Μήνυση κατά των πρώην υπουργών Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη και Κ. Καραμανλή κατέθεσαν οικογένειες θυμάτων των Τεμπών.Τη μήνυση κατέθεσαν μεταξύ άλλων οι οικογένειες Τσακλίδη - Βασάρα, Χατζηβασιλείου - Φόργιαν, Παυλίδη. (Διαβάστε εδώ όλο το κείμενο της μήνυσης).
«Με την παρούσα μηνυτήρια αναφορά ζητούμε την ποινική δίωξη των Χρήστου Σπίρτζη και Κωνσταντίνου Καραμανλή, τέως υπουργών Μεταφορών και Υποδομών, για τις παρακάτω αναφερόμενες εγκληματικές πράξεις οι οποίες τυποποιούνται στα άρθρα 291 ΠΚ, 299 ΠΚ, 306 παρ. 1 ΠΚ σε συνδυασμό με το άρθρο 27 παρ. 1 εδ. β' ΠΚ και το άρθρο 15 ΠΚ, όπως αναλυτικά εκτίθεται κατωτέρω», επισημαίνεται μεταξύ άλλων.
Όπως σημειώνεται:
«Μετά την τραγική εγκληματική σύγκρουση αποκαλύφθηκε σε όλους ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο λειτουργούσε χωρίς συστήματα ασφαλείας αν και με αυξημένες ταχύτητες, υποστελεχωμένο, χωρίς επαρκώς ειδικευμένο προσωπικό, με φθαρμένη και επικίνδυνη υποδομή, εν μέσω συνεχών, ατέρμονων καθυστερήσεων, συνεπεία των αλλεπάλληλων παρατάσεων της σύμβασης 717/2014 περί ανάταξης του δικτύου και συνεπεία της υποχρηματοδότησης, και συνεπαγόμενης υποστελέχωσης, εκ μέρους του εποπτευόμενου υπουργείου. Υπό αυτές τις συνθήκες η κυκλοφορία στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας γινόταν, για τουλάχιστον μια δεκαετία, χωρίς καμιά ασφάλεια θέτοντας παρατεταμένα στον χρόνο σε υψηλό κίνδυνο ζωής απροσδιόριστο αριθμό επιβατών, η δε τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου του έτους 2023 στα Τέμπη θα μπορούσε να είχε επέλθει οποτεδήποτε.
Οι ως άνω μηνυόμενοι ήταν αρμόδιοι υπουργοί το κρίσιμο χρονικό διάστημα από το 2015 έως και τις 28.02.2023 και, παρόλο που ως εποπτεύουσα αρχή και έχοντας συνείδηση των αρμοδιοτήτων τους, ήταν σε πλήρη γνώση για την υψηλή επικινδυνότητα του δικτύου, παραβίασαν τη νομική τους υποχρέωση για την εποπτεία της ασφαλούς λειτουργίας του σιδηρόδρομου και του έργου των σχετικών φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΡΑΣ, Hellenic Train), όχι μόνον επιτρέποντας την επικίνδυνη κυκλοφορία αλλά δημιουργώντας μας την ψευδή πεποίθηση ότι το μέσο είναι το ασφαλέστερο, διαφημίζοντας ο πρώτος, Χρήστος Σπίρτζης, την αύξηση της ταχύτητας που νομοθέτησε εν γνώσει της απουσίας συστημάτων ασφαλείας, ενώ ο δεύτερος, Κων/νος Καραμανλής του Αχιλλέα, υποστήριζε ψευδώς ότι το υπουργείο "διασφαλίζει την ασφάλεια". Οι μηνυόμενοι γνώριζαν λόγω της θέσης τους ως υπουργοί Μεταφορών την αυξημένη επικινδυνότητα των σιδηροδρομικών μετακινήσεων και, κατά τη διάρκεια της υπουργικής τους θητείας, είχαν ειδοποιηθεί πολλάκις για την άμεση πιθανότητα επέλευσης δυστυχήματος, εξαιτίας των γνωστών σε αυτούς προβλημάτων στην υποδομή και της απουσίας συστημάτων ασφαλείας.
Παρ' όλα αυτά συνέχιζαν να συναινούν στις επανειλημμένες παρατάσεις των συμβάσεων συντήρησης και αναβάθμισης του δικτύου, εγκρίνοντας επιπλέον οικονομικές επιβαρύνσεις, διά της ανανεώσεως της σύμβασης 717/2014, χωρίς να λάβουν τα αναγκαία μέτρα προς βελτίωση της κατάστασης του επικίνδυνου σιδηροδρομικού δικτύου με τα πολλαπλά ατυχήματα, και επιδιώκοντας την αποφυγήν της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και της προστασίας της ζωής των επιβατών και των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο. Η παραπάνω συμπεριφορά των μηνυόμενων τελεί σε άμεσο αιτιώδη σύνδεσμο με το γεγονός της 28ης.02.2023, καθώς όπως αποδεικνύεται αν είχαν αναταχθεί και λειτουργούσαν στο επίδικο τμήμα Σ.Σ. Λάρισας - Σ.Σ. Ν. Πόρων της διπλής γραμμής Αθηνών - Θεσσαλονίκης τα προβλεπόμενα στη σύμβαση 717/14 ουσιώδη και άκρως απαραίτητα για την ασφάλεια της κυκλοφορίας ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα επί του δικτύου της σιδηροδρομικής υποδομής, δεν θα συνέβαινε το δυστύχημα».
Στη μήνυση σημειώνεται:
«Οι δυο μηνυόμενοι υπουργοί:
• Έδειξαν εγκληματικές παραλείψεις ως εποπτεύοντες των έργων εγκατάστασης και συντήρησης των συστημάτων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ιδίως για τη σύμβαση 717/2014, η εγκληματική απραγία τους ήταν παρατεταμένη στον χρόνο (αθροιστικά από το 2015 έως το 2023) επιτρέποντας 11 (!) συνολικά παρατάσεις στη σχετική για τη χρονική περίοδο 2014-2023 σύμβαση 717. Στο πλαίσιο δε της δικής τους εποπτείας, δεν ελέχθησαν ποτέ οι δύο εταιρείες ΟΣΕ - ΕΡΓΟΣΕ για τους λόγους που δεν υλοποιούνταν το φυσικό αντικείμενο της 717 στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα, ούτε πού πήγαν τόσα αστρονομικά ποσά χωρίς αυτά τα έργα να ολοκληρωθούν.
• Δεν φρόντισαν για τη στελέχωση του ανθρώπινου δυναμικού που εργαζόταν στους κρίσιμους για την ασφάλεια τομείς κίνησης και συντήρησης. Ενώ γνώριζαν, αφού τους είχαν κοινοποιηθεί σωρεία σχετικών εξωδίκων, τη ραγδαία μείωση των εργαζομένων (ειδικά και με τις αποχωρήσεις με το Νόμο 3891 του 2011) και το γεγονός ότι το προσωπικό εργαζόταν την περίοδο της ευθύνης τους με (2-3) ρεπό το μήνα, δεν έπραξαν αυτά που τους ζητούσαν οι εργαζόμενοι ώστε να αποτρέψουν την επικινδυνότητα που απορρέει από την εξαντλητική εργασία ενός υποστελεχωμένου προσωπικού.
• Ενώ είχαν επανειλημμένες αναφορές για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από στελέχη του σιδηρόδρομου, σωματεία εργαζομένων αλλά και την ευρωπαϊκή ERA και είχαν συμβεί πολλά ατυχήματα/δυστυχήματα (αθροιστικά εντοπίσαμε άνω των 35) που καθοριστικά έδειχναν -αν μη τι άλλο με τη συχνότητά τους- τι μέλλει γενέσθαι, αντί να απαγορεύσουν τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου έως την ασφαλή του λειτουργία, αυτοί, αντίθετα, έχοντας ως υπουργοί την καθιερωμένη στην κοινωνία προβολή, διαφήμιζαν εμφατικά, εν επιγνώσει του ψεύδους τους, στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης αλλά και στη Βουλή, την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου με τραγικό αποτέλεσμα να επιλέγουμε ως μέσο μεταφοράς το τρένο.
• Ενόψει των ανωτέρω, αν δεν ασκηθεί ποινική δίωξη και δεν αποδοθούν ποινικές ευθύνες στους μηνυόμενους που ενώ ήταν οι αρμόδιοι για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου δεν μερίμνησαν για την ασφάλειά του, παρά τις εκατοντάδες προειδοποιήσεις, τα δεκάδες ατυχήματα και τους νεκρούς, προκαλώντας με την αδιαφορία τους το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, το άρθρο 86 του Συντάγματος καθίσταται ανενεργό και κενό περιεχομένου. Η μη εξέταση ποινικών ευθυνών για το έγκλημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 θα αποτελούσε πρόδηλα όχι μόνον δικαστική κατοχύρωση της ατιμωρησίας για υπουργούς, αλλά και κατάργηση στην πράξη συνταγματικού κανόνα».
Οι μηνυτές αιτούνται:
«α) Την περαιτέρω διερεύνηση της τέλεσης των αδικημάτων που περιγράφονται στην παρούσα και την απόδοση των αντιστοίχων ποινικών ευθυνών στους μηνυόμενους, σύμφωνα σε κάθε υπαίτιο, φυσικό και ηθικό αυτουργό, ή συμμέτοχο και β) Την υποβολή της παρούσας μηνυτήριας αναφοράς χωρίς οποιαδήποτε προηγούμενη έρευνα από τον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών "προς έλεγχο" στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, και δι αυτού, μέσω του Υπουργού Δικαιοσύνης, στον Πρόεδρο της Βουλής "αμελλητί", και χωρίς καμία αξιολόγηση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου