Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έκανε εν μέρει δεκτή την ένσταση που είχε καταθέσει τον περασμένο Μάιο η κατασκευαστική κοινοπραξία κατά της «Ελληνικό Μετρό». Τέλος δεν έχουν τα «ρουσφέτια» της κυβέρνησης στους μεγαλοεργολάβους. Η κοινοπραξία υπό την εταιρεία ΑΒΑΞ που εκτελεί το μεγαλύτερο δημόσιο έργο, τη νέα γραμμή 4 του Μετρό (Αλσος Βεΐκου-Γουδή), έλαβε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα ένα μεγαλοπρεπές «συγχωροχάρτι» για τον τρόπο με τον οποίο έχει έως σήμερα διαχειριστεί την προκαταβολή των 128 εκατομμυρίων ευρώ που έλαβε το 2021 για να ξεκινήσει τις εργασίες. Ο κ. Σταϊκούρας έκανε εν μέρει δεκτή την ένσταση που είχε καταθέσει τον περασμένο Μάιο η κατασκευαστική κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Με τις ενστάσεις της, η κοινοπραξία στρεφόταν κατά της «Ελληνικό Μετρό» η οποία είχε θέσει συγκεκριμένα ζητήματα, απορρίπτοντας χρηματοδοτικά πρωτόκολλα του εργολάβου. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση για τη γραμμή 4 υπεγράφη το καλοκαίρι του 2021 με προϋπολογισμό 1,3 δισεκατομμύριο ευρώ και χρόνο περαίωσης το καλοκαίρι του 2029. Το έργο έχει ήδη καθυστέρηση που ξεπερνά τον έναν χρόνο, αλλά η κατασκευαστική δεν αξιοποιεί μόνο την προκαταβολή των 128 εκατομμυρίων, αλλά και «μπόνους έγκαιρης παράδοσης» ύψους 57 εκατομμυρίων που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2022 και ο εργολάβος εισέπραξε επικαλούμενος την ουκρανική και ενεργειακή κρίση.
Η διαχείριση των χρημάτων της προκαταβολής, όμως, πρέπει να γίνει με συγκεκριμένο τρόπο:
1) Τα χρήματα πρέπει να κατατεθούν σε συγκεκριμένο τραπεζικό λογαριασμό της κοινοπραξίας, αλλά, όπως διαπίστωσε η «Ελληνικό Μετρό», «είναι κατατεθειμένα σε τραπεζικούς λογαριασμούς ορισμένων εκ των κοινοπρακτούντων μελών».
2) Η κοινοπραξία είναι υποχρεωμένη κάθε μήνα να καταθέτει απολογισμό και στοιχεία ώστε να πιστοποιούνται συγκεκριμένες δαπάνες που έχει υλοποιήσει αξιοποιώντας τα χρήματα της προκαταβολής. Με αυτόν τον τρόπο, η «Ελληνικό Μετρό» ελέγχει εάν οι δαπάνες είναι αυτές που προβλέπονται από το νομοθετικό πλαίσιο και αφαιρεί τα πιστοποιημένα ποσά από την προκαταβολή.
Ομως, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM, από τον Ιούνιο του 2021 έως τον Απρίλιο του 2024, επί σχεδόν τρία χρόνια, δεν υπέβαλλε τα στοιχεία που της ζητούσε η «Ελληνικό Μετρό». Στη Διαύγεια της «Ελληνικό Μετρό» είναι αναρτημένες 24 τέτοιες πιστοποιήσεις και πάντοτε αναφέρεται ότι πρέπει να υποβληθούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, ενώ σε παλαιότερες αποφάσεις τονιζόταν ότι οι εργολάβοι δεν τα προσκόμιζαν όπως υποχρεούνται. Το αποτέλεσμα ήταν να υποβάλει η κοινοπραξία αίτημα για πιστοποίηση, π.χ., 5 εκατομμυρίων ευρώ και να γίνονται δεκτά τα 3 εκατομμύρια.
3) Ειδικό θέμα προέκυψε για την προμήθεια των μηχανημάτων μετροπόντικα (ΤΒΜ) από την κατασκευαστική κοινοπραξία. Μέσα από την προκαταβολή δεν πληρώθηκαν μόνο τα χρήματα για να αποκτήσει τους δύο μετροπόντικες, αλλά και οι δαπάνες για την προμήθεια των σχετικών εγγυητικών επιστολών, όπως και τα ασφαλιστήρια συμβόλαια για τον συγκεκριμένο πανάκριβο μηχανικό εξοπλισμό. Η «Ελληνικό Μετρό» δεν δεχόταν ότι μπορούσαν να καλυφθούν όλα τα παραπάνω έξοδα από την προκαταβολή του ελληνικού Δημοσίου.
Ομως, με την απόφασή του ο κ. Σταϊκούρας κάνει δεκτά δύο από τα τρία σημεία και δικαιώνει την κοινοπραξία.
Συγκεκριμένα:
-Δέχεται ότι όλες οι δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν σε βάρος της προκαταβολής είναι σύννομες. «Ιδιαίτερα η δαπάνη για την προμήθεια ΤΒΜ περιλαμβάνεται στις δαπάνες για τις οποίες χορηγείται η προκαταβολή», ενώ ζητά «να τεκμηριωθεί κατάλληλα ότι η δαπάνη για τις προμήθειες των εγγυητικών επιστολών και τα ασφάλιστρα του έργου ανάγεται στο αρχικό στάδιο εκτέλεσης, ήτοι ότι αποτελούν έξοδα εκκίνησης του έργου, περαιτέρω δε να δοθούν οι κατάλληλες διευκρινίσεις με τρόπο που θα τεκμηριώνει τον σκοπό εκταμίευσης ποσών από την προκαταβολή».
-Δέχεται επίσης ως αποδεκτό «τον τρόπο τεκμηρίωσης των δαπανών» παρά την καθυστέρηση των τριών ετών στην υποβολή των στοιχείων και απλώς «μαλώνει» την κατασκευαστική ζητώντας η συνοπτική κατάσταση «να είναι συνταγμένη με τρόπο που θα επιτρέπει στην αναθέτουσα αρχή να διαπιστώσει αν οι δαπάνες σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το έργο».
-Απορρίπτει την ένσταση των εργολάβων μόνο για το «μπάχαλο» με τους τραπεζικούς λογαριασμούς ή, όπως αναφέρει, «τη δυνατότητα της αναδόχου να είναι η προκαταβολή κατατεθειμένη σε λογαριασμούς άλλους από αυτούς που τηρεί η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου».
Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου