Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2021

Τροπολογία μείωσης προστίμων όταν οι εφοπλιστές παραβιάζουν ωράρια εργασίας


Ειδική διάταξη έφερε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης. «Δεν είναι δυνατόν να διατηρήσουμε ένα τέτοιο καθεστώς», είπε για πρόστιμα που έως τώρα προβλέπονταν.

του ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΛΙΒΙΤΣΑΝΟΥ 

Μείωση που μπορεί να φθάσει έως και το 80% των προστίμων στις περιπτώσεις παραβίασης των εργασιακών ωραρίων στα πλοία κατέθεσε σήμερα (27/1/21) ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, με τροπολογία της τελευταίας στιγμής στο νομοσχέδιο «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας», που ψηφίζεται στην Βουλή. 

Η ρύθμιση αυτή έρχεται να προστεθεί σε όσες ήδη έχουν ληφθεί τους τελευταίους μήνες και περιορίζουν τα εργασιακά δικαιώματα στον κλάδο της ναυτιλίας, με κορυφαία την αναστολή των συμβάσεων των ναυτεργατών που ισχύει από το καλοκαίρι του 2019.

Η αλλαγή που επέρχεται με αλλαγή τις διάταξης περί προστίμων έτσι ώστε αντί να καταβάλλεται πρόστιμο «500 ευρώ ανά έκαστο ναυτικό» ορίζεται το πρόστιμο σε «1000 ευρώ ανά ημέρα». Δεδομένο που συνιστά σημαντικότατη μείωση. 

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε εισηγούμενος την τροπολογία ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης «για την τροπολογία όσον αφορά τις κυρώσεις, με τη διάταξη τη συγκεκριμένη εξορθολογίζεται ένα πρωτοφανές πλαίσιο διοικητικών κυρώσεων προσωπικής βάσης, που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την υπέρβαση του ωραρίου των ναυτικών».

Ο υπουργός σημείωσε πως «δεν είναι δυνατόν να διατηρήσουμε ένα τέτοιο καθεστώς κυρώσεων» προσθέτοντας: «Για να γίνει ευκολότερα αντιληπτό, θα σας φέρω ένα απλό παράδειγμα, για να το κατανοήσουμε όλοι. Φανταστείτε ότι για ένα πλοίο με πλήρωμα πενήντα ατόμων η υπέρβαση του ωραρίου εργασίας, έστω και για λίγα λεπτά της ώρας, συνεπάγεται σήμερα ένα διοικητικό πρόστιμο μεταξύ 15.000 και 25.000 ευρώ»

Ο Γιάννης Πλακιωτάκης είπε ότι «αν αυτό το συνδυάσετε με την πραγματική εικόνα, που όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχει στον ελληνικό νησιωτικό χώρο, με τα προβλήματα της κακοκαιρίας, με τις καθυστερήσεις στον κατάπλου και απόπλου στα διάφορα νησιωτικά λιμάνια, εύκολα μπορεί να κατανοήσει κανείς το ορθολογικό και το δίκαιο περιεχόμενο της διάταξης που εισάγουμε στο παρόν νομοσχέδιο».

Πριν από αυτό ο υπουργός Ναυτιλίας είχε προαναγγείλει νέες ενισχύσεις προς το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Πιο συγκεκριμένα το «Ταμείο θαλάσσιας οικονομίας και γαλάζιας οικονομίας, πρόκειται για το Ταμείο Χαρτοφυλακίου που θα συσταθεί σε συνεργασία του Υπουργείου με την Αναπτυξιακή Τράπεζα και θα εστιάζει στην χρηματοδότηση υφιστάμενων και νέων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται είτε επιθυμούν να στρέψουν το παραγωγικό τους μοντέλο σε δραστηριότητες της θαλάσσιας οικονομίας. 

Δίνουμε έμφαση στους τομείς της ναυτιλιακής τεχνολογίας, του ναυτιλιακού ή και ναυπηγικού εξοπλισμού, ανάπτυξης εφαρμογών και χρήση τεχνολογίας. Δημιουργούμε ένα ελληνικό Blue Investment Fund κατά τα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών ταμείων»Επίσης κατά  την διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου πληροφόρησε την Βουλή ότι έχουν δαπανηθεί 55 εκατομμύρια ευρώ ως ενισχύσεις στις εγχώριες ναυτιλιακές ακτοπλοϊκές εταιρίες.

Την τροπολογία για την μείωση των προστίμων σχολίασε η βουλευτής του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. Όπως είπε «με την τροπολογία σας μειώνετε την επιβολή της χρηματικής ποινής στον πλοιοκτήτη, διαχειριστή και άλλους για την παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας από 500 ευρώ το άτομο σε 1.000 ευρώ το πλοίο. Ντροπή! 

Με αυτόν τον τρόπο λέτε ξεδιάντροπα: Ξεζουμίστε τους εργαζόμενους! Σας εξασφαλίζουμε πρόστιμα-ψίχουλα”. Είναι για γέλια. Μάλιστα, είναι απαράδεκτο ότι βάζετε τον πλοίαρχο συνυπεύθυνο, τη στιγμή που τον υποχρεώνετε να εργάζεται σε καράβια με μειωμένες οργανικές συνθέσεις και σκληρές συνθήκες στους ωκεανούς. Αυτές είναι οι απαιτήσεις των εφοπλιστών του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και εσείς τις υλοποιείτε».

Νωρίτερα επισήμανε πως με το άρθρο 16 του νομοσχεδίου «προωθείτε την αναστολή της σύμβασης ναυτολόγησης των ναυτεργατών και το παρατείνετε μέχρι τις 31 Μάη, αφού μέσα στο κατακαλόκαιρο καταργήσατε συλλογικές συμβάσεις εργασίας σε εκατόν είκοσι χιλιάδες ναυτεργάτες στην ποντοπόρο ναυτιλία, ικανοποιώντας έτσι μια πολύχρονη, στρατηγικής σημασίας αξίωση των εφοπλιστών, παραβιάζοντας ωμά και υπονομεύοντας αρμοδιότητες των σωματείων να διαπραγματεύονται συλλογικές συμβάσεις με την εργοδοσία».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom