Στην Κατεχάκη, ο ανάδοχος των προκαταρκτικών εργασιών ολοκλήρωσε δοκιμαστικές τομές και αρχαιολογικές έρευνες και πλέον το εργοτάξιο παραδόθηκε στον ανάδοχο των κύριων εργασιών |
Σε «πονοκέφαλο» για την «Αττικό Μετρό» εξελίσσονται οι σχεδιαζόμενοι σταθμοί της γραμμής 4 στον Ευαγγελισμό και στα Εξάρχεια. Στην πρώτη περίπτωση, οι αντιδράσεις για την κοπή δέντρων στο πάρκο Ριζάρη οδήγησαν την εταιρεία να εξετάσει κάθε εναλλακτική για τον περιορισμό του εργοταξίου. Στη δεύτερη περίπτωση, τα συνεργεία της «Αττικό Μετρό» που έχουν επιχειρήσει να πραγματοποιήσουν -μικρές προς το παρόν- εργασίες στην πλατεία έχουν εκδιωχθεί από ομάδα πολιτών.
Και στις δύο περιπτώσεις πάντως η εταιρεία δεν συζητάει το ενδεχόμενο ακύρωσης της κατασκευής των σταθμών. Η σύμβαση για τις προκαταρκτικές εργασίες στους σταθμούς και στα φρεάτια της γραμμής 4 υπεγράφη το καλοκαίρι.
Τα πρώτα εργοτάξια έχουν ήδη στηθεί σε πέντε σημεία: στα δύο άκρα της γραμμής (Κατεχάκη και Βεΐκου) και σε κάποιους από τους σταθμούς του κέντρου (Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Αλεξάνδρας).
Πιο συγκεκριμένα:
• Στην Κατεχάκη ο ανάδοχος των προκαταρκτικών εργασιών (ΕΡΕΤΒΟ) ολοκλήρωσε δοκιμαστικές τομές και αρχαιολογικές έρευνες (χωρίς απρόοπτα) και πλέον το εργοτάξιο παραδόθηκε στον ανάδοχο των κύριων εργασιών (κοινοπραξία υπό την Αβαξ).
• Στη Βεΐκου έχει περιφραχθεί ο απαραίτητος χώρος και ολοκληρώνονται οι δοκιμαστικές τομές για την επιβεβαίωση της θέσης των δικτύων κοινής ωφελείας. Από το σημείο διέρχεται, μεταξύ άλλων, μεγάλος αγωγός φυσικού αερίου, οπότε βρίσκονται σε εξέλιξη οι μελέτες για τη μετακίνησή του. Εχει υποβληθεί η κυκλοφοριακή μελέτη (η λεωφόρος Βεΐκου θα είναι από τους δρόμους στους οποίους η κυκλοφορία θα περιοριστεί σημαντικά) και εξετάζεται από το υπουργείο Υποδομών.
• Στη θέση του σταθμού Ακαδημίας (στον πεζόδρομο της οδού Μασσαλίας) ξεκίνησαν οι αρχαιολογικές διερευνήσεις. Εκεί σε μικρό βάθος βρέθηκαν τα θεμέλια του Δημοτικού Νοσοκομείου Ελπίς: το κτίριο είχε ανεγερθεί το 1842, ενώ το 1858 προστέθηκαν δύο πλαϊνές πτέρυγες. Το 1972 κατεδαφίστηκαν όλα τα κτίσματα (κάποια από τα οποία στη σημερινή οδό Μασσαλίας, στη σχεδιαζόμενη θέση του σταθμού) εκτός από το αρχικό κτίριο, το οποίο ανακαινίστηκε από τον αρχιτέκτονα Κίμωνα Λάσκαρη για να στεγάσει το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Τα ερείπια θα αποτυπωθούν και θα απομακρυνθούν, προκειμένου να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα σε μεγαλύτερο βάθος. • Στο Κολωνάκι και στην Αλεξάνδρας έχουν ξεκινήσει οι δοκιμαστικές τομές.
• Στη θέση του σταθμού Ακαδημίας (στον πεζόδρομο της οδού Μασσαλίας) ξεκίνησαν οι αρχαιολογικές διερευνήσεις. Εκεί σε μικρό βάθος βρέθηκαν τα θεμέλια του Δημοτικού Νοσοκομείου Ελπίς: το κτίριο είχε ανεγερθεί το 1842, ενώ το 1858 προστέθηκαν δύο πλαϊνές πτέρυγες. Το 1972 κατεδαφίστηκαν όλα τα κτίσματα (κάποια από τα οποία στη σημερινή οδό Μασσαλίας, στη σχεδιαζόμενη θέση του σταθμού) εκτός από το αρχικό κτίριο, το οποίο ανακαινίστηκε από τον αρχιτέκτονα Κίμωνα Λάσκαρη για να στεγάσει το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων. Τα ερείπια θα αποτυπωθούν και θα απομακρυνθούν, προκειμένου να συνεχιστεί η αρχαιολογική έρευνα σε μεγαλύτερο βάθος. • Στο Κολωνάκι και στην Αλεξάνδρας έχουν ξεκινήσει οι δοκιμαστικές τομές.
Διαμαρτυρίες για την κοπή δέντρων στο πάρκο Ριζάρη, ομάδα πολιτών παρεμπόδισε τα συνεργεία στα Εξάρχεια• Στον Ευαγγελισμό το εργοτάξιο στήθηκε και… «ξεστήθηκε». Αιτία, οι διαμαρτυρίες για την κοπή δέντρων στο πάρκο Ριζάρη. Προκειμένου να κατευνάσει τις αντιδράσεις, η «Αττικό Μετρό» μελετάει αυτή την περίοδο τον περιορισμό του εργοταξίου στα «απολύτως απαραίτητα», ώστε να περιοριστεί αντίστοιχα και η κοπή δέντρων.
Η περίπτωση πάντως είναι ενδεικτική του πώς οι έξωθεν παρεμβάσεις –για θέματα συχνά υποκειμενικά– μπορούν να προκαλέσουν ζητήματα στην υλοποίηση ενός κοινωφελούς έργου (υπενθυμίζεται ότι η Εκκλησία είχε στο παρελθόν καταφέρει να ακυρωθεί η κατασκευή τερματικού σταθμού της επέκτασης προς Πειραιά στο γηροκομείο).
Στα Εξάρχεια οι προκαταρκτικές εργασίες δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει. Σύμφωνα με πηγές της «Αττικό Μετρό», συνεργεία έχουν επιχειρήσει περισσότερες από μία φορές (η τελευταία προ δεκαημέρου) να πραγματοποιήσουν κάποιες πρώτες εργασίες (λ.χ. δοκιμαστικές τομές για τον εντοπισμό των δικτύων κοινής ωφελείας) αλλά παρεμποδίστηκαν από ομάδα πολιτών, που τους ζήτησε να αποχωρήσουν.
Στην «Αττικό Μετρό» επικρατεί προβληματισμός, καθώς ουδείς θέλει ένα σημαντικό συγκοινωνιακό έργο να αποτελέσει πεδίο… μαχών. Για τον λόγο αυτό η εταιρεία προτίθεται να επαναλάβει ενημερωτικές εκστρατείες στην περιοχή.Γιώργος Λιάλιος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου