Του Κώστα Τζεβελέκου
Η κόντρα μεταξύ υπουργών και του υπουργού Οικονομικών καλά κρατεί. Αυτή όμως η κόντρα έχει περάσει και στους βουλευτές. Με ερώτηση τους που κατέθεσαν στη βουλή και την υπογράφουν 23 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κατηγορούν τον κ. Παπακωνσταντίνου για “ανικανότητα” πάταξης της παράνομης διακίνησης πετρελαίου .
Οι βουλευτές μετά από τις διαπιστώσεις που οι ίδιοι έχουν κάνει παρατηρούν ότι δεν υπάρχουν ελεγκτικοί φορολογικοί μηχανισμοί οι οποίοι να μπορούν να πατάξουν το λαθρεμπόριο των καυσίμων. Επίσης καταγγέλλουν για διαφθορά, ανοχή και ανικανότητα του ελληνικού φορολογικού και τελωνειακού μηχανισμού του κράτους.
Τέλος ερωτούν τον κ. Παπακωνσταντίνου αν το υπουργείο οικονομικών διαθέτει εξειδικευμένο σχέδιο δράσης ανά τομέα για την ανασυγκρότηση των φορολογικών- φοροεισπρακτικών και τελωνειακών οργανισμών για την εξάρθρωση του κυκλώματος λαθρεμπορίας των καυσίμων;
Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΑΤΕΧΕΙ ΕΞΕΧΟΥΣΑ ΘΕΣΗ
Μια μόνιμη πηγή φοροκλοπής και φοροδιαφυγής, μια πηγή κοινωνικό- οικονομικής ανισότητας, ανομίας, αδικίας και παράνομου πλουτισμού. Ένα τομέας διαφθοράς- ανοχής και ανικανότητας του ελληνικού φορολογικού και τελωνειακού μηχανισμού του κράτους. Οι διαστάσεις του λαθρεμπορίου καυσίμων αγγίζουν το ένα δις ευρώ ετησίως σε μια χώρα με τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη ( αφού βαρύνονται με την υψηλότερη κρατική φορολογία), σε μια περίοδο σοβαρής οικονομικής κρίσης και ύφεσης. Το θεμελιώδες κίνητρο το οποίο ωθεί προς το λαθρεμπόριο είναι η διαφορά ειδικού φόρου κατανάλωσης, ο οποίος στο πετρέλαιο θέρμανσης ανέρχεται στα 21 δις ευρώ ανά χιλιόλιτρο, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης στα 412 ευρώ ανά χιλιόλιτρο . Επί του φόρου αυτού επιβάλλεται ΦΠΑ 23% όπως και επί της αξίας. Οι κυριότεροι τομείς λαθρεμπορίας στα καύσιμα είναι τέσσερις:
1ον Η παράνομη διάθεση στην εσωτερική αγορά πετρελαίου transit το οποίο προορίζεται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες και κυρίως σε όμορες βαλκανικές χώρες. Στην περίπτωση αυτή, τα κυκλώματα, γνωστά και στις τελωνειακές αρχές πραγματοποιούν εικονικές εξαγωγές καυσίμων με συμμετοχή και εταιριών καυσίμων. Ιδιαίτερα όταν από τη συνολική τιμή των καυσίμων στην εσωτερική αγορά, από τα 1,6 ευρώ το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη, μόνο τα 0,40-0,50 λεπτά ανά λίτρο αποτελεί το κόστος του εξαγόμενου καυσίμου. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, το υψηλό κίνητρο λαθρεμπορίας των κυκλωμάτων αυτών, που κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις.
2ον Η διάθεση και παράνομη χρήση στην εσωτερική κατανάλωση του αφορολόγητου πετρελαίου που προορίζεται για εφοδιασμό των ποντοπόρων πλοίων (ναυτιλιακό πετρέλαιο- εικονικός ανεφοδιασμός πλοίων). Η μορφή αυτή του λαθρεμπορίου ακμάζει κυρίως στο νότο με επίκεντρο το λεκανοπέδιο της Αττικής και το λιμάνι του Πειραιά.
3ον Η παράνομη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης, ως πετρέλαιο κίνησης είναι πολύ διαδεδομένη στην αγροτική κατανάλωση και σε μηχανήματα σταθερής θέσης πολλών επιχειρήσεων . Αυτό συνδυάζεται και με επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης προς τους αγρότες , που πέρσι αυξήθηκε και ανήλθε στα 170 εκ ευρώ. Ενώ η αυστηρότητα εφαρμογής του νόμου εξαντλήθηκε στην επιβολή εξοντωτικών προστίμων, για κάποια λίτρα πετρελαίου θέρμανσης σε αγροτικά αυτοκίνητα.
4ον Η κλοπή με το σύστημα της ηλεκτρονικής ρύθμισης αντλιών μέχρι και 10% του χορηγούμενου καυσίμου από τη μεγάλη πλειοψηφία των ανεξάρτητων ή ενταγμένων σε διάφορες εταιρίες βενζινοπωλών. Οι παράνομες υπόγειες αποθήκες καυσίμων, τα παράνομα βυτιοφόρα, τα πλωτά δεξαμενόπλοια , που κινούνται ανεξέλεγκτα είναι μερικά από τα μέσα λειτουργίας του κυκλώματος. Μέχρι σήμερα δεν έλειψαν οι προτάσεις, οι μελέτες και η εκπόνηση προγραμμάτων για τη σύλληψη του λαθρεμπορίου καυσίμων, χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ενδεικτικά αναφέρω:- την εκπόνηση μελέτης και μέτρων, ομάδας εργασίας για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων που συστήθηκε από το 1999.- Δεύτερη σύσταση ειδικής επιτροπής του υπουργείου εθνικής οικονομίας και οικονομικών το καλοκαίρι του 2006-Τις προτάσεις του συνδέσμου εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών(ΣΕΠΕ) για το λαθρεμπόριο καυσίμων, Νοέμβριος 2006(Ναυτιλιακά καύσιμα) -Το πρόβλημα Ήφαιστος που εφαρμόστηκε από 15-02-2008 που το κόστος λειτουργίας του επιβάρυνε τους καταναλωτές με 2-3 λεπτά ανά λίτρο. Μετά από όλα αυτά σε άρθρο της εφημερίδας «Καθημερινή» στις 7-3-2010 αναφέρεται «Σε περισσότερα από 2 δις Ε ανέρχεται το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα, σύμφωνα με εκτίμηση του Γενικού Γραμματέα του ΣΔΟΕ κ. Γιάννη Καπελέρη και του υπουργείου οικονομικών.». Δεν είναι πλέον ανεκτή από τον ελληνικό λαό η ανικανότητα- ανοχή των ελεγκτικών –φορολογικών αρχών για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, η οποία καταλήγει να λειτουργεί ως φορέας κοινωνικής αδικίας με εξοντωτικές ποινές σε μικροπαραβάτες και ατιμωρησία για τα κυκλώματα λαθρεμπορίας. Λειτουργεί ως παράγοντας οικονομικής ανισότητας και παράνομου πλουτισμού. Εν τέλει, η τεράστια προκλητική φοροδιαφυγή και αντίστοιχη υστέρηση εσόδων, σε περίοδο οικονομικής κρίσης επιβαρύνει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις με μεγαλύτερο κόστος λόγω των υψηλότερων φόρων στα καύσιμα που οδηγεί τις τιμές στα υψηλότερα επίπεδα της Ευρώπης και την οικονομία σε ύφεση.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1.Αν το υπουργείο οικονομικών διαθέτει εξειδικευμένο σχέδιο δράσης ανά τομέα για την ανασυγκρότηση των φορολογικών- φοροεισπρακτικών και τελωνειακών οργανισμών για την εξάρθρωση του κυκλώματος λαθρεμπορίας των καυσίμων;
2. Πόσο χρονικό διάστημα απαιτείται για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων σε κάθε έναν από τους τέσσερις τομείς λαθρεμπορίας;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
1.Θεοδωρίδης Ηλίας ,
2.Αντωνακόπουλος Παναγιώτης
3.Βουδούρης Οδυσσέας
4.Βούρος Ιωάννης
5.Εμινίδης Σάββας
6.Καρανίκας Ηλίας
7.Καρύδης Δημήτριος
8.Κουρουμπλής Παναγιώτης
9.Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
10.Μαγκούφης Χρήστος
11.Μαργέλης Σπύρος
12.Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
13.Μίχου Μαρία
14.Μόσιαλος Ηλίας
15.Παντούλας Μιχάλης
16 Παπαγεωργίου Αθανάσιος
17.Παραστατίδης Θεόδωρος
18.Παρασύρης Φραγκίσκος
19.Ρεντάρη-Τέντε Όλγα
20.Στασινός Παύλος
21. Τριανταφυλλόπουλος Ανδρέας
22.Χαραλαμπόπουλος Γεώργιος
23.Χάϊδος Χρήστος
Η κόντρα μεταξύ υπουργών και του υπουργού Οικονομικών καλά κρατεί. Αυτή όμως η κόντρα έχει περάσει και στους βουλευτές. Με ερώτηση τους που κατέθεσαν στη βουλή και την υπογράφουν 23 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κατηγορούν τον κ. Παπακωνσταντίνου για “ανικανότητα” πάταξης της παράνομης διακίνησης πετρελαίου .
Οι βουλευτές μετά από τις διαπιστώσεις που οι ίδιοι έχουν κάνει παρατηρούν ότι δεν υπάρχουν ελεγκτικοί φορολογικοί μηχανισμοί οι οποίοι να μπορούν να πατάξουν το λαθρεμπόριο των καυσίμων. Επίσης καταγγέλλουν για διαφθορά, ανοχή και ανικανότητα του ελληνικού φορολογικού και τελωνειακού μηχανισμού του κράτους.
Τέλος ερωτούν τον κ. Παπακωνσταντίνου αν το υπουργείο οικονομικών διαθέτει εξειδικευμένο σχέδιο δράσης ανά τομέα για την ανασυγκρότηση των φορολογικών- φοροεισπρακτικών και τελωνειακών οργανισμών για την εξάρθρωση του κυκλώματος λαθρεμπορίας των καυσίμων;
Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΟ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΑΤΕΧΕΙ ΕΞΕΧΟΥΣΑ ΘΕΣΗ
Μια μόνιμη πηγή φοροκλοπής και φοροδιαφυγής, μια πηγή κοινωνικό- οικονομικής ανισότητας, ανομίας, αδικίας και παράνομου πλουτισμού. Ένα τομέας διαφθοράς- ανοχής και ανικανότητας του ελληνικού φορολογικού και τελωνειακού μηχανισμού του κράτους. Οι διαστάσεις του λαθρεμπορίου καυσίμων αγγίζουν το ένα δις ευρώ ετησίως σε μια χώρα με τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη ( αφού βαρύνονται με την υψηλότερη κρατική φορολογία), σε μια περίοδο σοβαρής οικονομικής κρίσης και ύφεσης. Το θεμελιώδες κίνητρο το οποίο ωθεί προς το λαθρεμπόριο είναι η διαφορά ειδικού φόρου κατανάλωσης, ο οποίος στο πετρέλαιο θέρμανσης ανέρχεται στα 21 δις ευρώ ανά χιλιόλιτρο, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης στα 412 ευρώ ανά χιλιόλιτρο . Επί του φόρου αυτού επιβάλλεται ΦΠΑ 23% όπως και επί της αξίας. Οι κυριότεροι τομείς λαθρεμπορίας στα καύσιμα είναι τέσσερις:
1ον Η παράνομη διάθεση στην εσωτερική αγορά πετρελαίου transit το οποίο προορίζεται για εξαγωγή σε τρίτες χώρες και κυρίως σε όμορες βαλκανικές χώρες. Στην περίπτωση αυτή, τα κυκλώματα, γνωστά και στις τελωνειακές αρχές πραγματοποιούν εικονικές εξαγωγές καυσίμων με συμμετοχή και εταιριών καυσίμων. Ιδιαίτερα όταν από τη συνολική τιμή των καυσίμων στην εσωτερική αγορά, από τα 1,6 ευρώ το λίτρο στην αμόλυβδη βενζίνη, μόνο τα 0,40-0,50 λεπτά ανά λίτρο αποτελεί το κόστος του εξαγόμενου καυσίμου. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, το υψηλό κίνητρο λαθρεμπορίας των κυκλωμάτων αυτών, που κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα έχει προσλάβει τεράστιες διαστάσεις.
2ον Η διάθεση και παράνομη χρήση στην εσωτερική κατανάλωση του αφορολόγητου πετρελαίου που προορίζεται για εφοδιασμό των ποντοπόρων πλοίων (ναυτιλιακό πετρέλαιο- εικονικός ανεφοδιασμός πλοίων). Η μορφή αυτή του λαθρεμπορίου ακμάζει κυρίως στο νότο με επίκεντρο το λεκανοπέδιο της Αττικής και το λιμάνι του Πειραιά.
3ον Η παράνομη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης, ως πετρέλαιο κίνησης είναι πολύ διαδεδομένη στην αγροτική κατανάλωση και σε μηχανήματα σταθερής θέσης πολλών επιχειρήσεων . Αυτό συνδυάζεται και με επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης προς τους αγρότες , που πέρσι αυξήθηκε και ανήλθε στα 170 εκ ευρώ. Ενώ η αυστηρότητα εφαρμογής του νόμου εξαντλήθηκε στην επιβολή εξοντωτικών προστίμων, για κάποια λίτρα πετρελαίου θέρμανσης σε αγροτικά αυτοκίνητα.
4ον Η κλοπή με το σύστημα της ηλεκτρονικής ρύθμισης αντλιών μέχρι και 10% του χορηγούμενου καυσίμου από τη μεγάλη πλειοψηφία των ανεξάρτητων ή ενταγμένων σε διάφορες εταιρίες βενζινοπωλών. Οι παράνομες υπόγειες αποθήκες καυσίμων, τα παράνομα βυτιοφόρα, τα πλωτά δεξαμενόπλοια , που κινούνται ανεξέλεγκτα είναι μερικά από τα μέσα λειτουργίας του κυκλώματος. Μέχρι σήμερα δεν έλειψαν οι προτάσεις, οι μελέτες και η εκπόνηση προγραμμάτων για τη σύλληψη του λαθρεμπορίου καυσίμων, χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ενδεικτικά αναφέρω:- την εκπόνηση μελέτης και μέτρων, ομάδας εργασίας για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων που συστήθηκε από το 1999.- Δεύτερη σύσταση ειδικής επιτροπής του υπουργείου εθνικής οικονομίας και οικονομικών το καλοκαίρι του 2006-Τις προτάσεις του συνδέσμου εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών(ΣΕΠΕ) για το λαθρεμπόριο καυσίμων, Νοέμβριος 2006(Ναυτιλιακά καύσιμα) -Το πρόβλημα Ήφαιστος που εφαρμόστηκε από 15-02-2008 που το κόστος λειτουργίας του επιβάρυνε τους καταναλωτές με 2-3 λεπτά ανά λίτρο. Μετά από όλα αυτά σε άρθρο της εφημερίδας «Καθημερινή» στις 7-3-2010 αναφέρεται «Σε περισσότερα από 2 δις Ε ανέρχεται το λαθρεμπόριο καυσίμων στην Ελλάδα, σύμφωνα με εκτίμηση του Γενικού Γραμματέα του ΣΔΟΕ κ. Γιάννη Καπελέρη και του υπουργείου οικονομικών.». Δεν είναι πλέον ανεκτή από τον ελληνικό λαό η ανικανότητα- ανοχή των ελεγκτικών –φορολογικών αρχών για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, η οποία καταλήγει να λειτουργεί ως φορέας κοινωνικής αδικίας με εξοντωτικές ποινές σε μικροπαραβάτες και ατιμωρησία για τα κυκλώματα λαθρεμπορίας. Λειτουργεί ως παράγοντας οικονομικής ανισότητας και παράνομου πλουτισμού. Εν τέλει, η τεράστια προκλητική φοροδιαφυγή και αντίστοιχη υστέρηση εσόδων, σε περίοδο οικονομικής κρίσης επιβαρύνει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις με μεγαλύτερο κόστος λόγω των υψηλότερων φόρων στα καύσιμα που οδηγεί τις τιμές στα υψηλότερα επίπεδα της Ευρώπης και την οικονομία σε ύφεση.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1.Αν το υπουργείο οικονομικών διαθέτει εξειδικευμένο σχέδιο δράσης ανά τομέα για την ανασυγκρότηση των φορολογικών- φοροεισπρακτικών και τελωνειακών οργανισμών για την εξάρθρωση του κυκλώματος λαθρεμπορίας των καυσίμων;
2. Πόσο χρονικό διάστημα απαιτείται για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων σε κάθε έναν από τους τέσσερις τομείς λαθρεμπορίας;
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
1.Θεοδωρίδης Ηλίας ,
2.Αντωνακόπουλος Παναγιώτης
3.Βουδούρης Οδυσσέας
4.Βούρος Ιωάννης
5.Εμινίδης Σάββας
6.Καρανίκας Ηλίας
7.Καρύδης Δημήτριος
8.Κουρουμπλής Παναγιώτης
9.Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
10.Μαγκούφης Χρήστος
11.Μαργέλης Σπύρος
12.Μιχελογιαννάκης Ιωάννης
13.Μίχου Μαρία
14.Μόσιαλος Ηλίας
15.Παντούλας Μιχάλης
16 Παπαγεωργίου Αθανάσιος
17.Παραστατίδης Θεόδωρος
18.Παρασύρης Φραγκίσκος
19.Ρεντάρη-Τέντε Όλγα
20.Στασινός Παύλος
21. Τριανταφυλλόπουλος Ανδρέας
22.Χαραλαμπόπουλος Γεώργιος
23.Χάϊδος Χρήστος