Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2013

Της κατανάλωσης δεν της λείπει ο χρόνος, αλλά το χρήμα


Ο όγκος των λιανικών πωλήσεων παρουσίασε νέα μείωση κατά 7,8% τον περασμένο Αύγουστο, όπως μείωση κατέγραψε και τους προηγούμενους μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. 

Κατά την κυβέρνηση, για την πτώση φταίνε οι… λίγες ώρες λειτουργίας των καταστημάτων. Και αποφάσισε έτσι να λειτουργούν τα καταστήματα και τις Κυριακές.

Συμπτωματικά, η πρώτη Κυριακή λειτουργίας των καταστημάτων είναι
η ερχόμενη, ώστε όσοι δεν πρόλαβαν να ψωνίσουν τις προηγούμενες μέρες να σπεύσουν μεθαύριο.

Μακάρι το πρόβλημα της πτώσης του τζίρου να εντοπιζόταν στις ώρες λειτουργίας των καταστημάτων. Θα λυνόταν εύκολα. Είναι όμως βαθύτερο και δυσκολότερο στην επίλυσή του. Τα στοιχεία δείχνουν δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων. Το ύψος των αμοιβών το έτος 2012 είναι πλέον χαμηλότερο από το ύψος των αμοιβών του έτους 2004, ενώ το β’ τρίμηνο του 2013 κατέγραψαν και νέα πτώση, κατά 9,3%.

Εάν προστεθεί και η ανεργία που βρίσκεται στο 28%, καταλαβαίνει εύκολα κανείς ότι της κατανάλωσης δεν της λείπει ο χρόνος, αλλά το χρήμα. Στο πλαίσιο αυτό, η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές μοιάζει πολυτέλεια.

Οποιον κι αν ρωτήσεις απ’ όσους εμπλέκονται καθημερινά στην εμπορική δραστηριότητα, θα σου απαντήσει ευθέως ότι αυτό που λείπει δεν είναι οι ώρες πρόσβασης, αλλά οι ίδιοι οι καταναλωτές. Δεν είναι μυστικό, όποιος κυκλοφορεί στον πραγματικό κόσμο το γνωρίζει, πως σε ημέρες που παλαιότερα θεωρούνταν αιχμής για τα καταστήματα, όπως το Σάββατο, τώρα οι πελάτες είναι λιγότεροι από τους υπαλλήλους, ενώ είναι επίσης γνωστό ότι πολλές επιχειρήσεις εφαρμόζουν συστήματα εκ περιτροπής εργασίας για να αντεπεξέλθουν.

Εξίσου έωλο είναι και το επιχείρημα περί κίνησης που θα προέλθει από τουρίστες, όταν είναι γνωστό πως εκεί όπου υπάρχει μεγάλη συγκέντρωση τουριστών κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών τα καταστήματα είναι ήδη ανοικτά. Αρα επιπλέον τζίρος δεν αναμένεται απ’ αυτή την προέλευση, ούτε αποτελεί σοβαρό επιχείρημα να ισχυρίζεται κανείς ότι η χώρα μας δεν μπαίνει στο χάρτη των κρατήσεων επειδή κάποια καταστήματα ήταν κλειστά την Κυριακή.

Αυτό που λείπει προφανώς από την αγορά δεν είναι οι αλλαγές του ωραρίου, αλλά η ρευστότητα που θα επέτρεπε στους καταναλωτές να δείξουν αγοραστικό ενδιαφέρον και τελικά ένα οργανωμένο σχέδιο ανάπτυξης.

Ομως, σε αυτή τη χώρα ποτέ δεν θέσαμε προτεραιότητες στην οικονομία, με βάση την τρέχουσα κατάσταση και το πού θέλουμε να πάμε, αλλά λειτουργούσαμε πάντα για τις εντυπώσεις.

ΠΑΝΟΣ Φ. ΚΑΚΟΥΡΗΣ  
pkak@naftemporiki.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom