Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2012

Ερχονται και επισήμως οι Εκπτώσεις - Το ΚΕ.Π.ΚΑ. επισημαίνει


Τις Χειμερινές Εκπτώσεις του 2012 περιμένουν οι καταναλωτές για να αγοράσουν σε καλές τιμές ρούχα,παπούτσια,αξεσουάρ κλπ αλλά και οι έμποροι μπας και βγάλουν τα σπασμένα.
Κάποια καταστήματα είχαν ήδη αρχίσει τις προσφορές αμέσως μετά τις γιορτές.Από Δευτέρα όμως θα τοποθετήσουν επίσημα πια στις βιτρίνες τους τα καρτελάκια με τα ποσοστά των εκπτώσεων.

Επίσημα λοιπόν οι χειμερινές εκπτώσεις του 2012 ξεκινούν τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου και λήγουν την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου,σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας.Αγνωστο γιατί επικρατεί η άποψη ότι αρχίζουν αύριο Σάββατο 14 Ιανουαρίου και τελειώνουν την Τετάρτη 29 Φεβρουαρίου 2012.

Ας δούμε τι πρέπει όμως να προσέξουμε ως καταναλωτές και πως πρέπει να ψωνίσουμε την περίοδο των εκπτώσεων;Οι εκπτώσεις δίνουν μία ευκαιρία, στους καταναλωτές να επωφεληθούν, από τις μειωμένες τιμές των προϊόντων, αλλά, συγχρόνως, κρύβουν αρκετές παγίδες.

Το ΚΕ.Π.ΚΑ. επισημαίνει:

1.Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σαιζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής.
2.Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε, από τις μεγάλες εκπτώσεις.

Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον Καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.
3.Για την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να υπάρχει πινακίδα, σε ορατά, από τους καταναλωτές, σημεία του καταστήματος και των βιτρινών, που θα αναγράφει το ποσοστό των εκπτώσεων που παρέχονται, στις τιμές πώλησης κάθε είδους, ή ομάδας ειδών, ή όλων των ειδών του καταστήματος. Αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει, σε κάθε είδος, να υπάρχει καρτελάκι, που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη) και την τιμή, μετά την έκπτωση.
4.Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεαζόμαστε, από τις διαφημίσεις. Οι ωραιοποιημένες εικόνες των εμπορευμάτων μπορούν να μας εξαπατήσουν.
5.Θα αποβεί πολύ χρήσιμο, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούμε την αγορά, για να δούμε τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουμε τα είδη, που ενδιαφερόμαστε να αγοράσουμε. Έτσι, θα έχουμε τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.
6.Πριν ξεκινήσουμε, για ψώνια, πρέπει να προγραμματίσουμε τις αγορές μας, σύμφωνα με τις πραγματικές μας ανάγκες, για να μην πέσουμε θύματα της υπερκατανάλωσης. Όσο φθηνό και αν είναι κάτι, όταν δεν το χρειαζόμαστε, είναι περιττό και δεν έχουμε κανένα όφελος, από την αγορά του.
7.Πριν αγοράσουμε οτιδήποτε, πρέπει να κάνουμε έρευνα αγοράς, να συγκρίνουμε τιμές και ποιότητα προϊόντων, ώστε να επιλέξουμε, σωστά.
8.Πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα: Τις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης, στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται, σαν "κράχτες". Όταν, όμως, μπαίνουμε, στο κατάστημα, αντιμετωπίζουμε διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.
9.Αν αγοράζουμε προϊόντα, χρησιμοποιώντας δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουμε κάθε λεπτομέρεια, για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.
10.Απαιτούμε απόδειξη πληρωμής, για κάθε αγορά μας. Μην ξεχνάμε ότι η απόδειξη είναι απαραίτητη, αν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα, στο προϊόν, που αγοράσαμε.
11.Πρέπει να ελέγχουμε την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουμε. Σύμφωνα με το ν. 2251/94 άρθρο 1, ο πωλητής οφείλει να παρέχει κάθε πληροφορία, σχετική με το προϊόν, που επιθυμούμε να αγοράσουμε.
12.Πρέπει να αποφεύγουμε το συνωστισμό και τις ώρες αιχμής. Ανάμεσα στον πολύ κόσμο, υπάρχουν και μερικοί, που σκοπεύουν να "ελαφρύνουν" το δικό μας πορτοφόλι.

Σύμφωνα με την Αγορανομική Διάταξη 14/89, για όλα τα είδη, που εκτίθενται, στις βιτρίνες των καταστημάτων, αναγράφεται, υποχρεωτικά, σε πινακίδα, η τιμή πώλησής τους. Εξαιρούνται, από αυτή την υποχρέωση, τα είδη, που η τιμή τους ξεπερνά τις 2.000 ευρώ ή τα είδη κοσμηματοπωλείου, που πωλούνται πάνω από 1.000 ευρώ. Δυστυχώς, αρκετοί επαγγελματίες δεν εφαρμόζουν αυτή τη διάταξη.

Σύμφωνα με το νόμο 3377/2005, 30 ημέρες πριν την επίσημη έναρξη των εκπτώσεων, απαγορεύονταν, οι προσφορές. Το καλοκαίρι του 2009, το τότε Υπουργείο Ανάπτυξης κατήργησε την απαγόρευση, χωρίς καμιά προηγούμενη διαβούλευση, με τους καταναλωτές. Αυτή η ρύθμιση, δημιούργησε σύγχυση, στους καταναλωτές, που δε θα γνωρίζουν ποια είναι τελικά, η αρχική, η κανονική τιμή ενός προϊόντος. Υποτίθεται ότι ακόμα και σήμερα, με βάση τα όσα έμειναν, από το νόμο 3377/2005, σε ισχύ, επιτρέπονται, οι προσφορές, για χρονικό διάστημα το πολύ 10 συνεχόμενες ημέρες και για ποσοστό το πολύ 50% του συνόλου των εμπορευμάτων, που διαθέτει το κατάστημα. Σήμερα, βλέπουμε ότι στις βιτρίνες υπάρχει ένα ποσοστό έκπτωσης «κράχτης», το οποίο παραπλανά τους καταναλωτές ότι όλα τα εμπορεύματα έχουν έκπτωση.

Όταν το 2005, ψηφίστηκε ο νόμος 3377, η τότε κυβέρνηση υποσχόταν εποπτεία και ρύθμιση της αγοράς και προστασία των καταναλωτών, από ένα καθεστώς ασυδοσίας, όπου επί 10 μήνες γινόταν εκπτώσεις και προσφορές και δύο μήνες υπήρχαν κανονικές τιμές. Από το 2009, επιστρέψαμε, στο παλιό άναρχο καθεστώς. Δεν μπορεί να υπάρχει το άλλοθι της κρίσης, για παράνομες «προσφορές». Αν, πράγματι, θέλουν να πουλήσουν, σε χαμηλές τιμές, μπορούν να το κάνουν νόμιμα, χωρίς παραπλανητικές τυμπανοκρουσίες.

Ζητούμε από τη σημερινή κυβέρνηση να αποφασίσει ποιος νόμος θα εφαρμόζεται και να διασφαλίσει την εφαρμογή του. Βιώσαμε, στο παρελθόν, αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές, οι οποίες νόθευαν τον υγιή ανταγωνισμό και εξαπατούσαν τους καταναλωτές. Δεν πρέπει να επιστρέψουμε, στο παλιό καθεστώς των πλασματικών εκπτώσεων, όλο το χρόνο, που οδηγούσε στην παραπλάνηση των καταναλωτών.


Καλούμε τους καταναλωτές να αποφεύγουν να κάνουν τις αγορές τους, από καταστήματα, που δε σέβονται τα δικαιώματά μας, όπως αυτά αναλύονται παραπάνω.


Για περισσότερες πληροφορίες, για καταγγελίες κάθε μορφής «πλασματικής» έκπτωσης ή τυχόν προβλημάτων, μετά τις αγορές σας, απευθυνθείτε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., στο τμήμα εξυπηρέτησης καταναλωτών: τηλ. 2310 233.333, ώρες 09:00 – 14:30.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom