Τρίτη 2 Ιανουαρίου 2024

Ο Κρητικός που έκανε την πρώτη ελληνική αεροπειρατεία για να γλιτώσει από τη Χούντα!


Σαν σήμερα το 1969 ο Γεώργιος Φλαμουρίδης ή Παραβολιδάκης πραγματοποιεί την πρώτη επιτυχημένη αεροπειρατεία επί ελληνικού εδάφους.

Ήταν η 2η μέρα του νέου χρόνου, το 1969, όταν 30χρονος Κρητικός λατόμος Γεώργιος Φλαμουρίδης ή Παραβολιδάκης πραγματοποιεί την πρώτη επιτυχημένη αεροπειρατεία επί ελληνικού εδάφους. Το κίνητρό του; Να γλιτώσει από τη Χούντα των Συνταγματαρχών, καθότι ήταν πολιτικά διωκόμενος.

Ο 30χρονος λατόμος είχε υποχρεώσει την εσωτερική πτήση της «Ολυμπιακής» με δρομολόγιο Ηράκλειο - Αθήνα να κατευθυνθεί στο Κάιρο. Το αεροσκάφος Ντάγκλας DC-6Β με 97 επιβάτες και 5μελές πλήρωμα, προσγειώθηκε στην πρωτεύουσα της Αιγύπτου, ωστόσο οι αρχές συνέλαβαν τον αεροπειρατή και φρόντισαν για την επιστροφή των επιβατών και του πληρώματος στην Ελλάδα.

«Πυροβόλησε για εκφοβισμό»

Ο Γεώργιος Φλαμουρίδης ή Παραβολιδάκης πέντε λεπτά μετά την απογείωση του αεροπλάνου από την Κρήτη στις 10:00 π.μ., μπουκάρει στο πιλοτήριο (τότε δεν κλείδωνε) ζητώντας- υπό την απειλή όπλου- από τον πιλότο να αλλάξει πορεία και να κατευθυνθεί στο Κάιρο.

Σύμφωνα με το αιγυπτιακό πρακτορείο ΜΕΝΑ, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους, δήλωσε αργότερα στις αιγυπτιακές Αρχές, ότι αρχικά αρνήθηκε να υπακούσει στις εντολές του οπλισμένου νεαρού, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να πυροβολήσει για εκφοβισμό πάνω από το κεφάλι του πιλότου, προκαλώντας ζημιά στο παράθυρο του θαλάμου διακυβέρνησης.

Τα «καταδιωκτικά» και η απειλή για ανατίναξη

Ο Κυβερνήτης μάλιστα προσπάθησε πολλές φορές να επικοινωνήσει με τον πύργο ελέγχου στην Αθήνα, ενώ κατάφερε να αλλάξει κρυφά την πορεία του αεροσκάφους και να το κατευθύνει και πάλι προς το αεροδρόμιο του Ελληνικού. Ο Κρητικός αεροπειρατής όμως τον κατάλαβε και έδωσε εντολή να κατευθύνει και πάλι το αεροπλάνο για το Κάιρο.

Την ίδια ώρα, δύο καταδιωκτικά της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας πλησίασαν πολύ κοντά στο αεροσκάφος, δίνοντάς του διαταγή να επιστρέψει στην Αθήνα. Η απάντηση του αεροπειρατή ήταν αρνητική, ενώ απείλησε ότι με την πρώτη προσπάθεια αλλαγής της πορείας, θα ανατίναζε το αεροσκάφος της Ολυμπιακής.

Σύμφωνα μάλιστα με το βιβλίο «Η Ιστορία των Δημοσίων Αερομεταφορών στην Ελλάδα», «τα καταδιωκτικά συνέχισαν να πετούν πολύ κοντά στο αεροσκάφος, προσπαθώντας να το αναγκάσουν σε αλλαγή πορείας. Μετά από μερικά λεπτά, όταν το DC-6 είχε φθάσει κοντά στα όρια του ελληνικού εναέριου χώρου, τα πολεμικά αεροσκάφη αποσύρθηκαν, προκειμένου να μην παραβιάσουν τον εναέριο χώρο της Αιγύπτου».

Συνελήφθη και ζήτησε πολιτικό άσυλο

Όταν το αεροσκάφος της Ολυμπιακής πλησίασε στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα, ο πιλότος ζήτησε από τον πύργο ελέγχου άδεια για να προσγειωθεί εκτάκτως, λόγω αεροπειρατείας. Οι αιγυπτιακές Αρχές επέτρεψαν την προσγείωση, λαμβάνοντας παράλληλα όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και ασφάλειας. 

Αξίζει να σημειωθεί, πως η ορατότητα ήταν εξαιρετικά περιορισμένη εξαιτίας της ομίχλης και το αεροσκάφος προσγειώθηκε με τη βοήθεια του ραντάρ προσέγγισης του αεροδρομίου στις 12:40 το μεσημέρι.

Μετά την προσγείωση, οι Αρχές της Αιγύπτου συνέλαβαν τον αεροπειρατή, ο οποίος ζήτησε πολιτικό άσυλο, για να αποφύγει την επιστροφή του στην Ελλάδα της Χούντας.

Το ίδιο βράδυ, ένα άλλο αεροσκάφος έφτασε στο Κάιρο, για να παραλάβει τους επιβάτες και να τους μεταφέρει στην Αθήνα. Ένας από αυτούς μάλιστα δήλωσε στον «Ταχυδρόμο», την εφημερίδα της ελληνικής ομογένειας σε Μέση Ανατολή και Αφρική, ότι «είδαμε τον χάρο με τα μάτια μας».

«Σε διάσταση με τη σύζυγό του και τον πατέρα του»

Μετά το επεισόδιο, ο ελληνικός Τύπος, υπό την πίεση φυσικά της λογοκρισίας της Χούντας των Συνταγματαρχών, έγραψε ότι ο «αεροπειρατής προχώρησε στην αεροπειρατεία, επειδή τελούσε σε διάσταση με τη σύζυγό του και τον πατέρα του».

Μάλιστα, το καθεστώς δημοσίευσε το ποινικό μητρώο του Κρητικού, σύμφωνα με το οποίο είχε καταδικαστεί σε φυλάκιση ενός έτους για απείθεια προς τις στρατιωτικές Αρχές και μάλιστα είχε φυλακιστεί για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, όμως του δόθηκε αμνηστία τον Δεκέμβριο του 1967 και έτσι απολύθηκε από τις φυλακές Αβέρωφ.

Γ. Παπαδόπουλος: «Θα έπρεπε όλους να τους γυμνώνωμεν από επάνω έως κάτω»

Στις 4 Ιανουαρίου, ο δικτάτορας Γεώργιος Παπαδόπουλος εξήγησε γιατί συμβαίνουν οι αεροπειρατείες: «Το θέμα της αεροπειρατείας δυστυχώς βασίζεται εις τας αδυναμίας που υπάρχουν, όταν ένας κυβερνήτης έχη την ευθύνην ενός αριθμού ανθρώπων, που τους έχει επάνω εις το αεροπλάνον, και τίθεται προ του διλήμματος ν’ αντιδράση εις τον ερχόμενον με ένα όπλον, που ημπορεί να είναι και αγιοβασιλιάτικον, με κίνδυνον να είναι πραγματικόν και, εάν πάθη κάτι, να θυσιάση την ζωήν τόσων ανθρώπων ή να μη αντιδράση και να υποχωρήση.

Δεύτερον, ημπορούμεν να ξέρωμεν ότι κανείς δεν φέρει όπλον, έστω και εάν το όπλον του είναι σουγιάς; Θα έπρεπε όλους να τους γυμνώνωμεν από επάνω έως κάτω. Αυτό δεν είναι πρακτικόν. Και αυτάς τας δύο αδυναμίας εκμεταλλεύονται οι άνθρωποι του τύπου αυτού, οι οποίοι δημιουργούν αυτά τα περιστατικά».

https://www.gazzetta.gr/

Διαβάστε σχετικά: H Αεροπειρατεία του θρυλικού γιατρού Τσιρώνη επί χούντας (16/8/1969) στο δρομολόγιο Αθήνα - Αγρίνιο - Ιωάννινα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom