Εως την Παρασκευή αναμένεται να κατατεθεί το πρώτο πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων που ανέλαβε να ρίξει φως στα αίτια του εκτροχιασμού
Συνδυασμό ανθρώπινων λαθών και εγκληματικών παραλείψεων και ολιγωριών από πλευράς των υπευθύνων των εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ διερευνούν οι εμπειρογνώμονεςπου ορίστηκαν για το σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης και στοίχισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους.
Η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι - I/C 58 με πέντε βαγόνια, εβδομήντα επιβάτες και πέντε άτομα προσωπικό, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη, στις 21.45 του Σαββάτου εκτροχιάστηκε σε παρακαμπτήριο του σταθμού Αδένδρου, με αποτέλεσμα το κινητήριο βαγόνι να προσκρούσει με σφοδρότητα σε παρακείμενο διώροφο κτίριο, το οποίο και διεμβόλισε, διαλύοντας πλήρως το ισόγειό του.
Από τη σφοδρότητα της πρόσκρουσης έχασαν τη ζωή τους τρεις άνθρωποι, ενώ στο νοσοκομείο παραμένουν τέσσερις βαριά τραυματισμένοι.
Πηγές που βρίσκονται κοντά στους εμπειρογνώμονες που διερευνούν το τραγικό συμβάν αποκάλυψαν χθες στα «ΝΕΑ» ότι η ταχύτητα με την οποία εκτροχιάστηκε το Ιντερσίτι ξεπερνούσε τα 130 χιλιόμετρα την ώρα, όταν η κίνηση των τρένων στις παρακαμπτηρίους των σιδηροδρομικών γραμμών δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 60 χιλιόμετρα την ώρα!
Οι «γυμνοί» σταθμοί
Το I/C 58 είχε αναχωρήσει από την Αθήνα στις 16.17 το απόγευμα του Σαββάτου. Επρόκειτο για ένα από τα παλαιά «πορτοκαλί» Ιντερσίτι, τα οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρησιμοποιεί αναγκαστικά λόγω των ελλείψεων σε τροχαίο υλικό και ανταλλακτικά, εξαιτίας των οποίων ορισμένα από τα νεότερα Ιντερσίτι έχουν τεθεί σε ακινησία.
Σύμφωνα με πηγές του ΟΣΕ, σημαντικές ελλείψεις όμως υπάρχουν και σε προσωπικό. Ετσι, αρκετοί σιδηροδρομικοί σταθμοί στον άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, κυρίως τις νυχτερινές ώρες (και όχι μόνο), είναι «γυμνοί» από κρίσιμες ειδικότητες σιδηροδρομικών και υπολειτουργούν.
Στο πλαίσιο αυτό, τα κλειδιά των κύριων σιδηροδρομικών γραμμών στους σταθμούς Αδενδρο και Σίνδος, που βρίσκονται λίγο πριν από τη Θεσσαλονίκη, είναι γυρισμένα και οδηγούν μονίμως όλα τα τρένα (και όχι μόνο τα τοπικά) στις παρακαμπτηρίους. Αυτό γίνεται καθώς δεν υπάρχει υπάλληλος στον σταθμό ώστε να διαχωρίζει τα τρένα (ανάλογα με το φορτίο και την αποστολή τους) στις κύριες γραμμές και τις παρακαμπτηρίους.
Παράκαμψη με 130 χλμ.
Οπως επισημαίνουν έμπειρα στελέχη του σιδηροδρόμου, είναι τουλάχιστον εγκληματικό τα μεγάλα εμπορικά τρένα και τα Ιντερσίτι που αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες και δεν «πιάνουν» σε όλους τους σταθμούς να μην κινούνται μονίμως στις κύριες σιδηροδρομικές γραμμές, αλλά να αναγκάζονται να διέρχονται από όλες τις παρακαμπτηρίους, ακόμα και των σταθμών στους οποίους δεν προβλέπεται να σταματούν.
Προχθές το βράδυ, το I/C 58, παρότι δεν προβλεπόταν να κάνει στάση στο Αδενδρο, οδηγήθηκε αναγκαστικά στην παρακαμπτήριο του σταθμού. Ομως, όπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία του ταχογράφου του Ιντερσίτι, αυτό έγινε με ταχύτητα μεγαλύτερη των 130 χλμ./ώρα αντί των 60 χλμ./ώρα που προβλέπουν αυστηρά οι κανονισμοί.
Για τα έμπειρα στελέχη του ΟΣΕ, αποτελεί κρίσιμο ερωτηματικό το γεγονός ότι ο μηχανοδηγός του Ιντερσίτι - ο οποίος τελικά έχασε τη ζωή του - δεν μείωσε την ταχύτητα καθώς πλησίαζε προς το Αδενδρο. Το πιο πιθανό, λένε, είναι μέσα στη νύχτα να μην αντιλήφθηκε εγκαίρως ότι εισέρχεται σε παρακαμπτήριο, με αποτέλεσμα το Ιντερσίτι να εκτροχιαστεί με πολύ μεγάλη ταχύτητα αμέσως μόλις μπήκε σε αυτή.
Ενας από τους λόγους που δεν συνέβη αυτό, αναφέρουν τα ίδια στελέχη, είναι πιθανότατα η έλλειψη συντήρησης των συστημάτων τηλεδιοίκησης - φωτοσήμανσης. Ειδικότερα την άνοιξη που μεγαλώνουν τα χόρτα, εάν δεν καθαριστούν εγκαίρως, τις νυχτερινές ώρες εμποδίζουν την ορατότητα των μηχανοδηγών, οι οποίοι ενώ πλησιάζουν σε σταθμούς τυχαίνει να μη βλέπουν εγκαίρως τα φωτοσήματα που προειδοποιούν για αναγκαστική βραδυπορία.
Οι άλλοι λόγοι, όπως αναφέρουν, έχουν να κάνουν αποκλειστικά με τον ίδιο τον μηχανοδηγό (π.χ. να ήταν απασχολημένος μιλώντας με τον διπλανό του ή στο κινητό). Πάντως, ο μηχανοδηγός του I/C 58 ήταν έμπειρος και προερχόταν από τον προαστιακό σιδηρόδρομο.
Για τα στελέχη του ΟΣΕ, «δεν νοείται να μη λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα ασφαλείας όταν έχουμε επανάληψη τέτοιων δυστυχημάτων».
Δεν έβαλαν μυαλό
Αντίστοιχο ατύχημα στον ίδιο σταθμό είχε σημειωθεί και πριν από 12 χρόνια (στις 20 Οκτωβρίου 2005), με αποτέλεσμα τότε να τραυματιστούν δεκατρείς επιβάτες του Ιντερσίτι που εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη - Θεσσαλονίκη - Αθήνα.
Επίσης, ατυχήματα - καρμπόν με το προχθεσινό έχουν σημειωθεί και στον σταθμό της Σίνδου.
«Τα πορίσματα για τα ατυχήματα αυτά τι έχουν απογίνει και πού έχουν καταχωνιαστεί;» διερωτώνται τα στελέχη του σιδηροδρόμου, τονίζοντας ότι πιθανόν το προχθεσινό τραγικό δυστύχημα στο Αδενδρο να είχε αποφευχθεί εάν οι υποδείξεις των πορισμάτων που έχουν εκδοθεί κατά καιρούς για διάφορες εγκληματικές παραλείψεις στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών είχαν ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Πάντως, την ίδια στιγμή, καθυστερεί η υλοποίηση του έργου για την εγκατάσταση και λειτουργία του Συστήματος Ελέγχου Ταχύτητας και Παραβίασης Φωτοσημάτων, μέσω του οποίου θα καλύπτεται ολόκληρος ο σιδηροδρομικός άξονας από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για έργο που δημοπρατήθηκε τα τελευταία χρόνια, χωρίς ακόμα να έχει παραδοθεί.
Η έρευνα για τα αίτια
Σε ό,τι αφορά το προχθεσινό τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, οι εμπειρογνώμονες που ανέλαβαν τη διερεύνησή του με εντολή του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη θα εκδώσουν το πρώτο πόρισμά τους εντός της εβδομάδας.
Συγκεκριμένα, συγκροτήθηκε τριμελής επιτροπή η οποία ξεκίνησε από χθες το έργο της συγκεντρώνοντας όλα τα στοιχεία που απαιτούνται.
Στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος βρίσκονται από τα ξημερώματα του Σαββάτου και κλιμάκια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να διερευνήσουν για λογαριασμό της εταιρείας τα αίτια του εκτροχιασμού.
Οπως ανέφερε χθες από τον τόπο του συμβάντος ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Κώστας Πετράκης, έως την Παρασκευή 19 Μαΐου αναμένεται να κατατεθεί το πρώτο πόρισμα της επιτροπής. «Είναι από τα χειρότερα δυστυχήματα που έχουμε δει» ανέφερε ο ίδιος και πρόσθεσε: «Ετσι λειτουργούν τα δρομολόγια (σ.σ. μέσω της παρακαμπτηρίου) εδώ και 12 χρόνια που λειτουργεί αυτή η γραμμή και δεν έχει συμβεί το παραμικρό» συμπλήρωσε ο Κώστας Πετράκης, επισημαίνοντας ότι γίνονταν έργα τα οποία έπρεπε να τελειώσουν εντός του έτους.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ των ΝΕΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου