Το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής θεωρεί πως η Ελλάδα προχωρά με ασφάλεια στην επίτευξη των δημοσιονομικών της στόχων, εκφράζει, όμως ορισμένες ενστάσεις για συγκεκριμένες αλλαγές που φέρνει το νέο
ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Παίρνει θέση και για το ζήτημα της αύξησης του κατώτατου μισθού στέλνοντας σήμα πως η κυβέρνηση και οι κοινωνικοί φορείς δεν πρέπει να το... φοβηθούν.
Σχετικά με τα δημοσιονομικά στοιχεία, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής εμφανίζεται καθησυχαστικό. "Βλέπει" μειωμένο μεν, αλλά σαφώς υψηλότερο από το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019. Όπως εκτιμά για το 2019, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται στα 6,35 δισ. ευρώ, περίπου 285 εκατ. ευρώ χαμηλότερα σε σχέση με το 2018 που ήταν 6,64 δισ. ευρώ.
«Αυτό καταδεικνύει τη δημοσιονομική ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας, καθώς επιτυγχάνεται παρά τα επεκτατικά μέτρα που λήφθηκαν στη διάρκεια του έτους. Η διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη αφού αποτελεί τη βασική συνθήκη διασφάλισης της αξιοπιστίας του ελληνικού δημοσίου» τονίζεται χαρακτηριστικά στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής.
Σύμφωνα με την έκθεση, σημαντική εξέλιξη, δείγμα αξιοπιστίας του ελληνικού Δημοσίου αλλά και ότι οι επενδυτές θεωρούν βιώσιμο του ελληνικό χρέος αποτελεί η έκδοση του ελληνικού 15ετούς ομολόγου αλλά και η υποχώρηση της απόδοσης του 10ετούς κάτω από το 1%.
Ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες, που το 2019 έχουν μειωθεί κατά 59 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2018. Αντίθετα ανοδικά κινήθηκαν τα χρέη των ιδιωτών προς το Δημόσιο, καταγράφοντας αύξηση κατά 707,7 εκατ. ευρώ το 4ο τρίμηνο του 2019 φτάνοντας συνολικά τα 105,6 δισ. ευρώ σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2019 και κατά 1,3 δις. ευρώ σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2018. Το 4ο τρίμηνο του 2019 υπήρξε πάντως μείωση του ρυθμού δημιουργίας ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Κατώτατος μισθός
Το ΓΠΚΒ τάσσεται υπέρ της αύξησης του κατώτατου μισθού, καθώς τονίζει πως η τελευταία αύξηση δεν ανέβασε το συνολικό μισθολογικό κόστος. Συνεπώς, δεν υπάρχει λόγος να... φοβηθούν οι επιχειρηματίες και οι αρμόδιοι κοινωνικοί φορείς να προτείνουν και νέα αύξησή του το προσεχές καλοκαίρι που θα ξεκινήσουν οι σχετικές διαβουλεύσεις.
Όπως τονίζεται στην έκθεση, όλα τα στοιχεία συγκλίνουν στο ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 11% το 2019 όχι μόνο δεν οδήγησε σε αύξηση του συνολικού μισθολογικού κόστους, αντίθετα παρατηρήθηκε μείωση της τάξεως του 1,2% το 3ο τρίμηνο του 2019, μετά από αύξηση που παρατηρούνταν τα τελευταία 7 τρίμηνα.
Όπως εκτιμά, αυτό αποτελεί ένδειξη ότι υπάρχει μικρή "μετάδοση" της αύξησης του κατώταταου μισθού στα υπόλοιπα μισθολογικά κλιμάκια. Πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στη συζήτηση για την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Ένσταση για το ασφαλιστικό
Για το νέο ασφαλιστικό το Γραφείο Προϋπολογισμού εκφράζει μία βασική ένσταση σχετικά με διατάξεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Όπως σημειώνει "ενισχύει το παραδοσιακό μοντέλο απασχόλησης και επαναφέρει το προνομιακό καθεστώς που είχαν οι ελεύθεροι επαγγελματίες σε σχέση με τους μισθωτούς".
Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, η πιο σημαντική αλλαγή είναι η αποσύνδεση των εισφορών από το εισόδημα για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες με τη θέσπιση 6 κατηγοριών εισφορών από τις οποίες μπορεί να επιλέξει ελεύθερα ο ασφαλισμένος.
«Πρόκειται ουσιαστικά», τονίζει, « για επαναφορά του καθεστώτος που τροποποίησε η ασφαλιστική μεταρρύθμιση του νόμου 4387/2016, στα πλαίσια εξορθολογισμού του συστήματος και ίσης μεταχείρισης των ασφαλισμένων, αυτοαπασχολούμενων ή μισθωτών.
Η ακύρωση αυτής της μεταρρύθμισης επανεισάγει την ευνοϊκότερη μεταχείριση των ελεύθερων επαγγελματιών σε σχέση με τους υπόλοιπους εργαζόμενους, μια από τις βασικές αιτίες των ιδιαίτερα υψηλών ποσοστών αυτοαπασχόλησης (χωρίς προσωπικό) που καταγράφει διαχρονικά η χώρα μας (22% έναντι 9% στην Ευρωζώνη) με αρνητικές επιπτώσεις στη συνολική παραγωγικότητα και στα δημόσια έσοδα».
Κατά τα λοιπά, στην έκθεση σημειώνεται ότι με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή αυξάνονται τα ποσοστά αναπλήρωσης για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο των 30 ετών, μειώνονται οι εισφορές της μισθωτής εργασίας για επιδόματα ανεργίας, εργατική κατοικία και εργατική εστία, καταργείται το ανώτατο όριο του αθροίσματος κύριας και επικουρικής σύνταξης, θεσπίζεται προαιρετική ασφάλιση για λήψη επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ παροχής και ολοκληρώνεται η ενοποίηση των ασφαλιστικών φορέων με την ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ.
Επίσης, καταργείται η 13η σύνταξη και η εξοικονόμηση που προκύπτει (0,5% του ΑΕΠ) κατευθύνεται στη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και σε άλλες πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας.
Reporter.gr
ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Παίρνει θέση και για το ζήτημα της αύξησης του κατώτατου μισθού στέλνοντας σήμα πως η κυβέρνηση και οι κοινωνικοί φορείς δεν πρέπει να το... φοβηθούν.
Σχετικά με τα δημοσιονομικά στοιχεία, το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής εμφανίζεται καθησυχαστικό. "Βλέπει" μειωμένο μεν, αλλά σαφώς υψηλότερο από το στόχο του 3,5% του ΑΕΠ το πρωτογενές πλεόνασμα το 2019. Όπως εκτιμά για το 2019, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται στα 6,35 δισ. ευρώ, περίπου 285 εκατ. ευρώ χαμηλότερα σε σχέση με το 2018 που ήταν 6,64 δισ. ευρώ.
«Αυτό καταδεικνύει τη δημοσιονομική ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας, καθώς επιτυγχάνεται παρά τα επεκτατικά μέτρα που λήφθηκαν στη διάρκεια του έτους. Η διατήρηση της δημοσιονομικής σταθερότητας είναι ιδιαίτερα κρίσιμη αφού αποτελεί τη βασική συνθήκη διασφάλισης της αξιοπιστίας του ελληνικού δημοσίου» τονίζεται χαρακτηριστικά στην έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής.
Σύμφωνα με την έκθεση, σημαντική εξέλιξη, δείγμα αξιοπιστίας του ελληνικού Δημοσίου αλλά και ότι οι επενδυτές θεωρούν βιώσιμο του ελληνικό χρέος αποτελεί η έκδοση του ελληνικού 15ετούς ομολόγου αλλά και η υποχώρηση της απόδοσης του 10ετούς κάτω από το 1%.
Ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς ιδιώτες, που το 2019 έχουν μειωθεί κατά 59 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2018. Αντίθετα ανοδικά κινήθηκαν τα χρέη των ιδιωτών προς το Δημόσιο, καταγράφοντας αύξηση κατά 707,7 εκατ. ευρώ το 4ο τρίμηνο του 2019 φτάνοντας συνολικά τα 105,6 δισ. ευρώ σε σχέση με το 3ο τρίμηνο του 2019 και κατά 1,3 δις. ευρώ σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2018. Το 4ο τρίμηνο του 2019 υπήρξε πάντως μείωση του ρυθμού δημιουργίας ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Κατώτατος μισθός
Το ΓΠΚΒ τάσσεται υπέρ της αύξησης του κατώτατου μισθού, καθώς τονίζει πως η τελευταία αύξηση δεν ανέβασε το συνολικό μισθολογικό κόστος. Συνεπώς, δεν υπάρχει λόγος να... φοβηθούν οι επιχειρηματίες και οι αρμόδιοι κοινωνικοί φορείς να προτείνουν και νέα αύξησή του το προσεχές καλοκαίρι που θα ξεκινήσουν οι σχετικές διαβουλεύσεις.
Όπως τονίζεται στην έκθεση, όλα τα στοιχεία συγκλίνουν στο ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 11% το 2019 όχι μόνο δεν οδήγησε σε αύξηση του συνολικού μισθολογικού κόστους, αντίθετα παρατηρήθηκε μείωση της τάξεως του 1,2% το 3ο τρίμηνο του 2019, μετά από αύξηση που παρατηρούνταν τα τελευταία 7 τρίμηνα.
Όπως εκτιμά, αυτό αποτελεί ένδειξη ότι υπάρχει μικρή "μετάδοση" της αύξησης του κατώταταου μισθού στα υπόλοιπα μισθολογικά κλιμάκια. Πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στη συζήτηση για την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Ένσταση για το ασφαλιστικό
Για το νέο ασφαλιστικό το Γραφείο Προϋπολογισμού εκφράζει μία βασική ένσταση σχετικά με διατάξεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Όπως σημειώνει "ενισχύει το παραδοσιακό μοντέλο απασχόλησης και επαναφέρει το προνομιακό καθεστώς που είχαν οι ελεύθεροι επαγγελματίες σε σχέση με τους μισθωτούς".
Σύμφωνα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, η πιο σημαντική αλλαγή είναι η αποσύνδεση των εισφορών από το εισόδημα για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες με τη θέσπιση 6 κατηγοριών εισφορών από τις οποίες μπορεί να επιλέξει ελεύθερα ο ασφαλισμένος.
«Πρόκειται ουσιαστικά», τονίζει, « για επαναφορά του καθεστώτος που τροποποίησε η ασφαλιστική μεταρρύθμιση του νόμου 4387/2016, στα πλαίσια εξορθολογισμού του συστήματος και ίσης μεταχείρισης των ασφαλισμένων, αυτοαπασχολούμενων ή μισθωτών.
Η ακύρωση αυτής της μεταρρύθμισης επανεισάγει την ευνοϊκότερη μεταχείριση των ελεύθερων επαγγελματιών σε σχέση με τους υπόλοιπους εργαζόμενους, μια από τις βασικές αιτίες των ιδιαίτερα υψηλών ποσοστών αυτοαπασχόλησης (χωρίς προσωπικό) που καταγράφει διαχρονικά η χώρα μας (22% έναντι 9% στην Ευρωζώνη) με αρνητικές επιπτώσεις στη συνολική παραγωγικότητα και στα δημόσια έσοδα».
Κατά τα λοιπά, στην έκθεση σημειώνεται ότι με το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή αυξάνονται τα ποσοστά αναπλήρωσης για χρόνο ασφάλισης μεγαλύτερο των 30 ετών, μειώνονται οι εισφορές της μισθωτής εργασίας για επιδόματα ανεργίας, εργατική κατοικία και εργατική εστία, καταργείται το ανώτατο όριο του αθροίσματος κύριας και επικουρικής σύνταξης, θεσπίζεται προαιρετική ασφάλιση για λήψη επικουρικής σύνταξης και εφάπαξ παροχής και ολοκληρώνεται η ενοποίηση των ασφαλιστικών φορέων με την ένταξη του ΕΤΕΑΕΠ στον ΕΦΚΑ.
Επίσης, καταργείται η 13η σύνταξη και η εξοικονόμηση που προκύπτει (0,5% του ΑΕΠ) κατευθύνεται στη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και σε άλλες πολιτικές κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης και υγείας.
Reporter.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου