Μετά την αυτοψία που έκανε τεχνικό κλιμάκιο της Υπηρεσίας Νεότερων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδος, Πελοποννήσου & Νοτίου Ιονίου, ενημέρωσε με έγγραφο - έκθεση τις αρμόδιες υπηρεσίες για τις ζημιές που υπέστη η γέφυρα της Τέμπλας στις πρόσφατες πλημμύρες και προτείνει τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν σ’ αυτή.
Αναλυτικότερα στην έκθεση που υπογράφεται από τον αναπληρωτή
προϊστάμενο της Υπηρεσίας κ. Γεώργιο Παπανδρέου, Αρχιτέκτονα Μηχανικό και τον κ. Χρήστο Κολώνα, Πολιτικό Μηχανικό, αναφέρεται για το γεφύρι της Τέμπλας:
" Στο γεφύρι της Τέμπλας μετά από τα πρόσφατα καιρικά φαινόμενα προκλήθηκαν βλάβες στο στηθαίο της γέφυρας προς την πλευρά του Νομού Ευρυτανίας (ανατολική). Η αποκατάσταση τους θεωρείται σχετικά εύκολη. Παράλληλα θα πρέπει να αποκατασταθούν και παλαιότερες επισκευές που έχουν γίνει στο στηθαίο αυτό με τσιμέντο.
Διαχρονικά όμως η γέφυρα αυτή φέρει βλάβες που προκλήθηκαν σύμφωνα με μαρτυρίες από τοποθέτηση εκρηκτικών κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ως τρόπος επισκευής προτείνεται η εφαρμογή ενέματος στο εσωράχιο του κυρίως τόξου και στις ορατές θέσεις του εξωραχίου του. Επίσης προτείνεται η τοποθέτηση εγκάρσιων διαμπερών
ελκυστήρων σε κατάλληλες θέσεις….
Ως γενικότερο μέτρο ενίσχυσης της γέφυρας προτείνεται η εφαρμογή καθολικών ενεμάτων καθώς και η αποκατάσταση των ορατών φθαρμένων αρμολογημάτων. Θα πρέπει επίσης να κοπούν άμεσα τα δέντρα που έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται στο σώμα της γέφυρας…
Παρακολούθηση χρειάζεται και η εγκάρσια διεύρυνση του αρμού στο ανατολικότερο δευτερεύον τόξο της γέφυρας…
Τέλος συντήρηση χρίζουν οι εξ αργολιθοδομής πτερυγότοιχοι, ανάντη και κατάντη της γέφυρας που προστατεύουν τα θεμέλια του κυρίως τόξου της".
από PrasiaOnline
Αναλυτικότερα στην έκθεση που υπογράφεται από τον αναπληρωτή
προϊστάμενο της Υπηρεσίας κ. Γεώργιο Παπανδρέου, Αρχιτέκτονα Μηχανικό και τον κ. Χρήστο Κολώνα, Πολιτικό Μηχανικό, αναφέρεται για το γεφύρι της Τέμπλας:
" Στο γεφύρι της Τέμπλας μετά από τα πρόσφατα καιρικά φαινόμενα προκλήθηκαν βλάβες στο στηθαίο της γέφυρας προς την πλευρά του Νομού Ευρυτανίας (ανατολική). Η αποκατάσταση τους θεωρείται σχετικά εύκολη. Παράλληλα θα πρέπει να αποκατασταθούν και παλαιότερες επισκευές που έχουν γίνει στο στηθαίο αυτό με τσιμέντο.
Διαχρονικά όμως η γέφυρα αυτή φέρει βλάβες που προκλήθηκαν σύμφωνα με μαρτυρίες από τοποθέτηση εκρηκτικών κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ως τρόπος επισκευής προτείνεται η εφαρμογή ενέματος στο εσωράχιο του κυρίως τόξου και στις ορατές θέσεις του εξωραχίου του. Επίσης προτείνεται η τοποθέτηση εγκάρσιων διαμπερών
ελκυστήρων σε κατάλληλες θέσεις….
Ως γενικότερο μέτρο ενίσχυσης της γέφυρας προτείνεται η εφαρμογή καθολικών ενεμάτων καθώς και η αποκατάσταση των ορατών φθαρμένων αρμολογημάτων. Θα πρέπει επίσης να κοπούν άμεσα τα δέντρα που έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται στο σώμα της γέφυρας…
Παρακολούθηση χρειάζεται και η εγκάρσια διεύρυνση του αρμού στο ανατολικότερο δευτερεύον τόξο της γέφυρας…
Τέλος συντήρηση χρίζουν οι εξ αργολιθοδομής πτερυγότοιχοι, ανάντη και κατάντη της γέφυρας που προστατεύουν τα θεμέλια του κυρίως τόξου της".
από PrasiaOnline
Το ξακουστό πετρόχτιστο γεφύρι της Τέμπλας
Το ξακουστό πετρόχτιστο γεφύρι της Τέμπλας ενώνει τις δύο απέναντι όχθες του Ασπροπόταμου (Αχελώου) αποτελώντας ταυτόχρονα και το σύνορο μεταξύ της Δυτικής Ευρυτανίας και του ορεινού Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας.
Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε πριν από έναν αιώνα (1911) με το χτίσιμο να έχει ξεκινήσει 3 χρόνια νωρίτερα. Δημιουργοί του γεφυριού της Τέμπλας ήταν διαλεχτοί Ηπειρώτες τεχνίτες, με πρωτομάστορες τους Νίκο Σούλη και Γιώργο Σταμάτη, οι οποίοι καλλιτεχνούσαν πελεκώντας στο χέρι την πέτρα με μοναδική δεξιοτεχνία.
Το έργο στοίχισε, τότε, 75.000 δραχμές, όταν το μεροκάματο ήταν 75... δεκάρες!
Η δομή, η κατασκευή, αλλά και το «κλείδωμα» του γεφυριού ήταν τόσο μελετημένα και ανθεκτικά, ώστε όταν κατά τη διάρκεια του πολέμου το γεφύρι υπονομεύθηκε με νάρκες δεν έγινε κατορθωτό να γκρεμιστεί παρά μόνο να «πληγωθεί» με μια μεγάλη ρωγμή.
Λέγεται ότι όταν ο αρχιμάστορας τοποθέτησε στην Τέμπλα την πέτρα-κλειδί και έφτασε η στιγμή μετά τρία χρόνια δουλειάς (από το 1908 έως το 1911 κράτησε το έργο) να "αποκαθηλώσουν" τα καλούπια, τότε το γεφύρι τραντάχτηκε συθέμελα και κλείδωσε, δέθηκε δηλαδή σφιχτά, όλο το χτίσιμο. Και όλα αυτά 100 χρόνια πριν....
Το σχέδιό του γεφυριού είναι εκπληκτικής έμπνευσης και ομορφιάς : Αποτελείται από την κεντρική μεγάλη τοξωτή καμάρα και οχτώ μικρότερα τόξα, πέντε από την πλευρά της Ευρυτανίας και τρία από το μέρος της Αιτωλοακαρνανίας.
Το μήκος του φτάνει τα 76 μέτρα, το ύψος του τα 13μ., το ύψος της καμάρας τα 10μ., το άνοιγμα αυτής τα 21μ. και το πλάτος τα 4,10 μ.
Το γεφύρι πήρε το όνομά του από το εξής γεγονός: Προτού χτιστεί, οι κάτοικοι είχαν τοποθετήσει στις δύο όχθες του ποταμού ένα τεράστιο μαδέρι από κορμό ενός γιγάντιου ελάτου, την επονομαζόμενη «τέμπλα», που για να μεταφερθεί χρειάστηκαν 60 άντρες!!!
Η «τέμπλα» έπαιζε το ρόλο αυτοσχέδιου γεφυριού για να επικοινωνούν αναμεταξύ τους οι απέναντι γείτονες μέχρι που σάπισε και έσπασε από τα νερά του Αχελώου (με κίνδυνο να χάσει τη ζωή του και ένας βοσκός). Έτσι αναγκάστηκε το κράτος, διαμέσου του Ν. Στράτου, να πάρει την απόφαση για την κατασκευή του γεφυριού.
Όσοι επισκεφτείτε το υψηλής αισθητικής γεφύρι της Τέμπλας, αξίζει να απολαύσετε και το εκπληκτικό τριγύρω φυσικό τοπίο με τον Αχελώο να δίνει ρεσιτάλ ομορφιάς!
από ΕΥΡΥΤΑΝΑΣ ΙΧΝΗΛΑΤΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου