Τετάρτη 13 Ιουνίου 2012

Με καθυστέρηση 40 ημερών ανακοινώθηκε η μερική καταστροφή 2.000 φωτογραφικών έργων του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Στα... σαράντα του μακαρίτη,που λένε!Ευτυχώς υπάρχει το υλικό σε μορφή  ψηφιοποίησης και θα γίνει επανασύσταση της συλλογής,όπως ενημερώνει η καθυστερημένη ανακοίνωση του ΜΦΘ.

Με καθυστέρηση 40 ημερών,ανακοίνωσε σήμερα 12/6 το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης τη μερική καταστροφή στις 2 Μαϊου από πυρκαγιά 2.000 φωτογραφικών έργων της μόνιμης συλλογής του, που φυλάσσονταν σε αποθήκη εταιρείας στη Σίνδο.

Το γεγονός έγινε γνωστό αφότου δημοσιοποιήθηκε επιστολή διαμαρτυρίας 19 γνωστών φωτογράφων – έργα των οποίων συμπεριλαμβάνονται στα καταστραφέντα από την πυρκαγιά.

«Διαμαρτυρόμεθα με τον πιο έντονο τρόπο διότι δεν σπεύσατε να γνωστοποιήσετε το γεγονός, όπως είχατε υποχρέωση, τόσο στον ευρύτερο φωτογραφικό χώρο όσο και, προπάντων, στους άμεσα ενδιαφερόμενους» γράφουν στην επιστολή τους οι 19 φωτογράφοι (μεταξύ των οποίων συνεργάτες και δωρητές του Μουσείου).

ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ του ΜΦΘ,όπως δημοσιεύεται στο site του

Στις 02/05/12, ώρα 00.20, εκδηλώθηκε πυρκαγιά στους χώρους της εταιρείας «Ορφεύς Βεϊνόγλου» στη ΒΙ.ΠΕ.Θ. στη Σίνδο, όπου φυλάσσεται μέρος των εκθέσεων και των συλλογών φωτογραφικών έργων της σύγχρονης περιόδου του Μουσείου Φωτογραφίας.

Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας Βεϊνόγλου, που εξειδικεύεται στη μεταφορά και φύλαξη έργων τέχνης, είχαν 24ωρη φύλαξη, κάμερες ασφαλείας, ενώ τα έργα βρίσκονταν σε δύο κλιματιζόμενους θαλάμους με προδιαγραφές που είχαν οριστεί από το ΜΦΘ και ήταν ασφαλισμένα. Η πυρκαγιά που εκδηλώθηκε αποτελεί γεγονός ανωτέρας βίας.

Τα έργα που φυλάσσονταν στις εγκαταστάσεις του Βεϊνόγλου είχαν παραχθεί μετά το 1970, αριθμούσαν τα 2.000 και ήταν από περίπου 250 δημιουργούς (60% Έλληνες, 40% διεθνείς). Από αυτά, τα 1.000 έργα που ανήκουν στη συλλογή τα τελευταία δέκα χρόνια, είναι αναλογικές και εκτυπώσεις ψεκασμού μελάνης σε αρχειακό χαρτί. Τα υπόλοιπα 1.000 έργα παραγωγής του ΜΦΘ (εκτυπώσεις ψεκασμού μελάνης σε αρχειακό χαρτί), τα οποία προστέθηκαν στη συλλογή την τελευταία πενταετία, αποτελούν περισσότερες από δέκα ολοκληρωμένες μονογραφικές ή ομαδικές εκθέσεις και περιόδευαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα έργα αυτά βρίσκονται όλα καταλογογραφημένα σε χαμηλή ανάλυση με ακριβείς τεχνικές προδιαγραφές στα αρχεία του Μουσείου. Η ψηφιοποίηση της φωτογραφικής συλλογής και των αρχείων του Μουσείου πραγματοποιήθηκε σε μια πιο συστηματική βάση με την οικονομική αρωγή του προγράμματος της «Κοινωνίας της Πληροφορίας», του Γ΄ Κοινοτικού Πλαίσιου Στήριξης (προσκλήσεις 65, 78, 172). Στο πλαίσιο αυτό ψηφιοποιήθηκαν τα αρχεία της μόνιμης συλλογής του, καθώς και μέρος των αρχείων του.

Η συλλογή είχε συγκροτηθεί από δωρεές, αγορές, φωτογραφικές αναθέσεις του Μουσείου και συμμετοχή του φορέα στην παραγωγή των εκτυπώσεων, με την υποστήριξη χορηγών και ευρωπαϊκών προγραμμάτων.

Το ΜΦΘ μόλις ολοκληρωθεί το πόρισμα της πυροσβεστικής και η διαδικασία ταυτοποίησης των έργων που βρίσκεται σε εξέλιξη, πρόκειται να προχωρήσει σε ενημέρωση του κάθε δημιουργού ή εμπλεκόμενου φορέα ξεχωριστά για την κάθε περίπτωση.
Παράλληλα, μετά το πόρισμα της πυροσβεστικής θα πραγματοποιηθεί Συνέντευξη Τύπου.

ΕΠΑΝΑΣΥΣΤΑΣΗ ΣΥΛΛΟΓΗΣ
Όσον αφορά την επανασύσταση της συλλογής, το Μουσείο από την πρώτη στιγμή που πληροφορήθηκε το συμβάν και μέχρι πρότινος βρισκόταν σε ανεύρεση τρόπων οικονομικής και τεχνικής υποστήριξης του εγχειρήματος.
Σήμερα, μπορεί να ανακοινώσει ότι η επανασύσταση της συλλογής θα βασιστεί στους ακόλουθους άξονες:

- Πηγές χρηματοδότησης
Α) Ευρωπαϊκά προγράμματα
Β) Πιθανή χρηματοδότηση από άλλους συνεργαζόμενους φορείς
Γ) Ιδιωτικές δωρεές/ χορηγίες

- Παραγωγή – αποθήκευση – συντήρηση
Το ΜΦΘ προτίθεται να παράξει με σύγχρονες τεχνικές μεγάλο μέρος των έργων της συλλογής και στη συνέχεια να διαφυλάξει σε καινούργιους, εξειδικευμένους χώρους από υλικό που δεν καίγεται τα έργα αυτά, δημιουργώντας παράλληλα τις κατάλληλες συνθήκες διαχείρισης και χρήσης των έργων.

- Ειδικές τεχνικές αναπαραγωγής
Όσον αφορά τα έργα που είχαν τυπωθεί με σπάνιες αναλογικές τεχνικές, έχει ζητηθεί η συνδρομή του Μουσείου Φωτογραφίας στο Charleroi (Βέλγιο), του Maison Européenne de la Photographie στο Παρίσι του Musée Nicéphore Niépce στο Chalon sur Saône (Γαλλία) σε επίπεδο τεχνικό και τεχνογνωσίας, ενώ επίσης έχουν βρεθεί φωτογραφικά εργαστήρια του εξωτερικού που εφαρμόζουν ακόμη τις αντίστοιχες πρακτικές.

----------------------------------------------------------------------------------------

Το μεγαλύτερο μέρος της συλλογής vintage έργων πριν από το 1970 και ολόκληρα τα πέντε αρχεία με 100.000 φωτογραφικά αντικείμενα [Σωκράτη Ιορδανίδη (1912-1985), Γιάννη Στυλιανού (1941-1996), Δημήτρη Λέτσιου (1910-2008), τμήμα των αρχείων του Κώστα Μπαλάφα (1920-2011) και της Νelly's (1899-1998), καθώς και το ελληνικό τμήμα του αρχείου του Fred Boissonnas (1858-1946) του οποίου το ΜΦΘ είναι θεματοφύλακας] έχουν διασωθεί, καθώς βρίσκονται σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εντός του Μουσείου (ο οποίος κατασκευάστηκε στο πλαίσιο του Ε.Π. Πολιτισμός). Ταυτόχρονα, έχουν διασωθεί 1.500 έργα που βρίσκονται είτε σε περιοδεία είτε εντός του Μουσείου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom