Λεωφόροι και πεζόδρομοι στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές πρωτεύουσες κατακλύζονται τα τελευταία δύο χρόνια από ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία κινούνται με ταχύτητα περίπου 14 χιλιομέτρων την ώρα.
Η υπηρεσία διαμοιρασμού πατινιών δεν έχει μόνο ενθουσιάσει τους τουρίστες, οι οποίοι αναζητούν οικονομικούς και οικολογικούς τρόπους για να καλύπτουν μικρές διαδρομές, αλλά εξυπηρετεί και τους ντόπιους.
Η ταχέως αυξανόμενη μόδα προκαλεί ωστόσο «πονοκέφαλο» αφενός στις νεοφυείς επιχειρήσεις που διαχειρίζονται τα σκούτερ, αφετέρου στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες προσπαθούν να αξιολογήσουν τον βαθμό επικινδυνότητάς τους.
Τα ηλεκτρικά πατίνια κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στο τέλος του 2017 στην Καλιφόρνια, όπου οι δρόμοι είναι κατά κύριο λόγο ισόπεδοι. Στα γερασμένα λιθόστρωτα των ευρωπαϊκών μητροπόλεων, τα ίδια πατίνια δεν αποδείχθηκαν το ίδιο ανθεκτικά, υποχρεώνοντας τις εταιρείες να επενδύσουν αδρά για την αναδιαμόρφωσή τους.
Η νέα γενιά ηλεκτρικών πατινιών φαίνεται να έχει μεν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής –υποθέτοντας ότι δεν θα υποστεί βανδαλισμούς–, ωστόσο επιβάλλει στις εταιρείες να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Bloomberg, σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος ενός ηλεκτρικού πατινιού μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 500 δολάρια.
Το τελευταίο μοντέλο της Lime, η οποία διαχειρίζεται τα χαρακτηριστικά πράσινα πατίνια που έχουν κατακλύσει και τους αθηναϊκούς δρόμους, έχει μεγαλύτερους τροχούς και ισχυρότερες αναρτήσεις, ώστε να κινείται με άνεση στα ανισόπεδα κράσπεδα και στους χαρακτηριστικούς πεζόδρομους των ευρωπαϊκών μητροπόλεων.
Η νεοφυής επιχείρηση Bird χρησιμοποιεί το τεράστιο βάρος της νέας γενιάς σκούτερ –ζυγίζει περίπου 18 κιλά– ως αντικλεπτικό σύστημα, ενώ άλλες εταιρείες εγκαθιστούν στα πατίνια ισχυρά φρένα ποδηλάτου, προκειμένου να αποτραπούν τυχόν ατυχήματα. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες προσπαθούν να προμηθευτούν καλύτερες και μεγαλύτερες μπαταρίες, ώστε να μειωθεί το κόστος φόρτισης και για να έχουν τα σκούτερ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν τα ειδικά φορτηγά προβαίνουν στην περισυλλογή των σκούτερ για την επαναφόρτισή τους, οι νεοφυείς επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με ένα ακόμη πρόβλημα: τα στενά σοκάκια.
Σχετικά με το ζήτημα αυτό μίλησε στο Bloomberg ο Κάρλος Μπόλα, ένας από τους ιδρυτές της νεοφυούς επιχείρησης Circ. «Εάν εντοπίσουμε ένα όχημα, το οποίο χρειάζεται φόρτιση ή επισκευή, κάποιος τεχνικός πρέπει να μεταβεί στο σημείο», εξήγησε ο Μπόλα, συμπληρώνοντας ότι «ορισμένες φορές οφείλουμε να χρησιμοποιούμε το μετρό για να φτάσουμε στα οχήματα και να τα παραλάβουμε».
Στον ήδη μεγάλο λογαριασμό των νεοφυών επιχειρήσεων προστίθενται επίσης οι βανδαλισμοί και οι κλοπές, που έχουν γίνει πλέον συχνό φαινόμενο. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις στο Παρίσι και στην Καλιφόρνια. Γαλλική συμμορία κατάφερε μέσα σε λίγα βράδια να σηκώσει δεκάδες πατίνια από τους δρόμους του Παρισιού, απενεργοποιώντας την ασφάλεια και το σύστημα εντοπισμού GPS.
Στην Καλιφόρνια, «τα ηλεκτρικά πατίνια αντιμετώπισαν την οργή των βανδάλων», όπως είχε δημοσιεύσει χαρακτηριστικά ο Guardian στα τέλη του 2018. Σε βάθος τριών μηνών, περίπου 100 πατίνια κατέληξαν στον πάτο μιας λίμνης και ξεβράζονταν ανά περιόδους στις ακτές της.
Από τη μία πλευρά η αναβάθμιση των ηλεκτρικών πατινιών και από την άλλη πλευρά η επαναφόρτιση, οι επισκευές και οι κλοπές, δημιουργούν μία τεράστια λίστα κοστοβόρων υποχρεώσεων για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, οι οποίες τα κατασκευάζουν και τα διαχειρίζονται. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι καμία από τις εταιρείες διαμοιρασμού πατινιών δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να εμφανίσει κέρδος.
Στη Βρετανία απαιτούνται δίπλωμα οδήγησης και ασφάλεια οχήματος
Με τα χέρια δεμένα βρέθηκαν οι αρμόδιες αρχές όταν τα ηλεκτρικά πατίνια άρχισαν να κυκλοφορούν αυθαίρετα στους δρόμους των μητροπόλεων από τα τέλη του 2017. Ανησυχώντας για την ασφάλεια των χρηστών, ορισμένες κυβερνήσεις αντέδρασαν σπασμωδικά απαγορεύοντας πλήρως την κυκλοφορία των κοινόχρηστων πατινιών, ενώ άλλες άρχισαν να επιβάλουν αυστηρούς περιορισμούς στις αντίστοιχες νεοφυείς επιχειρήσεις.
Ενα παραθυράκι του νόμου είχαν εκμεταλλευθεί πέρυσι ορισμένες εταιρείες στο Σαν Φρανσίσκο, ώστε να κυκλοφορήσουν χωρίς άδεια τα δικά τους ηλεκτρικά πατίνια στους δρόμους. Οσο ο αριθμός των ατυχημάτων και των δυστυχημάτων σε ηλεκτρικά πατίνια αυξανόταν, η κυβέρνηση της Καλιφόρνιας αναζητούσε τρόπους να περιορίσει τον κίνδυνο.
Τελικά, η εισαγγελία της Καλιφόρνιας αποφάνθηκε ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις είχαν παραβεί τους νόμους της πολιτείας, διότι επέτρεψαν στους πελάτες τους να οδηγούν τα ηλεκτρικά πατίνια στα πεζοδρόμια και χωρίς κράνος, ενώ τα παρκαρισμένα σκούτερ έφρασσαν τα πεζοδρόμια.
Η υπηρεσία μεταφορών του Σαν Φρανσίσκο επέτρεψε εντέλει την κυκλοφορία 2.500 ηλεκτρικών σκούτερ στους δρόμους, ενώ προηγουμένως ήταν 1.250, με την προϋπόθεση ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις θα όριζαν χαμηλότερες τιμές, ώστε να προσελκύσουν χαμηλόμισθους κατοίκους.
Στο Σαν Ντιέγκο, στο Οστιν και στην Ουάσιγκτον των ΗΠΑ είχαν επίσης διαμαρτυρηθεί ορισμένες οργανώσεις για την υψηλή επικινδυνότητα των ηλεκτρικών πατινιών, όπως είχε δημοσιεύσει το περιοδικό Wired.
Συγκεκριμένα στο Οστιν οι Αρχές ανέστειλαν την παροχή διπλωμάτων σε χρήστες ηλεκτρικών πατινιών, ώστε να μπορέσουν πρώτα να αξιολογήσουν την ασφάλειά τους. Η πόλη του Τέξας μετρά σχεδόν 14.000 ηλεκτρικά σκούτερ στους δρόμους της, σύμφωνα με στατιστικά της υπηρεσίας μεταφορών του Οστιν.
Απόλυτη στάση έλαβε η βρετανική κυβέρνηση, η οποία αντιμετωπίζει τα ηλεκτρικά πατίνια ως νόμιμα οχήματα και κατά συνέπεια απαιτεί από τους χρήστες να έχουν δίπλωμα οδήγησης για να τα χρησιμοποιήσουν. Τα ίδια τα σκούτερ φορολογούνται και ασφαλίζονται.
Στη Βρετανία η νέα μόδα αποτέλεσε αφορμή για την τροποποίηση μιας σειράς νόμων κυκλοφορίας, που ορισμένοι από αυτούς είχαν θεσμοθετηθεί το 1835. Παρά την απαγόρευση της κυκλοφορίας των σκούτερ, πολλοί επιλέγουν να αψηφούν τον νόμο και κυκλοφορούν με ιδιωτικά πατίνια. Οι παράνομοι οδηγοί τιμωρούνται με πρόστιμα και επιβαρύνονται με μονάδες στο δίπλωμα οδήγησης.
Σε μεγάλες πόλεις της Κίνας τα ηλεκτρικά σκούτερ έχουν απαγορευθεί και επιτρέπονται αποκλειστικά σε περιφραγμένους χώρους, όπως σε ορισμένα πάρκα, όπως αναφέρει το Bloomberg. Η Κίνα παρ’ όλα αυτά φιλοξενεί τα περισσότερα εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών πατινιών σε σχέση με κάθε άλλη χώρα διεθνώς.
https://www.kathimerini.gr/
Η υπηρεσία διαμοιρασμού πατινιών δεν έχει μόνο ενθουσιάσει τους τουρίστες, οι οποίοι αναζητούν οικονομικούς και οικολογικούς τρόπους για να καλύπτουν μικρές διαδρομές, αλλά εξυπηρετεί και τους ντόπιους.
Η ταχέως αυξανόμενη μόδα προκαλεί ωστόσο «πονοκέφαλο» αφενός στις νεοφυείς επιχειρήσεις που διαχειρίζονται τα σκούτερ, αφετέρου στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες προσπαθούν να αξιολογήσουν τον βαθμό επικινδυνότητάς τους.
Τα ηλεκτρικά πατίνια κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στο τέλος του 2017 στην Καλιφόρνια, όπου οι δρόμοι είναι κατά κύριο λόγο ισόπεδοι. Στα γερασμένα λιθόστρωτα των ευρωπαϊκών μητροπόλεων, τα ίδια πατίνια δεν αποδείχθηκαν το ίδιο ανθεκτικά, υποχρεώνοντας τις εταιρείες να επενδύσουν αδρά για την αναδιαμόρφωσή τους.
Η νέα γενιά ηλεκτρικών πατινιών φαίνεται να έχει μεν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής –υποθέτοντας ότι δεν θα υποστεί βανδαλισμούς–, ωστόσο επιβάλλει στις εταιρείες να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη. Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα του Bloomberg, σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος ενός ηλεκτρικού πατινιού μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 500 δολάρια.
Το τελευταίο μοντέλο της Lime, η οποία διαχειρίζεται τα χαρακτηριστικά πράσινα πατίνια που έχουν κατακλύσει και τους αθηναϊκούς δρόμους, έχει μεγαλύτερους τροχούς και ισχυρότερες αναρτήσεις, ώστε να κινείται με άνεση στα ανισόπεδα κράσπεδα και στους χαρακτηριστικούς πεζόδρομους των ευρωπαϊκών μητροπόλεων.
Η νεοφυής επιχείρηση Bird χρησιμοποιεί το τεράστιο βάρος της νέας γενιάς σκούτερ –ζυγίζει περίπου 18 κιλά– ως αντικλεπτικό σύστημα, ενώ άλλες εταιρείες εγκαθιστούν στα πατίνια ισχυρά φρένα ποδηλάτου, προκειμένου να αποτραπούν τυχόν ατυχήματα. Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες προσπαθούν να προμηθευτούν καλύτερες και μεγαλύτερες μπαταρίες, ώστε να μειωθεί το κόστος φόρτισης και για να έχουν τα σκούτερ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Κατά τη διάρκεια της νύχτας, όταν τα ειδικά φορτηγά προβαίνουν στην περισυλλογή των σκούτερ για την επαναφόρτισή τους, οι νεοφυείς επιχειρήσεις έρχονται αντιμέτωπες με ένα ακόμη πρόβλημα: τα στενά σοκάκια.
Σχετικά με το ζήτημα αυτό μίλησε στο Bloomberg ο Κάρλος Μπόλα, ένας από τους ιδρυτές της νεοφυούς επιχείρησης Circ. «Εάν εντοπίσουμε ένα όχημα, το οποίο χρειάζεται φόρτιση ή επισκευή, κάποιος τεχνικός πρέπει να μεταβεί στο σημείο», εξήγησε ο Μπόλα, συμπληρώνοντας ότι «ορισμένες φορές οφείλουμε να χρησιμοποιούμε το μετρό για να φτάσουμε στα οχήματα και να τα παραλάβουμε».
Στον ήδη μεγάλο λογαριασμό των νεοφυών επιχειρήσεων προστίθενται επίσης οι βανδαλισμοί και οι κλοπές, που έχουν γίνει πλέον συχνό φαινόμενο. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις στο Παρίσι και στην Καλιφόρνια. Γαλλική συμμορία κατάφερε μέσα σε λίγα βράδια να σηκώσει δεκάδες πατίνια από τους δρόμους του Παρισιού, απενεργοποιώντας την ασφάλεια και το σύστημα εντοπισμού GPS.
Στην Καλιφόρνια, «τα ηλεκτρικά πατίνια αντιμετώπισαν την οργή των βανδάλων», όπως είχε δημοσιεύσει χαρακτηριστικά ο Guardian στα τέλη του 2018. Σε βάθος τριών μηνών, περίπου 100 πατίνια κατέληξαν στον πάτο μιας λίμνης και ξεβράζονταν ανά περιόδους στις ακτές της.
Από τη μία πλευρά η αναβάθμιση των ηλεκτρικών πατινιών και από την άλλη πλευρά η επαναφόρτιση, οι επισκευές και οι κλοπές, δημιουργούν μία τεράστια λίστα κοστοβόρων υποχρεώσεων για τις νεοφυείς επιχειρήσεις, οι οποίες τα κατασκευάζουν και τα διαχειρίζονται. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι καμία από τις εταιρείες διαμοιρασμού πατινιών δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να εμφανίσει κέρδος.
Στη Βρετανία απαιτούνται δίπλωμα οδήγησης και ασφάλεια οχήματος
Με τα χέρια δεμένα βρέθηκαν οι αρμόδιες αρχές όταν τα ηλεκτρικά πατίνια άρχισαν να κυκλοφορούν αυθαίρετα στους δρόμους των μητροπόλεων από τα τέλη του 2017. Ανησυχώντας για την ασφάλεια των χρηστών, ορισμένες κυβερνήσεις αντέδρασαν σπασμωδικά απαγορεύοντας πλήρως την κυκλοφορία των κοινόχρηστων πατινιών, ενώ άλλες άρχισαν να επιβάλουν αυστηρούς περιορισμούς στις αντίστοιχες νεοφυείς επιχειρήσεις.
Ενα παραθυράκι του νόμου είχαν εκμεταλλευθεί πέρυσι ορισμένες εταιρείες στο Σαν Φρανσίσκο, ώστε να κυκλοφορήσουν χωρίς άδεια τα δικά τους ηλεκτρικά πατίνια στους δρόμους. Οσο ο αριθμός των ατυχημάτων και των δυστυχημάτων σε ηλεκτρικά πατίνια αυξανόταν, η κυβέρνηση της Καλιφόρνιας αναζητούσε τρόπους να περιορίσει τον κίνδυνο.
Τελικά, η εισαγγελία της Καλιφόρνιας αποφάνθηκε ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις είχαν παραβεί τους νόμους της πολιτείας, διότι επέτρεψαν στους πελάτες τους να οδηγούν τα ηλεκτρικά πατίνια στα πεζοδρόμια και χωρίς κράνος, ενώ τα παρκαρισμένα σκούτερ έφρασσαν τα πεζοδρόμια.
Η υπηρεσία μεταφορών του Σαν Φρανσίσκο επέτρεψε εντέλει την κυκλοφορία 2.500 ηλεκτρικών σκούτερ στους δρόμους, ενώ προηγουμένως ήταν 1.250, με την προϋπόθεση ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις θα όριζαν χαμηλότερες τιμές, ώστε να προσελκύσουν χαμηλόμισθους κατοίκους.
Στο Σαν Ντιέγκο, στο Οστιν και στην Ουάσιγκτον των ΗΠΑ είχαν επίσης διαμαρτυρηθεί ορισμένες οργανώσεις για την υψηλή επικινδυνότητα των ηλεκτρικών πατινιών, όπως είχε δημοσιεύσει το περιοδικό Wired.
Συγκεκριμένα στο Οστιν οι Αρχές ανέστειλαν την παροχή διπλωμάτων σε χρήστες ηλεκτρικών πατινιών, ώστε να μπορέσουν πρώτα να αξιολογήσουν την ασφάλειά τους. Η πόλη του Τέξας μετρά σχεδόν 14.000 ηλεκτρικά σκούτερ στους δρόμους της, σύμφωνα με στατιστικά της υπηρεσίας μεταφορών του Οστιν.
Απόλυτη στάση έλαβε η βρετανική κυβέρνηση, η οποία αντιμετωπίζει τα ηλεκτρικά πατίνια ως νόμιμα οχήματα και κατά συνέπεια απαιτεί από τους χρήστες να έχουν δίπλωμα οδήγησης για να τα χρησιμοποιήσουν. Τα ίδια τα σκούτερ φορολογούνται και ασφαλίζονται.
Στη Βρετανία η νέα μόδα αποτέλεσε αφορμή για την τροποποίηση μιας σειράς νόμων κυκλοφορίας, που ορισμένοι από αυτούς είχαν θεσμοθετηθεί το 1835. Παρά την απαγόρευση της κυκλοφορίας των σκούτερ, πολλοί επιλέγουν να αψηφούν τον νόμο και κυκλοφορούν με ιδιωτικά πατίνια. Οι παράνομοι οδηγοί τιμωρούνται με πρόστιμα και επιβαρύνονται με μονάδες στο δίπλωμα οδήγησης.
Σε μεγάλες πόλεις της Κίνας τα ηλεκτρικά σκούτερ έχουν απαγορευθεί και επιτρέπονται αποκλειστικά σε περιφραγμένους χώρους, όπως σε ορισμένα πάρκα, όπως αναφέρει το Bloomberg. Η Κίνα παρ’ όλα αυτά φιλοξενεί τα περισσότερα εργοστάσια κατασκευής ηλεκτρικών πατινιών σε σχέση με κάθε άλλη χώρα διεθνώς.
https://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου