Σάββατο 26 Δεκεμβρίου 2015

Στα τυφλά η κυκλοφορία στην Αθήνα

Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας έχει σχεδόν κλείσει

Εκτός λειτουργίας είναι εδώ και μέρες οι ηλεκτρονικές πινακίδες «μεταβλητών μηνυμάτων» που βρίσκονται στους βασικούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας. Αιτία δεν είναι κάποια... γενική βλάβη, αλλά η απουσία στοιχείων για την κυκλοφορία στην πρωτεύουσα.

«Στις ηλεκτρονικές πινακίδες πάνω από τις λεωφόρους υπάρχει κάποιο
μήνυμα μόνο όταν υπάρχει πρόβλημα, για παράδειγμα όταν έχει γίνει κάπου ένα ατύχημα, ή υπάρχει πορεία σε εξέλιξη. Ετσι, τον τελευταίο καιρό, όταν τις έβλεπα χωρίς μηνύματα, πίστευα ότι δεν λειτουργούν... επειδή η κυκλοφορία είναι μια χαρά. Μετά από λίγο όμως κολλούσα και πάλι στην κίνηση! Μου πήρε λίγο καιρό να συνειδητοποιήσω ότι απλά δεν λειτουργούν καθόλου».

Ο αναγνώστης της «Κ», Γιάννης Δοντάς, παρατήρησε αυτό που σε αρκετούς ίσως ακόμα να διαφεύγει. Οι ηλεκτρονικές πινακίδες «μεταβλητών μηνυμάτων» που βρίσκονται στους βασικούς οδικούς άξονες της πρωτεύουσας έχουν πλέον τεθεί εκτός λειτουργίας. Αιτία δεν είναι κάποια... συντονισμένη βλάβη, αλλά η απουσία στοιχείων για την κυκλοφορία στην πρωτεύουσα.

Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας, που παρακολουθούσε την κίνηση στην πρωτεύουσα και διαχειρίζεται μεταξύ άλλων τις ηλεκτρονικές πινακίδες, έχει σχεδόν κλείσει, ελλείψει προσωπικού.

Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας ξεκίνησε τη λειτουργία του το καλοκαίρι του 2004, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων. Αρχικά επρόκειτο για υπηρεσία του (τότε) ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά στη συνέχεια κληροδοτήθηκε στην Περιφέρεια Αττικής (Διεύθυνση Οδικών Εργων).

Ανάμεσα στον σύγχρονο εξοπλισμό του κέντρου (που περιλαμβάνει 208 κάμερες και 500 θέσεις μέτρησης κυκλοφορίας) βρίσκονται και οι 24 ηλεκτρονικές πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων, οι οποίες έχουν τοποθετηθεί σε κεντρικούς άξονες της πρωτεύουσας όπως οι λεωφόροι Κηφισού, Κηφισίας, Μεσογείων κ.ά.

Οι πινακίδες αυτές έχουν αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο στη διαχείριση της κυκλοφορίας, αλλά και στη ζωή μας στην πόλη. Προβάλλουν χρόνους διαδρομών, προειδοποιούν για ατυχήματα και έκτακτα οδικά συμβάντα, μεταδίδουν ειδοποιήσεις για χαμένα πρόσωπα (amber alert) ή έντονα καιρικά φαινόμενα.

Σύμφωνα με παλαιότερα στατιστικά στοιχεία (που αφορούν το διάστημα 20042009), το 34% των μηνυμάτων που μεταδίδουν οι πινακίδες αφορούν τροχαία ατυχήματα, το 8% έκτακτη κυκλοφοριακή συμφόρηση, το 8% πορείες, το 13% έργα που βρίσκονται κάπου σε εξέλιξη, το 27% βλάβες οχημάτων, το 9% άλλα έκτακτα γεγονότα και το 1% καιρικά φαινόμενα.

Και παρότι η λειτουργία τους χαρακτηρίζεται από τους συγκοινωνιολόγους «παθητική» (δηλαδή δεν παρέχουν πληροφορίες για εναλλακτικές διαδρομές, ώστε οι οδηγοί να αποφύγουν έναν «πηγμένο» οδικό άξονα), προσφέρουν στους οδηγούς μια χρήσιμη πληροφορία σε πραγματικό χρόνο, έστω και ως... παρηγοριά.

Ολα αυτά μέχρι πριν από μερικούς μήνες. Το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας έπαψε από το καλοκαίρι να λειτουργεί, ελλείψει προσωπικού (οι συμβάσεις των εργαζομένων ήταν ορισμένου χρόνου και δεν ανανεώθηκαν).

Και έτσι σήμερα ελέγχει μόνο τα απολύτως στοιχειώδη, όπως τη λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών (βλ. «Κ» 20.12.15) και αυτό χάρη στη φιλότιμη προσπάθεια των λιγοστών εργαζομένων που απέμειναν στην υπηρεσία. Ως αποτέλεσμα, δεν υπάρχουν πλέον στοιχεία για την κίνηση των οχημάτων στην πρωτεύουσα. Επομένως, οι ηλεκτρονικές πινακίδες... δεν έχουν τι να μεταδώσουν!

Οι συγκοινωνιολόγοι ανησυχούν για τις επιπτώσεις. «Πρόκειται κι αυτό για μια παρενέργεια της διακοπής της λειτουργίας του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας», λέει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κώστας Αντωνίου. «Δεν γνωρίζουμε την κυκλοφορία, δεν γνωρίζουμε την εξέλιξη της κίνησης, πώς επηρεάζει την πόλη ή την κίνηση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Δεν μπορούμε να λάβουμε μέτρα για την ανακούφιση του κυκλοφοριακού. Η περιφέρεια πρέπει να βρει μια λύση άμεσα γιατί οι επιπτώσεις στην καθημερινότητα της Αθήνας είναι σημαντικές».

Η «Κ» επικοινώνησε χθες με την Περιφέρεια Αττικής, ωστόσο δεν υπήρξε τοποθέτηση.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom