Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021

Efood: Το Cambridge, η «χρυσή» ιδέα και ο ψηφιακός ακτιβισμός


Πώς η efood ήρθε αντιμέτωπη με την δική της βαθιά εταιρική κρίση, μετά από καλπάζουσα πορεία 10 ετών - «Βουτιά» 20-30% στις παραγγελίες της περασμένης Παρασκευής και του Σαββάτου, εξαιτίας της ψηφιακής «διαμαρτυρίας» χιλιάδων χρηστών - Μοτοπορεία και προειδοποιητική στάση εργασίας την Τετάρτη από τους «ντελιβεράδες».

efood ιδρύθηκε μέσα στην κρίση το 2012 και μετά από μια καλπάζουσα πορεία σχεδόν 10 ετών, ήρθε αντιμέτωπη με τη δική της εταιρική κρίση με άγνωστη κατάληξη. Η πρώτη πικρή γεύση έγινε αισθητή την περασμένη Παρασκευή, όταν πήρε διαστάσεις η υπόθεση με το μήνυμα που έλαβαν 115 διανομείς της εταιρίας ότι δεν σκοπεύει να ανανεώσει τις τρίμηνες συμβάσεις εργασίας και αντ’ αυτού τους πρότεινε να γίνουν εάν το επιθυμούν freelancers.

Την Παρασκευή αλλά και το Σάββατο, σύμφωνα με συνεργάτες της εταιρίας στον κλάδο της εστίασης, οι παραγγελίες που είχαν λάβει μέσω του efood ήταν 20% με 30% λιγότερες σε σχέση με αυτές που λάμβαναν προ του σάλου που δημιουργήθηκε. Σημειωτέον ότι η δημοφιλής εφαρμογή δέχεται πάνω από 200.000 παραγγελίες κατά μέσο όρο ημερησίως.

Όπως φαίνεται το κύμα συμπαράστασης, ένα είδος ψηφιακού ακτιβισμού φούντωσε εις βάρος των μεθοδεύσεων της εταιρίας ενώ αύριο θα πραγματοποιήσουν μοτοπορεία οι ντελιβεράδες και οι courier της Αττικής στο πλαίσιο της προειδοποιητική στάσης εργασίας που εξήγγειλαν μεταξύ 12.00 και 16.00. Η μοτοπορεία θα ξεκινήσει από τα Προπύλαια και θα καταλήξει στα κεντρικά γραφεία της efood στο Ηράκλειο Αττικής.

Η Online Delivery, η εταιρεία πίσω από την εφαρμογή efood, το δημιούργημα των αδελφών Κυρκίνη, Παμίνου και Κωνσταντίνου, και άλλων τριών επιχειρηματιών, μεταξύ των οποίων και ο Απόστολος Αποστολάκης (e-shop,VentureFriends), κατάφερε να γίνει leader δημιουργώντας ουσιαστικά μια νέα αγορά. Ο Παμίνος Κυρκίνης που σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ είδε τη χρυσή ευκαιρία και επέστρεψε στην Αθήνα για να την… πιάσει απ’ τα μαλλιά.

Ζώντας στο εξωτερικό είχε γνωρίσει παρόμοιες υπηρεσίες και διαισθανόταν τη ραγδαία εξέλιξη των apps με τη χρήση νέων τεχνολογιών που έχουν ως στόχο με ένα δύο κλικ να απλοποιήσουν την καθημερινότητα των πολιτών. «Τα ερεθίσματα ήταν τόσα πολλά που ήταν αναπόφευκτο για μένα να δω πώς θα συνδυάσω την επιχειρηματικότητα με την τεχνολογία. Τον τρόπο τον βρήκα με την τρίτη μου αγάπη, το φαγητό!» είχε εξομολογηθεί πριν από ένα χρόνο ο κ. Κυρκίνης σε συνέντευξή του στο Πρώτο Θέμα και στον Στέλιο Μορφίδη.

«Το όραμά μας είναι να γίνουμε η μεγαλύτερη on demand shopping υπηρεσία στην Ελλάδα με προσήλωση στην παροχή γρήγορης και ποιοτικής εμπειρίας delivery. Οι Ελληνες καταναλωτές έχουν πλέον αφομοιώσει στην καθημερινότητά τους τη συνήθεια του online delivery φαγητού, έχουν εκπαιδευτεί σε έναν βαθμό, και αυτό είναι μόνο το θεμέλιο για να χτίσουμε μια νέα κουλτούρα για το delivery στη σύγχρονη εποχή. Αυτά για τώρα, μέχρι να έρθουν οι παραγγελίες με drones!» είχε συμπληρώσει για το όραμά του.

Μέσα σε λίγα χρόνια η ψηφιακή πλατφόρμα παραγγελιών φαγητού εξελίσσεται στο απόλυτο success story, καθώς διαρκώς βρίσκει νέους χώρους να επεκταθεί.

Σημαντικοί σταθμοί στην πορεία της εταιρίας Online Delivery ήταν η πώλησή της το 2015 στη γερμανική εταιρεία Delivery Hero. Στο πλαίσιο του νέου διεθνούς σχήματος θέτουν στόχους για μεγαλύτερη επέκταση και εφαρμογή νέων μοντέλων στις υπηρεσίες delivery.

O δεύτερος σταθμός είναι η συνεργασία με τον όμιλο Σκλαβενίτη που είδε μέσα στην καραντίνα τη συνεργασία με την ψηφιακή πλατφόρμα ως μέσο να εξυπηρετήσει τους πελάτες του. Ηδη μέσα στο πρώτο δίμηνο της συνεργασίας επιτεύχθηκε η πλήρης κάλυψη της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ενώ πλέον η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε Λάρισα, Βόλο, Πάτρα, Ιωάννινα και Ηράκλειο Κρήτης.

Η Online Delivery κατά τον πρώτο χρόνο της πανδημίας είδε τον κύκλο εργασιών της να «εκτοξεύεται» κατά 49%, στα 64,4 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2019. Παράλληλα είδε τα καθαρά της κέρδη να αυξάνονται κατά 26,7%, στα 21,3 εκατ. ευρώ. Από τα τελευταία, τα 20 εκατ. ευρώ θα δοθούν ως μέρισμα στην «μαμά εταιρεία», την γερμανική πολυεθνική Delivery Hero. Επίσης τα συνεργαζόμενα με αυτήν καταστήματα στις 30 Δεκεμβρίου 2020, είχαν ξεπεράσει τα 13.000. Η εκτόξευση στη διάρκεια των lockdown ήταν η αρχή για τη σύλληψη νέων σχεδίων.

«Η επόμενη μέρα για το delivery στην Ελλάδα είναι να προσφέρουμε ό,τι χρειάζονται οι χρήστες μας στον ελάχιστο χρόνο - τόνιζε ο κ. Κυρίνης - Στο πλαίσιο αυτό, προσθέτουμε νέες κατηγορίες, όπως ζαχαροπλαστεία, μανάβικα, ιχθυοπωλεία, κάβες και αρτοποιεία και εμπλουτίζουμε την ποικιλία των προϊόντων που οι χρήστες μπορούν να βρουν στην πλατφόρμα μας πέρα από το φαγητό, βάσει των καθημερινών τους αναγκών. Σύντομα μάλιστα θα δείτε ακόμα περισσότερες νέες κατηγορίες προϊόντων. Στη συνέχεια με τη δυναμική στελέχωση του στόλου μας στοχεύουμε να εξυπηρετούμε όλες τις παραγγελίες -πέραν του φαγητού- με χρόνο παράδοσης κατά μέσο όρο λιγότερο από 30 λεπτά ανάλογα με την τοποθεσία. Μάλιστα, παράλληλα με τα μηχανάκια έχουμε εισαγάγει στο δυναμικό μας ποδήλατα, ενώ στα άμεσα σχέδια υλοποίησης είναι το delivery με ηλεκτρικά μηχανάκια και πατίνια, αποδεικνύοντας στην πράξη την υπεύθυνη στάση μας προς το περιβάλλον. Φυσικά σε αυτό το νέο μοντέλο η τεχνολογία είναι απαραίτητο συστατικό για να καταφέρουμε να διατηρήσουμε μια τέλεια διαδικασία και να βελτιστοποιούμε συνεχώς τη διαχείριση και τον συγχρονισμό παραγγελιοληψίας και διανομής».

Παράλληλα προχωρούσε σε αύξηση του προσωπικού. Πριν από λίγους μήνες η εταιρία είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να προσλάβει συνολικά 4.000 διανομείς στο πλαίσιο του νέου μοντέλου συνεργασίας που υιοθετεί, με την πρόταση σε δυνητικούς συνεργάτες να αφορά είτε μισθωτή εργασία είτε εξωτερική συνεργασία. Η efood τα τελευταία χρόνια προσφέροντας αυξημένες αμοιβές κατά 30% για 4ωρη η 8ωρη απασχόληση , στολή και άλλες παροχές κατάφερε να συγκεντρώσει την πλειοψηφία των ντελιβεράδων σε σημείο που οι περισσότερες ψησταριές της γειτονιάς να μη βρίσκουν ταχυμεταφορείς.

Η αλήθεια είναι ότι άλλες ανταγωνιστικές εταιρίες του κλάδου όπως η Wolt είχαν εξ αρχής εφαρμόσει το μοντέλο του partner συνεργάτη, μοντέλο που συναντάται στις περισσότερες χώρες της ΕΕ μαζί με την μισθωτή εργασία. Ωστόσο η efood είχε «σαρώσει» την αγορά, δελεάζοντας τους ντελιβεράδες με τη μισθωτή εργασία που αποτελεί δικαίωμα για κάθε εργαζόμενο ενώ τις τελευταίες ημέρες υπέπεσε στο ατόπημα, στέλνοντας μήνυμα στους υπαλλήλους της ότι μετά τη λήξη της σύμβασής τους θα πρέπει να επιλέξουν άλλο μοντέλο συνεργασίας

Οι εργαζόμενοι έλαβαν email για το μέλλον της συνεργασίας τους το οποίο τους ενημέρωνε ότι το efood δε θα προχωρήσει σε ανανέωση της σύμβασης που είχαν ως μισθωτοί εργαζόμενοι και αν θέλουν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα συνεργατών .

«Θέλουμε να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer - ανέφερε το μήνυμα - Θα έχεις την ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω , προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα.»

Σε ερώτηση που έκανε το σωματείο των εργαζομένων του κλάδου για την αιτία της αλλαγής μοντέλου, η εταιρία απάντησε ότι μετά την αξιολόγηση των προφίλ των εργαζόμενων έκρινε ότι δεν ήταν αποδοτικοί.

Μετά τον αρνητικό θόρυβο η εταιρία προσπάθησε να τα «μαζέψει». Πρώτα εξέδωσε ανακοίνωση λέγοντας πως επρόκειτο για «λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς- σε σύνολο 3.000- των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021». Μία «λανθασμένη διατύπωση», που «δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας» και ως εκ τούτου την αποδοκιμάζει.

Λίγες ώρες αργότερα με νέο μήνυμά της ενημέρωνε τους διανομείς της ότι το σύνολο τους θα συνεχίσουν να έχουν την επιλογή:

– Να ανανεώσουν με τη λήξη την υπάρχουσα σύμβαση τους με τους ίδιους όρους.

– Εφόσον το επιθυμούν να γίνουν freelancers.

Το συμβάν πήρε και πολιτικές διαστάσεις με την αντιπολίτευση να καταγγέλλει πως ο νέος εργασιακός νόμος Χατζηδάκη άνοιξε «παράθυρο» για την υιοθέτηση των νέων μοντέλων συνεργασίας.

Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης επισήμανε ότι «Δεν έχει καμία σχέση αυτό που έγινε με την efood με το νόμο τον οποίο περάσαμε (Νόμος για την Προστασία της Εργασίας) που προστατεύει ακόμα περισσότερο τους εργαζόμενους στις συνεργατικές πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένων και αυτών της efood.»

Ωστόσο σε ενημερωτικό σημείωμα, το υπουργείο ανέφερε ότι «Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης επιτρέπεται οι απασχολούμενοι στις ψηφιακές πλατφόρμες να συμβάλλονται με αυτές τόσο υπό καθεστώς σύμβασης παροχής υπηρεσιών, όσο και υπό καθεστώς εξαρτημένης εργασίας.»

Μαίρη Λαμπαδίτη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom