Λίγο καιρό μετά το «πάγωμα» του προγράμματος των νέων κορβετών, η κυβέρνηση προχωρά στην υλοποίηση προγράμματος προμήθειας 205 Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) Lynx KF41.
Στην έναρξη υλοποίησης του προγράμματος προμήθειας 205 Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) Lynx KF41 ουσιαστικά με απευθείας ανάθεση, για τον εξοπλισμό του μηχανοκίνητου πεζικού του Ελληνικού Στρατού (Ε.Σ.), προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς η κυβέρνηση, λίγο καιρό μετά το «πάγωμα» του προγράμματος των νέων κορβετών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, την τρέχουσα εβδομάδα, κατά την οποία αναμένεται και η επίσημη επίσκεψη του καγκελάριου Σολτς στην Αθήνα, το πρόγραμμα θα εισαχθεί προς γνωμοδότηση στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής ώστε να αποφασιστεί η ενεργοποίησή του.
Στην ίδια συνεδρίαση προγραμματίζεται να ζητηθεί και η γνωμοδότηση για το ύψους 570.000.000 ευρώ πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 123 αρμάτων μάχης Leopard 2A4, που πρόκειται να ανατεθεί στην επίσης γερμανική εταιρία Krauss Maffei Wegmann (KMW).
Δεν αποκλείεται η ταυτόχρονη ενεργοποίηση των -συνολικού ύψους 2,77 δισ. ευρώ- προγραμμάτων, εκτός της «εξισορρόπησης» των μεριδίων στο τρέχον εξοπλιστικό πρόγραμμα, να αποτελεί και ένδειξη ότι συνιστούν μέρος μιας συνολικότερης συμφωνίας με τη Γερμανία, ενώ πηγές αναφέρουν και την πιθανότητα χρηματοδότησης από τις αντιστοιχούσες στη Γερμανία επιστροφές των κερδών των ελληνικών ομολόγων.
Το βέβαιο είναι ότι η πρόθεση της κυβέρνησης για την απευθείας ανάθεση του εν λόγω προγράμματος στη γερμανική βιομηχανία είχε ήδη διαφανεί στις 14 Οκτωβρίου, από το περιεχόμενο της απάντησης του υπουργού Εθνικής Αμυνας σε ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου που είχε κατατεθεί από τον βουλευτή Γιώργο Τσίπρα, αναπληρωτή τομεάρχη Εθνικής Αμυνας του ΣΥΡΙΖΑ.
«Διαβάσατε στο σάιτ της RHEINMETALL, της κατασκευάστριας, για παραχώρηση 100. Εκατό, δηλαδή, οχημάτων MARDER. Αυτό είναι άλλη υπόθεση που έχει να κάνει με τη δυνητική -θα το εξετάσουμε κι αυτό- είσοδό μας στο πρόγραμμα πρόσκτησης του νέου Τεθωρακισμένου Οχήματος Μάχης, του LINKS (λανθασμένη αναγραφή της ονομασίας), κατασκευής της RHEINMETALL.
Είναι κι αυτό, αν θέλετε, κάτι το οποίο αυτή τη στιγμή προσπαθούμε να αποφασίσουμε, να σχεδιάσουμε, να δούμε κατά πόσο μπορεί να σχεδιαστεί από πλευράς οικονομικής κάλυψης» είχε αναφέρει ο υπουργός Εθνικής Αμυνας.
Όμως, με την εισαγωγή, λίγες ημέρες αργότερα, του εν λόγω προγράμματος για γνωμοδότηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, αβίαστα εξάγεται το συμπέρασμα ότι η «είσοδος στο πρόγραμμα του Lynx» κάθε άλλο παρά… δυνητική ήταν, αλλά είχε ήδη εξεταστεί και αποφασιστεί.
Για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση είναι προφανές ότι προτάσσει αποκλειστικά και μόνο το γεωπολιτικό κριτήριο στην υλοποίηση ιδιαίτερα των μειζόνων εξοπλιστικών προγραμμάτων, που έχει πλέον μεταλλαχθεί, σχεδόν ολοκληρωτικά, σε άσκηση υψηλής στρατηγικής, και επιδεικνύει «απέχθεια» προς τις τυπικές διαγωνιστικές διαδικασίες, οι οποίες αναμφίβολα, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των υποψήφιων προμηθευτών, βελτιώνουν τους όρους για τον αγοραστή. Κι όμως, οι τυπικές διαγωνιστικές διαδικασίες δεν αντιστρατεύονται κατ’ ανάγκη τούς γεωπολιτικούς σχεδιασμούς.
Για αυτό, εξάλλου, η εδώ και πολλά χρόνια συνήθης πρακτική στις εισηγήσεις προς το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας (ΚΥΣΕΑ) είναι η διατύπωσή τους με τέτοιον τρόπο, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στην κυβέρνηση να επιλέγει τον ανάδοχο όχι μόνο στη βάση επιχειρησιακών και τεχνικών κριτηρίων και οικονομικής προσφοράς, αλλά συνυπολογίζοντας γεωπολιτικούς, βιομηχανικούς και άλλους παράγοντες.
Επιπρόσθετα, η απευθείας ανάθεση της συγκεκριμένης σύμβασης δυστυχώς μας επαναφέρει στην εποχή της «μπροσούρας», δηλαδή της προμήθειας κύριου υλικού με βάση τις παρουσιάσεις των κατασκευαστών, πληροφορίες από ανοιχτές πηγές (διαδίκτυο, ειδικός Τύπος, πρακτικά ημερίδων και συνεδρίων) και ενδεχομένως παρακολούθηση κάποιας επίδειξης. Ας σημειωθεί ότι το Lynx KF41 είχε επιδειχθεί σε επιτελείς του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ) στον Αυλώνα, στο Κέντρο Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων (ΚΕΤΘ), το διήμερο 21 και 22 Ιουλίου 2022, χωρίς όμως να πραγματοποιηθούν βολές. Οπως είχε γίνει γνωστό τότε, το πρωί της Πέμπτης 21 Ιουλίου είχε λάβει χώρα η στατική παρουσίαση και το βράδυ της ίδιας ημέρας η επίδειξη της δυνατότητας νυχτερινής οδήγησης και παρατήρησης (εντοπισμός και αναγνώριση στόχων), ενώ το πρωί της Παρασκευής 22 Ιουλίου έγινε η δυναμική παρουσίαση στην πίστα δοκιμών των ΚΕΤΘ.
Φυσικά, η επίδειξη ουδεμία σχέση έχει με δοκιμασία αξιολόγησης πεδίου, που είχε πραγματοποιηθεί στα μέσα της δεκαετίας του 1990 για το πρόγραμμα του Νέου Αρματος Σύγχρονης Τεχνολογίας (ΝΑΣΤ), που κατέληξε στην επιλογή του Leopard 2A6. Τότε, η Διεύθυνση Ιππικού – Τεθωρακισμένων του ΓΕΣ (ΓΕΣ/ΔΙΤ) είχε κατασκευάσει στο Πεδίο Βολής Αρμάτων Λιτοχώρου πίστα δοκιμών με κωλύματα και είχε σχεδιάσει τη διεξαγωγή δοκιμασιών που «ξετίναξαν» τα υποψήφια άρματα, φέρνοντάς τα στα όριά τους, «προσγειώνοντας» τις, όπως αποδείχθηκε, ιδιαίτερα φιλόδοξες επιδόσεις, οι οποίες αναφέρονταν στις εταιρικές παρουσιάσεις, στις πραγματικές συνθήκες πεδίου του ελληνικού θεάτρου επιχειρήσεων.
Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι, παρά την απόρριψη της γαλλικής υποψηφιότητας (άρμα μάχης Leclerc), ο στρατός της Γαλλίας, μετά την ολοκλήρωση της δοκιμασίας αξιολόγησης πεδίου, έστειλε ευχαριστήρια επιστολή στη ΓΕΣ/ΔΙΤ, γιατί με τη δοκιμασία αξιολόγησης πεδίου ανέδειξε διάφορα προβλήματα, συμβάλλοντας σημαντικά στη διαδικασία περαιτέρω βελτίωσης του άρματος.
δημοκρατία 24/10/22
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου