Ηχηρές προειδοποιήσεις για αυξημένους κινδύνους που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, μεταξύ άλλων λόγω εκλογών, δικαστικών αποφάσεων για τις συντάξεις και κατάστασης τραπεζών, αλλά και σαφείς επιφυλάξεις
για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης σε θέματα όπως ο κατώτατος μισθός, διατύπωσε χθες το ΔΝΤ με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, σε μια ξεχωριστή από τους άλλους θεσμούς, δική του δήλωση συμπερασμάτων.
Το ΔΝΤ κατέστησε σαφές, εξάλλου, ότι επιμένει στη μείωση του αφορολογήτου από 1/1/2020.
Οι διαπραγματεύσεις της προηγούμενης εβδομάδας άφησαν ανοιχτά τα περισσότερα θέματα, με τις διαφωνίες να είναι εμφανείς, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το νέο πλαίσιο που θα αντικαταστήσει τον ν. Κατσέλη, κυρίως ως προς το όριο της προστατευόμενης πρώτης κατοικίας, καθώς και τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού και την κατάργηση του υποκατώτατου.
Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί περιορίστηκαν σε μια τυπική ανακοίνωση, η οποία παραπέμπει σε συνέχιση των διαπραγματεύσεων, μέχρι την έκδοση της έκθεσης αξιολόγησης στις 27 Φεβρουαρίου. «O στενός διάλογος για τις προκλήσεις και τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής θα συνεχιστεί», ανέφερε η ανακοίνωση. Αυτό έδωσε τη δυνατότητα σε κυβερνητικό αξιωματούχο να υποστηρίξει ότι «είμαστε σε πολύ καλό δρόμο».
Πιο απελευθερωμένο, όμως, το ΔΝΤ, που συμμετέχει πλέον με συμβουλευτικό ρόλο, εξέδωσε μια αναλυτική, τρισέλιδη δήλωση συμπερασμάτων στο πλαίσιο της δικής του πρώτης αποστολής μεταπρογραμματικής παρακολούθησης (για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι η δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση), όπου λέει τα πράγματα με το όνομά τους, αν και με ηπιότερο τρόπο από τη μνημονιακή περίοδο.
Ετσι, μεταξύ άλλων, επισημαίνει τα εξής:
1. Οι κίνδυνοι έχουν γίνει πιο έντονοι. Στην αρνητική κληρονομιά της κρίσης (υψηλό δημόσιο χρέος, επιδείνωση ισολογισμών ιδιωτικού τομέα και αδύναμη νοοτροπία πληρωμών) έχουν προστεθεί εξωτερικοί κίνδυνοι (π.χ. μια πιθανή επιδείνωση της ανάπτυξης των εμπορικών εταίρων), αλλά και ο εκλογικός κύκλος, ο οποίος μπορεί να οδηγήσει σε ανατροπή μεταρρυθμίσεων βλάπτοντας τις επενδύσεις. Ακόμη ένας κίνδυνος είναι ο δημοσιονομικός που προκύπτει από δικαστικές υποθέσεις σε εξέλιξη, ενώ και οι τράπεζες παραμένουν ευαίσθητες σε ό,τι αφορά τις συνθήκες χρηματοδότησης και τις ρυθμιστικές αλλαγές.
2. Στην αγορά εργασίας, μισθολογικές πιέσεις που υπερβαίνουν την αύξηση της παραγωγικότητας και η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού μπορεί να έχουν αρνητικές επιδράσεις στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση, γι’ αυτό και συνιστάται ως αντιστάθμισμα περισσότερη ευελιξία.
3. Για τον ν. Κατσέλη, οι Αρχές θα πρέπει να επανεξετάσουν τον σχεδιασμό του σχετικού πλαισίου και να διευκολύνουν την αποδοτική χρήση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και των εξωδικαστικών μηχανισμών.
4. Για τη μείωση των κόκκινων δανείων, η κυβέρνηση καλείται να υιοθετήσει μια στρατηγική η οποία να χρησιμοποιεί μεν δημόσιους πόρους, αλλά να λαμβάνει υπ’ όψιν την επίδραση που θα έχει στους ισολογισμούς των τραπεζών και του κράτους.
5. Η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να επανασχεδιαστεί για να τονώσει την ανάπτυξη, με προτεραιότητα στη μείωση των συντελεστών φορολογίας μισθών και κερδών, που μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τη μείωση του αφορολογήτου.
6. Πρέπει να προετοιμαστεί ένα προληπτικό σχέδιο για να αντιμετωπισθούν πιθανά δημοσιονομικά σοκ από τις δικαστικές αποφάσεις για μισθούς και συντάξεις.
7. Η ανάπτυξη προβλέπεται να είναι 2,4% φέτος, αλλά μεσοπρόθεσμα λίγο πάνω από 1%. Η αύξηση των επενδύσεων παραμένει άτονη.
8. Για το χρέος, η μεσοπρόθεσμη ικανότητα αποπληρωμής του παραμένει ισχυρή, αλλά «χρειάζεται μια ισχυρή αντίδραση σε όρους πολιτικής για να διασφαλιστεί η ικανότητα αποπληρωμής του μεσοπρόθεσμα σε περίπτωση πραγματοποίησης σημαντικών αρνητικών κινδύνων».
Τι θέλουν οι δανειστές
Υψηλόβαθμος αξιωματούχος της κυβέρνησης δήλωσε μετά το τέλος των διαπραγματεύσεων ότι οι θεσμοί «περιμένουν κάποιες πιο συγκεκριμένες προτάσεις σε 2-3 θέματα», με σημαντικότερο τον ν. Κατσέλη, επί του οποίου έγιναν συζητήσεις δύο μέρες, καθώς «είναι το ζητούμενο και το επίδικο», όπως αναγνώρισε.
Για τις δικαστικές αποφάσεις ο ίδιος αξιωματούχος υποστήριξε ότι το κόστος θα αντιμετωπισθεί διαφορετικά αν είναι εφάπαξ ή μόνιμο, αλλά είπε ότι το ζήτημα αναμένεται να τραβήξει για πάρα πολλά χρόνια και δεν είναι κάτι που μας ανησυχεί για τα επόμενα δύο χρόνια.
Οι θεσμοί στην ανακοίνωσή τους υπογράμμισαν ότι η έκθεσή τους της 27ης Φεβρουαρίου θα χρησιμεύσει ως βάση για να αποφασίσει το Eurogroup σχετικά με την επιστροφή των SMPs και ΑΝFAs και την ακύρωση του περιθωρίου κέρδους σε δάνεια του EFSF.
http://www.kathimerini.gr/
για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης σε θέματα όπως ο κατώτατος μισθός, διατύπωσε χθες το ΔΝΤ με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, σε μια ξεχωριστή από τους άλλους θεσμούς, δική του δήλωση συμπερασμάτων.
Το ΔΝΤ κατέστησε σαφές, εξάλλου, ότι επιμένει στη μείωση του αφορολογήτου από 1/1/2020.
Οι διαπραγματεύσεις της προηγούμενης εβδομάδας άφησαν ανοιχτά τα περισσότερα θέματα, με τις διαφωνίες να είναι εμφανείς, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το νέο πλαίσιο που θα αντικαταστήσει τον ν. Κατσέλη, κυρίως ως προς το όριο της προστατευόμενης πρώτης κατοικίας, καθώς και τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού και την κατάργηση του υποκατώτατου.
Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί περιορίστηκαν σε μια τυπική ανακοίνωση, η οποία παραπέμπει σε συνέχιση των διαπραγματεύσεων, μέχρι την έκδοση της έκθεσης αξιολόγησης στις 27 Φεβρουαρίου. «O στενός διάλογος για τις προκλήσεις και τις προτεραιότητες της οικονομικής πολιτικής θα συνεχιστεί», ανέφερε η ανακοίνωση. Αυτό έδωσε τη δυνατότητα σε κυβερνητικό αξιωματούχο να υποστηρίξει ότι «είμαστε σε πολύ καλό δρόμο».
Πιο απελευθερωμένο, όμως, το ΔΝΤ, που συμμετέχει πλέον με συμβουλευτικό ρόλο, εξέδωσε μια αναλυτική, τρισέλιδη δήλωση συμπερασμάτων στο πλαίσιο της δικής του πρώτης αποστολής μεταπρογραμματικής παρακολούθησης (για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς είναι η δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση), όπου λέει τα πράγματα με το όνομά τους, αν και με ηπιότερο τρόπο από τη μνημονιακή περίοδο.
Ετσι, μεταξύ άλλων, επισημαίνει τα εξής:
1. Οι κίνδυνοι έχουν γίνει πιο έντονοι. Στην αρνητική κληρονομιά της κρίσης (υψηλό δημόσιο χρέος, επιδείνωση ισολογισμών ιδιωτικού τομέα και αδύναμη νοοτροπία πληρωμών) έχουν προστεθεί εξωτερικοί κίνδυνοι (π.χ. μια πιθανή επιδείνωση της ανάπτυξης των εμπορικών εταίρων), αλλά και ο εκλογικός κύκλος, ο οποίος μπορεί να οδηγήσει σε ανατροπή μεταρρυθμίσεων βλάπτοντας τις επενδύσεις. Ακόμη ένας κίνδυνος είναι ο δημοσιονομικός που προκύπτει από δικαστικές υποθέσεις σε εξέλιξη, ενώ και οι τράπεζες παραμένουν ευαίσθητες σε ό,τι αφορά τις συνθήκες χρηματοδότησης και τις ρυθμιστικές αλλαγές.
2. Στην αγορά εργασίας, μισθολογικές πιέσεις που υπερβαίνουν την αύξηση της παραγωγικότητας και η κατάργηση του υποκατώτατου μισθού μπορεί να έχουν αρνητικές επιδράσεις στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση, γι’ αυτό και συνιστάται ως αντιστάθμισμα περισσότερη ευελιξία.
3. Για τον ν. Κατσέλη, οι Αρχές θα πρέπει να επανεξετάσουν τον σχεδιασμό του σχετικού πλαισίου και να διευκολύνουν την αποδοτική χρήση των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και των εξωδικαστικών μηχανισμών.
4. Για τη μείωση των κόκκινων δανείων, η κυβέρνηση καλείται να υιοθετήσει μια στρατηγική η οποία να χρησιμοποιεί μεν δημόσιους πόρους, αλλά να λαμβάνει υπ’ όψιν την επίδραση που θα έχει στους ισολογισμούς των τραπεζών και του κράτους.
5. Η δημοσιονομική πολιτική πρέπει να επανασχεδιαστεί για να τονώσει την ανάπτυξη, με προτεραιότητα στη μείωση των συντελεστών φορολογίας μισθών και κερδών, που μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τη μείωση του αφορολογήτου.
6. Πρέπει να προετοιμαστεί ένα προληπτικό σχέδιο για να αντιμετωπισθούν πιθανά δημοσιονομικά σοκ από τις δικαστικές αποφάσεις για μισθούς και συντάξεις.
7. Η ανάπτυξη προβλέπεται να είναι 2,4% φέτος, αλλά μεσοπρόθεσμα λίγο πάνω από 1%. Η αύξηση των επενδύσεων παραμένει άτονη.
8. Για το χρέος, η μεσοπρόθεσμη ικανότητα αποπληρωμής του παραμένει ισχυρή, αλλά «χρειάζεται μια ισχυρή αντίδραση σε όρους πολιτικής για να διασφαλιστεί η ικανότητα αποπληρωμής του μεσοπρόθεσμα σε περίπτωση πραγματοποίησης σημαντικών αρνητικών κινδύνων».
Τι θέλουν οι δανειστές
Υψηλόβαθμος αξιωματούχος της κυβέρνησης δήλωσε μετά το τέλος των διαπραγματεύσεων ότι οι θεσμοί «περιμένουν κάποιες πιο συγκεκριμένες προτάσεις σε 2-3 θέματα», με σημαντικότερο τον ν. Κατσέλη, επί του οποίου έγιναν συζητήσεις δύο μέρες, καθώς «είναι το ζητούμενο και το επίδικο», όπως αναγνώρισε.
Για τις δικαστικές αποφάσεις ο ίδιος αξιωματούχος υποστήριξε ότι το κόστος θα αντιμετωπισθεί διαφορετικά αν είναι εφάπαξ ή μόνιμο, αλλά είπε ότι το ζήτημα αναμένεται να τραβήξει για πάρα πολλά χρόνια και δεν είναι κάτι που μας ανησυχεί για τα επόμενα δύο χρόνια.
Οι θεσμοί στην ανακοίνωσή τους υπογράμμισαν ότι η έκθεσή τους της 27ης Φεβρουαρίου θα χρησιμεύσει ως βάση για να αποφασίσει το Eurogroup σχετικά με την επιστροφή των SMPs και ΑΝFAs και την ακύρωση του περιθωρίου κέρδους σε δάνεια του EFSF.
http://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου