Το δρόμο για την πλήρη απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων αναμένεται να ανοίξει απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το οποίο, με απόφασή του για τον κλάδο των βυτιοφόρων, έκρινε ότι η διατήρηση οποιουδήποτε κλειστού επαγγέλματος είναι αντισυνταγματική και αντίθετη με την ελεύθερη επιλογή άσκησης επαγγέλματος.
Της Μαρίας Μόσχου
Η απόφαση της Ολομέλειας του Ανώτατου Δικαστηρίου που δημοσιεύτηκε χθες (1664/ 2011), αναφέρει ότι οι περιορισμοί καθώς και η αποτροπή εισόδου οποιουδήποτε νέου επαγγελματία στον κλάδο, παραβιάζουν τις συνταγματικά κατοχυρωμένες αρχές της οικονομικής και επαγγελματικής ελευθερίας. Το ΣτΕ επικαλείται το άρθρο 5 του Συντάγματος περί επαγγελματικής ελευθερίας, δηλαδή ελεύθερης επιλογής και άσκησης επαγγέλματος, και ως εκ τούτου αποκλείει τη διατήρηση κλειστών επαγγελμάτων για οποιουσδήποτε λόγους. Συγκεκριμένα βασίζεται στο άρθρο 5, παράγραφος 1 του Συντάγματος με το οποίο κατοχυρώνεται η προσωπική και οικονομική ελευθερία ως ατομικό δικαίωμα, ειδικότερη εκδήλωση της οποίας αποτελεί η ελευθερία επιλογής και ασκήσεως ορισμένου επαγγέλματος.
Σύμφωνα με δικαστικούς κύκλους, περιορισμοί θα μπορούσαν να τεθούν μόνο για λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος, που τουλάχιστον στην περίπτωση των βυτιοφορέων δεν προκύπτουν. Ωστόσο, στην ίδια απόφαση διευκρινίζεται ότι δεν αποτελεί λόγο δημοσίου και κοινωνικού συμφέροντος που να δικαιολογεί εμπόδια και περιορισμούς ο κίνδυνος αθρόας εισόδου νέων επαγγελματιών, αλλά ούτε και οι αντιδράσεις για ενδεχόμενη μείωση του κύκλου εργασιών.
Ακυροι νόμοι
Στο πλαίσιο αυτό κρίθηκαν ανίσχυροι όλοι οι παλιότεροι νόμοι και οι υπουργικές αποφάσεις, που κατά καιρούς απαγόρευαν τη μετατροπή οχημάτων σε βυτιοφόρα, προέβλεπαν μειωμένο αριθμό αδειών ή δεν ενέκριναν την έκδοση δεκάδων νέων. Η απόφαση του ΣτΕ ελήφθη από την Ολομέλεια και ήταν ομόφωνη, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ανοίγει το δρόμο για την απελευθέρωση όλων των επαγγελμάτων και την εφαρμογή του σχετικού νόμου, που θεωρητικά βρίσκεται σε ισχύ από τις 2 Ιουλίου. Σημειώνεται ότι από τις 2 Ιουλίου έχει τεθεί σε εφαρμογή ο πρόσφατος νόμος για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, όμως εκκρεμούν διάφορες ερμηνευτικές λεπτομέρειες, που δεν καθορίστηκαν με προεδρικά διατάγματα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί νομικό κενό, όπως και στην περίπτωση των ταξί. Η απόφαση αυτή αναμένεται σύμφωνα με εκτιμήσεις δικαστικών και νομικών κύκλων να οδηγήσει στην υποβολή προσφυγών εκ μέρους όσων εμποδίζονται να εισέλθουν σ' ένα «κλειστό» επάγγελμα.
Στο πλαίσιο αυτό κρίθηκαν ανίσχυροι όλοι οι παλιότεροι νόμοι και οι υπουργικές αποφάσεις, που κατά καιρούς απαγόρευαν τη μετατροπή οχημάτων σε βυτιοφόρα, προέβλεπαν μειωμένο αριθμό αδειών ή δεν ενέκριναν την έκδοση δεκάδων νέων. Η απόφαση του ΣτΕ ελήφθη από την Ολομέλεια και ήταν ομόφωνη, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ανοίγει το δρόμο για την απελευθέρωση όλων των επαγγελμάτων και την εφαρμογή του σχετικού νόμου, που θεωρητικά βρίσκεται σε ισχύ από τις 2 Ιουλίου. Σημειώνεται ότι από τις 2 Ιουλίου έχει τεθεί σε εφαρμογή ο πρόσφατος νόμος για την απελευθέρωση των επαγγελμάτων, όμως εκκρεμούν διάφορες ερμηνευτικές λεπτομέρειες, που δεν καθορίστηκαν με προεδρικά διατάγματα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί νομικό κενό, όπως και στην περίπτωση των ταξί. Η απόφαση αυτή αναμένεται σύμφωνα με εκτιμήσεις δικαστικών και νομικών κύκλων να οδηγήσει στην υποβολή προσφυγών εκ μέρους όσων εμποδίζονται να εισέλθουν σ' ένα «κλειστό» επάγγελμα.
Διαμάχη
Νέο επεισόδιο στη διαμάχη που έχει προκύψει μεταξύ του υπουργού Υποδομών Γ. Ραγκούση και του προκατόχου του Δ. Ρέππα με αφορμή την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων και ειδικότερα των ταξί προκάλεσε η απόφαση του ΣτΕ. Σε παρέμβασή του ο Δ. Ρέππας υποστήριξε ότι «ουδέποτε κρίθηκε αντισυνταγματικό το Προεδρικό Διάταγμα για το άνοιγμα των επαγγελμάτων που με δική μου υπογραφή εστάλη στο ΣτΕ». Παράλληλα άφησε σαφείς αιχμές κατά του σημερινού υπουργού Υποδομών Γ. Ραγκούση και των χειρισμών του στο θέμα των ταξί.
Νέο επεισόδιο στη διαμάχη που έχει προκύψει μεταξύ του υπουργού Υποδομών Γ. Ραγκούση και του προκατόχου του Δ. Ρέππα με αφορμή την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων και ειδικότερα των ταξί προκάλεσε η απόφαση του ΣτΕ. Σε παρέμβασή του ο Δ. Ρέππας υποστήριξε ότι «ουδέποτε κρίθηκε αντισυνταγματικό το Προεδρικό Διάταγμα για το άνοιγμα των επαγγελμάτων που με δική μου υπογραφή εστάλη στο ΣτΕ». Παράλληλα άφησε σαφείς αιχμές κατά του σημερινού υπουργού Υποδομών Γ. Ραγκούση και των χειρισμών του στο θέμα των ταξί.
Όπως τόνισε ο κ. Ρέππας όσον αφορά στο επάγγελμα των μεταφορέων, «άνοιξε» για μεν τα φορτηγά δημόσιας χρήσης (ΦΔΧ) με το Ν. 3887/2010, για δε τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης (ΦΙΧ) με Κοινή Υπουργική Απόφαση (αρ. ΚΥΑ: Α8/63771/6239, ΦΕΚ 675), που εκδόθηκε ακριβώς σε συνέχεια αποφάσεων του ΣτΕ, προκειμένου το Δημόσιο να συμμορφωθεί στις συγκεκριμένες αποφάσεις. Όσον αφορά στο Π.Δ. για τα ταξί, ο κ. Ρέππας ανέφερε ότι ουδέποτε στάλθηκε στο ΣτΕ αφήνοντας μάλιστα αιχμές κατά του κ. Ραγκούση. «Αν το Π.Δ. για τα ταξί είχε σταλεί εγκαίρως στο ΣτΕ, τότε δύο τινά θα μπορούσαν να συμβούν:
α) Το ΣτΕ, πράγμα βέβαιο, να εγκρίνει το σχετικό Π.Δ. και η χώρα να μην έχει δοκιμάσει αυτή την αναστάτωση μέσα στην τουριστική περίοδο.
β) Το ΣτΕ να μην εγκρίνει το Π.Δ. και επομένως οι επαγγελματίες να μην έχουν κανένα λόγο να στραφούν εναντίον της κυβέρνησης», αναφέρει ο κ. Ρέππας.
Ισες αποστάσεις
«Πυροσβεστική» ήταν η παρέμβαση του κυβερνητικού εκπρόσωπου Ηλία Μόσιαλου: «Εχουμε ήδη θεσμοθετήσει την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων. Η πολιτική αυτή υλοποιείται και στον τομέα των μεταφορών. Εγινε για τα φορτηγά δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης με το Δημήτρη Ρέππα. Γίνεται, με τον Γιάννη Ραγκούση, για τα ταξί».
«Πυροσβεστική» ήταν η παρέμβαση του κυβερνητικού εκπρόσωπου Ηλία Μόσιαλου: «Εχουμε ήδη θεσμοθετήσει την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων. Η πολιτική αυτή υλοποιείται και στον τομέα των μεταφορών. Εγινε για τα φορτηγά δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης με το Δημήτρη Ρέππα. Γίνεται, με τον Γιάννη Ραγκούση, για τα ταξί».
Σε αναμονή...
Οι ιδιοκτήτες ταξί βρίσκονται εν αναμονή των προτάσεων του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Γ. Ραγκούση οι οποίες αναμέ-νεται να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση για μικρό χρονικό διάστημα πριν θεσμοθετηθούν και τεθούν σε ισχύ.
Οι ιδιοκτήτες ταξί βρίσκονται εν αναμονή των προτάσεων του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Γ. Ραγκούση οι οποίες αναμέ-νεται να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση για μικρό χρονικό διάστημα πριν θεσμοθετηθούν και τεθούν σε ισχύ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου