Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2012

Τι συμβαίνει στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά;-Πόσο μας κοστίζουν οι υποβρύχιες «μπίζνες» του Ισκαντάρ Σάφα;


του Δήμου Βερύκιου
Η εταιρεία του Λιβανέζου Σάφα κατάφερε έναν χρόνο μετά το ντιλ να πάρει 400 εκατ. και να απαιτεί «εδώ και τώρα» άλλα 100 χωρίς να παράγει ανάλογο... έργο

«Καζάνι» που βράζει τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά! Δύο χρόνια από τότε που η Λούκα Κατσέλη μαζί με τους Χ. Παμπούκη και Ν. Παπανδρέου ταξίδευαν με το κρατικό αεροπλάνο στο Abu Dhabi για να «κλειδώσουν» την αραβική επένδυση στον Σκαραμαγκά , το ναυπηγείο βρίσκεται στο ίδιο σημείο «0».
Οι υποβρύχιες «μπίζνες» του Ισκαντάρ Σάφα
Τελικώς, οι Αραβες ήρθαν στον Σκαραμαγκά τον Νοέμβριο του 2010 αναλαμβάνοντας τη διοίκησή τους χωρίς να καταβάλουν κανένα τίμημα, αλλά παίρνοντας μία «προίκα» ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων.
Μέσα σε έναν χρόνο, η νέα ιδιοκτησία του Σκαραμαγκά κατάφερε να αποσπάσει 400 εκατομμύρια ευρώ και τώρα απειλεί ότι θα αποχωρήσει από την Ελλάδα εάν το Δημόσιο δεν της δώσει «εδώ και τώρα» επιπλέον 100 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς ωστόσο να υπάρχει το ανάλογο κατασκευαστικό έργο στα προγράμματα των υποβρυχίων.
Η υπόθεση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των υποβρυχίων προκαλεί πονοκέφαλο στη νέα «τριζωνική» πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας, η οποία προσανατολίζεται για νέα τροποποίηση της σύμβασης, καθ' ό,τι διαπιστώνεται ότι η 3η σύμβαση που υπεγράφη το 2010 επί κυβερνήσεως Γ. Παπανδρέου είναι υποδεέστερη των δύο προηγούμενων συμβάσεων που είχαν υπογραφεί το 2000 και το 2002! Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να βρίσκονται κυριολεκτικά στον «αέρα» τα 2 δισ. που ήδη έχουν δοθεί για τα υποβρύχια χωρίς να τα έχει παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό, εκτός από ένα, τον «Παπανικολή», με τα γνωστά παρατράγουδα...

Η αρχή
Τα «φίδια» εμφανίζονται από την αρχή της Σύμβασης του 2010...
Κύριος μέτοχος του Σκαραμαγκά είναι μία γερμανική ΕΠΕ, η Horn Beteiligungs GmbH, που ανήκει σε εταιρεία της λιβανέζικης οικογένειας Safa με έδρα τη Βηρυτό και με μετοχικό κεφάλαιο 25.000 ευρώ.
Οι υποβρύχιες «μπίζνες» του Ισκαντάρ Σάφα
Μέτοχος του Σκαραμαγκά δεν είναι η Abu Dhabi Mar (ADM) της πριγκιπικής οικογένειας του Εμιράτου, όπως αναφέρεται κατά κόρον στην Αιτιολογική Εκθεση του Νόμου και τον Ν. 3885/2010. Αρα η κοινή γνώμη και η Βουλή εξαπατήθηκαν ως προς την ταυτότητα και επιφάνεια του αγοραστή.
Για να καλυφθεί η «γκάφα» της «απουσίας» της ADM, χρειάστηκε τροπολογία στον Νόμο 3885 με την οποία η Εταιρεία Privinvest του Ι. Safa χαρακτηρίσθηκε εκ των υστέρων ως «συνδεδεμένη» με την ADM.
Και όλα αυτά ενώ το Ελληνικό Δημόσιο πλήρωσε άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ στην εταιρεία συμβούλων LAZARD για την εκτίμηση της φερεγγυότητας και επιφάνειας εταιρείας της πριγκιπικής οικογένειας του Abu Dhabi!!! Σε κανένα κείμενο ή ανακοίνωση δεν αναφέρεται εκτίμηση της Privinvest ή της Horn.
Το Ελληνικό Δημόσιο κατέβαλε στα ΕΝΑΕ (Σκαραμαγκά) από τον Οκτώβριο του 2010 μέχρι σήμερα 400 εκ. ευρώ, ενώ η Horn του Safa και τα ΕΝΑΕ απαιτούν επιπλέον 100 εκατομμύρια ευρώ χωρίς καμία εξασφάλιση!!
Το σύνολο των προβλεπόμενων από τη Σύμβαση του 2010 μεταξύ Δημοσίου και Αγοραστή είναι 1.321 εκατομμύρια ευρώ κατανεμημένα από το 2010 μέχρι και το 2018.
Η εν λόγω Σύμβαση του 2010 δεν προβλέπει καμία εγγύηση για εξασφάλιση του Δημοσίου και επιπλέον όλες αυτές οι πληρωμές δεν συνδέονται με οποιαδήποτε πρόοδο του έργου, δηλαδή της κατασκευής των υποβρυχίων.
Το «ασύνδετο» των πληρωμών με την πρόοδο των εργασιών αναφέρεται από τον κ. Σαφά ως η «λεπτή εξίσωση που καθιερώθηκε προκειμένου να περισωθούν τα ΕΝΑΕ» (Σκαραμαγκάς). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εάν σήμερα καταγγελθεί για οποιονδήποτε λόγο η Σύμβαση του 2010, η Horn ή τα ΕΝΑΕ δικαιούνται να κρατήσουν τα ήδη καταβληθέντα 400 εκατ., χωρίς το Δημόσιο να μπορεί να ζητήσει επιστροφή έστω και ενός ευρώ.
Επίσης, θα «κρατήσουν» και όσα χρήματα έχει καταβάλει από το 2000 το Δημόσιο για τα 4 υποβρύχια τύπου 214 (Πρόγραμμα Αρχιμήδης) και για τον εκσυγχρονισμό 3 υποβρυχίων τύπου 209 (Πρόγραμμα Ποσειδών). Δηλαδή, το ελληνικό δημόσιο κινδυνεύει να χάσει άνω των 2 δισ. ευρώ.

ΙΣΚΑΝΤΑΡ ΣΑΦΑ
Από πολιτικό τζάκι, έγινε Κροίσος μέσω εξοπλισμών
Λιβανέζος μπίζνεσμαν, ορθόδοξος στο θρήσκευμα με ανορθόδοξη επιχειρηματική δράση σε ολόκληρο τον πλανήτη ο Ισκαντάρ Σάφα. Εδώ στην Ελλάδα εμφανίστηκε ως ο «άνθρωπος» της Βασιλικής οικογένειας του Αbu Dhabi που ελέγχει πλήρως τον ναυπηγικό όμιλο «Abu Dhabi Μar»...
Ο Ι. Σάφα εμφανίζεται στην Ελλάδα να ελέγχει άμεσα το 25% του μετοχικού κεφαλαίου της Αbu Dhabi Μar, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό ανήκει στο κρατικό επενδυτικό κεφάλαιο του Αμπου Ντάμπι το οποίο είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο με κεφάλαια υπό διαχείριση που είναι διπλάσια από το ΑΕΠ της Ελλάδας.
Ο Ι. Σάφα θεωρείται από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου. Σύμφωνα με τη λίστα των πιο πλούσιων επιχειρηματιών του «Αrabian Βusiness» για το 2009, η περιουσία του ανέρχεται σε περίπου 520 εκατ. δολάρια. Και την έκανε αναλαμβάνοντας από νεαρή ηλικία υψηλά ρίσκα. Ο 56χρονος Σάφα γεννήθηκε στη Βηρυτό και ο πατέρας του ήταν υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος στον Λίβανο την περίοδο που εκεί είχαν αυξημένη επιρροή οι Γάλλοι.
Το γεγονός ότι ο Σάφα ήταν γιος πολιτικού, σύμφωνα με τον «Ιντιπέντεντ», του επέτρεψε να ξεκινήσει την καριέρα του έχοντας στα χέρια πολύτιμη «ατζέντα» επαφών σε υψηλό επίπεδο. Φοίτησε στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού και σε ηλικία 22 ετών, κατά τη διάρκεια του πολέμου στον Λίβανο, εγκατέλειψε τη χώρα του για να γίνει πολιτικός μηχανικός στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στη συνέχεια πήγε στη Γαλλία για μάστερ στη διοίκηση επιχειρήσεων (ΜΒΑ) από το ΙΝSΕΑD. Από το Παρίσι ο Σάφα ξεκίνησε την ταραχώδη καριέρα του διεθνούς εμπορίου και κυρίως των εξοπλισμών.
Στην πορεία, η εμπλοκή του με ευαίσθητα πολιτικά θέματα στη Μέση Ανατολή έκανε πολλούς να κάνουν λόγο και για στενές επαφές του με μυστικές υπηρεσίες χωρών όπως η Γαλλία. Μετά το 2008 ο Ι. Σάφα εμφανίζεται πίσω από όλα τα μεγάλα ντιλ του Ομίλου Αbu Dhabi Μar με την ανακατασκευή δύο πρώην ολλανδικών φρεγατών που είχαν περιέλθει στα χέρια του Ναυτικού των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.
Ο Ι. Σάφα απογειώνεται το 2009 όταν ο όμιλος εξαγόρασε πλειοψηφικό ποσοστό στα γερμανικά ναυπηγεία Νobiskrug στο Rendsburg, που ειδικεύονται στην κατασκευή πολυτελών γιοτ. Την ίδια χρονιά, η Αbu Dhabi Μar εξαγόρασε το 80% των γερμανικών ναυπηγείων Βlohm und Voss στο Αμβούργο που ανήκαν στον όμιλο ΤhyssenΚrupp Μarine Systems. Στην ΤhussenΚrupp Μarine Systems ανήκαν και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Σάφα.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ ΣΤΟΝ... ΩΚΕΑΝΟ
Πληρώνουμε χρυσά τα γερμανικά ναυάγια
Παρ' ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει άνω των δύο δισ. ευρώ για το πρόγραμμα «Αρχιμήδης» (ναυπήγηση 4 υποβρυχίων τύπου 214), έχουν παραδώσει μόνο ένα, το «Παπανικολής», και μάλιστα με σημαντικές αποκλίσεις από τις συμβατικές προδιαγραφές.
Από το δεύτερο πρόγραμμα «Ποσειδών», που αφορά τον εκσυγχρονισμό των 3 υποβρυχίων τύπου 209, δεν έχει παραδοθεί κανένα! Παρ΄ ότι από το 2007 έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες του υποβρυχίου «Ωκεανός», αλλά κανείς δεν τολμά να το παραδώσει μπροφανώς όπως λέγεται εντός του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά- για να μη γίνει ευρύτερα γνωστή η πλήρης αποτυχία του εκσυγχρονισμού τουμ
Μάλιστα, για το θέμα αυτό από πλευράς Δημοσίου τηρείται αιδήμων σιωπή. Η απόρριψη του υποβρυχίου «Ωκεανός» θα σήμαινε επιστροφή στο Δημόσιο άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ και επιπλέον των προκαταβολών που είχαν καταβληθεί από το 2000-2002 για τον εκσυγχρονισμό των 3 υποβρυχίων.

Το νέο πρόγραμμα
Οι Γερμανοί κατάφεραν με τη Σύμβαση του 2010 να μεταφέρουν τον χρόνο δοκιμών του «Ωκεανός» προς τα τέλη του 2012 αντί της συμβατικής προθεσμίας του 2008. Επίσης, κατάφεραν να εξαφανίσουν τις ρήτρες καθυστέρησης για το σύνολο των Προγραμμάτων «Αρχιμήδης» και «Ποσειδών» και για το νέο πρόγραμμα κατασκευής δύο επιπλέον υποβρυχίων.
Επιπλέον «φόρτωσαν» στο Δημόσιο ανταλλακτικά και υλικά για τα υποβρύχια τύπου 209 αξίας 117 εκατομμυρίων ευρώ χωρίς να γίνει κανένας έλεγχος κοστολογικός, ποσοτικός, ποιοτικός και χρηστικότητας.
Και μόνο το θέμα των ανταλλακτικών αυτών συνιστά βαρύτατη αμέλεια και παράβλεψη σε βάρος του Δημοσίου. Επί της ουσίας το ελληνικό Δημόσιο «αυτοτιμωρήθηκε» ως να ήταν αυτό υπεύθυνο για την τεχνική αποτυχία της γερμανικής εταιρείας HDW να εκπληρώσει τη συμβατική της υποχρέωση να παραδώσει 3 εκσυγχρονισμένα υποβρύχια παρά τα 600 εκατομμύρια ευρώ που έχουν εισπράξει!
Με τη νέα σύμβαση του 2010 οι Γερμανοί κάλυψαν την τεχνική αποτυχία τους στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, αποκρύπτοντας το γεγονός ότι το εκσυγχρονισμένο υποβρύχιο «Ωκεανός» (τύπου 209) έχει ήδη καταπλεύσει στον Σκαραμαγκά από το 2003 και η συμβατική ημερομηνία παράδοσής του ήταν το 2007-8.
Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι στη συμφωνίαμπλαίσιο της 17/3/2010 μεταξύ αφενός του Δημοσίου και αφετέρου της HDW/ADM οι νέοι μέτοχοι του Σκαραμαγκά δηλώνουν με απόλυτη σαφήνεια ότι «μκατ' ουδένα λόγο αναλαμβάνουν ευθύνη για την άμεση ή και έμμεση χρηματοδότηση του Σκαραμαγκά»μ
Επίσης η ADM θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση («condition precedent») για την υλοποίηση της αγοράς του ναυπηγείου, με ευθύνη του Δημοσίου, ανατροπή των αποφάσεων της ΕΕ για τον Σκαραμαγκά! Αυτό έχει ως συνέπεια η υπόθεση αυτή να «σέρνεται» και οι αρμόδιοι στην Αθήνα να προσποιούνται ότι περιμένουν απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στο οποίο έχουν καταφύγει εκπρόθεσμα ο Σκαραμαγκάς και οι μέτοχοί του...

Πώς χάθηκαν οι... υποχρεώσεις
Στην πορεία επικύρωσης του νόμου με τη σύμβαση των υποβρυχίων εξαφανίστηκε η παράγραφος που συνδέει τις πληρωμές με το κατασκευαστικό έργο!
Ενώ στην Αιτιολογική Εκθεση του Ν.3885 αναφέρεται στις σελίδες 13 και 14 ότι οι πληρωμές του Δημοσίου για τα υποβρύχια (Υ/Β) «...συνδέονται με την επίτευξη οροσήμων στην πορεία ολοκλήρωσης των Υ/Βμ», η συγκεκριμένη παράγραφος δεν υπάρχει στο κείμενο της κυρωθείσας διά νόμου σύμβασης!
Από το πρόγραμμα για τη ναυπήγηση 4 υποβρυχίων τύπου 214, έχει παραδοθεί μόνο ένα, το «Παπανικολής», με σημαντικές αποκλίσεις από τις συμβατικές προδιαγραφές. Από το δεύτερο πρόγραμμα «Ποσειδών», που αφορά τον εκσυγχρονισμό των 3 υποβρυχίων τύπου 209, δεν έχει παραδοθεί κανένα!
Λούκα Κατσέλη και Χάρης Παμπούκης είχαν πάρει μέρος στην κυβερνητική αποστολή στο Αμπου Ντάμπι το 2010 για να «κλειδώσουν» την αραβική επένδυση που κρατούσε ανοιχτό τον Σκαραμαγκά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom