Τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότεροι γονείς καλούν στη Γραμμή 11525 αναφέροντας την αγωνία
τους για την προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο. Όπως κάθε μετάβαση στη ζωή του ανθρώπου, έτσι και
η μετάβαση από το στενό πλαίσιο της οικογένειας στην ευρύτερη σχολική κοινότητα, είναι ένα
«πέρασμα» από μια γνωστή και δεδομένη κατάσταση σε μια νέα, άγνωστη συνθήκη που σηματοδοτεί μια
αλλαγή τόσο στη ζωή του παιδιού όσο και στο ρόλο του γονιού.
Και όπως κάθε αλλαγή, ενέχει και
δυσκολίες, αγωνία, άγχος. Ιδιαίτερα, μάλιστα, στη σημερινή πραγματικότητα λόγω των ιδιαίτερων
συνθηκών που επιφέρει η υγειονομική κρίση Covid-19.
Όπως είναι φυσικό, οι περισσότεροι γονείς επιθυμούν η εμπειρία του σχολείου να είναι θετική για τα
παιδιά τους κι ελπίζουν να τα οδηγήσει σε ένα καλύτερο μέλλον. Επιθυμούν το παιδί τους να είναι
ευχαριστημένο στο σχολείο.
Σε αυτή την επιθυμία ωστόσο, παρεμβάλλεται το προσωπικό βίωμα του κάθε
γονιού από τη δική του σχολική εμπειρία και τα δικά του συναισθήματα που μπορεί να μην είναι πάντα
θετικά.
Είναι σημαντικό οι γονείς να διεργάζονται το προσωπικό τους βίωμα και τις προκαταλήψεις τους
ώστε να μην μεταφέρονται στα παιδιά είτε με τη μορφή προσδοκιών είτε αυξημένου άγχους που μπορεί
να δημιουργήσει πρόσθετη πίεση. Άλλωστε, ο ρόλος του γονιού στη σχολική ηλικία είναι να επιτρέψει στο
παιδί να μεγαλώσει.
Ας δούμε λοιπόν πως μπορούν οι γονείς να είναι βοηθητικοί σε αυτή τη μετάβαση από τον «μικρόκοσμο»
της οικογένειας στον «έξω κόσμο» που είναι ο κόσμος του σχολείου.
Καταρχήν είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η μετάβαση χρειάζεται χρόνο. Η προσαρμογή στο
σχολείο δεν είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί αυτόματα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Όπως το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, έτσι χρειάζεται και τον δικό του χρόνο
προσαρμογής, τον δικό του ρυθμό. Δεν έχει, λοιπόν, νόημα να το συγκρίνουμε με τα άλλα παιδιά ή
με τα μεγαλύτερα αδέρφια του. Παρατηρώντας το παιδί απαλλαγμένοι, όσο είναι εφικτό, από τις
προσδοκίες μας, θα ανακαλύψουμε τα χαρίσματα του. Κάθε παιδί μπορεί να έχει δυνατότητες που
οι γονείς δεν τις γνωρίζουν και είναι σημαντικό να τα βοηθήσουν να τις ξεδιπλώσουν.
Να εστιάζουν στις θετικές πλευρές της σχολικής ζωής. Για να διαβάζουν και να έχουν καλές
επιδόσεις τα παιδιά χρειάζεται να αγαπήσουν το σχολείο και τη μάθηση.
Να επιδιώκουν μια καλή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και το σχολείο.
Να ενθαρρύνουν το παιδί να διαβάζει μόνο του. Έτσι ενισχύεται η αυτονομία του και η
υπευθυνότητα του. Ο ρόλος του γονέα στο διάβασμα αρκεί να είναι απλά επιβοηθητικός, για
παράδειγμα μπορεί να βοηθάει το παιδί στην οργάνωση του χρόνου και στο να βάζει
προτεραιότητες στα καθήκοντα του.
Σε κάθε περίπτωση, τα παιδιά έχουν ανάγκη από τους γονείς να τα σέβονται, να τα ενθαρρύνουν
και να τους δίνουν την αίσθηση ότι αξίζουν και μπορούν να τα καταφέρουν.
Οι γονείς χρειάζεται, λοιπόν, να αφουγκράζονται το πώς αισθάνεται το παιδί τους και να δείχνουν
γνήσιο ενδιαφέρον συνολικά για τη σχολική ζωή, όχι μόνο για τις επιδόσεις στα μαθήματα.
Ακούγοντας προσεκτικά, τα ενθαρρύνουν να μιλάνε μαζί τους για τα προβλήματα και τις
δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν.
Τέλος, είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να μην ξεχνούν τη σημασία της ανάπαυλας, της χαλάρωσης,
και του ελεύθερου παιχνιδιού. Να βοηθήσουν τα παιδιά να επιλέγουν να κάνουν πράγματα που
αγαπούν, να ενισχύουν τη χαρά, τη δημιουργικότητα, τη φαντασία.
Το σημαντικότερο είναι οι γονείς να γίνονται παράδειγμα για τα παιδιά τους. Όταν τα παιδιά βλέπουν
τους γονείς τους να αλλάζουν, να βελτιώνονται, να αντλούν χαρά και ικανοποίηση από τη ζωή, θέλουν να
τους μοιάσουν και να κάνουν το ίδιο. Η δική τους σιγουριά και αισιοδοξία ενισχύει τα παιδιά να
προχωρούν με σταθερό βηματισμό.
Λίγα λόγια για τη Γραμμή 11525 & το Συμβουλευτικό Κέντρο της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί»
Η πανελλαδική Γραμμή 115 25 του Μαζί για το Παιδί, είναι μια τηλεφωνική γραμμή βοήθειας που
απευθύνεται σε παιδιά, εφήβους, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Έχει συμβουλευτικό και παραπεμπτικό χαρακτήρα και προσφέρει δωρεάν τις ακόλουθες υπηρεσίες:
• Συμβουλευτική για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζει ένα παιδί ή ένας έφηβος έως 18 ετών
• Λήψη ανώνυμων & επώνυμων καταγγελιών για περιστατικά κακοποίησης ανηλίκων
• Παραπομπές & ενημέρωση για υπηρεσίες που προσφέρουν άλλοι φορείς για το παιδί και την
οικογένεια σε πανελλαδικό επίπεδο
• Πληροφορίες για τις υπηρεσίες της Ένωσης και των μελών της
Παράλληλα με την Συμβουλευτική γραμμή λειτουργεί και Συμβουλευτικό Κέντρο για γονείς το οποίο
διοργανώνει δωρεάν ομάδες γονέων για τη στήριξη και την καθοδήγηση τους, καθώς και δωρεάν ψυχο-
εκπαιδευτικά σεμινάρια με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση τους.
Ταυτόχρονα, πραγματοποιούνται συνεδρίες δια ζώσης, είτε με όλη την οικογένεια, τους γονείς, ή τους
εφήβους με στόχο την ψυχολογική στήριξη και καθοδήγηση γονέων, παιδιών & εφήβων για πληθώρα
θεμάτων (σχολικά προβλήματα, εφηβεία, διαχείριση σχέσεων, ρόλων και συναισθημάτων κ.α.).
Επίσης, λειτουργούν διαδυκτιακές ομάδες και σεμινάρια στήριξης γονέων.
Ωράριο λειτουργίας και επικοινωνία: Η πανελλαδική Γραμμή 115 25 της Ένωσης Μαζί για το Παιδί
λειτουργεί, από Δευτέρα έως Παρασκευή 9:00-21:00.
Οι κλήσεις στη «Γραμμή 115 25» είναι εμπιστευτικές και δεν ηχογραφούνται, ενώ το επιστημονικό της
προσωπικό απαρτίζεται αποκλειστικά από ψυχολόγους, συμβούλους ψυχικής υγείας και κοινωνικούς
λειτουργούς που δεσμεύονται από κώδικα δεοντολογίας για την τήρηση απορρήτου.
Από την Επιστημονική Ομάδα της Γραμμής 11525 & του Συμβουλευτικού Κέντρου του «Μαζί για το Παιδί»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου