Δευτέρα, 27 Αυγούστου 2018

Πάρος: Αντιδράσεις κατοίκων για το νέο εμπορικό λιμάνι στο Καμινάκι Μάρπησσας


Αντιδράσεις έχει προκαλέσει η δρομολόγηση της υλοποίησης του νέου εμπορικού λιμανιού της Πάρου στη θέση Καμινάκι της Μάρπησσας.

Για υποβάθμιση της περιοχής και σοβαρή περιβαλλοντική επιβάρυνση κάνουν λόγο
οι κάτοικοι της περιοχής επισημαίνοντας σε επιστολή τους τα πολλά προβλήματα που θα προκαλέσει στην ακτογραμμή Μάρπησσας – Δρυού αλλά και την ευρύτερη περιοχή φυσικού κάλλους το νέο λιμάνι.

Παραθέτουμε την επιστολή διαμαρτυρίας των πολιτών ενάντια στην απόφαση χωροθέτησης του νέου εμπορικού λιμανιού στην θέση Καμινάκι Μάρπησσας.

Ο σκοπός αυτού του κειμένου είναι να ενημερώσει για όσους δεν γνωρίζουν ,το τι έχει δρομολογηθεί να γίνει στην περιοχή Καμινάκι –Μάρπησσας.Καθώς να ενημερώσει και τους αρμόδιους παράγοντες στο Υπουργείο Οικονομίας κ Ανάπτυξης ότι δεν υπάρχει αποδοχή του έργου από του κατοίκους.

Το 1996 είχε παρθεί η απόφαση για την μεταφορά από την Παροικία και κατασκευή του εμπορικού λιμανιού, στο Καμινακι Μάρπησσας.Αυτή την απόφαση-αποδοχής του έργου την είχε πάρει τότε το δημοτικό συμβούλιο Μάρπησσας αλλά χωρίς να έχουν γνώση οι κάτοικοι της περιοχής.

Κατόπιν ενημέρωσης του κόσμου υπήρξε τότε μεγάλη αντίδραση και μεταφέρθηκε η μελέτη για την περιοχή Μώλος -Μαρμάρων..Μετά από επίσης μεγάλη κινητοποίηση του κόσμου σταμάτησε η μελέτη και από την περιοχή του Μώλου.

Ερχόμαστε μετά από πολλά χρόνια και ο σημερινός Δήμος επαναπροσδιορίζει και προχωρεί τη μελέτη του έργου στην περιοχή κ πάλι Καμινακι-Μαρπησσας. Προχωράει χωρίς την επίσημη γνωμοδότηση των κατοίκων της περιοχής.

Χρησιμοποιεί την απόφαση που είχε πάρει το δημοτικό συμβούλιο το 1996..!.....22 χρόνια πριν.! Που και τότε μετά από ευρεία ενημέρωση των κατοίκων και έντονη αντίδραση στους, το έργο και η μελέτη σταμάτησε .

Και να έρθουμε στο τώρα:
Στις 9 Αυγούστου 2018 βγάζει ο Δήμος Δελτίο τύπου όπου ανακοινώνει ότι...επιτελέστηκε σημαντικό βήμα για το έργο ,αφού εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση των μελετών της 1ης φάσης...(Μελέτες τοπιογραφικές ήλεκτρο-μηχανολογικών,υδραυλικών έργων κλπ).
Με λίγα λόγια ότι είναι σε πορεία υλοποίησης το έργο.!

Και γράφει το δελτίο τύπου ότι από τους λόγους που προχωράει το έργο είναι διότι έχει την αποδοχή των κατοίκων και επίσης δεν υπάρχουν αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα..! Αυτά τα σημεία του Δελτίου Τύπου ,είναι εντελώς ανακριβή και προκλητικά για τον τοπικό πληθυσμό και πρέπει να ενημερώσουμε τους αρμόδιους στο Υπουργείο Ανάπτυξης ,αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο για τον τόπο μας.

Η τοπική κοινωνία δεν είναι σύμφωνη με το έργο και τα συμφέροντα είναι αλληλοσυγκρουόμενα: Αλλαγή της ταυτότητας της περιοχής σε μια άκρως περιβαλλοντολογικά αγνή ακτογραμμή (από Μώλο έως Δρυό), με έντονο τουριστικό ενδιαφέρον που βασίζεται ακριβώς σε αυτή την αγνή φυσική ταυτότητα της περιοχής.

Ας σκεφτούμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό (σε όλο το νησί) βραβείων με μπλε σημαίες έχουν δοθεί σε παραλίες που βρίσκονται σε αυτή την ακτογραμμή.

Δεν έχει ερωτηθεί ούτε γνωμοδοτήσει επίσημα η κοινότητα ούτε ο τοπικός πληθυσμός, ο όποιος μετά από σχετική έρευνα είναι στη πλειονότητα αντίθετος στο έργο.

Η υποβάθμιση τουριστικά θα είναι κάθετη καθώς θα αναγράφεται στους τουριστικούς οδηγούς η ύπαρξη του εμπορικού λιμανιού στη περιοχή και αυτό αυτομάτως θα ρίξει την τουριστική ζήτηση...

Περιβαλλοντολογικά η υποβάθμιση της περιοχής είναι δεδομένη ,άλλωστε το επιβεβαιώνει το Δελτίο Τύπου του Δήμου όπου λέει ότι θα είναι αναβάθμιση για την ατμόσφαιρα της Παροικίας λόγο ότι δε θα έχει πια αιωρούμενα σωματίδια μαρμαρόσκονης...

Παραθέτω έτσι όπως ακριβώς το περιγράφει το δελτίο τύπου του Δήμου:" Η κατασκευή του νέου εμπορικού λιμένα, αναμένεται να ανακουφίσει τον αστικό ιστό της πόλης, από την φόρτιση του οδικού δικτύου και την υψηλή ρύπανση, την αισθητική επιβάρυνση της περιοχής και την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας από τα αιωρούμενα σωματίδια κατά την φόρτωση χύδην υλικών (όπως μαρμαρόσκονη)."

Απορούμε πως έγινε η συγκεκριμένη επιλογή του μέρους όταν όλη η γύρω περιοχή (Αγίου Αντωνίου) είναι χαρακτηρισμένη περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλους και επίσης περιοχή Νατούρα..!!!

Ας μη πέσουν στη παγίδα, όσοι διαβάζουν το κείμενο, ότι είναι πρόβλημα της κοντινής περιοχής όπου θέλουν να γίνει το έργο (Καμινάκι)...Είναι όλης της περιοχής από Πρόδρομο-Μάρμαρα-Μάρπησσα-Δρυό και σε ακτογραμμή από Μώλο έως Δρυό. (Μώλο-Καλόγερο -Καμινάκι - Πίσω Λιβάδι - Λογαρά -Χρυσή Ακτή -Δρυό)..

Και αυτό διότι θα αλλάξει όλη η ταυτότητα της περιοχής με συχνές διελεύσεις βαρέων οχημάτων μεταφοράς υλικών..Μαρμαρόσκονη – Αμοχάλικο...κλπ. καθώς και υγρών καυσίμων..όπου θα διαχέονται ως μικροσωματίδια στην ατμόσφαιρα κυρίως κατά τη μεταφορά όταν περνάνε με τα οχήματα μέσα από τα χωριά...Τα συμπεράσματα και οι επιπτώσεις είναι αυτονόητα...

Ο Δρόμος δε, που είναι προγραμματισμένος να γίνει από το εμπορικό λιμάνι μέχρι τον κεντρικό δρόμο της Μάρπησσας (εκεί που είναι το εμπορικό κέντρο τώρα, μετά τη Παναγία της Χωριανής) περνάει κατά μήκος από την πλαγιά του Αγίου Αντωνίου.

Φανταστείτε σε αυτό το φυσικό κόσμημα της περιοχής μας,που είναι ο Άγιος Αντώνης, να βλέπουμε κατά μήκος της πλαγιάς του ,στο μέλλον, φορτηγά και βυτιοφόρα ...όσοι γνωρίζουν την περιοχή ξέρουν ακριβώς τι λέω!

Επίσης στην ακτογραμμή από Δρυό μέχρι και Μώλο εκεί που βλέπαμε ερασιτέχνες ψαράδες με τις βάρκες τους και μικρά σκάφη αναψυχής να βλέπουμε στο μέλλον Πλοία-φορτηγά οικοδομικών και άλλων υλικών καθώς και πετρελαιοφόρα πλοία.

Ο κίνδυνος ενός ατυχήματος θα είναι μόνιμος και στη περίπτωση βύθισης έστω και ενός μικρού πετρελαιοφόρου θα είναι τεράστια η καταστροφή (Πίσσα και πετρελαιοειδή) σε όλο το μήκος της ακτογραμμής (Μώλος -Δρυός)..Ας θυμηθούμε τι έγινε με την περίπτωση του ατυχήματος στο Σαρωνικό φέτος τον Χειμώνα.

Αναγνωρίζουμε την ανάγκη μεταφοράς του εμπορικού λιμανιού από τη Παροικία. Αλλά δεν είναι σωστή η επιλογή η θέση του Καμινακίου.

Επίσης δεν είναι σωστή η λογική του παίρνω ένα πρόβλημα από το ένα μέρος και το πάω σε άλλο μέρος όπου δημιουργώ μεγαλύτερα προβλήματα. Το έργο και η μελέτη είναι εντελώς άτοπη και χωρίς σωστή αξιολόγηση των συνθηκών. Καταρχήν είναι εντελώς λάθος που πάει να γίνει σε μέρος που δεν υπάρχει καν έτοιμο λιμάνι ούτε καν χαραγμένοι δρόμοι. Ξεκινάει πάνω σε αγνό βραχώδες περιβάλλον..!!.

Από τα δε προϊόντα που θα έρχονται ,το 85% θα πηγαίνει στην άλλη μεριά του νησιού με ότι συνεπάγεται ως προς το πρακτικό αλλά και το θέμα ρύπανσης, από τα οχήματα, στα χωριά που θα γίνεται η διέλευση...

Επάνω στην έκφραση της διαφωνίας μας προς το έργο ακούσαμε διάφορα επιχειρήματα υποστήριξης του έργου, από τον Δήμο κυρίως ,αλλά και από μικρή μειονότητα κατοίκων.

Τα παραθέτω και τα συμπεράσματα δικά σας:

Ακούσαμε:..... «μα μας δίνουν τόσα χρήματα ..!...Να μη τα απορροφήσουμε..."

Και απαντώ 'δηλαδή αν μας έδιναν χρήματα να κάψουμε τα χωριά μας ή για όποιο μέτρο υποβάθμισης εμείς θα έπρεπε να το υλοποιήσουμε μόνο κ μόνο επειδή μας δίνουν χρήματα..

Ακούσαμε:.... «Θα ανοίξουν δουλειές...»

Απαντώ: Αλήθεια ποιος το πιστεύει αυτό ..?Τι δουλειές να ανοίξουν δηλαδή? Καντίνα στο λιμάνι και για κάποιους που θα δένουν τους κάβους?...Οι δουλειές που θα ανοίξουν θα είναι μόνο για 2-3 ανθρώπους που έχουν εμπόριο υλικών εδώ στη περιοχή και από ότι έχω μάθει υποστηρίζουν σθεναρά το έργο...Τυχαίο? Δε νομίζω!...Για όλους τους υπόλοιπους είναι σίγουρα ζημιά..και υπονόμευση του μέλλοντος των επόμενων γενεών..

Ακούσαμε:...Μα εντάξει δε πρέπει να διαμαρτύρεστε γιατί ούτως ή άλλως εκεί κοντά είναι και ο βιολογικός καθαρισμός καθώς και υπήρχαν τα σκουπίδια !

Απαντώ:..Αυτό το επιχείρημα ακόμα προσπαθώ να καταλάβω τη λογική του..Δηλαδή ότι η περιοχή είναι βεβαρημένη σε εκείνο το σημείο οπότε ας την αποκάμουμε..?... Το γεγονός ότι χρόνια και δεκαετίες δέχονταν η περιοχή τα σκουπίδια της Πάρου καθώς και ότι υπάρχει ο βιολογικός καθαρισμός, δεν θα έπρεπε να λειτουργήσει αποτρεπτικά σε περαιτέρω επιβάρυνση της περιοχής..? σε ένα πνεύμα αξιοκρατίας ότι η περιοχή αυτή ήδη έχει προσφέρει στο συλλογικό όφελος και καλό του νησιού...

Τα σκουπίδια έχουν φύγει ήδη πλέον και θεωρούνταν χρόνια πρόβλημα από την Ευρωπαϊκή Ένωση (το πώς υπήρχαν σε μια περιοχή που είναι χαρακτηρισμένη ως Νατούρα..!!??).

Τώρα και εδώ είναι η παγίδα και το παραπλανητικό του επιχειρήματος αυτών που υποστηρίζουν το έργο : ότι προσπαθούν μέσα στην κακή θεωρεία της 'υποβαθμισμένης περιοχής' να δώσουν την εντύπωση ότι όποιο και να είναι το πρόβλημα είναι μόνο για εκείνη τη μικρή περιοχή που θα γίνει το λιμάνι ( τάχα υποβαθμισμένη περιοχή-κατά τα αλλά Νατούρα για την Ευρωπαϊκή 'Ένωση).

Ενώ όπως εξηγήσαμε πιο πάνω είναι υποβάθμιση όλης της περιοχής από Μάρπησσα ως Δρυό...Αλλά αυτό είναι και ένα διχαστικό επιχείρημα τύπου.Δεν έχετε πρόβλημα οι υπόλοιποι είναι μόνο για εκείνη τη μικρή περιοχή. 

Αστείο πράγμα αν σκεφτεί κανείς την εξάπλωση των σωματιδίων σκόνης οικοδομικών και άλλων υλικών ..την διέλευση των οχημάτων από τη πλαγιά του Αγίου Αντωνίου και μέσα από τα χωριά..αλλά και τη μόλυνση της θάλασσας σε πιθανό ατύχημα....Συν την αλλοίωση της ταυτότητας της περιοχής για αυτούς που μας επισκέπτονται...

Ακούσαμε :...Θα έρχονται σε συχνότητα λίγα εμπορικά και πότε- πότε και επιβατικά καράβια ακόμα και μικρά σκάφη αναψυχής ...

Μετά από συζήτηση με νομικούς μας δόθηκε να καταλάβουμε ότι στην πορεία και αφού γίνει το λιμάνι η συχνότητα δεν ελέγχεται και αλλάζει μέσα σε μια μέρα με κάποια καινούργια εγκύκλιο. Γίνονται, διερωτάται κανείς, αυτά στην Ελλάδα?? Αλίμονο ...!!!...

Το περί επιβατικών καραβιών δεν υπάρχει καμία μα καμία πιθανότητα να σταματάνε σε αυτό το λιμάνι και λόγω έλλειψης ζήτησης από το επιβατικό κοινό (όπως σταμάτησε και ο Σκοπελίτης στο Πίσω Λιβάδι λόγω μικρής ζήτησης/ σεζόν)...απλά το πετάνε για δόλωμα στον κόσμο...Τα μικρά σκάφη αναψυχής έχουν ήδη το Πίσω Λιβάδι..Δεν υπάρχει καμία ανάγκη...

Ακούσαμε:... «Ένας ντόκος θα είναι και δε θα είναι τίποτα το σπουδαίο».
Απαντώ:...Μα το θέμα είναι ότι θα εξυπηρετεί μεταφορές ρυπογόνων υλικών για την ατμόσφαιρα καθώς επίσης θα είναι επιβλαβή για όλη τη περιοχή κατά τη μεταφορά τους συν ότι θα κοπούν δρόμοι σε ένα από τα στολίδια του νησιού, όπου θα αλλοιώσει την αγνή ταυτότητα της περιοχής...Αυτό είναι μια υποβάθμιση τάχα του μεγέθους του έργου για εφησυχασμό του τοπικού πληθυσμού...

Από έναν ντόκο στο Πλατύ Γιαλό της Σίφνου, με πλημμελή περιβαλλοντολογική μελέτη,άλλαξε το ύψος της ακτογραμμής, με αποτέλεσμα στον Πλατύ Γιαλό να μην υπάρχει πια αμμουδιά κ παραλία κ το νερό ήρθε επάνω στα μαγαζιά...Οποιος ξέρει το νησί ξέρει τη περίπτωση...

Αυτό της πλημμελούς περιβαλλοντολογικής μελέτης ισχύει παντού καθώς το πόρισμα που βγάζει η επιτροπή είναι σχεδόν πάντα υπέρ αυτού που προκηρύσσει τον διαγωνισμό (Δήμος – Πολιτεία κλπ)...οπότε και κάποια προβλήματα να υπάρχουν προσπερνιόνται με επιστημονικές ορολογίες ως προς την αποπεράτωση του έργου...Μην μας φανεί παράξενο αν μετά την αποπεράτωση του έργου εξαφανιστούν παραλίες όπως του Καλόγερου..ή έρθουν τα νερά μέχρι το τοιχίο που σταματάνε τα τραπέζια των μαγαζιών στο Πίσω Λιβάδι...

Με λίγα λόγια ακούσαμε πολλά.

Το έργο είναι εντελώς άτοπο και μας βρίσκει κάθετα αντίθετους όσους αγαπήσαμε αυτή την αξιόλογη περιοχή,που είχαμε την τύχη να καταγόμαστε ή να ζούμε εδώ (μόνιμα ή περιοδικά) και δε θέλουμε να αλλάξει η αγνότητα του φυσικού της περιβάλλοντος. 

Άλλωστε αυτή η αγνότητα της περιοχής είναι που έκανε τον τόπο αυτό αγαπητό από όλο τον κόσμο που μας επισκέπτεται...Δεν στηριχτήκαμε οικονομικά ούτε από την μεγάλη νυχτερινή ζωή, ούτε από την αίγλη της πρωτεύουσας του νησιού...

Αλλά από αυτή την αγνότητα που προσφέρει η φύση της περιοχής...Δεν πρέπει να παίξουμε με αυτή τη ταυτότητα που έχει ο τόπος μας...Το οφείλουμε ηθικά στον ίδιο τον τόπο στους προγενέστερους μας και στις επόμενες γενιές από εμάς..

Μερικές φορές καταλαβαίνει κανείς την τύχη που είχε ,να γεννηθεί η να ζει σε ένα τόπο προικισμένο, όταν από αδιαφορία τον καταστρέψει...Μετά αναλογίζεται τις παλιές καλές εποχές,που ήταν ακόμα αγνός ο τόπος...

Ας μην επιτρέψουμε να μας συμβεί αυτό.
https://parianostypos.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: