Το ethnos.gr ξετυλίγει το κουβάρι του προβλήματος και αναλύει τον ρόλο του ιδιοκτήτη της SAOS
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Σαμοθράκη μένει αποκλεισμένη ακτοπλοϊκά, και μάλιστα για πολλές μέρες, αλλά πίσω από κάθε συμβάν όλα αυτά τα χρόνια υπάρχει σταθερά ένας πρωταγωνιστής: ο ιδιοκτήτης της SAOS, Φώτης Μανούσης.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Σαμοθράκη μένει αποκλεισμένη ακτοπλοϊκά, και μάλιστα για πολλές μέρες, αλλά πίσω από κάθε συμβάν όλα αυτά τα χρόνια υπάρχει σταθερά ένας πρωταγωνιστής: ο ιδιοκτήτης της SAOS, Φώτης Μανούσης.
Υπουργοί, δήμαρχοι, λιμενάρχες και βουλευτές αλλάζουν, έρχονται και παρέρχονται τα τελευταία πολλά χρόνια, ανάλογα με τα κόμματα που παίρνουν την εξουσία, όμως ο Φώτης Μανούσης παραμένει -επί μια εικοσαετία σχεδόν- ο άνθρωπος με τον οποίο όλοι τους, αργά ή γρήγορα… συγκρούονται.
Ο πλοιοκτήτης της SAOS, τα πλοία της οποίας παρουσίασαν φέτος βλάβη 6-7 φορές, όπως έχει δηλώσει ο δήμαρχος Θανάσης Βίτσας, έχει πει πως μετά τον Οκτώβριο, οπότε λήγει η σύμβασή του για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση του νησιού, θα πάρει τα πλοία του από τη γραμμή προκειμένου να τα «ρίξει» στις Σποράδες! Βέβαια, όπως τονίζουν πηγές από το νησί, παλαιότερα είχε πει πως θα πάρει τα πλοία του από τη Σαμοθράκη για να τα βάλει στους… Παξούς. Όλο αυτό λειτουργεί ως ψυχολογικός εκβιασμός, με ένα ολόκληρο νησί και την τοπική κοινωνία να ζουν στην αβεβαιότητα.
«Δεν είναι δυνατόν μια ολόκληρη κοινωνία, κάτοικοι και επαγγελματίες, να ζούμε έτσι. Πρέπει να βρεθεί μόνιμη λύση. Για τα πλοία του κ. Μανούση έχουν δηλωθεί βλάβες πολλές φορές φέτος. Τα προβλήματα, όμως, είναι συνεχή και κάθε χρόνο. Την Πρωτοχρονιά μείναμε πάλι χωρίς πλοίο και χρειάστηκε το Πολεμικό Ναυτικό να στείλει πλοίο για την εξυπηρέτησή μας. Την προηγούμενη χρονιά είχαμε θέμα με τη μεταφορά των κοντέινερ των σκουπιδιών που δεν ήθελε να αναλάβει με τα πλοία της γραμμής ο κ. Μανούσης, καθώς και με τη μεταφορά μηχανημάτων παλαιότερα» είπε στο ethnos.gr o κ. Βίτσας.
Από τα τέλη της δεκαετίας του '80
Το όνομα του Φώτη Μανούση αρχίζει να «παίζει» στις εφημερίδες της Θεσσαλονίκης το 1987, όταν ο νέος τότεδήμαρχος Θεσσαλονίκης, Σωτήρης Κούβελας, τον επέλεξε για τη θέση του γενικού γραμματέα του δήμου. Οι δύο τους είχαν συναντηθεί πολιτικά στο ΚΟΔΗΣΟ του Γιάγκου Πεσματζόγλου. Όταν ο κ. Κούβελας αποχώρησε για να ενταχθεί στη Νέα Δημοκρατία, τον ακολούθησε και ο Φώτης Μανούσης. Ήταν ο εμπνευστής της δημοτικής ραδιοφωνίας της Θεσσαλονίκης και ένας από αυτούς ο οποίος συγκρούστηκε με τα ΜΑΤ που είχε στείλει ο τότε αρχηγός της ΕΛ.ΑΣ., Νίκων Αρκουδέας, για να ξηλωθεί η κεραία του σταθμού στο Σέιχ Σου.
Ο Φώτης Μανούσης ακολούθησε τον Σωτήρη Κούβελα και όταν ο τελευταίος αποχώρησε από τον δήμο για να γίνει υπουργός στην κυβέρνηση Μητσοτάκη. Όταν ο κ. Κούβελας ανέλαβε το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ, ο κ. Μανούσης τοποθετήθηκε στη θέση του γενικού γραμματέα του δήμου.
Οταν πέφτει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ο κ. Μανούσης ανοίγεται σε… επιχειρηματικά πελάγη. Δημιουργεί το New Channel, το οποίο πουλά το 1999 στον επιχειρηματία και εκδότη Μιχάλη Ανδρουλιδάκη. Στη Θεσσαλονίκη, τη δημιουργία του New Channel ακολουθεί βροχή καταγγελιών πως στην ίδρυση του νέου σταθμού είχε χρησιμοποιηθεί εξοπλισμός των δημοτικών μέσων της πόλης, χωρίς πάντως να αποδειχθεί ποτέ τίποτε απ' όλα αυτά.
Από το New Channel στο SAOS
Με τα χρήματα από την πώληση του New Channel, ο κ. Μανούσης προχωρά στο επόμενο επιχειρηματικό του πλάνο, την ακτοπλοΐα. Εξαγοράζει την εταιρεία SAOS με έδρα τη Σαμοθράκη. H SAOS είχε ιδρυθεί ως ΕΠΕ το 1975 και με ένα καράβι συνέδεε τη Σαμοθράκη με την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονταν στην επίσημη ιστοσελίδα της, «η ΣΑΟΣ το 1999 μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία και ξεκίνησε τη ναυπήγηση του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου "ΣΑΟΣ ΙΙ". Το 2001, όταν η εταιρεία παρουσίασε σοβαρά οικονομικά προβλήματα λόγω του σοβαρού επενδυτικού ανοίγματος της νέας κατασκευής, η οικογένεια του κ. Φώτη Μανούση εισήλθε στην εταιρεία ως στρατηγικός επενδυτής, αποκτώντας μεγάλο μερίδιο μετοχών».
Ο Φώτης Μανούσης, που έχει αντιληφθεί πως στις… άγονες γραμμές της ακτοπλοΐας κρύβεται ένας… θησαυρός επιδοτήσεων, σταδιακά αυξάνει τον αριθμό των πλοίων που εκμεταλλεύεται. Μπαίνει σε νέες ακτοπλοϊκές γραμμές, αποκομίζοντας όλο και μεγαλύτερα ποσά.
Κάποιες χρονιές φτάνει να εισπράττει μέχρι και 8,3 εκατ. ευρώ (!), γεγονός που του προσδίδει το προσωνύμιο «ο Αγούδημος της Νέας Δημοκρατίας» - κατ' αναλογία με τον γνωστό πλοιοκτήτη ο οποίος διατηρούσε καλές σχέσεις με στελέχη του παλαιού ΠΑΣΟΚ και εκμεταλλευόταν πολλές γραμμές του Αιγαίου.
Το χρηματιστήριο, που είναι στα πάνω του, δεν αφήνει… ασυγκίνητο τον Φώτη Μανούση. Ο τελευταίος εισέρχεται στη χρηματιστηριακή αγορά αποκτώντας την… εταιρεία κατασκηνώσεων του Νίκου Γκάλη και συγχωνεύοντάς τη με τη ναυτιλιακή! Δεν κυλάνε όλα ρόδινα, όμως. Η κόντρα του με τον τότε υπουργό Αιγαίου της ΝΔ, Αριστοτέλη Παυλίδη, και οι καταγγελίες για χρηματισμό συνεργάτη του υπουργού, μαζί με την αναφορά του υπουργού για απόπειρα εκβίασής του, φτάνουν στη Βουλή και στα δικαστήρια, ενώ τον Απρίλιο του 2006 η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θέτει υπό επιτήρηση τη μετοχή της εταιρείας του κ. Μανούση.
Φώτης Μανούσης: Υπέρτατη ατυχία
Τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν τις προηγούμενες μέρες φέρνοντας σε απόγνωση τους τουρίστες αλλά και την τοπική κοινωνία του νησιού ο κ. Μανούσης τα απέδωσε στην κακή του τύχη. «Δυστυχώς, έτυχε να ζήσω αυτές τις μέρες την υπέρτατη ατυχία, αυτή του να υποστούν σοβαρές απρόβλεπτες και αναπότρεπτες βλάβες τα δύο από τα τρία αυτά πλοία, "ΣΑΟΣ ΙΙ" και "ΣΑΟΝΗΣΟΣ" ταυτόχρονα, στον πιο κρίσιμο μήνα του έτους. Μάλιστα, το πρώτο υπέστη, σύμφωνα με τα λεγόμενα των μηχανικών, πρωτόγνωρη βλάβη για τα ναυτιλιακά χρονικά. Από την πρώτη στιγμή, έσπευσα να αντιμετωπίσω το πρόβλημα με όλες τις δικές μου και ξένες ακόμα δυνάμεις… Δυστυχώς, όμως, τέτοια προβλήματα δεν ξεπερνιούνται από τη μια στιγμή στην άλλη» ανέφερε σε ανακοίνωσή του με την οποία επισήμανε πως θα αποχωρήσει από την ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού.
Η απόφασή του αυτή φαίνεται να σχετίζεται και με μια σοβαρή επιβάρυνση που είχε η υγεία του τελευταίο διάστημα. Τον Μάρτιο του 2018 τραυματίστηκε σοβαρά μέσα σε ναυπηγείο στο Λαύριο, όπου βρισκόταν για να επιβλέψει εργασίες στο ταχύπλοο «Ζέφυρος». Ο Φώτης Μανούσης χρειάστηκε να υποβληθεί σε πεντάωρη χειρουργική επέμβαση.
Ο κ. Μανούσης, πάντως, φαίνεται να έχει μια σχέση… «αγάπης και μίσους» με τη Σαμοθράκη. Για κάποιους είναι ο κύριος υπεύθυνος της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί στο νησί. Ο ίδιος, όμως, λέει πως αγαπάει το νησί. Έχει επενδύσει σ’ αυτό, μάλιστα, με τη δημιουργία ενός σύγχρονου οινοποιείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου