ναύτης , 1960, Τρίκερι
7.Γρηγόριος Γεωργ. ΛΑΚΙΩΤΗΣ, Ναύτης, 1966, Βόλος
8.Σωτήριος Θεοδ. ΒΑΛΒΗΣ, Α’ Μηχανικός, 1947, Πειραιάς
9.Αναστάσιος Δημητρ. ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, Β’ Μηχανικός, 1947, Νέο Φάληρο
10.Γεώργιος Ευαγγ. ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ, Γ’ Μηχανικός, 1949, Κλήμα Μαγνησίας
11.Γεώργιος Βασιλ. ΡΑΧΙΩΤΗΣ, Ηλεκτρολόγος, 1951, Πειραιάς
12.Νικήτας Αθαν. ΚΥΠΡΑΙΟΣ, Λιπαντής, 1955, Δραπετσώνα
13.Γεώργιος Κων/νου ΜΑΣΤΟΡΑΚΗΣ, Μάγειρας, 1945, Σαπουναίικα Αρκαδίας
14.Γεώργιος Ελευθ. ΤΖΟΝΕΥΡΑΚΗΣ, Βοηθ. Θαλ/λου, 1955, Ρεθυμνο
15.Ιωάννα ΒΑΛΒΗ, σύζυγος Α’ Μηχανικού, 1953, Αθήνα
16.Μαρία ΒΑΛΒΗ, κόρη Α’ Μηχανικού, 1985, Αθήνα
17.Δήμητρα ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΟΓΛΟΥ, σύζυγος Β’ Μηχανικού, 1955, Αθήνα
18.Μετά από πολλές ημέρες βρέθηκε πνιγμένος σε άλλη περιοχή ο Γ’ Μηχανικός Νικόλαος Ιωάν. ΧΑΛΕΒΑΣ, γεννηθείς το 1948 στην Τσαγγαράδα.
Δεν βρέθηκαν οι:
α) Αθανάσιος Τρύφωνα ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ, Ναύτης, 1959, Βόλος
και β) Παναγιώτης Βασιλ. ΑΡΜΑΜΕΝΤΟΣ, Λιπαντής, 1945, Σκιάθος
Από την έρευνα των πραγματογνωμόνων, ως αίτια του ναυαγίου θεωρήθηκαν:
-Η μετατόπιση φορτίου, λόγω των μετασκευών που υπήρξαν στο «Δύστος».
-Η προβληματική φόρτωση του πλοίου από το λιμάνι του Βόλου.
Οι παραπάνω αιτίες σε συνδυασμό με τη θαλασσοταραχή έκαναν το «Δύστος» να κλίνει προς μία κατεύθυνση με αποτέλεσμα να ανατραπεί.
Πιθανοί λόγοι που εξετάσθηκαν και θεωρήθηκαν ως υπαίτιοι της μετατόπισης του φορτίου ήταν:
α) Να συνέβη σβήσιμο της μηχανής, κοινώς λεγόμενο μπλακ-άουτ (Black-out) με συνέπεια να «διπλαρώσει» κοινώς το πλοίο στον υφιστάμενο κυματισμό με επακόλουθο τον μεγάλο διατοιχισμό κοινώς μπότζι
β) Να συνέβη απώλεια πρόωσης, δηλαδή να προκλήθηκε κοινώς ξενέρισμα της προπέλας λόγω μεγάλου προνευστασμού, κοινώς λεγόμενο σκαμπανέβασμα και να βρέθηκε το πλοίο έρμαιο των πλευρικών κυμάτων,
γ) Να συνέβη απώλεια χειρισμού πηδαλίου, που σημαίνει ότι μπρορεί να κόλλησε κοινώς το τιμόνι, γεγονός που συμβαίνει τακτικά σε πλοία κυρίως σε γρήγορες και απότομες αλλαγές κλίσης του πηδαλίου,
και δ) Να συνέβη λάθος στροφή (κλίση πηδαλίου) και κατά διεύθυνση και κατά μέγεθος αριστερά αντί δεξιά, στραβοτιμονιά κοινώς, λαμβάνοντας υπ΄ όψη την πορεία του πλοίου και την διεύθυνση του υφιστάμενου στη περιοχή κυματισμού που να επέφερε τον μοιραίο διατοιχισμό.
Το 2001, έπειτα από μήνες πολύωρων συνεδριάσεων και έντονες διαμάχες των δικηγόρων με τους συγγενείς των θυμάτων, το δικαστήριο επέβαλε επταετείς καθείρξεις σε τρεις εμπλεκόμενους και πενταετείς φυλακίσεις σε έξι ανώτερα διοικητικά στελέχη της ΑΓΕΤ.
Όλοι άσκησαν έφεση και αφέθηκαν ελεύθεροι με αναστολή.
Το πλοίο είχε ναυπηγηθεί το 1970 με το όνομα Mina Entrego και στη συνέχεια χρονοναυλώθηκε από την ΑΓΕΤ-Ηρακλής για να μεταφέρει χύμα τσιμέντο.
Δείτε την κατάδυση στο ναυάγιο του Ανδρέα Μιχαλόπουλου και του Αντώνη Γράφα:
http://www.mixanitouxronou.gr/
Δείτε το ρεπορτάζ του Αργύρη Ντινόπουλου
Το πόρισμα για το «Δύστος»
Πού καταλήγουν οι έρευνες των ειδικών για τις συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη το τραγικό ναυάγιο, μετά και τα νεότερα στοιχεία που προέκυψαν
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 09/03/1997 00:00
του Βασίλη Λαμπρόπουλου
Η κακή φόρτωση, η μετατόπιση φορτίου και τα κενά της νομοθεσίας
ΣΤΗ μετατόπιση φορτίου λόγω των μετασκευών που υπήρξαν στο «Δύστος», στην προβληματική φόρτωση του πλοίου από το λιμάνι του Βόλου αλλά και σε ορισμένα «κενά» της νομοθεσίας από τα οποία επωφελούνται οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αποδίδεται το τραγικό ναυάγιο στις 29 Δεκεμβρίου 1996.
Αυτό είναι, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», το βασικό συμπέρασμα των Λιμενικών Αρχών και της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χαλκίδας, οι οποίες έχουν την αρωγή τεσσάρων ειδικών πραγματογνωμόνων στην έρευνα που διεξάγουν για τις αιτίες που προκάλεσαν το πολύνεκρο περιστατικό στα ανοιχτά της Κύμης.
Ταυτόχρονα, στην έρευνα των τεχνικών δεδομένων και των όσων συνέβησαν πριν από την ανατροπή του «Δύστος», φαίνεται σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής ισχύοντα ότι δεν θα επιρρίπτεται ουδεμία ευθύνη στον δόκιμο ανθυποπλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου, του οποίου οι κινήσεις απεγκλωβισμού του και αποφυγής του μοιραίου προκάλεσαν σειρά ερωτημάτων και απασχόλησαν επί μακρόν τους αρμοδίους. Το πόρισμα πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός των ημερών, αφού συνεκτιμηθούν και κάποιες συμπληρωματικές καταθέσεις.
Η προανάκριση του Λιμενικού μετά από σχετική εντολή του προϊσταμένου Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χαλκίδας κ. Ι. Αγγελή , που διεξάγεται εκτός των άλλων σε διαρκή συνεργασία με τους πραγματογνώμονες κκ. Η. Στεφανάκο, Αχ. Κακκαραντζα, Κ. Βούτο και Δ. Πετρόγγονα, αλλά και οι περαιτέρω έρευνες κατατείνουν στη διαπίστωση ότι η ύπαρξη ελεύθερων επιφανειών λόγω ακριβώς αυτών των μετασκευών στον χώρο φόρτωσης του πλοίου και η ύπαρξη ενός μετακινούμενου προεξέχοντος «όγκου» τσιμέντου, δημιούργημα πιθανόν της κακής, πρόχειρης φόρτωσης του πλοίου και της επακόλουθης ανισοκατανομής του φορτίου, στάθηκαν σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής έρευνες οι κυριότερες αιτίες του ναυαγίου.
Οπως φαίνεται να καταλήγουν οι ερευνητές, τα τεχνικά προβλήματα σε συνδυασμό με την πλημμελή, βιαστική φόρτωση του πλοίου εμπόδισαν το «Δύστος» να αποκτήσει εν μέσω θαλασσοταραχής «επαρκή ροπή επαναφοράς». Το «Δύστος» άρχισε προοδευτικά να προχωρεί με κλίση προς τη μία κατεύθυνση από 30 ως 90 μοίρες και ακολούθως ανετράπη. Μεσολάβησε, όπως διαπιστώνεται, το «μπλακ άουτ», όχι λόγω της εισροής των υδάτων, όπως είχε αναφερθεί αρχικά, αλλά λόγω της έλλειψης λαδιών και της διάλυσης των αντλιών στη μηχανή και στην ηλεκτρογεννήτρια του πλοίου, που προήλθε από τη μεγάλη κλίση που είχε αποκτήσει πλέον το «Δύστος». Ολα συνέβησαν εντός μερικών δευτερολέπτων...
Οι ερευνητές της υπόθεσης, που επιχειρούν να «αναπαραστήσουν» την τελική φάση της πορείας του μοιραίου πλοίου και να εντοπίσουν τα ακριβή προβλήματα ευστάθειας προ της βύθισής του, ανέλυσαν καρέ καρέ το φιλμ που τράβηξαν οι δύτες του Λιμενικού από το κουφάρι του «Δύστος» και εντόπισαν σημαντικά ευρήματα.
Από την άλλη πλευρά αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να προχωρήσουν στις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές σε συμπληρωματικές καταθέσεις για περισσότερες διευκρινίσεις ορισμένοι μάρτυρες οι οποίοι κατέθεσαν με απόλυτη «διακριτικότητα» και οι οποίοι στις αρχικές τους αναφορές φαίνονταν να γνωρίζουν ζητήματα που μπορεί να διαφωτίσουν τις συνθήκες του ναυαγίου.
Από την έρευνα, πάντως, και την αναζήτηση στοιχείων από τους αρμοδίους διαπιστώθηκε ότι, παρά τις αρχικές αναφορές των υπευθύνων της ΑΓΕΤ «περί εορταστικής χαλαρότητας στους ρυθμούς μεταφοράς των φορτίων τσιμέντων», όλα τα διαθέσιμα πλοία της τσιμεντοβιομηχανίας μετέφεραν εκείνο το χρονικό διάστημα 10.000 τόνους τσιμέντου, σχεδόν δηλαδή την ανώτερη ποσότητα που μπορούν να μεταφέρουν!
Ακόμη, παρ' ό,τι οι υπεύθυνοι της εταιρείας υποστήριζαν αρχικά ότι το πλοίο είχε μόνο 30 τόνους καύσιμα, το συνολικό ποσό που αντλήθηκε από τις δεξαμενές του πλοίου ήταν 140 τόνοι πετρελαίου!
Προ μερικών ημερών ο πραγματογνώμονας κ. Ηλίας Στεφανάκος μετέβη αιφνιδιαστικά στον Βόλο και παρακολούθησε τη φόρτωση των τσιμεντάδικων, προκειμένου να εντοπίσει αν υπήρχαν παραλείψεις που επηρέασαν την ευστάθεια του «Δύστος».
Οσον αφορά τον ρόλο του δόκιμου ανθυποπλοίαρχου κ. Χρήστου Αναγνώστου, οι τεχνικοί και οι υπεύθυνοι της προανάκρισης δεν προσδιόρισαν σημαντικές αντιφάσεις στις καταθέσεις του για τις κινήσεις του προ της βύθισης του πλοίου, οι οποίες φαίνεται ότι επαληθεύονται από τα μέχρι στιγμής ευρήματα. Οι ειδικοί φαίνεται να αποκλείουν το ενδεχόμενο ο δόκιμος να έπεσε στη θάλασσα και η βύθιση του πλοίου να συνέβη στη διάρκεια ελιγμού για την περισυλλογή του. Από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει η περίπτωση της «θανατηφόρου μανούβρας».
Ο τρόπος και το σημείο κοπής του σκοινιού που έδενε τη σωσίβια λέμβο με το πλοίο φαίνεται ότι επιβεβαιώνει τελικά τους ισχυρισμούς του νεαρού και απορρίπτει τη σεναριογραφία για πτώση του στη θάλασσα προ του ναυαγίου...
Ορισμένες άλλες αναφορές του νεαρού ναυτικού για την έκπληξη του υποπλοιάρχου για την κλίση μιας μοίρας του «Δύστος» ή για την εκτίμηση της γωνίας πλεύσης που είχε το πλοίο προτού βυθιστεί θεωρούνται μειωμένης σημασίας που ουδεμία σχέση έχουν με τα αίτια του ναυαγίου.
http://www.tovima.gr/
Ταυτόχρονα, στην έρευνα των τεχνικών δεδομένων και των όσων συνέβησαν πριν από την ανατροπή του «Δύστος», φαίνεται σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής ισχύοντα ότι δεν θα επιρρίπτεται ουδεμία ευθύνη στον δόκιμο ανθυποπλοίαρχο Χρήστο Αναγνώστου, του οποίου οι κινήσεις απεγκλωβισμού του και αποφυγής του μοιραίου προκάλεσαν σειρά ερωτημάτων και απασχόλησαν επί μακρόν τους αρμοδίους. Το πόρισμα πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός των ημερών, αφού συνεκτιμηθούν και κάποιες συμπληρωματικές καταθέσεις.
Η προανάκριση του Λιμενικού μετά από σχετική εντολή του προϊσταμένου Εισαγγελίας Πρωτοδικών Χαλκίδας κ. Ι. Αγγελή , που διεξάγεται εκτός των άλλων σε διαρκή συνεργασία με τους πραγματογνώμονες κκ. Η. Στεφανάκο, Αχ. Κακκαραντζα, Κ. Βούτο και Δ. Πετρόγγονα, αλλά και οι περαιτέρω έρευνες κατατείνουν στη διαπίστωση ότι η ύπαρξη ελεύθερων επιφανειών λόγω ακριβώς αυτών των μετασκευών στον χώρο φόρτωσης του πλοίου και η ύπαρξη ενός μετακινούμενου προεξέχοντος «όγκου» τσιμέντου, δημιούργημα πιθανόν της κακής, πρόχειρης φόρτωσης του πλοίου και της επακόλουθης ανισοκατανομής του φορτίου, στάθηκαν σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής έρευνες οι κυριότερες αιτίες του ναυαγίου.
Οπως φαίνεται να καταλήγουν οι ερευνητές, τα τεχνικά προβλήματα σε συνδυασμό με την πλημμελή, βιαστική φόρτωση του πλοίου εμπόδισαν το «Δύστος» να αποκτήσει εν μέσω θαλασσοταραχής «επαρκή ροπή επαναφοράς». Το «Δύστος» άρχισε προοδευτικά να προχωρεί με κλίση προς τη μία κατεύθυνση από 30 ως 90 μοίρες και ακολούθως ανετράπη. Μεσολάβησε, όπως διαπιστώνεται, το «μπλακ άουτ», όχι λόγω της εισροής των υδάτων, όπως είχε αναφερθεί αρχικά, αλλά λόγω της έλλειψης λαδιών και της διάλυσης των αντλιών στη μηχανή και στην ηλεκτρογεννήτρια του πλοίου, που προήλθε από τη μεγάλη κλίση που είχε αποκτήσει πλέον το «Δύστος». Ολα συνέβησαν εντός μερικών δευτερολέπτων...
Οι ερευνητές της υπόθεσης, που επιχειρούν να «αναπαραστήσουν» την τελική φάση της πορείας του μοιραίου πλοίου και να εντοπίσουν τα ακριβή προβλήματα ευστάθειας προ της βύθισής του, ανέλυσαν καρέ καρέ το φιλμ που τράβηξαν οι δύτες του Λιμενικού από το κουφάρι του «Δύστος» και εντόπισαν σημαντικά ευρήματα.
Από την άλλη πλευρά αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να προχωρήσουν στις αρμόδιες Λιμενικές Αρχές σε συμπληρωματικές καταθέσεις για περισσότερες διευκρινίσεις ορισμένοι μάρτυρες οι οποίοι κατέθεσαν με απόλυτη «διακριτικότητα» και οι οποίοι στις αρχικές τους αναφορές φαίνονταν να γνωρίζουν ζητήματα που μπορεί να διαφωτίσουν τις συνθήκες του ναυαγίου.
Από την έρευνα, πάντως, και την αναζήτηση στοιχείων από τους αρμοδίους διαπιστώθηκε ότι, παρά τις αρχικές αναφορές των υπευθύνων της ΑΓΕΤ «περί εορταστικής χαλαρότητας στους ρυθμούς μεταφοράς των φορτίων τσιμέντων», όλα τα διαθέσιμα πλοία της τσιμεντοβιομηχανίας μετέφεραν εκείνο το χρονικό διάστημα 10.000 τόνους τσιμέντου, σχεδόν δηλαδή την ανώτερη ποσότητα που μπορούν να μεταφέρουν!
Ακόμη, παρ' ό,τι οι υπεύθυνοι της εταιρείας υποστήριζαν αρχικά ότι το πλοίο είχε μόνο 30 τόνους καύσιμα, το συνολικό ποσό που αντλήθηκε από τις δεξαμενές του πλοίου ήταν 140 τόνοι πετρελαίου!
Προ μερικών ημερών ο πραγματογνώμονας κ. Ηλίας Στεφανάκος μετέβη αιφνιδιαστικά στον Βόλο και παρακολούθησε τη φόρτωση των τσιμεντάδικων, προκειμένου να εντοπίσει αν υπήρχαν παραλείψεις που επηρέασαν την ευστάθεια του «Δύστος».
Οσον αφορά τον ρόλο του δόκιμου ανθυποπλοίαρχου κ. Χρήστου Αναγνώστου, οι τεχνικοί και οι υπεύθυνοι της προανάκρισης δεν προσδιόρισαν σημαντικές αντιφάσεις στις καταθέσεις του για τις κινήσεις του προ της βύθισης του πλοίου, οι οποίες φαίνεται ότι επαληθεύονται από τα μέχρι στιγμής ευρήματα. Οι ειδικοί φαίνεται να αποκλείουν το ενδεχόμενο ο δόκιμος να έπεσε στη θάλασσα και η βύθιση του πλοίου να συνέβη στη διάρκεια ελιγμού για την περισυλλογή του. Από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει η περίπτωση της «θανατηφόρου μανούβρας».
Ο τρόπος και το σημείο κοπής του σκοινιού που έδενε τη σωσίβια λέμβο με το πλοίο φαίνεται ότι επιβεβαιώνει τελικά τους ισχυρισμούς του νεαρού και απορρίπτει τη σεναριογραφία για πτώση του στη θάλασσα προ του ναυαγίου...
Ορισμένες άλλες αναφορές του νεαρού ναυτικού για την έκπληξη του υποπλοιάρχου για την κλίση μιας μοίρας του «Δύστος» ή για την εκτίμηση της γωνίας πλεύσης που είχε το πλοίο προτού βυθιστεί θεωρούνται μειωμένης σημασίας που ουδεμία σχέση έχουν με τα αίτια του ναυαγίου.
http://www.tovima.gr/
Διαβάστε σχετικά:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου