του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Μ. ΤΖΙΚΑ*
info@tzikas-lawfirm.gr
Με σκοπό την άμεση αντιμετώπιση της ακραίας φτώχειας στα νοικοκυριά, η ελληνική Κυβέρνηση έχει σχεδιάσει νόμο που προβλέπει ρυθμίσεις μεταξύ άλλων και για την λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Την Τρίτη 3 Μαρτίου 2015 κατατέθηκε από την Κυβέρνηση στην Ολομέλεια της Βουλής το σχετικό νομοσχέδιο προς συζήτηση και ψήφιση.
Με αφορμή την βαθιά ύφεση στην οικονομία, την εκτόξευση του ποσοστού ανεργίας, την δραματική επιδείνωση της φτώχειας, της παιδικής φτώχειας αλλά και της ανεργίας γενικά και ιδιαίτερα των νέων, αποτελέσματα που προκάλεσαν οι πολιτικές λιτότητας και η οικονομική κρίση των τελευταίων έξι χρόνων, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου.
Το σχετικό νομοσχέδιο που έχει προταθεί, στοχεύει στην άμεση ανακούφιση των ατόμων που βιώνουν στην ακραία φτώχεια και επιδιώκει να καλύψει άμεσα βασικές ανάγκες της καθημερινότητας των νοικοκυριών, τη στέγη, τη διατροφή, την ενέργεια.
Σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο αυτό θα διαδραματίσει μεταξύ άλλων το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης το οποίο θα διασφαλίζει τη συνέργεια των παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης που υλοποιούνται από τους διάφορους δημόσιους και μη κυβερνητικούς φορείς με τρόπο συντονισμένο και ορθολογικό.
Επίσης προβλέπεται και η σύσταση Γενικής Γραμματείας για τη Καταπολέμηση της Διαφθοράς, ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία η οποία υπάγεται στον Υπουργό Επικρατείας..Η καταπολέμηση της διαφθοράς, κατά την εισηγητική έκθεση, θα αποτελέσει καθοριστικής σημασίας παράγοντα για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ Κράτους και Πολιτών, για την αποτελεσματική και χρηστή λειτουργία των θεσμών καθώς και για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Τέλος, στο σχετικό νομοσχέδιο, ρυθμίζονται επείγοντα ζητήματα αρμοδιότητας των Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης που αφορούν στη μεταφορά των μαθητών από και προς τα σχολικά συγκροτήματα, καθώς επίσης και ζητήματα των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
Ειδικότερα:
Άρθρο 1
Δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος
1. Σε νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, παρέχεται για το έτος 2015 δωρεάν ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος για την κύρια κατοικία τους έως 300kwh μηνιαίως. Σε περιπτώσεις δικαιούχων των οποίων η παροχή είχε διακοπεί έως και την 31.01.2015 η παροχή επανασυνδέεται ατελώς και χωρίς καμία επιβάρυνση, οι δε ληξιπρόθεσμες οφειλές ρυθμίζονται.
2. Η χρηματική αξία των παροχών της προηγούμενης παραγράφου δεν συνυπολογίζεται ως προς την πλήρωση προϋποθέσεων λήψης οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα που χορηγείται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων.
3. Με σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας συμφωνούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της παραγράφου 1.
Άρθρο 2
Επίδομα ενοικίου για την εξασφάλιση στέγης
1. Χορηγείται επίδομα ενοικίου σε έως 30.000 νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και δεν έχουν δυνατότητα στέγασης σε ιδιόκτητο ακίνητο εντός του δήμου της κύριας κατοικίας τους.
2. Η παροχή αυτή αφορά νέες μισθώσεις ή ανανεώσεις υφιστάμενων μισθώσεων με νέους όρους που συνάπτονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος και θα χορηγείται απευθείας στον εκμισθωτή του μισθίου ακινήτου. Η παροχή χορηγείται για το έτος 2015 και δύναται να ανανεωθεί για το έτος 2016, εφόσον συντρέχουν οι προβλεπόμενες στο παρόν άρθρο προϋποθέσεις.
3. Το παρεχόμενο επίδομα ενοικίου δεν υπερβαίνει μηνιαίως τα εβδομήντα (70) ευρώ ανά άτομο και τα διακόσια είκοσι (220) ευρώ ανά πολυμελή οικογένεια, συμπεριλαμβανομένου του προβλεπομένου ΦΠΑ.
4. Για τη χορήγηση του επιδόματος του παρόντος άρθρου απαιτείται η προβλεπόμενη από τις οικείες διατάξεις του νόμου δήλωση και αποδοχή του μισθωτηρίου συμβολαίου καθώς και η φορολογική ενημερότητα των εκμισθωτών.
5. Το ποσό της επιδότησης ενοικίου είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε οιουδήποτε είδους κρατήσεις, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για τη καταβολή του ΕΚΑΣ ή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Το ποσό της επιδότησης μπορεί να συμψηφίζεται με βεβαιωμένες και ρυθμισμένες οφειλές προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Άρθρο 3
Επιδότηση σίτισης σε νοικοκυριά
1. Χορηγείται για το έτος 2015 επιδότηση σίτισης σε φυσικά πρόσωπα που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
2. Για τη χορήγηση της επιδότησης σίτισης, λαμβάνεται υπ’ όψιν το σύνολο των εισοδημάτων των δικαιούχων, από κάθε πηγή. Δικαιούχοι που δεν υποχρεούνται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου σε υποβολή δηλώσεως εισοδήματος στη Φορολογική Αρχή, καθώς και άνεργοι που δεν λαμβάνουν πλέον επίδομα ανεργίας υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση για το σύνολο των εισοδημάτων τους.
3. Η επιδότηση σίτισης παρέχεται με εκπτωτικά κουπόνια ή άλλο ηλεκτρονικό τρόπο για την προμήθεια ειδών σίτισης.
Άρθρο 4
Στις παροχές των άρθρων 1 έως 3 δεν υπάγονται όσοι ήδη ωφελούνται από προγράμματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Βοηθείας για τους Απόρους και από το θεματικό στόχο 9 των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
Τέλος στο άρθρο 5 γίνεται μνεία για τον καθορισμό των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων των δικαιούχων, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο χρόνος υποβολής τους, οι φορείς, οι υπηρεσίες και οι διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης των δικαιούχων κλπ.
Σαν Έλληνας πολίτης εύχομαι να ευοδωθούν οι προσπάθειες της Κυβέρνησης εφόσον αποσκοπούν στο καλό της κοινωνίας και Πατρίδας μας και πιστεύω ότι θα συνδράμουν για την επίτευξη του σκοπού αυτού και τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
*ο κ. Τζίκας είναι δικηγόρος & πιστοποιημένος διαμεσολαβητής από το Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων δικαιωμάτων
(Δημοσιεύθηκε την 8η Μαρτίου 2015 στην εφημερίδα “Τύπος Θεσσαλονίκης”)
από http://anydaynews.blogspot.gr/
info@tzikas-lawfirm.gr
Με σκοπό την άμεση αντιμετώπιση της ακραίας φτώχειας στα νοικοκυριά, η ελληνική Κυβέρνηση έχει σχεδιάσει νόμο που προβλέπει ρυθμίσεις μεταξύ άλλων και για την λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Την Τρίτη 3 Μαρτίου 2015 κατατέθηκε από την Κυβέρνηση στην Ολομέλεια της Βουλής το σχετικό νομοσχέδιο προς συζήτηση και ψήφιση.
Με αφορμή την βαθιά ύφεση στην οικονομία, την εκτόξευση του ποσοστού ανεργίας, την δραματική επιδείνωση της φτώχειας, της παιδικής φτώχειας αλλά και της ανεργίας γενικά και ιδιαίτερα των νέων, αποτελέσματα που προκάλεσαν οι πολιτικές λιτότητας και η οικονομική κρίση των τελευταίων έξι χρόνων, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου.
Το σχετικό νομοσχέδιο που έχει προταθεί, στοχεύει στην άμεση ανακούφιση των ατόμων που βιώνουν στην ακραία φτώχεια και επιδιώκει να καλύψει άμεσα βασικές ανάγκες της καθημερινότητας των νοικοκυριών, τη στέγη, τη διατροφή, την ενέργεια.
Σημαντικό ρόλο στο πλαίσιο αυτό θα διαδραματίσει μεταξύ άλλων το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης το οποίο θα διασφαλίζει τη συνέργεια των παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης που υλοποιούνται από τους διάφορους δημόσιους και μη κυβερνητικούς φορείς με τρόπο συντονισμένο και ορθολογικό.
Επίσης προβλέπεται και η σύσταση Γενικής Γραμματείας για τη Καταπολέμηση της Διαφθοράς, ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία η οποία υπάγεται στον Υπουργό Επικρατείας..Η καταπολέμηση της διαφθοράς, κατά την εισηγητική έκθεση, θα αποτελέσει καθοριστικής σημασίας παράγοντα για την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ Κράτους και Πολιτών, για την αποτελεσματική και χρηστή λειτουργία των θεσμών καθώς και για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Τέλος, στο σχετικό νομοσχέδιο, ρυθμίζονται επείγοντα ζητήματα αρμοδιότητας των Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης που αφορούν στη μεταφορά των μαθητών από και προς τα σχολικά συγκροτήματα, καθώς επίσης και ζητήματα των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
Ειδικότερα:
Άρθρο 1
Δωρεάν επανασύνδεση και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος
1. Σε νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας, παρέχεται για το έτος 2015 δωρεάν ποσότητα ηλεκτρικού ρεύματος για την κύρια κατοικία τους έως 300kwh μηνιαίως. Σε περιπτώσεις δικαιούχων των οποίων η παροχή είχε διακοπεί έως και την 31.01.2015 η παροχή επανασυνδέεται ατελώς και χωρίς καμία επιβάρυνση, οι δε ληξιπρόθεσμες οφειλές ρυθμίζονται.
2. Η χρηματική αξία των παροχών της προηγούμενης παραγράφου δεν συνυπολογίζεται ως προς την πλήρωση προϋποθέσεων λήψης οποιασδήποτε άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα που χορηγείται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων.
3. Με σύμβαση που συνάπτεται μεταξύ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας συμφωνούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της παραγράφου 1.
Άρθρο 2
Επίδομα ενοικίου για την εξασφάλιση στέγης
1. Χορηγείται επίδομα ενοικίου σε έως 30.000 νοικοκυριά που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και δεν έχουν δυνατότητα στέγασης σε ιδιόκτητο ακίνητο εντός του δήμου της κύριας κατοικίας τους.
2. Η παροχή αυτή αφορά νέες μισθώσεις ή ανανεώσεις υφιστάμενων μισθώσεων με νέους όρους που συνάπτονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος και θα χορηγείται απευθείας στον εκμισθωτή του μισθίου ακινήτου. Η παροχή χορηγείται για το έτος 2015 και δύναται να ανανεωθεί για το έτος 2016, εφόσον συντρέχουν οι προβλεπόμενες στο παρόν άρθρο προϋποθέσεις.
3. Το παρεχόμενο επίδομα ενοικίου δεν υπερβαίνει μηνιαίως τα εβδομήντα (70) ευρώ ανά άτομο και τα διακόσια είκοσι (220) ευρώ ανά πολυμελή οικογένεια, συμπεριλαμβανομένου του προβλεπομένου ΦΠΑ.
4. Για τη χορήγηση του επιδόματος του παρόντος άρθρου απαιτείται η προβλεπόμενη από τις οικείες διατάξεις του νόμου δήλωση και αποδοχή του μισθωτηρίου συμβολαίου καθώς και η φορολογική ενημερότητα των εκμισθωτών.
5. Το ποσό της επιδότησης ενοικίου είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε οιουδήποτε είδους κρατήσεις, δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για τη καταβολή του ΕΚΑΣ ή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα. Το ποσό της επιδότησης μπορεί να συμψηφίζεται με βεβαιωμένες και ρυθμισμένες οφειλές προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Άρθρο 3
Επιδότηση σίτισης σε νοικοκυριά
1. Χορηγείται για το έτος 2015 επιδότηση σίτισης σε φυσικά πρόσωπα που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
2. Για τη χορήγηση της επιδότησης σίτισης, λαμβάνεται υπ’ όψιν το σύνολο των εισοδημάτων των δικαιούχων, από κάθε πηγή. Δικαιούχοι που δεν υποχρεούνται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου σε υποβολή δηλώσεως εισοδήματος στη Φορολογική Αρχή, καθώς και άνεργοι που δεν λαμβάνουν πλέον επίδομα ανεργίας υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση για το σύνολο των εισοδημάτων τους.
3. Η επιδότηση σίτισης παρέχεται με εκπτωτικά κουπόνια ή άλλο ηλεκτρονικό τρόπο για την προμήθεια ειδών σίτισης.
Άρθρο 4
Στις παροχές των άρθρων 1 έως 3 δεν υπάγονται όσοι ήδη ωφελούνται από προγράμματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Βοηθείας για τους Απόρους και από το θεματικό στόχο 9 των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων.
Τέλος στο άρθρο 5 γίνεται μνεία για τον καθορισμό των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων των δικαιούχων, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο χρόνος υποβολής τους, οι φορείς, οι υπηρεσίες και οι διαδικασίες ελέγχου και πιστοποίησης των δικαιούχων κλπ.
Σαν Έλληνας πολίτης εύχομαι να ευοδωθούν οι προσπάθειες της Κυβέρνησης εφόσον αποσκοπούν στο καλό της κοινωνίας και Πατρίδας μας και πιστεύω ότι θα συνδράμουν για την επίτευξη του σκοπού αυτού και τα κόμματα της αντιπολίτευσης.
*ο κ. Τζίκας είναι δικηγόρος & πιστοποιημένος διαμεσολαβητής από το Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων δικαιωμάτων
(Δημοσιεύθηκε την 8η Μαρτίου 2015 στην εφημερίδα “Τύπος Θεσσαλονίκης”)
από http://anydaynews.blogspot.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου