Τετάρτη, 25 Νοεμβρίου 2020

Επαγγελματική Εκπαίδευση σχεδιασμένη για τα κέρδη - ΚΚΕ: «Σκονάκι» από την έκθεση του ΣΕΒ το σχέδιο νόμου


Επαγγελματική Εκπαίδευση σχεδιασμένη για τα κέρδη 
Σε διαβούλευση τίθεται σχετικό σχέδιο νόμου

Με πυρήνα τις αξιώσεις των επιχειρήσεων και ακολουθώντας την τακτική να προωθούνται ρυθμίσεις για σοβαρά εκπαιδευτικά ζητήματα εν μέσω lockdown, το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί την ψήφιση σχεδίου νόμου που αφορά την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση.

Τόσο από τη χτεσινή παρουσίαση του νομοσχεδίου από την ηγεσία του υπουργείου όσο και από τους βασικούς άξονες, επιβεβαιώνεται ότι κεντρικός στόχος είναι η ευθυγράμμιση της δομής και του περιεχομένου της Τεχνικοεπαγγελματικής Εκπαίδευσης με τις ανάγκες των επιχειρήσεων. 

Αν μάλιστα ανατρέξει κάποιος στις θέσεις του ΣΕΒ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση πριν μερικούς μήνες, τις οποίες είχε παρουσιάσει εκτενώς ο «Ριζοσπάστης», μπορεί να διακρίνει την πλήρη ταύτιση.

Με την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση και συνολικά την Εκπαίδευση να αντιμετωπίζει ελλείψεις και προβλήματα που εντείνονται εν μέσω πανδημίας, για το υπουργείο παθογένειες αποτελούν «η ανεπαρκής διασύνδεση με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, μεταξύ άλλων λόγω της απουσίας συμμετοχής των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό της ΕΕΚ» και η απουσία μεταγυμνασιακών δομών κατάρτισης.

Ετσι, με το νομοσχέδιο έρχεται να δώσει πιο ισχυρό θεσμικό ρόλο στις επιχειρήσεις, που θα παραγγέλνουν άμεσα τι είδους εφήμερες δεξιότητες χρειάζονται ανά πάσα στιγμή. Στην κατεύθυνση αυτή συγκροτούνται το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΣΕΕΚ), με τριετή θητεία, με συμμετοχή και των κοινωνικών εταίρων, εκπροσώπων της αγοράς και λοιπών εμπλεκόμενων φορέων, και τα Συμβούλια Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (ΣΣΠΑΕ) σε κάθε Περιφέρεια της χώρας, μέσα από τα οποία θα σχεδιάζεται η Επαγγελματική Εκπαίδευση. Οπως τονίστηκε χτες, θα λαμβάνονται υπόψη και οι ανάγκες της αγοράς εργασίας σε τοπικό επίπεδο, με το υπουργείο να φέρνει ως παραδείγματα τους τομείς του Τουρισμού στις Κυκλάδες και της Ενέργειας στη Δυτική Μακεδονία, σε ένα μοντέλο σχεδιασμού της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από την αγορά για την αγορά.

Στροφή στην πρόωρη κατάρτιση

Μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης για αποφοίτους Γυμνασίου, με διετή διάρκεια φοίτησης, οι οποίες εντάσσονται στο επίπεδο προσόντων 3, όπως και οι ΕΠΑΣ.

Κατά τη χτεσινή παρουσίαση έγινε φανερό ότι η εξυπηρέτηση των αναγκών των επιχειρήσεων έρχεται σε προτεραιότητα σε σχέση με τα μορφωτικά δικαιώματα και την εξασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων των παιδιών σε όσο το δυνατόν περισσότερη στέρεη γνώση. Η στροφή στην πρόωρη κατάρτιση παρουσιάστηκε ως ευκαιρία και δυνατότητα που δίνεται εναλλακτικά και που σε συνδυασμό με ένα πλέγμα μέτρων, που οξύνουν τους ταξικούς φραγμούς, ενισχύει και τα περί μαθητών που... «δεν παίρνουν τα γράμματα». Περιγράφοντας το επίπεδο προσόντων 3, ο γενικός γραμματέας Διά Βίου Μάθησης μίλησε για το «επίπεδο του τεχνίτη», ενώ χαρακτήρισε τις μεταγυμνασιακές σχολές ευκαιρία «με πολλές επιπτώσεις και στην οικονομία και στα φυσικά πρόσωπα».

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης την ίδρυση πρότυπων ΕΠΑΛ που θα λειτουργήσουν ως πιλότος για τις αλλαγές, τη μετατροπή Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας σε ΙΕΚ και άλλες δομές επαγγελματικής κατάρτισης, ίδρυση θεματικών ΙΕΚ με ειδικότητες βάσει των αναγκών της αγοράς, αναβάθμιση του μεταλυκειακού έτους μαθητείας, ενίσχυση του ΕΟΠΠΕΠ.

Στόχος του υπουργείου είναι το νομοσχέδιο, που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, να έχει ψηφιστεί πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, ενώ, όπως ανακοίνωσε, ακολουθούν τα νομοσχέδια «για την ενίσχυση της ασφάλειας και της ακαδημαϊκής ελευθερίας», που θα περιλαμβάνουν τα όσα εξαγγέλθηκαν από τον πρωθυπουργό για τα πανεπιστήμια, το σχέδιο νόμου για τις δομές υποστήριξης εκπαιδευτικού έργου και την «αξιολόγηση» εκπαιδευτικών, το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση και τον ΔΟΑΤΑΠ.

Την ίδια στιγμή που προετοιμάζει το ένα αντιεκπαιδευτικό μέτρο μετά το άλλο, το υπουργείο συνεχίζει να προσπαθεί να πείσει για το «τιτάνιο έργο» στην τηλεκπαίδευση μετά το κλείσιμο των σχολικών μονάδων, οι οποίες αφέθηκαν ουσιαστικά ανοχύρωτες απέναντι στην επέλαση της πανδημίας.

Για μια ακόμα φορά η ηγεσία του υπουργείου απαρίθμησε συνδέσεις και τεχνολογικό εξοπλισμό που αναμένεται, προσπαθώντας να πείσει ότι είχε προετοιμαστεί για τη σημερινή κατάσταση και συγκρίνοντας ουσιαστικά το έργο της γύρω από την εξασφάλιση των όρων τηλεκπαίδευσης με την ανυπαρξία τέτοιων δομών στο παρελθόν.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ 
«Σκονάκι» από την έκθεση του ΣΕΒ το σχέδιο νόμου για την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε το ακόλουθο σχόλιο για τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας για το σχέδιο νόμου σχετικά με την Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση:

«Αυτό που πρέπει να γίνει σήμερα, για να αναβαθμιστούν οι σπουδές στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση, είναι να δικαιωθούν τα αιτήματα για σύγχρονα εργαστήρια, υποδομές και εξοπλισμό, για να μπορούν οι νέοι και οι νέες να σπουδάζουν στις ειδικότητες που επιθυμούν (κι όχι να σπρώχνονται σε άσχετες), να έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα κατά τη διάρκεια της μαθητείας τους, για να έχουν πιστοποίηση μέσα στο πτυχίο τους.

Απέναντι σ' αυτά η κυβέρνηση της ΝΔ κωφεύει. Αντίθετα προωθεί ένα σχέδιο νόμου που είναι "σκονάκι" από την έκθεση του ΣΕΒ, το περασμένο καλοκαίρι για το ίδιο θέμα.

Αυτό το σχέδιο νόμου ανάμεσα στα άλλα:

-- Προβλέπει στροφή στην ακόμα πιο πρόωρη και γι' αυτό λειψή κατάρτιση, μέσα από μεταγυμνασιακές δομές που δεν είναι - και με τη βούλα του νόμου πια - σχολεία.

-- Επιβεβαιώνει ότι το πτυχίο θα είναι άλλο ένα προσόν στο πλαίσιο μιας μεγάλης αγοράς δεξιοτήτων, που οι νέοι θα αναγκάζονται να κυνηγούν συνεχώς.

Το ΚΚΕ όχι μόνο θα καταψηφίσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αλλά θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή των διεκδικήσεων για σύγχρονες σπουδές, για πτυχίο ως μοναδική προϋπόθεση για το επάγγελμα, χωρίς άλλα εμπόδια και φραγμούς, για ζωή και δουλειά με δικαιώματα».

https://www.rizospastis.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: