- Οι συμβάσεις, τα ποσά και οι ανάδοχοι – Η «ταρίφα» ανά χιλιόμετρο.
- 65.000.ευρώ το κόστος ενός καινούργιου ασθενοφόρου.
- Πώς η κυβέρνηση, που δεν κατόρθωσε να αποτρέψει την αποδυνάμωση του ΕΚΑΒ, άνοιξε ταυτόχρονα, με τον νόμο του 2022 επί υπουργίας Πλεύρη, το δρόμο στα ασθενοφόρα των ιδιωτικών κλινικών κι εταιρειών να «εισβάλλουν» στο ΕΣΥ για τις δευτερογενείς διακομιδές.
- Χαμένος ο φορολογούμενος, κερδισμένες όσες ιδιωτικές εταιρείες εδρεύουν στις ίδιες πόλεις με τα δημόσια νοσοκομεία κι έτσι οι ίδιες εξασφαλίζουν διαρκώς την ανανέωση των συμβάσεων απευθείας ανάθεσης.
- Οικονομική «αυτοκτονία» μεσοπρόθεσμα η λύση – «μπάλωμα» της ενοικίασης, χαριστική βολή για το ΕΚΑΒ.
του Βασίλη Γαλούπη
Στις 2 Ιανουαρίου 2024 υπάλληλος καθαριότητας του δήμου Αλεξανδρούπολης κατέρρευσε κατά τη διάρκεια της εργασίας του σε απόσταση μόλις 100 μ. από το τμήμα επειγόντων περιστατικών του Γενικού Νοσοκομείου της πόλης. Λόγω της γραφειοκρατικής διαδικασίας απαιτήθηκαν 15 λεπτά μέχρι να τον προσεγγίσει διαθέσιμο ασθενοφόρο από το κοντινό νοσοκομείο. Διαπιστώθηκε ότι είχε υποστεί εγκεφαλικό επεισόδιο. Τις επόμενες εβδομάδες έδινε μάχη για την ζωή του στην Μονάδα Εντατικής Θεραπείας. Το ίδιο το νοσοκομείο παραδέχθηκε τελικά πως τα λεπτά δεν ήταν 15, αλλά… 13.
Τον περασμένο Ιούλιο μια γυναίκα πέθανε αβοήθητη σε παραλία της Λέσβου περιμένοντας το ασθενοφόρο που έφτασε με μεγάλη καθυστέρηση, αφού όπως καταγγέλθηκε δεν επαρκούσαν οι οδηγοί για να καλυφθούν οι βάρδιες. Το ίδιο συνέβη και στο Περιστέρι τον ίδιο μήνα, όπως και τον Νοέμβριο στην Καβάλα.
Το ΕΚΑΒ βρίσκεται όλο και πιο συχνά στο στόχαστρο επειδή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πολιτών. Εκπέμπει SOS εδώ κι αρκετά χρόνια, όπως αποκάλυψε και η έρευνα των Data Journalists τον περασμένο Οκτώβριο
Σχετικό άρθρο
Στην Αττική, για παράδειγμα, επιχειρούν πρωί κι απόγευμα μόνο τα μισά από τα 90 ασθενοφόρα που θα έπρεπε, το ίδιο και τη νύχτα όπου είναι διαθέσιμα μόλις τα 25 από τα 50. Πολλές φορές η ανταπόκριση στα περιστατικά φτάνει στις 4-5 ώρες.
Από το σύστημα λείπουν, σύμφωνα με τους συνδικαλιστές, όχι μόνο ασθενοφόρα, αλλά και τουλάχιστον 1.000 διασώστες. Η λύση της «επιστράτευσης» ενστόλων για να καλυφθούν οι κενές θέσεις, που εφαρμόζεται από το περασμένο καλοκαίρι, δεν φαίνεται να αποδίδει. Στις διακομιδές, άλλωστε, απαιτείται εξειδικευμένο προσωπικό που πρέπει να έχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.
Αντί να ενισχυθούν τα πληρώματα, να επισκευαστούν όσα ασθενοφόρα είναι σε ακινησία λόγω επιβαρυμένης χρήσης ή κι έλλειψης ανταλλακτικών και να αγοραστούν καινούργια, η ελληνική κυβέρνηση έχει επιλέξει τον αδιέξοδο δρόμο των «μπαλωμάτων». Ένα από αυτά είναι η ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων «με την ώρα», με συμβάσεις που εκτινάσσουν το κόστος για τον φορολογούμενο, ενώ παράλληλα αφήνουν το ΕΚΑΒ ολοένα και πιο εξασθενημένο.
Οι ειδήσεις για θανάτους και αργοπορίες διακομιδών λόγω του αποδυναμωμένου ΕΚΑΒ είναι λογικό να αγχώνουν και να τρομάζουν τους πολίτες που αποδέχονται πιο εύκολα πια τέτοιες κοστοβόρες «παρεμβάσεις» βραχείας προοπτικής στο δημόσιο Σύστημα Υγείας, ενώ η κυβέρνηση έχει το άλλοθι, λόγω της «στρατηγικής» απραξίας της, ώστε να προχωρήσει σε αποφάσεις ένταξης, δια της πλαγίας, των ιδιωτικών ασθενοφόρων στο ΕΣΥ, σε πρώτη φάση για τις δευτερογενείς διακομιδές.
Τι άλλαξε με τον νόμο του Δεκεμβρίου 2022
Σύμφωνα με το νόμο που ψηφίστηκε το 2022, επί Θανάση Πλεύρη στο υπουργείο Υγείας, επιτράπηκαν στο εξής οι συμβάσεις των δημόσιων νοσοκομείων με ιδιωτικά ασθενοφόρα για τις δευτερογενείς διακομιδές, δηλαδή για την μεταφορά ασθενών στην οικεία τους από το νοσοκομείο ή για την μετακίνησή τους από και προς νοσοκομεία για εξετάσεις κλπ.
Όμως, το κόστος των ενοικιάσεων αποδεικνύεται δυσβάσταχτο σε σύγκριση με την αγορά νέων ασθενοφόρων από το ΕΚΑΒ και την ουσιαστική ενίσχυσή του με προσωπικό.
Σύμφωνα με τον νόμο 4999 του Δεκεμβρίου 2022 (ΦΕΚ Α 225/7.12.2022) «οι διακομιδές ασθενών μετά από την ολοκλήρωση της νοσηλείας τους, δύναται να διενεργούνται και από τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας, στα οποία νοσηλεύονται. Για την εξυπηρέτηση των διακομιδών, τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας δύνανται επικουρικά να συνάπτουν συμβάσεις με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία είναι κάτοχοι αδειοδοτημένων ασθενοφόρων αυτοκινήτων του ιδιωτικού τομέα».
Δαπάνη 1,7 εκατ. ευρώ από 40 νοσοκομεία σε μόλις 15 μήνες
Από τότε που ξεκίνησε η εφαρμογή του νόμου μέχρι σήμερα, δηλαδή σε 15 μήνες, οι συνολικές δαπάνες για συμβάσεις νοσοκομείων προς ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων έχει αγγίξει τα 1,7 εκατ. ευρώ (1.698.151,72 €). Στο ΚΗΜΔΗΣ υπάρχουν περισσότερες από 70 συμβάσεις από 40 νοσοκομεία – κυρίως της Περιφέρειας – από την ημέρα έναρξης ισχύος του νόμου.
Το πόσο αυτό είναι διαρκώς αυξανόμενο, και μάλιστα με όλο και πιο ταχείς ρυθμούς. Οι δαπάνες διογκώνονται, αλλά χωρίς να λύνεται κανένα από τα ζωτικά προβλήματα του ΕΚΑΒ, που απλά περιθωριοποιείται και αργοσβήνει.
…………
Η σύμβαση του ΕΚΑΒ το 2023 για την αγορά 52 ασθενοφόρων με κόστος 65.000 ευρώ το καθένα (pdf ΕΔΩ)
…………
Πόσο κοστίζει ένα καινούργιο ασθενοφόρο
Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, το κόστος για την αγορά ενός καινούργιου ασθενοφόρου δεν υπερβαίνει τις 65.000 ευρώ. Μάλιστα, για τις δευτερογενείς διακομιδές δεν απαιτούνται καν ιδιαίτεροι έξτρα κι ακριβοί εξοπλισμοί.
Σε σύμβαση προμήθειας ασθενοφόρων οχημάτων που παρουσιάζουμε σήμερα και που υπέγραψε το ΕΚΑΒ (Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας) με εταιρεία πώλησης αυτοκινήτων στις 8 Φεβρουαρίου 2023, το κόστος ενός ασθενοφόρου είναι στις 65.000 ευρώ με ΦΠΑ!
Όπως αναφέρεται στη σύμβαση «το κόστος για την προμήθεια 52 Ασθενοφόρων Οχημάτων 4Χ2 Τύπου Β’ DIESEL, για τις ανάγκες του ΕΚΑΒ, στις Περιφέρειες Αττικής και Νοτίου Αιγαίου, ανέρχεται σε 3,381 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ».
Αυτό σημαίνει ότι αν τα 1,7 εκατ. ευρώ που δαπανήθηκαν σε μόλις 15 μήνες για την ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων επενδύονταν άμεσα στο ΕΚΑΒ, τότε θα μπορούσαν με αυτό το ποσό να είχαν αγοραστεί 25 νέα ασθενοφόρα.
Όμως, η χρήση των νέων ασθενοφόρων θα προϋπέθετε και την πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού, κάτι που ναι μεν θα αύξανε το κόστος, αλλά σε βάθος χρόνου θα οδηγούσε σε βέβαιη μεγάλη εξοικονόμηση δημόσιων πόρων και σε μια πιο αποτελεσματική λειτουργία του ΕΚΑΒ υπέρ των φορολογουμένων.
Η κυβέρνηση δεν πράττει, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες της, την ενίσχυση του ΕΚΑΒ με ασθενοφόρα και προσωπικό. Με την διαρκή απαξίωση του ΕΚΑΒ, που έχει ξεκινήσει από προηγούμενες κυβερνήσεις, εντείνονται οι φόβοι των πολιτών και μια λύση που αρχικά παρουσιάζεται ως «προσωρινή», όπως αυτή για ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων, εν τέλει μονιμοποιείται, ενδεχομένως και διευρύνεται. Έστω κι αν αποδεικνύεται επιβαρυντική για το δημόσιο ταμείο, αλλά και χαριστική βολή για το ΕΚΑΒ.
Η σύμβαση του Νοσοκομείου Σερρών για ενοικίαση ιδιωτικών ασθενοφόρων τον Ιανουάριο 2024 (pdf ΕΔΩ)
Το κόστος που επιβαρύνεται το «Αττικόν» για τις διακομιδές εντός κι εκτός Αττικής
Με το δρομολόγιο κι ανά χιλιόμετρο οι απευθείας αναθέσεις
Τα δημόσια νοσοκομεία συνάπτουν συνήθως συμβάσεις στο όριο των απευθείας αναθέσεων, δηλαδή έως 30.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ και μέχρι εξαντλήσεως του ποσού. Κάποια εξ’ αυτών έχουν ήδη υπογράψει περισσότερες από μια συμβάσεις.
Οι τιμές κυμαίνονται από 40-70 ευρώ ανά δρομολόγιο, και αναλόγως των χιλιομετρικών αποστάσεων. Ακριβότερα είναι τα κόστη εκεί που το ασθενοφόρο πρέπει να διανύσει μεγάλες αποστάσεις ή αν μεσολαβεί πλοίο (π.χ. Κέρκυρα).
Μια από τις πιο πρόσφατες προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος ανακοινώθηκε – με απευθείας ανάθεση – από το Γενικό Νοσοκομείο Σερρών, στις 16 Ιανουαρίου 2024. Αφορούσε στην «παροχή υπηρεσιών μίσθωσης ασθενοφόρου για την εξυπηρέτηση δευτερογενών διακομιδών». Η προϋπολογισθείσα δαπάνη είναι μέχρι το ποσό των 30.000 ευρώ συν ΦΠΑ, δηλαδή 37.200 ευρώ.
Την ίδια μέρα με την πρόσκληση ενδιαφέροντος υπογράφηκε και η σύμβαση η οποία προβλέπει κόστος 60 ευρώ στις διακομιδές έως 25 χλμ. και κόστος 60 ευρώ συν 2 ευρώ/χλμ. στις διακομιδές άνω των 25 χλμ.
Στη σύμβαση προβλέπεται ότι «το ωράριο διαθεσιμότητας των ασθενοφόρων θα είναι 08:00 – 20:00 καθημερινές, Σαββατοκύριακα και αργίες χωρίς περιορισμό ως προς τον ημερήσιο αριθμό διακομιδών», όπως και ότι «ο χρόνος απόκρισης θα είναι εντός δυο ωρών μετά την ειδοποίηση από το νοσοκομείο, σε διαφορετική περίπτωση θα υπάρχει 50% επί του δρομολογίου».
Τα ιδιωτικά ασθενοφόρα του αναδόχου αναλαμβάνουν:
1. Τη διακομιδή των εξελθόντων από το νοσοκομείο ασθενών προς την οικία τους και
2. Τη μεταφορά των νοσηλευόμενων ασθενών σε διαγνωστικά κέντρα εντός της πόλης των Σερρών προκειμένου να υποβληθούν σε διαγνωστικές εξετάσεις που δεν διενεργούνται στο νοσοκομείο και την επιστροφή τους στο νοσοκομείο.
2. Τη μεταφορά των νοσηλευόμενων ασθενών σε διαγνωστικά κέντρα εντός της πόλης των Σερρών προκειμένου να υποβληθούν σε διαγνωστικές εξετάσεις που δεν διενεργούνται στο νοσοκομείο και την επιστροφή τους στο νοσοκομείο.
Ο χρόνος διάρκειας τέτοιων συμβάσεων έως 30.000 ευρώ, που είναι και οι πλέον συνηθισμένες, δεν είναι προβλέψιμος, αφού η εξάντληση του ποσού εξαρτάται από την συχνότητα περιστατικών. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως στο Γενικό Νοσοκομείο Κέρκυρας, υπογράφονται μηνιαίες συμβάσεις 11.000 ευρώ (ή μέχρι εξαντλήσεως του ποσού), όπως συνέβη στις 2 Φεβρουαρίου 2024.
Σε άλλη σύμβαση που υπέγραψε το «Αττικόν» στις 10 Απριλίου 2023, για ανάθεση υπηρεσιών μίσθωσης δυο ασθενοφόρων για την εξυπηρέτηση διακομιδών, μπορούμε να δούμε και τα κόστη για την Αττική με τις διαφορές εντός – εκτός νομού. Εντός Αττικής είναι στα 38 ευρώ, όμως για τα Μέγαρα αυξάνεται στα 70 ευρώ, για την Ανάβυσσο στα 100 ευρώ, το ίδιο και για το Λαύριο. Η αναμονή ανά ώρα, κατόπιν αιτήματος του θεράποντος ιατρού, κοστολογείται στα 40 ευρώ.
Όλες οι συμβάσεις, τα ποσά και οι ανάδοχοι
Οι Data Journalists παρουσιάζουν σήμερα όλες τις συμβάσεις νοσοκομείων με ιδιώτες για ενοικίαση ασθενοφόρων, που έχουν υπογραφεί από την έναρξη ισχύος του νόμου τον Δεκέμβριο 2022 μέχρι και σήμερα, τα ποσά ανά σύμβαση και τους αναδόχους.
Πρόκειται για περισσότερες από 70 συμβάσεις 40 δημόσιων νοσοκομείων.Όπως εύκολα μπορεί να διαπιστώσει ο καθένας κυρίως για την Περιφέρεια, η ανανέωση των συμβάσεων καταλήγει συνήθως σε «στάνταρ» αναδόχους που εδρεύουν στις ίδιες πόλεις με τα νοσοκομεία, ενώ μεγαλύτερες εταιρείες μπορούν να διεκδικούν αναθέσεις και σε νοσοκομεία άλλων περιοχών.
* Σε όσες συμβάσεις δεν αναγράφεται ποσό, η συμφωνία προέβλεπε δαπάνη ανά δρομολόγιο ανά μήνα και δεν έχουν εκδοθεί ακόμα τα σχετικά επίσημα τιμολόγια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου