Αυτήν την εβδομάδα αμέτρητες σειρές από φορτηγά έμεναν επί ώρες καθηλωμένα στις οδικές αρτηρίες από και προς το λιμάνι του Ντόβερ, στη νότια ακτή της Αγγλίας. Υπάρχει δε σενάριο για ουρές έως και 100 χιλιομέτρων από 7.000 φορτηγά που θα περιμένουν στα λιμάνια επί δύο ημέρες. Ελλείψεις τροφίμων, ουρές και μποτιλιάρισμα σε λιμάνια και τελωνεία. Αυτή αναμένεται να είναι η κατάσταση στη Βρετανία από την 1η Ιανουαρίου, καθώς τρεις εβδομάδες πριν από την προθεσμία και όλα δείχνουν πως η χώρα οδεύει προς ένα σκληρό Brexit. Οι ενώσεις επιχειρήσεων εμφανώς ανήσυχες προειδοποιούν για τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν εφόσον δεν διαφαίνεται προοπτική συμφωνίας με τους πρώην εταίρους της Γηραιάς Αλβιώνας. «Ενώ οι βρετανικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να ελπίζουν σε μια συμφωνία, όλα δείχνουν πως σε όλους τους τομείς οι εταιρείες θα αντιμετωπίσουν μεγάλη αναταραχή», δηλώνει ο Ντάρεν Τζόουνς, προεδρεύων της Επιτροπής Επιχειρήσεων, Ενέργειας και Βιομηχανικής Στρατηγικής του βρετανικού Κοινοβουλίου, αναφερόμενος σε συνάντηση που είχε μέσα στην εβδομάδα με εκπροσώπους του επιχειρηματικού κόσμου της χώρας. Μιλώντας στο BBC, ο Τζέιμς Σίμπλεϊ, επικεφαλής διεθνών σχέσεων στη βρετανική Ομοσπονδία Μικρών Επιχειρήσεων (FSB), προέβλεψε «τρομερά προβλήματα και αναταραχή τον Ιανουάριο».
Μετά σχετική έρευνα που διεξήγαγαν, τα μέλη της FSB διαπίστωσαν πως μόλις το 1/3 των επιχειρήσεων της Βρετανίας έχει ετοιμαστεί για το Brexit. Το δράμα της Βρετανίας είναι, όμως, πως δεν χρειάζεται να περιμένει μέχρι τον Ιανουάριο για να δει το πρόβλημα. Εχει ήδη πάρει μια γεύση των χαοτικών καταστάσεων που την περιμένουν.
Εδώ και εβδομάδες το μποτιλιαρίσματα είναι συνήθη στα λιμάνια της χώρας και προκαλούν ρωγμές στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Πολλές επιχειρήσεις προσπαθούν να επιδείξουν προνοητικότητα, παραγγέλλοντας εγκαίρως μεγάλο όγκο αποθεμάτων, ενώ άλλες κάνουν το ίδιο για να δώσουν ώθηση στην παραγωγή τους και να αναπληρώσουν όση έχασαν φέτος εξαιτίας της πανδημίας.
Ομιλοι logistics αναφέρουν εκτίναξη της ζήτησης από εταιρείες που προσπαθούν να εισάγουν το συντομότερο εξαρτήματα, προϊόντα και τρόφιμα πριν από την έξοδο της χώρας από την ενιαία αγορά και την τελωνειακή ένωση.
Αυτήν την εβδομάδα αμέτρητες σειρές από φορτηγά έμεναν επί ώρες καθηλωμένα στις οδικές αρτηρίες από και προς το λιμάνι του Ντόβερ, στη νότια ακτή της Αγγλίας. Σχετικό αδιαχώρητο επικρατεί, άλλωστε, και στην είσοδο μεταφοράς εμπορευμάτων του Eurotunnel στη σήραγγα της Μάγχης.
Και πολλοί εκφράζουν φόβους πως η κατάσταση θα βγει εκτός ελέγχου, καθώς εκπνέει η προθεσμία και εξανεμίζονται οι ελπίδες τους για κάποια συμφωνία με τις Βρυξέλλες. Σχετική έκθεση που έχει εκπονήσει η βρετανική κυβέρνηση από τον Σεπτέμβριο καταλήγει στο συμπέρασμα πως «στη χειρότερη αλλά ρεαλιστική περίπτωση», θα σχηματίζονται ουρές έως και 100 χιλιομέτρων από 7.000 φορτηγά που θα περιμένουν στα λιμάνια επί δύο ημέρες. Αιτία θα είναι η απουσία των κατάλληλων εγγράφων, καθώς η κυβέρνηση προεξοφλεί ότι τα περισσότερα φορτηγά δεν θα τα έχουν προμηθευτεί.
Σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, έχει στελεχωθεί ειδικό κυβερνητικό κλιμάκιο που ονομάστηκε «D20» (Δεκέμβριος 2020) και μελετά πιθανά χαοτικά σενάρια. Μεταξύ άλλων, εξετάζει την πιθανότητα ραγδαίων χειμερινών βροχοπτώσεων που θα προκαλούν πλημμύρες στους χώρους στάθμευσης των φορτηγών, διακοπές στην ηλεκτροδότηση και ελλείψεις καυσίμων.
Οπως αναφέρει η βρετανική εφημερίδα, ο υπουργός Μεταφορών, Γκραντ Σαπς, έχει δώσει εντολή στις αρμόδιες αρχές να κρατήσουν χώρο με σκοπό τη στάθμευση των φορτηγών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Εχει κλείσει μάλιστα συμβόλαιο έναντι 77 εκατ. στερλινών για τους επόμενους έξι μήνες.
Ορισμένα μέλη της Βουλής των Λόρδων έχουν εκφράσει ανησυχία ότι δεν θα υπάρχουν τουαλέτες για τους οδηγούς των φορτηγών όταν θα μένουν παγιδευμένοι κοντά στα λιμάνια. Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν τουαλέτες στις περιοχές κοντά στα λιμάνια αποτελεί ένδειξη του πόσο λίγο έχει προετοιμαστεί η Βρετανία για τη μετάβαση στη μετά το Brexit εποχή.
Χαρακτηριστική είναι η ερώτηση που υπέβαλε στην κυβέρνηση η προεδρεύουσα επιτροπής της Βουλής των Λόρδων, βαρώνη Βέρμα, «αν έχει εξετάσει η κυβέρνηση πώς και πού θα μπορούν οι οδηγοί των φορτηγών να στραφούν όταν θα έχουν σωματική ανάγκη και θα είναι εγκλωβισμένοι σε μακροσκελείς ουρές; Ή πώς θα κάνουν το νόμιμο διάλειμμά τους;».
Στο μεταξύ, οι Βρετανοί εκφράζουν φόβους για το ενδεχόμενο να σημειωθούν ελλείψεις τροφίμων. Ερωτώμενος την Πέμπτη κατά πόσον πρέπει να συγκεντρώσουν τρόφιμα οι οικογένειες, εκπρόσωπος της κυβέρνησης Τζόνσον προσπάθησε να καθησυχάσει τους πολίτες, δηλώνοντας «έχουμε ανθεκτική εφοδιαστική αλυσίδα». Προσέθεσε, όμως, πως η κυβερνητική επιτροπή D20 στελεχώθηκε στο πλαίσιο των «προετοιμασιών για διάφορα σενάρια» και «για οποιεσδήποτε άλλες πιέσεις ενδέχεται να αντιμετωπίσουμε στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου».
Την ίδια στιγμή, όμως, ο Τιούντορ Πράις, επικεφαλής του Εμπορικού Επιμελητηρίου στο Κεντ, επισημαίνει πως οι βρετανικές επιχειρήσεις παραμένουν απροετοίμαστες σε ποσοστό 60% του συνόλου τους.
Οπως τόνισε, είναι «πληγωμένες και τραυματισμένες» από την πανδημία και δυσφορούν από την αναποφασιστικότητα που επιδεικνύει η κυβέρνηση. Και ο ίδιος καταλήγει, «είχαμε τέσσερα χρόνια για να συνάψουμε μια συμφωνία και ναι, αυτό συμβαίνει, οι επιχειρήσεις είναι στον αέρα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου