Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2025

Νέες αυξήσεις στα διόδια με το «καλημέρα» του 2025!


- Το συνολικό κόστος της διαδρομής Αθήνα - Θεσσαλονίκη αυξάνεται στα 34,40 ευρώ από 32,60 
- Το κόστος της διαδρομής Πάτρα - Αθήνα φτάνει στα 13,3 ευρώ από 12,6

Με νέες αυξήσεις, στους συνεχόμενους ανά έτος «μποναμάδες» των εκάστοτε κυβερνήσεων προς τις κολοσσιαίες κατασκευαστικές εταιρείες που διαχειρίζονται τις εθνικές οδούς, θα επιβαρυνθούν τα λαϊκά στρώματα με το «καλημέρα» του 2025, στις μετακινήσεις τους.

Ετσι, από την Πρωτοχρονιά 2025 αυξάνονται οι τιμές στα διόδια, καθώς ισχύει η τιμαριθμική αναπροσαρμογή του 2024, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις συμβάσεις παραχώρησης. 

Οι νέες τιμές έχουν ήδη ανακοινωθεί για τους περισσότερους αυτοκινητοδρόμους, όπως ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, η Ολυμπία Οδός, η Νέα Οδός, η Κεντρική Οδός και ο Μορέας.

Σε ό,τι αφορά την Αττική Οδό, που τα διόδια παραμένουν σταθερά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου στο οποίο αυξάνονται τα διόδια, ανήκει στην ίδια ανάδοχο εταιρεία, που εκτός από την Αττική Οδό, εκμεταλλεύεται πλέον και την Εγνατία, με 13 σταθμούς μετωπικών διοδίων στον κύριο άξονα, 4 μετωπικούς επί των καθέτων αξόνων και 13 πλευρικούς.

Με βάση λοιπόν τις ανακοινώσεις για τις αυξήσεις στις τιμές των διοδίων που θα ισχύουν από την Πρωτοχρονιά:

Το συνολικό κόστος της διαδρομής Αθήνα - Θεσσαλονίκη αυξάνεται στα 34,40 ευρώ, έναντι 32,60 ευρώ που είναι σήμερα.

Αναλυτικά οι νέες τιμές των διοδίων στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη (στην παρένθεση η τιμή που ισχύει σήμερα):

Μετωπικά Διόδια Αφιδνών 3,75 ευρώ (3,55)

Πλευρικά Διόδια Καπανδριτίου 2,25 ευρώ (2,15)

Μετωπικά Διόδια Θήβας 4,4 ευρώ (4,20)

Μετωπικά Διόδια Τραγάνας 4,35 ευρώ (4,15)

Μετωπικά Διόδια Αγίας Τριάδας 2 ευρώ (1,90)

Μετωπικά Διόδια Μαυρομαντήλας 2,15 ευρώ (2,05)

Μετωπικά Διόδια Πελασγίας 3,3 ευρώ (3,10)

Μετωπικά Διόδια Μοσχοχωρίου 3,8 ευρώ (3,60)

Μετωπικά Διόδια Μακρυχωρίου 2,4 ευρώ (2,20)

Μετωπικά Διόδια Λεπτοκαρυάς 3 ευρώ (2,80)

Μετωπικά Διόδια Κλειδιού (Αιγίνιο) 2,1 ευρώ (2)

Μετωπικά Διόδια Μαλγάρων (Εγνατία) 0,9 ευρώ (0,9).

Συνολικά δηλαδή το κόστος θα αυξηθεί κατά 1,8 ευρώ.

Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στις περιοχές της Δυτικής Ελλάδας. Πρόκειται για αυξήσεις που έρχονται να προστεθούν στα όσα έχουν πληρώσει από πολλές «τσέπες» συνολικά εργαζόμενοι και λαός, όχι μόνο για την κατασκευή ιδιαίτερα των νέων αυτοκινητοδρόμων (π.χ. Πατρών - Αθηνών, Πατρών - Ιωαννίνων), με την άμεση και έμμεση ληστρική - φορολογική επιδρομή που δέχονται, αλλά και κατά τη λειτουργία τους, με τις σχεδόν ανά έτος αυξήσεις των τιμών των διοδίων, για «χάρη» των «τιμαριθμικών προσαρμογών» προς τις κατασκευάστριες εταιρείες που τους διαχειρίζονται.

Αυτά με την «ευγενική χορηγία» τόσο της σημερινής κυβέρνησης της ΝΔ, όσο και της προηγούμενης του ΣΥΡΙΖΑ, που επί της θητείας του ολοκληρώθηκαν εθνικές οδοί (π.χ. Πατρών - Αθηνών) και καθιερώθηκαν ταυτόχρονα ετήσιες αυξήσεις.

Ετσι, για παράδειγμα, το κόστος της διαδρομής Πάτρας - Αθήνας (Ολυμπία Οδός) για ΙΧ αυτοκίνητο από 12,60 ευρώ διαμορφώνεται στα 13,30 και με την επιστροφή «σκαρφαλώνει» στα 26,60 ευρώ για το 2025 από 25,20 φέτος. Και αυτό, όταν το 2018 η τιμή πήγαινε - έλα στην ίδια διαδρομή έφτανε τα 22,80 ευρώ.

Αντίστοιχα η πληρωμή των διοδίων για τη διαδρομή Πάτρα - Ιωάννινα (Ιόνια Οδός) από 13,70 ευρώ φέτος, από αύριο (2025) θα φτάσει τα 14,35, και επιστροφή από τα 27,40 ευρώ, στα 28,70! Εδώ έρχεται να προστεθεί και το κόστος της απλής διέλευσης με ΙΧ από τη γέφυρα Ρίου - Αντίρριου, όπου από 14,70 ευρώ φέτος, την Πρωτοχρονιά θα φτάσει τα 15,40. Η διέλευση της γέφυρας, αν προστεθεί σε μια διαδρομή πήγαινε-έλα Πάτρα - Ιωάννινα με αυτοκίνητο, φτάνει το κόστος των διοδίων από τη νέα χρονιά κοντά στα 60 (59,50) ευρώ!, από 56,80 ευρώ μέχρι σήμερα!

Αυτά χωρίς επίσης να υπολογίζονται και οι αυξήσεις στα λεγόμενα «πλευρικά» διόδια για την είσοδο και έξοδο από τις εθνικές οδούς, όπου προβλέπεται επίσης άνοδο των τιμών τους τόσο στους 9 σταθμούς της οδού Πατρών - Αθηνών, όσο και στους αντίστοιχους πέντε της Πατρών - Ιωαννίνων. Πρόκειται για αυξήσεις σχεδόν διαχρονικές, για το σύνολο των σταθμών, που επιβάλλονται ουσιαστικά σχεδόν αποκλειστικά στα κατά τόπους λαϊκά στρώματα για όλο τον χρόνο, επιβαρύνοντάς τα αν επιλέγουν να μετακινηθούν μέσω των εθνικών οδών για διαδρομές γύρω από την περιοχή κατοικίας τους.

Οι αυξήσεις έρχονται άμεσα με τη «βούλα» του αστικού κράτους, των κυβερνήσεών του και των κομμάτων που υπηρετούν αυτή την πολιτική «εγγυημένων» κερδών για τους επιχειρηματικούς ομίλους, την ώρα που για τις λαϊκές ανάγκες δεν «περισσεύουν» χρήματα, ή αυτά δεν υπάρχουν για αυξήσεις τους μισθούς, τις συντάξεις κ.ά.

Οχι στις νέες αυξήσεις

Την αύξηση των διοδίων, με ευθύνη της κυβέρνησης, καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» Θεσσαλίας. Οπως σημειώνει, οι νέες αυξήσεις δρομολογούνται «προκειμένου να διασφαλίσουν την κερδοφορία τους οι επιχειρηματικοί όμιλοι που τους έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση των εθνικών δρόμων, από τις κυβερνήσεις (ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ)».

Στη συνέχεια τονίζει: «Αυτές οι αυξήσεις θα προσθέσουν ένα ακόμα πλήγμα στο ήδη λεηλατημένο εισόδημα των ανθρώπων του μόχθου, που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τους αυτοκινητόδρομους, για να πάνε και να επιστρέψουν στις δουλειές και τα σπίτια τους, ή αλλιώς να συνεχίσουν να μετακινούνται από τους απαράδεκτους και επικίνδυνους παράδρομους βάζοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους.

Να μια ακόμα απόδειξη τι σημαίνει καπιταλιστική ανάπτυξη. Οι εργαζόμενοι, οι βιοπαλαιστές αγρότες και επαγγελματίες πλήρωσαν και πληρώνουν πανάκριβα για την κατασκευή του οδικού δικτύου, αφού οι εταιρείες που το κατασκευάζουν και στη συνέχεια το εκμεταλλεύονται για πολλές δεκαετίες με τα δυσβάσταχτα διόδια, συμμετέχουν με το 10% περίπου και τα υπόλοιπα δίνονται από το κράτος, δηλαδή από τη βαριά φοροληστεία του λαού.

Και στη συνέχεια πληρώνουμε πανάκριβα διόδια. Πανάκριβα καύσιμα (πετρέλαιο 1,60-1,70 περίπου, βενζίνη 1,80-2,00 ευρώ περίπου το λίτρο), εκ των οποίων τα μισά περίπου είναι κρατική φορολογία και από το υπόλοιπο το 90% το καρπώνονται τα μονοπώλια καυσίμων. Υπέρογκους φόρους για αγορά αυτοκινήτου, για τέλη κυκλοφορίας, για ασφάλιστρα και τόσα άλλα. Δεν αντέχουμε άλλο!

Τα διόδια και οι διαρκείς αυξήσεις δεν έγιναν για καλύτερους δρόμους, όπως ισχυρίζονται διαχρονικά οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, περιφερειακές και δημοτικές αρχές που στηρίζονται απ' αυτά τα κόμματα, αλλά για να ωφεληθούν οι μεγαλοεργολάβοι».

Και καταλήγει τονίζοντας πως «είναι δικαίωμα του λαού και υπάρχουν όλες οι δυνατότητες να έχει δημόσιες, σύγχρονες, φθηνές συγκοινωνίες και δωρεάν, σύγχρονους και ασφαλείς αυτοκινητοδρόμους».

Ριζοσπάστης 31/12/24

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Read more: Go to TOP and Bottom