Καμπανάκι για την κατάσταση και την παρακολούθηση γεφυρών στην Ελλάδα χτυπούν εμπειρογνώμονες, στον απόηχο της κατάρρευσης της γέφυρας Μοράντι στην Γένοβα που στοίχισε την ζωή σε 43 ανθρώπους.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο μηχανικός γεφυροποιίας Γιάννης Σιγάλας τόνισε πως είναι αναγκαίο να καταρτιστεί πρόγραμμα επιθεωρήσεων ώστε κάθε γέφυρα να αξιολογείται τακτικά ανά εξάμηνο και εκτάκτως μετά από φυσικές καταστροφές, όπως σεισμοί ή πυρκαγιές.
Επισήμανε πως οι επιθεωρητές θα πρέπει να είναι ειδικά εκπαιδευμένοι και ότι κάθε έλεγχος θα πρέπει να έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο.
Στα μικρότερα γεφύρια που είναι διάσπαρτα ανά την ελληνική επαρχία στάθηκε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας Ευθύμης Λέκκας.
Όπως είπε στον ΣΚΑΪ, ο κ. Λέκκας επισήμανε πως απαιτείται ιδιαίτερη περιοχή σε περιπτώσεις πλημμυρικών φαινομένων που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή φθορά σε γέφυρες, ειδικά τις μικρές.
Ένας ακόμα παράγοντας κινδύνου είναι η μεγάλη αύξηση στον όγκο της κίνησης που καλείται να αντέξει κάθε γέφυρα, ειδικά στην επαρχία, δήλωσε στον σταθμό μας ο Γιώργος Γκαζέτας, καθηγητής πολιτικών μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Όπως επισήμανε, το σκυρόδεμα που είχε χρησιμοποιηθεί σε παλιές κατασκευές ουδέποτε είχε την προοπτική να κρατήσει για έναν αιώνα, ενώ γέφυρες που κάποτε χειρίζονταν ελάχιστα αυτοκίνητα πλέον καλούνται να υποστούν σαφώς μεγαλύτερο όγκο οχημάτων.
Γέφυρες που παρουσιάζουν ελλιπή εικόνα συντήρησης δεν αποτελούν πάντως αποκλειστικό προνόμιο επαρχιακών πόλεων. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η γέφυρα επί της οδού Σκυλίτση στον Πειραιά, που είναι γεμάτη σκαλωσιές ενώ οι σιδεριές έχουν βγει έξω από το τσιμέντο.
Διεθνείς φορείς, μηχανικοί αλλά και καθηγητές στο Πολυτεχνείο έχουν τονίσει πως είναι επιτακτική ανάγκη η σύσταση εθνικού προγράμματος επιθεώρησης και συντήρησης υφισταμένων τεχνικών έργων.
Πού ανήκουν οι ευθύνες;
Ένα ακόμα ερώτημα είναι το ποιος έχει την αρμοδιότητα για την κάθε γέφυρα, ειδικά σε περίπτωση που χρειαστούν ταχείες αντιδράσεις, και μάλιστα στον απόηχο του αλαλούμ ανάμεσα στις δημόσιες υπηρεσίες που κατέδειξε η τραγωδία στο Μάτι.
Παράδειγμα είναι παλιά γέφυρα του Ευρίπου στην Χαλκίδα, η οποία υπέστη ζημιές τον Μάιο του 2016 όταν χτυπήθηκε από πλώρη πλοίου.
Η γέφυρα, που κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, επισκευάστηκε με δαπάνη του υπουργείου Υποδομών. Παλαιότερα άνηκε στο ΥΠΕΧΩΔΕ, στη συνέχεια μεταβιβάστηκε σε υπηρεσία της περιφέρειας η οποία καταργήθηκε, ενώ επιφορτισμένος με την συντήρηση και λειτουργία της είναι τυπικά ο Οργανισμός Λιμένος Χαλκίδας.
ΣΚΑΪ
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο μηχανικός γεφυροποιίας Γιάννης Σιγάλας τόνισε πως είναι αναγκαίο να καταρτιστεί πρόγραμμα επιθεωρήσεων ώστε κάθε γέφυρα να αξιολογείται τακτικά ανά εξάμηνο και εκτάκτως μετά από φυσικές καταστροφές, όπως σεισμοί ή πυρκαγιές.
Επισήμανε πως οι επιθεωρητές θα πρέπει να είναι ειδικά εκπαιδευμένοι και ότι κάθε έλεγχος θα πρέπει να έχει συγκεκριμένο περιεχόμενο.
Στα μικρότερα γεφύρια που είναι διάσπαρτα ανά την ελληνική επαρχία στάθηκε από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας Ευθύμης Λέκκας.
Όπως είπε στον ΣΚΑΪ, ο κ. Λέκκας επισήμανε πως απαιτείται ιδιαίτερη περιοχή σε περιπτώσεις πλημμυρικών φαινομένων που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή φθορά σε γέφυρες, ειδικά τις μικρές.
Ένας ακόμα παράγοντας κινδύνου είναι η μεγάλη αύξηση στον όγκο της κίνησης που καλείται να αντέξει κάθε γέφυρα, ειδικά στην επαρχία, δήλωσε στον σταθμό μας ο Γιώργος Γκαζέτας, καθηγητής πολιτικών μηχανικών στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Όπως επισήμανε, το σκυρόδεμα που είχε χρησιμοποιηθεί σε παλιές κατασκευές ουδέποτε είχε την προοπτική να κρατήσει για έναν αιώνα, ενώ γέφυρες που κάποτε χειρίζονταν ελάχιστα αυτοκίνητα πλέον καλούνται να υποστούν σαφώς μεγαλύτερο όγκο οχημάτων.
Γέφυρες που παρουσιάζουν ελλιπή εικόνα συντήρησης δεν αποτελούν πάντως αποκλειστικό προνόμιο επαρχιακών πόλεων. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η γέφυρα επί της οδού Σκυλίτση στον Πειραιά, που είναι γεμάτη σκαλωσιές ενώ οι σιδεριές έχουν βγει έξω από το τσιμέντο.
Διεθνείς φορείς, μηχανικοί αλλά και καθηγητές στο Πολυτεχνείο έχουν τονίσει πως είναι επιτακτική ανάγκη η σύσταση εθνικού προγράμματος επιθεώρησης και συντήρησης υφισταμένων τεχνικών έργων.
Πού ανήκουν οι ευθύνες;
Ένα ακόμα ερώτημα είναι το ποιος έχει την αρμοδιότητα για την κάθε γέφυρα, ειδικά σε περίπτωση που χρειαστούν ταχείες αντιδράσεις, και μάλιστα στον απόηχο του αλαλούμ ανάμεσα στις δημόσιες υπηρεσίες που κατέδειξε η τραγωδία στο Μάτι.
Παράδειγμα είναι παλιά γέφυρα του Ευρίπου στην Χαλκίδα, η οποία υπέστη ζημιές τον Μάιο του 2016 όταν χτυπήθηκε από πλώρη πλοίου.
Η γέφυρα, που κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, επισκευάστηκε με δαπάνη του υπουργείου Υποδομών. Παλαιότερα άνηκε στο ΥΠΕΧΩΔΕ, στη συνέχεια μεταβιβάστηκε σε υπηρεσία της περιφέρειας η οποία καταργήθηκε, ενώ επιφορτισμένος με την συντήρηση και λειτουργία της είναι τυπικά ο Οργανισμός Λιμένος Χαλκίδας.
ΣΚΑΪ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου