Ο ξενόφερτος θεσμός του Black Friday, κατά τον οποίο τα καταστήματα που συμμετέχουν διαφημίζουν πολύ δελεαστικές προσφορές σε επιλεγμένα προϊόντα για περιορισμένο αριθμό ημερών, αντιμετωπίζεται από πολλούς καταναλωτές ως ευκαιρία για αγορές.
Με μια πιο προσεκτική ματιά, η «γιορτή προσφορών», φαίνεται να βάζει ένα ακόμα λιθαράκι, στη χειροτέρευση των εργασιακών συνθηκών των εργαζομένων στο χώρο του εμπορίου, καθώς συχνά συνοδεύεται με επέκταση του ωραρίου των καταστημάτων (άνοιγμα καταστημάτων από τις 8 π.μ.).
Ο καταναλωτικός παροξυσμός που με τεχνάσματα δημιουργούν οι μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (black Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κλπ) συνοδεύεται δυστυχώς, με επιβολή πολύωρης, συχνά μη αμειβόμενης ανάλογα, εργασίας στους εργαζόμενους.
Την ίδια στιγμή, πλήττονται μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν είναι σε θέση να διαθέσουν τα προϊόντα τους σε τόσο χαμηλές τιμές, ώστε να ανταγωνιστούν τα μεγάλα πολυκαταστήματα, τα οποία φαίνεται για άλλη μια φορά να επιδιώκουν τη συγκέντρωση της αγοράς στα «χέρια» τους, με τη συνακόλουθη εκτόξευση των τζίρων τους.
Όλα αυτά, δεν μπορούν να μας αφήνουν αδιάφορους ως καταναλωτές. Κάθε είδους τέτοιο τέχνασμα, έχει συνέπειες και στον καταναλωτή, ο οποίος βομβαρδίζεται ανελέητα από διαφημίσεις, οι οποίες του ασκούν ψυχολογική πίεση να σπεύσει στα μαγαζιά προκειμένου να εκμεταλλευτεί τις προσφορές.
Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα, η συρρίκνωση του οικογενειακού προϋπολογισμού, αλλά και η διαρκής καταπάτηση εργασιακών δικαιωμάτων, κάνουν το «θεσμό» του Black Friday, να φαντάζει ξένος και παράταιρος για το σύνολο της κοινωνίας.
Ενωση εργαζομένων καταναλωτών Ελλάδας
Πως ξεκίνησε η αμερικανιά που έγινε θεσμός
Γιορτάζει ο κλάδος του εμπορίου; Κι όμως ναι, την ημέρα της... «Μαύρης Παρασκευής», κατά κόσμον, Black Friday! Την ημέρα αυτή τα καταστήματα φοράνε τα καλά τους και υποδέχονται τους καταναλωτές με μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις, δίνοντάς τους έτσι την ευκαιρία να αποκτήσουν προϊόντα, που επιθυμούσαν όλη την χρονιά, πολύ φθηνότερα.
Παραδοσιακά στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η ημέρα αυτή πέφτει την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη μετά την ημέρα των Ευχαριστιών (Thanksgiving Day), που συνήθως είναι η τέταρτη Παρασκευή του μήνα, και σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων.
Από πού πήρε το όνομά της;
Η αρχή έγινε την δεκαετία του 1960, όπου τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις των καταστημάτων ήταν σε χειρόγραφη μορφή. Οι καταστηματάρχες σημείωναν με κόκκινο χρώμα τις ημερομηνίες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο όταν αυτός ήταν θετικός. Επειδή λοιπόν η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων συνοδεύεται από μεγάλους τζίρους επικράτησε η ονομασία Black Friday.
Η αρχική έννοια του όρου Black Friday
Ο όρος Black Friday δεν είχε πάντα τον θετικό χαρακτήρα που έχει σήμερα. Το 1869 χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το μεγάλο οικονομικό κραχ στην αμερικανική αγορά, όπου επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια ποσά στο χρηματιστήριο. Αργότερα, τη δεκαετία του 1960, η αστυνομία της πολιτείας της Φιλαδέλφεια, συνήθιζε να χαρακτηρίζει την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών ως «Black Friday» λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης από αυτοκίνητα και πεζούς που ξεκινούσαν τις εορταστικές τους αγορές. Πέρασαν δυο δεκαετίες για να καταφέρουν οι έμποροι λιανικής να δώσουν θετικό πρόσημο στον όρο και να αναδείξουν την ημέρα αυτή ως μια από τι πιο προσοδοφόρες του χρόνου.
Η Black Friday σήμερα
Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει ξεπεράσει τα σύνορα των Η.Π.Α. και έχει εξαπλωθεί σε δεκάδες χώρες, όπου η συμμετοχή καταστημάτων και επιχειρήσεων αυξάνεται συνεχώς. Στη χώρα μας, τα Public σύστησαν το θεσμό στους καταναλωτές πριν μερικά χρόνια και η πρωτοβουλία κερδίζει συνεχώς νέο έδαφος.
https://www.tanea.gr
Με μια πιο προσεκτική ματιά, η «γιορτή προσφορών», φαίνεται να βάζει ένα ακόμα λιθαράκι, στη χειροτέρευση των εργασιακών συνθηκών των εργαζομένων στο χώρο του εμπορίου, καθώς συχνά συνοδεύεται με επέκταση του ωραρίου των καταστημάτων (άνοιγμα καταστημάτων από τις 8 π.μ.).
Ο καταναλωτικός παροξυσμός που με τεχνάσματα δημιουργούν οι μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (black Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κλπ) συνοδεύεται δυστυχώς, με επιβολή πολύωρης, συχνά μη αμειβόμενης ανάλογα, εργασίας στους εργαζόμενους.
Την ίδια στιγμή, πλήττονται μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν είναι σε θέση να διαθέσουν τα προϊόντα τους σε τόσο χαμηλές τιμές, ώστε να ανταγωνιστούν τα μεγάλα πολυκαταστήματα, τα οποία φαίνεται για άλλη μια φορά να επιδιώκουν τη συγκέντρωση της αγοράς στα «χέρια» τους, με τη συνακόλουθη εκτόξευση των τζίρων τους.
Όλα αυτά, δεν μπορούν να μας αφήνουν αδιάφορους ως καταναλωτές. Κάθε είδους τέτοιο τέχνασμα, έχει συνέπειες και στον καταναλωτή, ο οποίος βομβαρδίζεται ανελέητα από διαφημίσεις, οι οποίες του ασκούν ψυχολογική πίεση να σπεύσει στα μαγαζιά προκειμένου να εκμεταλλευτεί τις προσφορές.
Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα, η συρρίκνωση του οικογενειακού προϋπολογισμού, αλλά και η διαρκής καταπάτηση εργασιακών δικαιωμάτων, κάνουν το «θεσμό» του Black Friday, να φαντάζει ξένος και παράταιρος για το σύνολο της κοινωνίας.
Ενωση εργαζομένων καταναλωτών Ελλάδας
Πως ξεκίνησε η αμερικανιά που έγινε θεσμός
Γιορτάζει ο κλάδος του εμπορίου; Κι όμως ναι, την ημέρα της... «Μαύρης Παρασκευής», κατά κόσμον, Black Friday! Την ημέρα αυτή τα καταστήματα φοράνε τα καλά τους και υποδέχονται τους καταναλωτές με μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις, δίνοντάς τους έτσι την ευκαιρία να αποκτήσουν προϊόντα, που επιθυμούσαν όλη την χρονιά, πολύ φθηνότερα.
Παραδοσιακά στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η ημέρα αυτή πέφτει την τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη μετά την ημέρα των Ευχαριστιών (Thanksgiving Day), που συνήθως είναι η τέταρτη Παρασκευή του μήνα, και σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων.
Από πού πήρε το όνομά της;
Η αρχή έγινε την δεκαετία του 1960, όπου τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις των καταστημάτων ήταν σε χειρόγραφη μορφή. Οι καταστηματάρχες σημείωναν με κόκκινο χρώμα τις ημερομηνίες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο όταν αυτός ήταν θετικός. Επειδή λοιπόν η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων συνοδεύεται από μεγάλους τζίρους επικράτησε η ονομασία Black Friday.
Η αρχική έννοια του όρου Black Friday
Ο όρος Black Friday δεν είχε πάντα τον θετικό χαρακτήρα που έχει σήμερα. Το 1869 χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το μεγάλο οικονομικό κραχ στην αμερικανική αγορά, όπου επενδυτές της Νέας Υόρκης έχασαν τεράστια ποσά στο χρηματιστήριο. Αργότερα, τη δεκαετία του 1960, η αστυνομία της πολιτείας της Φιλαδέλφεια, συνήθιζε να χαρακτηρίζει την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών ως «Black Friday» λόγω της κυκλοφοριακής συμφόρησης από αυτοκίνητα και πεζούς που ξεκινούσαν τις εορταστικές τους αγορές. Πέρασαν δυο δεκαετίες για να καταφέρουν οι έμποροι λιανικής να δώσουν θετικό πρόσημο στον όρο και να αναδείξουν την ημέρα αυτή ως μια από τι πιο προσοδοφόρες του χρόνου.
Η Black Friday σήμερα
Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει ξεπεράσει τα σύνορα των Η.Π.Α. και έχει εξαπλωθεί σε δεκάδες χώρες, όπου η συμμετοχή καταστημάτων και επιχειρήσεων αυξάνεται συνεχώς. Στη χώρα μας, τα Public σύστησαν το θεσμό στους καταναλωτές πριν μερικά χρόνια και η πρωτοβουλία κερδίζει συνεχώς νέο έδαφος.
https://www.tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου