«Ο μεγάλος περίπατος της ταλαιπωρίας», έτσι μετονόμασαν πολλοί δημότες το έργο Μπακογιάννη εξαιτίας του πρωτοφανούς μποτιλιαρίσματος που είχε σαν αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των πολιτών, κάποιοι από τους οποίους
έκαναν μία ώρα να φτάσουν από τις στήλες του Ολύμπιου Διός έως το Σύνταγμα κι έγραψαν χαριτολογώντας στα social media «Ο γύρος του κέντρου σε 80 ημέρες». Ωστόσο θα ήταν άδικο να κρυφτούν πίσω από το μποτιλιάρισμα τα πραγματικά προβλήματα της διαδικασίας ανάπλασης του κέντρου της Αθήνας.
Γιατί το μποτιλιάρισμα μπορεί ίσως να δικαιολογηθεί λόγω του πιλοτικού σταδίου και να ρυθμιστεί αργότερα με τη βοήθεια των ειδικών. Αυτό που μπορεί να χαθεί ανεπιστρεπτί όμως, είναι οι ιδιαιτερότητες που χρωματίζουν τη φυσιογνωμία της πόλης, η Αθήνα των κατοίκων, του λιανικού εμπορίου της Αθηνάς της Ευριπίδου, του Ψυρρή.... της πολύχρωμης αγοράς, που φέρει μια παράδοση χρόνων.
Η προχειρότητα του σχεδιασμού σε συνδυασμό με την παντελή έλλειψη κάθε διαβούλευσης με θεσμικούς φορείς, προκαλεί εύλογα ανησυχία ενώ δεν είναι λίγοι οι πολίτες που αναρωτιούνται αν θα ζουν περιθωριοποιημένοι σε μια πόλη της βραχυπρόθεσμης μίσθωσης, των μεγάλων πεζοδρόμων του κέντρου, αλλά των κατακρεουργημένων πεζοδρομίων των γειτονιών που είναι παντελώς ακατάλληλοι για όλους και επικίνδυνοι για ΑΜΕΑ.
«Θα ζούμε σε μια πόλη και των κατοίκων ή σε μια πόλη αποκλειστικά των τουριστών;» αναρωτιέται ο Νάσος Ηλιόπουλος, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ανοιχτή Πόλη», ενώ ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχιτεκτόνων Ξυνομηλάκης Δημήτρης, επισημαίνει πως δεν προηγήθηκε καμία ουσιαστική διαβούλευση με θεσμικούς φορείς, αλλά ούτε αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί.
«Κάποια πράγματα πρέπει να γίνονται με θεσμούς και διαδικασίες. Δεν μπορεί να μιλάμε για αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και αυτοί να έχουν γίνει το φόβητρο της κάθε δημοτικής αρχής. Δεν κληθήκαμε καν από τον δήμο να προσφέρουμε την τεχνογνωσία μας. Προσφερόμαστε να δώσουμε την τεχνογνωσία, επιστημονική γνώση και συμβουλευτικό ρόλο. Αυτά είπαμε στον δήμαρχο στο έκτακτο συμβούλιο που πραγματοποιήσαμε».
Έλλειψη διαφάνειας και προχειρότητα
«Ο Μπακογιάννης θέλει να παρουσιάσει έργο εδώ και τώρα. Γι’αυτό, παρακάμπτει διαγωνισμούς, γι’αυτό η τόση προχειρότητα» λένε στελέχη υπουργείων στο tvxs.gr τα οποία επισημαίνουν πως το Μέγαρο Μαξίμου δεν βλέπει με χαρά την ταχύτητα με την οποία προχωρά ο δήμαρχος Αθηναίων.
«Ο δήμαρχος μας είπε: Αν κάνω διαγωνισμό θα φτάσω στο τέλος της θητείας μου και μπορεί το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί» λέει ο Δ. Ξυνομηλάκης. «Θα ήθελα να τους δικαιολογήσω σε ένα βαθμό γιατί η διαδικασία δεν είναι ούτε απλή ούτε σύντομη. Γίνεται μία προσπάθεια από την κυβέρνηση, να γίνει η διαδικασία πιο ευέλικτη. Όμως δεν μπορεί αυτό να αποτελεί δικαιολογία για πρόχειρους σχεδιασμούς. Δεν γνωρίζουμε τη μελέτη, δεν γνωρίζουμε τους συντάκτες της ούτε τη διαδικασία, οπότε δεν μπορούμε καν να εκφράσουμε άποψη.
Τι μας απάντησε ο δήμαρχος; Ότι αυτό το έργο είναι πυροσβεστικό και θα προσπαθήσει να ομορφύνει και να διευκολύνει προσωρινά την πόλη, βάζοντας χρώμα. Και ότι έχει πρόθεση να υλοποιήσει παλιότερους διαγωνισμούς που έγιναν αλλά παραμένουν εκκρεμείς. Το θέμα είναι αν μετά από έξι χρόνια, θα έχουν εφαρμογή. Εμείς λέμε ότι πρέπει να επαναπροκυρηχθούν. Να γίνει ένας διαγωνισμός ιδεών στο σύνολο της Αθήνας, αγγίζοντας και την περιφέρεια σε συνεργασία με άλλους δήμους και από αυτό, να πάρουμε τους βασικούς άξονες για να τρέξουν επί μέρους εσωτερικοί διαγωνισμοί σε γειτονιές.»
Σύμφωνα με τον Νάσο Ηλιόπουλο, το να αρχίσουν να υλοποιούνται έργα που έχουν προκύψει από παλαιότερους διαγωνισμούς, θα ήταν μία καλή κίνηση από την πλευρά του δημάρχου. Παραδέχεται ωστόσο κι ο ίδιος την προχειρότητα και την έλλειψη διαφάνειας στις διαδικασίες.
«Υπάρχει μόνο η συγκοινωνιολογική μελέτη. Αυτή έχει διάφορα σενάρια, ένα από τα οποία είναι η βελτίωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Εμείς είπαμε ότι θα το ψηφίσουμε αλλά επισημάναμε, ότι αν δεν τα καταφέρουν, θα τους σκάσει στα χέρια. Έτσι κι έγινε.»
Ο Ν. Ηλιόπουλος λέει στο tvxs.gr, ότι η παράταξη του, έβαλε προϋποθέσεις προκειμένου να στηρίξει την μελέτη. «Ζητήσαμε μία επιτροπή διαβούλευσης με φορείς (επαγγελματίες, αρχιτέκτονες, πολεοδόμους κ.α.) και μια επιτροπή επιστημονικής παρακολούθησης του έργου. Ικανοποίησε τα αιτήματά μας ο δήμαρχος, αλλά τελικά, οι επιτροπές συγκροτήθηκαν μια φορά σε σώμα και δεν λειτούργησαν ποτέ. Παραμένουν διακοσμητικές. Μόνο ο δήμαρχος έχει τον έλεγχο»
Ο κος Ξυνομηλάκης προσθέτει ότι «ο δήμαρχος, όσο παντογνώστης κι αν είναι δεν θα πρέπει να εμπιστεύεται την όποια κλειστή ομάδα του. Ας είναι και λίγο καχύποπτος. Όταν έχεις δύο τρία θεσμοθετημένα όργανα στην πολιτεία που ζεις πρέπει να τους ακούς σε μόνιμη βάση, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνέχεια κι αν δημιουργηθεί κάτι καλό, να μην το ξηλώσει ο επόμενος. Όπως συμβαίνει στην Αμερική Ο Τραμπ, μπορεί να λέει τις ανοησίες του, αλλά η γραφειοκρατία δεν τον αφήνει να κάνει τις ανοησίες του»
Αθήνα των τουριστών ή και των πολιτών και των επαγγελματιών;
Ο κ. Μπακογιάννης μεταξύ άλλων έχει υπογραμμίσει ότι «το στοίχημα της πόλης είναι η μεικτή χρήση, να συμβιώνουμε όλοι μαζί οι μόνιμοι κάτοικοι οι εργαζόμενοι και οι τουρίστες, και αυτό θέλουμε να πετύχουμε». Κινείται όμως το σχέδιο του προς αυτή την κατεύθυνση;
«Η πόλη δεν είναι μόνο περίπατος και ο δήμαρχος δεν μας έχει πει αν θα φέρει ρήτρες που θα προστατεύουν το λιανεμπόριο στο ειδικό Χωρικό Σχέδιο. Ή συγκεκριμένες πολεοδομικές ρυθμίσεις που θα προστατεύουν χρήσεις. Παραδείγματος χάρη, τα καταστήματα μπαχαριών στην Ευριπίδου, δεν μπορεί να τα διώξει κανείς. Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας, ζητάει να μπει ποσόστωση στα μαγαζιά της εστίασης, για να μπορεί να κρατηθεί το λιανεμπόριο και το βιομηχανικό εμπόριο της οδού Αθηνάς. Είναι χρήσιμο αυτοί που θα ψωνίσουν στην Αθηνάς, να μπορούν να μπουν με αυτοκίνητο. Αν δεν υπάρχει αυτή τη δυνατότητα, είναι σαν να λες σε αυτούς τους καταστηματάρχες: Φύγετε» λέει ο Ν. Ηλιόπουλος και προσθέτει πως λύση υπάρχει και έχει ήδη προταθεί:
«Οι έμποροι της Αθηνάς προτείνουν να κλείνει η Αθηνάς μετά τις 5 το απόγευμα, όχι την ώρα που θέλουν να ψωνίσουν οι κάτοικοι. Η διαβούλευση λοιπόν με τους φορείς, δεν είναι η λογική του δεν θέλουμε να αλλάξει τίποτα, είναι η λογική του να χτίζει κανείς πάνω στις ανάγκες της κοινωνίας των πολιτών»
Πολλές ανησυχίες εκφράζονται από ειδικούς που βλέπουν μια ενδεχόμενη «ξενοχειοποίηση» της Αθήνας που μπορεί αν δεν μπουν οι σωστοί κανόνες να μετατραπεί σε μια πόλη όπου η εστίαση, τα ξενοδοχεία και το καθεστώς βραχυπρόθεσμης μίσθωσης, να ισοπεδώσουν τα πάντα και να ορίσουν τελικά τον νέο χαρακτήρα της πόλης.
Ανησυχίες βάσιμες, αν σκεφτεί κανείς πως έχει εκφραστεί ήδη μέσα από το νομοσχέδιο Χατζηδάκη η πρόθεση αυτή της κυβέρνησης. Το νομοσχέδιο πρότεινε μεταξύ άλλων την κατάργηση του ορίου κλινών σε Μεταξουργείο Ψυρρή και άλλες περιοχές του ιστορικού κέντρου. Ψηφίστηκε επίσης η δυνατότητα, αν το κτίριο έχει κατάστημα στο ισόγειο και ξεχωριστή είσοδο στην πολυκατοικία, να δίνεται η άδεια, να το μετατρέψει κανείς σε ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενα δωμάτια. Κι όλα αυτά την ώρα που οι ξενοδόχοι είναι σε πόλεμο με βραχυπρόθεσμη μίσθωση και παραδέχονται, ότι η Αττική είναι κορεσμένη σε σχέση με τις κλίνες.
«Είχε πει ο υπουργός ότι θα πάρει πίσω, αλλά τελικά, απέσυρε μόνο τη διάταξη για το όριο των κλινών. Η άλλη ψηφίστηκε. Οι διατάξεις αυτές δείχνουν συγκεκριμένες προθέσεις, όπως γίνεται αντιληπτό» σχολιάζει ο Νάσος Ηλιόπουλος.
Φωτεινή Λαμπρίδη
https://tvxs.gr/
έκαναν μία ώρα να φτάσουν από τις στήλες του Ολύμπιου Διός έως το Σύνταγμα κι έγραψαν χαριτολογώντας στα social media «Ο γύρος του κέντρου σε 80 ημέρες». Ωστόσο θα ήταν άδικο να κρυφτούν πίσω από το μποτιλιάρισμα τα πραγματικά προβλήματα της διαδικασίας ανάπλασης του κέντρου της Αθήνας.
Γιατί το μποτιλιάρισμα μπορεί ίσως να δικαιολογηθεί λόγω του πιλοτικού σταδίου και να ρυθμιστεί αργότερα με τη βοήθεια των ειδικών. Αυτό που μπορεί να χαθεί ανεπιστρεπτί όμως, είναι οι ιδιαιτερότητες που χρωματίζουν τη φυσιογνωμία της πόλης, η Αθήνα των κατοίκων, του λιανικού εμπορίου της Αθηνάς της Ευριπίδου, του Ψυρρή.... της πολύχρωμης αγοράς, που φέρει μια παράδοση χρόνων.
Η προχειρότητα του σχεδιασμού σε συνδυασμό με την παντελή έλλειψη κάθε διαβούλευσης με θεσμικούς φορείς, προκαλεί εύλογα ανησυχία ενώ δεν είναι λίγοι οι πολίτες που αναρωτιούνται αν θα ζουν περιθωριοποιημένοι σε μια πόλη της βραχυπρόθεσμης μίσθωσης, των μεγάλων πεζοδρόμων του κέντρου, αλλά των κατακρεουργημένων πεζοδρομίων των γειτονιών που είναι παντελώς ακατάλληλοι για όλους και επικίνδυνοι για ΑΜΕΑ.
«Θα ζούμε σε μια πόλη και των κατοίκων ή σε μια πόλη αποκλειστικά των τουριστών;» αναρωτιέται ο Νάσος Ηλιόπουλος, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Ανοιχτή Πόλη», ενώ ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχιτεκτόνων Ξυνομηλάκης Δημήτρης, επισημαίνει πως δεν προηγήθηκε καμία ουσιαστική διαβούλευση με θεσμικούς φορείς, αλλά ούτε αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί.
«Κάποια πράγματα πρέπει να γίνονται με θεσμούς και διαδικασίες. Δεν μπορεί να μιλάμε για αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και αυτοί να έχουν γίνει το φόβητρο της κάθε δημοτικής αρχής. Δεν κληθήκαμε καν από τον δήμο να προσφέρουμε την τεχνογνωσία μας. Προσφερόμαστε να δώσουμε την τεχνογνωσία, επιστημονική γνώση και συμβουλευτικό ρόλο. Αυτά είπαμε στον δήμαρχο στο έκτακτο συμβούλιο που πραγματοποιήσαμε».
Έλλειψη διαφάνειας και προχειρότητα
«Ο Μπακογιάννης θέλει να παρουσιάσει έργο εδώ και τώρα. Γι’αυτό, παρακάμπτει διαγωνισμούς, γι’αυτό η τόση προχειρότητα» λένε στελέχη υπουργείων στο tvxs.gr τα οποία επισημαίνουν πως το Μέγαρο Μαξίμου δεν βλέπει με χαρά την ταχύτητα με την οποία προχωρά ο δήμαρχος Αθηναίων.
«Ο δήμαρχος μας είπε: Αν κάνω διαγωνισμό θα φτάσω στο τέλος της θητείας μου και μπορεί το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί» λέει ο Δ. Ξυνομηλάκης. «Θα ήθελα να τους δικαιολογήσω σε ένα βαθμό γιατί η διαδικασία δεν είναι ούτε απλή ούτε σύντομη. Γίνεται μία προσπάθεια από την κυβέρνηση, να γίνει η διαδικασία πιο ευέλικτη. Όμως δεν μπορεί αυτό να αποτελεί δικαιολογία για πρόχειρους σχεδιασμούς. Δεν γνωρίζουμε τη μελέτη, δεν γνωρίζουμε τους συντάκτες της ούτε τη διαδικασία, οπότε δεν μπορούμε καν να εκφράσουμε άποψη.
Τι μας απάντησε ο δήμαρχος; Ότι αυτό το έργο είναι πυροσβεστικό και θα προσπαθήσει να ομορφύνει και να διευκολύνει προσωρινά την πόλη, βάζοντας χρώμα. Και ότι έχει πρόθεση να υλοποιήσει παλιότερους διαγωνισμούς που έγιναν αλλά παραμένουν εκκρεμείς. Το θέμα είναι αν μετά από έξι χρόνια, θα έχουν εφαρμογή. Εμείς λέμε ότι πρέπει να επαναπροκυρηχθούν. Να γίνει ένας διαγωνισμός ιδεών στο σύνολο της Αθήνας, αγγίζοντας και την περιφέρεια σε συνεργασία με άλλους δήμους και από αυτό, να πάρουμε τους βασικούς άξονες για να τρέξουν επί μέρους εσωτερικοί διαγωνισμοί σε γειτονιές.»
Σύμφωνα με τον Νάσο Ηλιόπουλο, το να αρχίσουν να υλοποιούνται έργα που έχουν προκύψει από παλαιότερους διαγωνισμούς, θα ήταν μία καλή κίνηση από την πλευρά του δημάρχου. Παραδέχεται ωστόσο κι ο ίδιος την προχειρότητα και την έλλειψη διαφάνειας στις διαδικασίες.
«Υπάρχει μόνο η συγκοινωνιολογική μελέτη. Αυτή έχει διάφορα σενάρια, ένα από τα οποία είναι η βελτίωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Εμείς είπαμε ότι θα το ψηφίσουμε αλλά επισημάναμε, ότι αν δεν τα καταφέρουν, θα τους σκάσει στα χέρια. Έτσι κι έγινε.»
Ο Ν. Ηλιόπουλος λέει στο tvxs.gr, ότι η παράταξη του, έβαλε προϋποθέσεις προκειμένου να στηρίξει την μελέτη. «Ζητήσαμε μία επιτροπή διαβούλευσης με φορείς (επαγγελματίες, αρχιτέκτονες, πολεοδόμους κ.α.) και μια επιτροπή επιστημονικής παρακολούθησης του έργου. Ικανοποίησε τα αιτήματά μας ο δήμαρχος, αλλά τελικά, οι επιτροπές συγκροτήθηκαν μια φορά σε σώμα και δεν λειτούργησαν ποτέ. Παραμένουν διακοσμητικές. Μόνο ο δήμαρχος έχει τον έλεγχο»
Ο κος Ξυνομηλάκης προσθέτει ότι «ο δήμαρχος, όσο παντογνώστης κι αν είναι δεν θα πρέπει να εμπιστεύεται την όποια κλειστή ομάδα του. Ας είναι και λίγο καχύποπτος. Όταν έχεις δύο τρία θεσμοθετημένα όργανα στην πολιτεία που ζεις πρέπει να τους ακούς σε μόνιμη βάση, έτσι ώστε να υπάρχει μια συνέχεια κι αν δημιουργηθεί κάτι καλό, να μην το ξηλώσει ο επόμενος. Όπως συμβαίνει στην Αμερική Ο Τραμπ, μπορεί να λέει τις ανοησίες του, αλλά η γραφειοκρατία δεν τον αφήνει να κάνει τις ανοησίες του»
Αθήνα των τουριστών ή και των πολιτών και των επαγγελματιών;
Ο κ. Μπακογιάννης μεταξύ άλλων έχει υπογραμμίσει ότι «το στοίχημα της πόλης είναι η μεικτή χρήση, να συμβιώνουμε όλοι μαζί οι μόνιμοι κάτοικοι οι εργαζόμενοι και οι τουρίστες, και αυτό θέλουμε να πετύχουμε». Κινείται όμως το σχέδιο του προς αυτή την κατεύθυνση;
«Η πόλη δεν είναι μόνο περίπατος και ο δήμαρχος δεν μας έχει πει αν θα φέρει ρήτρες που θα προστατεύουν το λιανεμπόριο στο ειδικό Χωρικό Σχέδιο. Ή συγκεκριμένες πολεοδομικές ρυθμίσεις που θα προστατεύουν χρήσεις. Παραδείγματος χάρη, τα καταστήματα μπαχαριών στην Ευριπίδου, δεν μπορεί να τα διώξει κανείς. Ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας, ζητάει να μπει ποσόστωση στα μαγαζιά της εστίασης, για να μπορεί να κρατηθεί το λιανεμπόριο και το βιομηχανικό εμπόριο της οδού Αθηνάς. Είναι χρήσιμο αυτοί που θα ψωνίσουν στην Αθηνάς, να μπορούν να μπουν με αυτοκίνητο. Αν δεν υπάρχει αυτή τη δυνατότητα, είναι σαν να λες σε αυτούς τους καταστηματάρχες: Φύγετε» λέει ο Ν. Ηλιόπουλος και προσθέτει πως λύση υπάρχει και έχει ήδη προταθεί:
«Οι έμποροι της Αθηνάς προτείνουν να κλείνει η Αθηνάς μετά τις 5 το απόγευμα, όχι την ώρα που θέλουν να ψωνίσουν οι κάτοικοι. Η διαβούλευση λοιπόν με τους φορείς, δεν είναι η λογική του δεν θέλουμε να αλλάξει τίποτα, είναι η λογική του να χτίζει κανείς πάνω στις ανάγκες της κοινωνίας των πολιτών»
Πολλές ανησυχίες εκφράζονται από ειδικούς που βλέπουν μια ενδεχόμενη «ξενοχειοποίηση» της Αθήνας που μπορεί αν δεν μπουν οι σωστοί κανόνες να μετατραπεί σε μια πόλη όπου η εστίαση, τα ξενοδοχεία και το καθεστώς βραχυπρόθεσμης μίσθωσης, να ισοπεδώσουν τα πάντα και να ορίσουν τελικά τον νέο χαρακτήρα της πόλης.
Ανησυχίες βάσιμες, αν σκεφτεί κανείς πως έχει εκφραστεί ήδη μέσα από το νομοσχέδιο Χατζηδάκη η πρόθεση αυτή της κυβέρνησης. Το νομοσχέδιο πρότεινε μεταξύ άλλων την κατάργηση του ορίου κλινών σε Μεταξουργείο Ψυρρή και άλλες περιοχές του ιστορικού κέντρου. Ψηφίστηκε επίσης η δυνατότητα, αν το κτίριο έχει κατάστημα στο ισόγειο και ξεχωριστή είσοδο στην πολυκατοικία, να δίνεται η άδεια, να το μετατρέψει κανείς σε ξενοδοχείο ή ενοικιαζόμενα δωμάτια. Κι όλα αυτά την ώρα που οι ξενοδόχοι είναι σε πόλεμο με βραχυπρόθεσμη μίσθωση και παραδέχονται, ότι η Αττική είναι κορεσμένη σε σχέση με τις κλίνες.
«Είχε πει ο υπουργός ότι θα πάρει πίσω, αλλά τελικά, απέσυρε μόνο τη διάταξη για το όριο των κλινών. Η άλλη ψηφίστηκε. Οι διατάξεις αυτές δείχνουν συγκεκριμένες προθέσεις, όπως γίνεται αντιληπτό» σχολιάζει ο Νάσος Ηλιόπουλος.
Φωτεινή Λαμπρίδη
https://tvxs.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου