Τρίτη 27 Μαρτίου 2018

«Επίθεση» μεγάλων σε περίπτερα, φούρνους, μανάβικα και... εστιατόρια


Το 2016 ήταν χρονιά-σταθμός για το λιανεμπόριο τροφίμων. Οχι μόνο διότι κατέρρευσε η κορυφαία αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, η «Μαρινόπουλος». Αλλά και διότι στις
αλυσιδωτές συνέπειες της εν λόγω κατάρρευσης περιλαμβάνεται η στροφή σημαντικής μερίδας καταναλωτών σε εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων και σε μικρότερες περιφερειακές αλυσίδες.

Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε αλλεπάλληλες κινήσεις των «μεγάλων» σε δύο επίπεδα: Πρώτον, επιχειρούν «διείσδυση» στη μικρή λιανική αγορά μέσω ενίσχυσης των μοντέλων των λεγόμενων καταστημάτων ευκολίας ή γειτονιάς (γνωστά και με τον αγγλικό όρο convenience stores).

Δεύτερον, αυξάνονται εντός των καταστημάτων τα επί ζυγίω ή χύμα προϊόντα (κρέας, λαχανικά, φρούτα, ψάρια, ψωμί), ο τζίρος των οποίων μάλιστα βαίνει διαρκώς αυξανόμενος, με πολύ μεγαλύτερους ρυθμούς από αυτόν των τυποποιημένων προϊόντων (ή αλλιώς προϊόντα σταθερού barcode).

Με το διαθέσιμο εισόδημα να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, η δυνατότητα αύξησης του τζίρου των σούπερ μάρκετ, χωρίς τις προαναφερθείσες παρεμβάσεις, είναι εν πολλοίς πεπερασμένη. Με απλά λόγια, οι μεγάλοι λιανέμποροι δεν έχουν από πού αλλού να μαζέψουν πλέον τζίρο, παρά από τα μίνι μάρκετ, τα περίπτερα, τους φούρνους, τα κρεοπωλεία, τα μανάβικα, ακόμη και τα καταστήματα μαζικής εστίασης.

Οι απώλειες προς τα εξειδικευμένα καταστήματα αποτυπώνονται στα στοιχεία για τη διακύμανση των πωλήσεων των επί ζυγίω προϊόντων. Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς IRI το 2016, χρονιά κατά την οποία κατέρρευσε το δίκτυο της «Μαρινόπουλος», ο τζίρος των σούπερ μάρκετ από τα χύμα προϊόντα υποχώρησε κατά 5,8% σε σύγκριση με το 2015.

Το 2017, χρονιά κατά την οποία άρχισε να επαναλειτουργεί το δίκτυο της «Μαρινόπουλος» και η αγορά σταδιακά να ομαλοποιείται, οι πωλήσεις των χύμα προϊόντων στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 6,3% σε σύγκριση με το 2016, ενώ για το τρέχον έτος προβλέπεται περαιτέρω ανάπτυξη από 5,4% έως 8,2%.

Μόνο στην Αττική η αγορά των λεγόμενων convenience stores εκτιμάται σε 500 εκατ. ευρώ και η «ΑΒ Βασιλόπουλος» φιλοδοξεί, μέσω της ανάπτυξης του δικτύου καταστημάτων υπό το σήμα «ΑΒ Shop & Go», να αποκτήσει σε ορίζοντα δεκαετίας μερίδιο 50%. Θεωρεί μάλιστα ότι η κατηγορία αυτή καταστημάτων έχει σημαντική προοπτική ανάπτυξης, παρά το γεγονός ότι την περίοδο 2008-2016 ο αριθμός τους έχει υποχωρήσει κατά 14,2% (στοιχεία Nielsen). Στην κατηγορία με νέο μοντέλο, διαφορετικό από αυτά των My Market Easy, καταστήματος ευκολίας εισέρχεται και η Metro AEBE, προχωρώντας εντός του 2018 με την ίδρυση ενός πιλοτικού σημείου πώλησης.

Η επιστροφή των Ολλανδών

Ανάλογης, έως έναν βαθμό τουλάχιστον, στόχευσης θεωρείται η επαναδραστηριοποίηση στην ελληνική αγορά της ολλανδικής αλυσίδας SPAR. Υπό τη σκέπη της SPAR Hellas μπαίνουν κατά βάση επιχειρήσεις της μικρής λιανικής που ανήκαν στους ομίλους αγορών «Αστέρας Εμπορική» και «Mesis», ενώ θα αναπτυχθούν και εταιρικά καταστήματα. Η SPAR Hellas έχει θέσει ως στόχο να αναπτύξει σε ορίζοντα τετραετίας 350 καταστήματα, να αποσπάσει μερίδιο αγοράς 12% και τζίρο 1,2 δισ. ευρώ.

Τα εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων και εστίασης είναι ο έτερος στόχος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου και Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), αποτελούν μια «δεξαμενή» τζίρου 12,7 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 5,6 δισ. ευρώ αφορούν τον κλάδο της εστίασης, 3,3 δισ. ευρώ τα κρεοπωλεία, 1,5 δισ. ευρώ την αρτοποιία, 1,8 δισ. ευρώ τα προϊόντα καπνού και Τύπου, καθώς και την πώληση ψαριών και οπωρολαχανικών και μισό δισ. ευρώ τα συμπληρώματα διατροφής.

Δεν είναι τυχαίο ότι στα καταστήματα «ΑΒ Shop & Go» θα προβλέπεται η πώληση προϊόντων καπνού, ενώ στα καταστήματα της SPAR θα υπάρχουν γωνιές με έτοιμα γεύματα, αλλά και σάλες στα μεγαλύτερα καταστήματα, για την επιτόπια κατανάλωση των γευμάτων.

http://www.kathimerini.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom