Επέκταση των υποδομών τους στην Αεροπορική Βάση Λάρισας προγραμματίζουν οι Αμερικανοί, ώστε να σταθμεύουν εκεί περισσότερα και μεγαλύτερα αεροσκάφη τους, μετατρέποντάς την σε «Σούδα Νο2», ενισχύοντας και παραπέρα το δίκτυο θανάτου που άπλωσαν στη χώρα, από Κρήτη μέχρι Έβρο, με αποφάσεις των κυβερνήσεων και των κομμάτων του ευρωΝΑΤΟικού τόξου, καθιστώντας τον λαό στόχο αντίπαλων ιμπεριαλιστικών κέντρων.
Σύμφωνα με τα σχετικά κείμενα των Αμερικανών, σημεία των οποίων δημοσιοποιεί σήμερα ο «Ριζοσπάστης», το όλο σχέδιο αφορά τη «Σχεδίαση, Κατασκευή και Ανακαίνιση Στεγάστρων Συντήρησης Μεγάλης Επιφανείας (Large Area Maintenance Shelters - LAMS) στην Αεροπορική Βάση Λάρισας».
Οι εργασίες διαχωρίζονται ως εξής:
«Ανακαίνιση της υπάρχουσας πίστας αεροσκαφών και κατασκευή μιας νέας πίστας από σκυρόδεμα για την κάλυψη των LAMS. Κατεδάφιση δύο υφιστάμενων υπόστεγων (εμβαδού το καθένα περίπου 40μ x 43μ) της χώρας υποδοχής και απομάκρυνση τυχόν υλικών HAZMAT (επικίνδυνα υλικά). Καταστροφή τμήματος της υπάρχουσας πίστας για την προσαρμογή της περιοχής για τις νέες εργασίες. Προετοιμασία χώρου για δύο LAMS εμβαδού περίπου 38μ x 60μ στη θέση των κατεδαφισμένων υπόστεγων».
Ως συμπληρωματικά έργα μπαίνουν:
- «Βελτίωση υποδομών - Κατεδάφιση του υπάρχοντος φράχτη και κατασκευή εξωτερικού φράχτη, ώστε να πληροί τα πρότυπα του ΝΑΤΟ για την ασφάλεια των αεροδρομίων».
- «Βελτίωση υποδομών - Κατεδάφιση της υπάρχουσας πύλης του αεροδρομίου και παροχή νέου ελέγχου πρόσβασης και πύλης προς την πίστα στάθμευσης που να πληροί τις απαιτήσεις της Βάσης για την πρόσβαση και την ασφάλεια των αεροδρομίων».
Ο προϋπολογισμός τους φτάνει τα 5 εκατ. δολάρια και έρχεται σε συνέχεια όσων έχουν κάνει ήδη στη Βάση, χαρακτηρίζοντας μάλιστα σε έγγραφά τους την 110 Πτέρυγα Μάχης «Προωθημένη Βάση Επιχειρήσεων» (Forward Operating Base - FOB).
Διόλου τυχαία, υπολογίζεται ότι οι ΗΠΑ έχουν ήδη «ρίξει» στις εγκαταστάσεις της Λάρισας περισσότερα από 33 εκατ. δολάρια, προκειμένου το αεροδρόμιο να μπορεί να φιλοξενήσει «μέσα υψηλής αξίας».
Ήδη, άλλωστε, από το 2018 και τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, προσγειώνονταν εκεί μαχητικά «F-22 Raptor» της USAF, ενώ πέρσι, προς υποστήριξη της μεγάλης ΝΑΤΟικής άσκησης «Defender Europe», η 521st Air Mobility Operations Wing (εδρεύει στο Ramstein της Γερμανίας) μετακίνησε στη Λάρισα δύο Air Mobility Teams, συνολικά 31 στελέχη, για να διαχειριστούν 13 αεροσκάφη και 122 τόνους cargo, φορτώνοντας και ξεφορτώνοντας θηριώδη μεταγωγικά, όπως C-17 Globemaster III.
Το γεγονός ότι δεν «βολεύονται» με τα τωρινά, μικρότερα στέγαστρα, αλλά θέλουν να στήσουν μεγαλύτερα δείχνει ότι εξετάζουν μεταστάθμευση τέτοιων αεροσκαφών σε μονιμότερη βάση, ή αύξηση του αριθμού άλλων, μικρότερου τύπου, που ήδη επιχειρούν από τη Λάρισα.
Θυμίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια, η 371st Expeditionary Air Base Squadron (EABS) της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ σταθμεύει στη Λάρισα 4 UAV τύπου «MQ-9 Reaper». Έχουν μεγάλη ακτίνα δράσης (περίπου 1.850 χλμ.) και αποτελούν τα «μάτια» των Αμερικανών από τη Βόρεια Αφρική και την Ανατολική Μεσόγειο μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα, όπου ελέγχουν τις κινήσεις των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων στην περιοχή, μεταδίδοντας εικόνα στα κεντρικά του ΝΑΤΟ και τις ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις, σε άλλο ένα δείγμα της πολυεπίπεδης εμπλοκής της Ελλάδας στο Ουκρανικό.

Σημειωτέον, τα στελέχη της USAF έχoυν απλωθεί σε υποδομές της 348ης Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (το 2017 ανέστειλε τη λειτουργία της με την απόσυρση των αεροσκαφών «RF-4E Phantom II»).
Μάλιστα, είναι τόσες οι πτήσεις τους πλέον από τη Λάρισα και τέτοιες οι ποσότητες που χρειάζονται πλέον εκεί, ώστε, όπως ανέδειξε παλαιότερα ο «Ριζοσπάστης», οι Αμερικανοί στήνουν στην 110 ΠΜ κι ένα εργαστήριο ελέγχου υγρών καυσίμων («Fuel Lab»), προκειμένου να τσεκάρουν δειγματοληπτικά ποιότητες από aviation gasoline (AVGAS), biofuels, biomass fuel, biodiesel, diesel fuel, ethanol - fuel grade, gasoline, heavy distillates, aviation turbine fuel (JP-5, JP-8, Jet A, F-24), kerosene, LNG - LPG, natural gas, petroleum and crude oil feedstocks, petroleum coke and fly-ash, και lube oil, όπως καταγράφονται σε σχετικά αμερικανικά έγγραφα τα καύσιμα που καταναλώνουν στη Λάρισα.
Συζήτηση στη Γερουσία και για τα έργα στη Σούδα
Τα έργα στη Λάρισα έρχονται ως συμπληρωματικά στα έργα που προχωρούν οι Αμερικανοί στο αεροπορικό σκέλος της Σούδας (NSA Souda Bay Topside - καταλαμβάνει περίπου 445 στρέμματα στα BA του αεροδιαδρόμου Χανίων).
Έργα στα οποία δίνουν μεγάλη αξία οι Αμερικανοί εξ ου και την Τετάρτη στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Γερουσίας τέθηκε από μέλη της στην προαλειφόμενη ως νέα πρέσβειρα των ΗΠΑ στην Ελλάδα Κίμπερλι Γκιλφόιλ ειδικά το σχέδιο για ένα Ενιαίο Κέντρο Διαχείρισης Μεταφορών («Joint Mobility Center at NSA Souda Bay, Greece»), συμβόλαιο ύψους 47.499.924 δολαρίων.
Όπως έχει αναδείξει εδώ και καιρό, με έγγραφα και σχέδια, ο «Ριζοσπάστης», πρόκειται για διώροφο κτίριο 8.970,26 τ.μ. που «θα ενοποιήσει τις βασικές λειτουργίες αεροπορικών επιχειρήσεων και αεροπορικών μεταφορών της εγκατάστασης, ώστε να υποστηρίξει την αύξηση της κυκλοφορίας», όπως αναφέρεται σε έγγραφά τους, σε άλλο ένα δείγμα της ακόμα εντατικότερης χρήσης της από τους Αμερικανούς και άλλους ΝΑΤΟικούς.
Θα αποτελείται από ένα συγκρότημα αεροπορικών επιχειρήσεων με ένα νέο terminal επιβατών (με τρία gates) και ένα terminal για cargo. Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, η νέα εγκατάσταση θα «πρέπει να μπορεί να διαχειρίζεται τουλάχιστον 30.000 επιβάτες ετησίως», διευρύνοντας παραπέρα τις δυνατότητες της Σούδας.
Σε άλλο σημείο των σχετικών εγγράφων, σημειώνεται ότι πλέον χρειάζονται «εγκαταστάσεις κατάλληλου μεγέθους που να μπορούν να υποστηρίξουν πλήρως την αύξηση της διακίνησης», καθώς τα τελευταία χρόνια η βάση, με δεδομένες κι άλλες επεκτάσεις που προηγήθηκαν (π.χ. σε θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών) και εκσυγχρονισμούς σε συστήματά της (π.χ. ανεφοδιασμού), μπορεί να φιλοξενήσει πολύ περισσότερα αεροσκάφη από το παρελθόν.
Διόλου τυχαία, τα αμερικανικά αεροσκάφη που βομβάρδισαν το Ιράν, ερχόμενα σε πτήση από τις ΗΠΑ, ανεφοδιάστηκαν πέριξ της Κρήτης από ιπτάμενα τάνκερ που προηγουμένως είχαν μετασταθμεύσει στο αεροπορικό σκέλος της Σούδας.
Επιθεώρηση και στην Αλεξανδρούπολη
Με βάση τα παραπάνω, η Γκιλφόιλ χαρακτήρισε τη Σούδα «στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο» των ΗΠΑ και ταυτόχρονα δεσμεύτηκε να επισκεφθεί όλες τις αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα.
Έτσι κι αλλιώς, οι Αμερικανοί έχουν βγάλει σχετικό πρόγραμμα να περάσουν τις βάσεις τους στην Ελλάδα, εξ ου και το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να αφιχθεί στην Αλεξανδρούπολη κλιμάκιό τους για άλλη μια επιθεώρηση των εγκαταστάσεων και υποδομών στην περιοχή.
Πρόθεσή τους, όπως αναφέρουν παράγοντες με γνώση της υπόθεσης, είναι να τις αναπτύξουν και περαιτέρω ώστε να διευρυνθεί η μετακίνηση προσωπικού και μέσων προς Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη ενάντια στη Ρωσία, αλλά και να ελέγχονται από μέρους τους ενεργειακές υποδομές όπου οι Αμερικανοί έχουν συμφέροντα. Ενδεικτικά, στις τοποθετήσεις της στην επιτροπή της Γερουσίας, η Γκιλφόιλ χαρακτήρισε στρατηγικής σημασίας τις εγκαταστάσεις LNG στην Αλεξανδρούπολη, ενώ εκθείασε τον λεγόμενο Κάθετο Διάδρομο (Ελλάδας - Βουλγαρίας - Ρουμανίας - Μολδαβίας - Ουκρανίας).
Θυμίζουμε ότι τα επιφορτισμένα με τις διεκπεραιώσεις στελέχη των Αμερικανών όποτε πηγαίνουν Αλεξανδρούπολη εδρεύουν στα στρατόπεδα «Κανδηλάπτη» (οι Αμερικανοί τού αποδίδουν τον χαρακτηρισμό Logistics Support Area «Αlex A») και «Γιαννούλη» (Logistics Support Area «Αlex Β»).
Θ. Μπ.
(Αναδημοσίευση από τον «Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου» 12-13 Ιούλη 2025)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου