Γράφουν: ΜΑΡΙΑ ΜΗΤΣΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΧΡΙΣΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Πέντε εικοσιτετράωρα μας χωρίζουν από τη λήξη της προθεσμίας της υφιστάμενης παράτασης στις 30 Ιουνίου, και το θρίλερ των διαπραγματεύσεων συνεχίζεται.
Σήμερα το Eurogroup συνεδριάζει εκ νέου στις 2 το μεσημέρι (ώρα Ελλάδας), καθώς χθες η συνεδρίαση κράτησε σχεδόν μία ώρα ελλείψει αντικειμένου, μια και η συνάντηση Τσίπρα με τους Θεσμούς, αν και κράτησε πέντε ώρες, δεν κατέληξε σε κάποια απόφαση
για το ποιο θα είναι το κείμενο βάσης πάνω στο οποίο θα στηριχτεί το staff level agreement που θα προωθηθεί προς επικύρωση στους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης.
Μετά την πρόωρη λήξη του Eurogroup, όπως έγινε γνωστό, θα έπαιρνε τη σκυτάλη, τα μεσάνυχτα, νέα συνάντηση του πρωθυπουργού με τους επικεφαλής των Θεσμών (Γιούνκερ, Λαγκάρντ, Ντράγκι) και η νύχτα έδειχνε να είναι μακρά. Θεωρείται δε πιθανή μια έκτακτη σύνοδος κορυφής της ευρωζώνης στο περιθώριο της επίσημης συνόδου σήμερα ή αύριο.
Η εμπλοκή που δημιουργήθηκε ύστερα από τις νέες απαιτήσεις του ΔΝΤ για σημαντική αλλαγή του μίγματος μέτρων που πρότεινε η κυβέρνηση δεν κατέστη εφικτό να ξεπεραστεί κατά τη διάρκεια της χθεσινής μέρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την πεντάωρη συνάντηση που είχε ο πρωθυπουργός με τους τρεις Θεσμούς ο χρόνος σε μεγάλο βαθμό «ροκανίστηκε», με την κάθε πλευρά να επιμένει στο κείμενό της ως βάση συζήτησης και το παζάρι για τα μέτρα να μην καταλήγει πουθενά, ενώ οι Θεσμοί έδειχναν απρόθυμοι να συζητήσουν για το χρέος.
Σε κάθε περίπτωση τα επόμενα δύο εικοσιτετράωρα παραμένουν κρίσιμα.
Τι γίνεται όμως εφόσον ξεπεραστεί η εμπλοκή του τελευταίου εικοσιτετραώρου;
Η λύση που είχε διαφανεί από την αρχή της εβδομάδας ότι προωθούν οι δανειστές είναι αυτή της εξάμηνης παράτασης της υφιστάμενης δανειακής σύμβασης με στόχο:
♦ Να δοθεί χρόνος στην κυβέρνηση να επικυρώσει την επώδυνη συμφωνία και, αν αντέξει, να προχωρήσει στην υλοποίησή της με στοίχημα να αποδείξει την αποτελεσματικότητά της.
♦ Να προετοιμαστεί χωρίς κατεπείγουσες διαδικασίες η συμφωνία για την επομένη του δεύτερου μνημονίου.
Χρηματοδοτική ροή
Η άμεση - και κυρίως εμπρόθεσμη - ολοκλήρωση της συμφωνίας ήταν απολύτως απαραίτητη ώστε να απελευθερωθούν κονδύλια για την αποπληρωμή των ενοποιημένων δόσεων, ύψους 1,6 δισ. ευρώ, προς το ΔΝΤ.
Μέχρι στιγμής το πλέον πιθανό ως προς την άμεση χρηματοδότηση είναι ότι, μετά το κλείσιμο της συμφωνίας, θα αποδοθούν με συνοπτικές διαδικασίες τα 1,9 δισ. από τα κέρδη των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών το έτος 2014 και 1,4 δισ. το 2015 (συνολικά 3,3 δισ. ευρώ) από τα ελληνικά ομόλογα, τα οποία έχουν αγοράσει στη δευτερογενή αγορά σε μειωμένες τιμές, με το πρόγραμμα 5ΜΡ, για τα οποία οι τράπεζες έχουν πληρωθεί στο ακέραιο της αξίας τους.
Ενδιαφέρον ως προς αυτό το σημείο έχει ρεπορτάζ του γερμανικού πρακτορείου ΜΝΙ την Τρίτη, το οποίο ανέφερε ότι, αν υπάρχει συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές έως το τέλος της εβδομάδας, τότε «οι πόροι από το 2014 που μπορούν να εγκριθούν με πολιτική απόφαση από τους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης είναι δυνατόν να εκταμιευθούν μέσα σε μια ήμερα». Μάλιστα είναι τόσο ασφυκτικές οι προθεσμίες, ώστε, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, «ορισμένα εθνικά κοινοβούλια θα πρέπει να ειδοποιηθούν για την εκταμίευση, αλλά πλέον αυτή έχει γίνει περισσότερο μια πολιτική απόφαση».
Η εμπλοκή με το ΔΝΤ
Η δεύτερη πηγή χρηματοδότησης είναι βεβαίως η εκκρεμούσα δανειακή δόση των 7,2 δισ. ευρώ.
Εδώ όμως υπάρχει η εμπλοκή με το ΔΝΤ. Εάν το Ταμείο διαφωνήσει με το τελικό περιεχόμενο της συμφωνίας, είναι πιθανό να μην καταβάλει το δικό του μερίδιο (3,6 δισ. ευρώ) και, στην περίπτωση αυτήν, θα πρέπει η ευρωζώνη να καλύψει το κενό. Αυτές οι λεπτομέρειες αναμενόταν να αποσαφηνιστούν μόνο στο κείμενο της συμφωνίας. Έως τότε το πιθανότερο σενάριο ήταν η χρήση μέρους ή του συνόλου των 10,5 δισ. ευρώ των κεφαλαίων που προορίζονταν για την ανακεφαλαίωση των τραπεζών.
Σε κάθε περίπτωση τα χρήματα των δόσεων ή όποια άλλα θα κάλυπταν το πιθανό κενό του ΔΝΤ θα δίνονταν υπό την αίρεση της προηγούμενης ψήφισης των προαπαιτουμένων (prior actions)
Πέρα όμως από το χρηματοδοτικό ζήτημα, το Ταμείο προκάλεσε μια συνολικότερη εμπλοκή καθ' όλη τη διαπραγμάτευση της Ελλάδας με τους δανειστές, ενώ στην τελευταία αυτή φάση φέρεται να διαφωνεί με τον πυρήνα της ελληνικής πρότασης, η οποία εστιάζει στους φόρους και όχι στις περικοπές δαπανών.
Θέτοντας ζητήματα ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης, διαφωνεί με την έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις και την αύξηση στον φόρο των επιχειρήσεων και συνεχίζει να επιμένει σε βαθύτερες μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό.
Παρότι η ελληνική πλευρά θα επιθυμούσε την αποδυνάμωση του ΔΝΤ σε αυτό το σκέλος της διαπραγμάτευσης, δεν μπορεί να παραγνωρίσει ούτε τις θετικές για την Ελλάδα θέσεις του Ταμείου στο ζήτημα της απομείωσης του χρέους ούτε το γεγονός ότι, επειδή η δανειακή σύμβαση του ΔΝΤ λήγει τον Μάρτιο του 2016, έως τότε θα διατηρεί τον ρόλο του αναλλοίωτο, κάτι που μας έδειξε και η επιμονή της Γερμανίας να μην υποβαθμιστεί ο ρόλος αυτός.
Η ρύθμιση του χρέους
Τόσο ο Γιούνκερ όσο και η Μέρκελ δήλωσαν σαφέστατα τη Δευτέρα το βράδυ ότι το ζήτημα του χρέους δεν βρίσκεται τώρα στο τραπέζι. Η συζήτηση θα γίνει στη λήξη της παράτασης, καθώς θα πρέπει πρώτα να λήξει επιτυχώς η αξιολόγηση με την ψήφιση των συμφωνηθέντων μέτρων.
Εν τω μεταξύ πιθανολογείται ότι στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (σήμερα και αύριο) θα υπάρξει και γραπτώς μια διατύπωση για εκκίνηση της συζήτησης για το χρέος αμέσως μετά τη λήξη της αξιολόγησης. Σε κάθε περίπτωση η ρύθμιση αυτή θα τελεί υπό τον όρο της «αναβλητικής αίρεσης» (condition precedent), δηλαδή θα μπορεί να γίνει μόνο όταν τα προαπαιτούμενα ικανοποιηθούν με ψήφισή τους στην ελληνική Βουλή.
Το αναπτυξιακό «πακέτο»
Το μέγεθος του «πακέτου», σύμφωνα με τον Γιούνκερ, φτάνει τα 35 δισ. ευρώ και η πρόθεση της Κομισιόν είναι να τα δώσει εμπροσθοβαρώς, δηλαδή με στόχο να αυξηθεί ο τζίρος της οικονομίας πριν η όποια κυβέρνηση βρεθεί τα επόμενα χρόνια στη δύσκολη θέση να στραγγίζει ακόμη περισσότερο μια νεκρή οικονομία. Ωστόσο φέτος δεν προβλέπεται ροή περισσότερων από 1 δισ. ευρώ, άρα η κρίσιμη χρονιά θα είναι το 2016. Στην πραγματικότητα - αν υπάρξει αξιόπιστη επενδυτική πολιτική από την κυβέρνηση και συνεπώς ροή από το «πακέτο» - υπάρχει η δυνατότητα να φτάνουν ετησίως στην οικονομία κεφάλαια που ισοδυναμούν με το 4% του σημερινού ΑΕΠ.
Μια ρύθμιση του χρέους, που θα εξοικονομούσε περίπου ισοδύναμους πόρους, είναι δυνατόν να δημιουργήσει τα επόμενα λίγα χρόνια ένα περιβάλλον θετικό για την ανάπτυξη.
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
ΣΤΑΥΡΟΣ ΧΡΙΣΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Πέντε εικοσιτετράωρα μας χωρίζουν από τη λήξη της προθεσμίας της υφιστάμενης παράτασης στις 30 Ιουνίου, και το θρίλερ των διαπραγματεύσεων συνεχίζεται.
Σήμερα το Eurogroup συνεδριάζει εκ νέου στις 2 το μεσημέρι (ώρα Ελλάδας), καθώς χθες η συνεδρίαση κράτησε σχεδόν μία ώρα ελλείψει αντικειμένου, μια και η συνάντηση Τσίπρα με τους Θεσμούς, αν και κράτησε πέντε ώρες, δεν κατέληξε σε κάποια απόφαση
για το ποιο θα είναι το κείμενο βάσης πάνω στο οποίο θα στηριχτεί το staff level agreement που θα προωθηθεί προς επικύρωση στους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης.
Μετά την πρόωρη λήξη του Eurogroup, όπως έγινε γνωστό, θα έπαιρνε τη σκυτάλη, τα μεσάνυχτα, νέα συνάντηση του πρωθυπουργού με τους επικεφαλής των Θεσμών (Γιούνκερ, Λαγκάρντ, Ντράγκι) και η νύχτα έδειχνε να είναι μακρά. Θεωρείται δε πιθανή μια έκτακτη σύνοδος κορυφής της ευρωζώνης στο περιθώριο της επίσημης συνόδου σήμερα ή αύριο.
Η εμπλοκή που δημιουργήθηκε ύστερα από τις νέες απαιτήσεις του ΔΝΤ για σημαντική αλλαγή του μίγματος μέτρων που πρότεινε η κυβέρνηση δεν κατέστη εφικτό να ξεπεραστεί κατά τη διάρκεια της χθεσινής μέρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, κατά την πεντάωρη συνάντηση που είχε ο πρωθυπουργός με τους τρεις Θεσμούς ο χρόνος σε μεγάλο βαθμό «ροκανίστηκε», με την κάθε πλευρά να επιμένει στο κείμενό της ως βάση συζήτησης και το παζάρι για τα μέτρα να μην καταλήγει πουθενά, ενώ οι Θεσμοί έδειχναν απρόθυμοι να συζητήσουν για το χρέος.
Σε κάθε περίπτωση τα επόμενα δύο εικοσιτετράωρα παραμένουν κρίσιμα.
Τι γίνεται όμως εφόσον ξεπεραστεί η εμπλοκή του τελευταίου εικοσιτετραώρου;
Η λύση που είχε διαφανεί από την αρχή της εβδομάδας ότι προωθούν οι δανειστές είναι αυτή της εξάμηνης παράτασης της υφιστάμενης δανειακής σύμβασης με στόχο:
♦ Να δοθεί χρόνος στην κυβέρνηση να επικυρώσει την επώδυνη συμφωνία και, αν αντέξει, να προχωρήσει στην υλοποίησή της με στοίχημα να αποδείξει την αποτελεσματικότητά της.
♦ Να προετοιμαστεί χωρίς κατεπείγουσες διαδικασίες η συμφωνία για την επομένη του δεύτερου μνημονίου.
Χρηματοδοτική ροή
Η άμεση - και κυρίως εμπρόθεσμη - ολοκλήρωση της συμφωνίας ήταν απολύτως απαραίτητη ώστε να απελευθερωθούν κονδύλια για την αποπληρωμή των ενοποιημένων δόσεων, ύψους 1,6 δισ. ευρώ, προς το ΔΝΤ.
Μέχρι στιγμής το πλέον πιθανό ως προς την άμεση χρηματοδότηση είναι ότι, μετά το κλείσιμο της συμφωνίας, θα αποδοθούν με συνοπτικές διαδικασίες τα 1,9 δισ. από τα κέρδη των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών το έτος 2014 και 1,4 δισ. το 2015 (συνολικά 3,3 δισ. ευρώ) από τα ελληνικά ομόλογα, τα οποία έχουν αγοράσει στη δευτερογενή αγορά σε μειωμένες τιμές, με το πρόγραμμα 5ΜΡ, για τα οποία οι τράπεζες έχουν πληρωθεί στο ακέραιο της αξίας τους.
Ενδιαφέρον ως προς αυτό το σημείο έχει ρεπορτάζ του γερμανικού πρακτορείου ΜΝΙ την Τρίτη, το οποίο ανέφερε ότι, αν υπάρχει συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και τους δανειστές έως το τέλος της εβδομάδας, τότε «οι πόροι από το 2014 που μπορούν να εγκριθούν με πολιτική απόφαση από τους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης είναι δυνατόν να εκταμιευθούν μέσα σε μια ήμερα». Μάλιστα είναι τόσο ασφυκτικές οι προθεσμίες, ώστε, όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, «ορισμένα εθνικά κοινοβούλια θα πρέπει να ειδοποιηθούν για την εκταμίευση, αλλά πλέον αυτή έχει γίνει περισσότερο μια πολιτική απόφαση».
Η εμπλοκή με το ΔΝΤ
Η δεύτερη πηγή χρηματοδότησης είναι βεβαίως η εκκρεμούσα δανειακή δόση των 7,2 δισ. ευρώ.
Εδώ όμως υπάρχει η εμπλοκή με το ΔΝΤ. Εάν το Ταμείο διαφωνήσει με το τελικό περιεχόμενο της συμφωνίας, είναι πιθανό να μην καταβάλει το δικό του μερίδιο (3,6 δισ. ευρώ) και, στην περίπτωση αυτήν, θα πρέπει η ευρωζώνη να καλύψει το κενό. Αυτές οι λεπτομέρειες αναμενόταν να αποσαφηνιστούν μόνο στο κείμενο της συμφωνίας. Έως τότε το πιθανότερο σενάριο ήταν η χρήση μέρους ή του συνόλου των 10,5 δισ. ευρώ των κεφαλαίων που προορίζονταν για την ανακεφαλαίωση των τραπεζών.
Σε κάθε περίπτωση τα χρήματα των δόσεων ή όποια άλλα θα κάλυπταν το πιθανό κενό του ΔΝΤ θα δίνονταν υπό την αίρεση της προηγούμενης ψήφισης των προαπαιτουμένων (prior actions)
Πέρα όμως από το χρηματοδοτικό ζήτημα, το Ταμείο προκάλεσε μια συνολικότερη εμπλοκή καθ' όλη τη διαπραγμάτευση της Ελλάδας με τους δανειστές, ενώ στην τελευταία αυτή φάση φέρεται να διαφωνεί με τον πυρήνα της ελληνικής πρότασης, η οποία εστιάζει στους φόρους και όχι στις περικοπές δαπανών.
Θέτοντας ζητήματα ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης, διαφωνεί με την έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις και την αύξηση στον φόρο των επιχειρήσεων και συνεχίζει να επιμένει σε βαθύτερες μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό.
Παρότι η ελληνική πλευρά θα επιθυμούσε την αποδυνάμωση του ΔΝΤ σε αυτό το σκέλος της διαπραγμάτευσης, δεν μπορεί να παραγνωρίσει ούτε τις θετικές για την Ελλάδα θέσεις του Ταμείου στο ζήτημα της απομείωσης του χρέους ούτε το γεγονός ότι, επειδή η δανειακή σύμβαση του ΔΝΤ λήγει τον Μάρτιο του 2016, έως τότε θα διατηρεί τον ρόλο του αναλλοίωτο, κάτι που μας έδειξε και η επιμονή της Γερμανίας να μην υποβαθμιστεί ο ρόλος αυτός.
Η ρύθμιση του χρέους
Τόσο ο Γιούνκερ όσο και η Μέρκελ δήλωσαν σαφέστατα τη Δευτέρα το βράδυ ότι το ζήτημα του χρέους δεν βρίσκεται τώρα στο τραπέζι. Η συζήτηση θα γίνει στη λήξη της παράτασης, καθώς θα πρέπει πρώτα να λήξει επιτυχώς η αξιολόγηση με την ψήφιση των συμφωνηθέντων μέτρων.
Εν τω μεταξύ πιθανολογείται ότι στη σύνοδο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (σήμερα και αύριο) θα υπάρξει και γραπτώς μια διατύπωση για εκκίνηση της συζήτησης για το χρέος αμέσως μετά τη λήξη της αξιολόγησης. Σε κάθε περίπτωση η ρύθμιση αυτή θα τελεί υπό τον όρο της «αναβλητικής αίρεσης» (condition precedent), δηλαδή θα μπορεί να γίνει μόνο όταν τα προαπαιτούμενα ικανοποιηθούν με ψήφισή τους στην ελληνική Βουλή.
Το αναπτυξιακό «πακέτο»
Το μέγεθος του «πακέτου», σύμφωνα με τον Γιούνκερ, φτάνει τα 35 δισ. ευρώ και η πρόθεση της Κομισιόν είναι να τα δώσει εμπροσθοβαρώς, δηλαδή με στόχο να αυξηθεί ο τζίρος της οικονομίας πριν η όποια κυβέρνηση βρεθεί τα επόμενα χρόνια στη δύσκολη θέση να στραγγίζει ακόμη περισσότερο μια νεκρή οικονομία. Ωστόσο φέτος δεν προβλέπεται ροή περισσότερων από 1 δισ. ευρώ, άρα η κρίσιμη χρονιά θα είναι το 2016. Στην πραγματικότητα - αν υπάρξει αξιόπιστη επενδυτική πολιτική από την κυβέρνηση και συνεπώς ροή από το «πακέτο» - υπάρχει η δυνατότητα να φτάνουν ετησίως στην οικονομία κεφάλαια που ισοδυναμούν με το 4% του σημερινού ΑΕΠ.
Μια ρύθμιση του χρέους, που θα εξοικονομούσε περίπου ισοδύναμους πόρους, είναι δυνατόν να δημιουργήσει τα επόμενα λίγα χρόνια ένα περιβάλλον θετικό για την ανάπτυξη.
ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου