του Χρήστου Μαζανίτη
Σε διπλωματικό θρίλερ για γερά νεύρα εξελίσσεται η υπόθεση του ναυτικού δυστυχήματος ανοιχτά των Αδάνων, στην Τουρκία με ελληνόκτητο τάνκερ και τουρκικό καΐκι. Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του enikos.gr το υπουργείο Ναυτιλίας σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών έχει απλώσει ασπίδα προστασίας τόσο πάνω από το ελληνικό πλοίο όσο και τον καπετάνιο με το πλήρωμα.
Αιτία, το γεγονός ότι βάσει διεθνών συνθηκών η Τουρκία δεν έχει δικαίωμα διεξαγωγής έρευνας για το δυστύχημα, πολλώ δε μάλλον να ανέβει σε αυτό, επειδή είναι εληνικό, σε διεθνή χωρικά ύδατα. Κάτι που έχει βγάλει εκτός εαυτού την Sahil Guvenlik, την τουρκική ακτοφυλακή.
Διεθνείς Συνθήκες Ναυτιλίας
Το δυστύχημα σημειώθηκε ανοιχτά των Αδάνων, περίπου 8,5 ναυτικά μίλια από τον κόλπο της Μυρσίνας. Το συγκεκριμένο σημείο είναι Διεθνή Χωρικά Ύδατα. Δικαίωμα SAR (Search And Rescue – Επιχείρηση Έρευνας και Διάσωσης) είχε η Τουρκία, όπως και έγινε. Μέχρι εκεί όμως…
Σύμφωνα με τις Διεθνείς Συνθήκες και ειδικότερα της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, εάν ένα ατύχημα λάβει χώρα σε διεθνή χωρικά ύδατα, το δικαίωμα διεξαγωγής έρευνας έχει η χώρα στους νόμους της οποίας υπάγεται το πλοίο αφού θεωρείται εθνικό έδαφος. Σε ότι αφορά τον καπετάνιο, δικαίωμα έρευνας έχει η χώρα της οποίας είναι υπήκοος ή έχει υψωμένη σημαία το πλοίο.
Εν προκειμένω, δικαίωμα προανάκρισης για το ελληνικό τάνκερ έχουν οι ελληνικές Αρχές, δηλαδή το Λιμενικό.
Οι… μπουνταλάδες
Οι Τούρκοι λιμενικοί το γνώριζαν πολύ καλά αυτό και προσπάθησαν με… γαλιφιές να πιάσουν στον ύπνο τον Έλληνα καπετάνιο και τα μέλη του πληρώματος θεωρώντας ότι έχουν να κάνουν με… μπουνταλάδες.
Έτσι, ανέβηκε κλιμάκιο λιμενικών στο ελληνικό τάνκερ ζητώντας ευγενικά από τον καπετάνιο να μετακινήσει το πλοίο περίπου 2,5 μίλια βορειότερα. Ο λόγος ήταν για εισέλθει σε τουρκικά χωρικά ύδατα κι έτσι να έχουν το δικαίωμα σύλληψης και βεβαίως όλης της προανακριτικής διαδικασίας για τον σχηματισμό δικογραφίας.
Ο Έλληνας καπετάνιος ψύχραιμος, ήταν γνώστης των δικαιωμάτων του και δεν «τσίμπησε» στην τουρκική παγίδα.
Όταν οι Τούρκοι είδαν πώς δεν έπιαναν τα κόλπα τους ισχυρίστηκαν ότι λόγω μέτρων για τον κορονοϊό θα φέρουν συνεργείο απολύμανσης ώστε εν συνεχεία να ανέβει ο εισαγγελέας. Προσπάθησαν μάλιστα να τον θέσουν σε περιορισμό στην γέφυρα. Κι εκεί ο Έλληνας καπετάνιος έκανε την κίνηση – ΜΑΤ. Ειδοποίησε το υπουργείο Ναυτιλίας.
Ήδη, στο υπουργείο και το Λιμενικό, από την πρώτη στιγμή που έλαβαν σήμα για την πρόσκρουση του ελληνικού τάνκερ με τουρκικό ψαροκάραβο είχαν μπει σε κατάσταση συναγερμού έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Ο ίδιος ο υπουργός ζήτησε από την νομική υπηρεσία να είναι έτοιμη για κάθε ενέργεια.
Στο τηλεφώνημα του καπετάνιου, οι υπηρεσίες του υπουργείου και του Λιμενικού κινήθηκαν ταχύτατα. Επικοινώνησαν με το υπουργείο Εξωτερικών το οποίο με την μεριά του προχώρησε σε όλες τις διαδικασίες για την αποστολή ρηματικής διακοίνωσης στην Τουρκία να σταματήσει άμεσα τις παράνομες ενέργειες στο ελληνικό τάνκερ.
Το Δίκαιο της Θάλασσας
Σύμφωνα με διατάξεις των παραγράφων 1 και 3, του άρθρου 97 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας που έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό δίκαιο στον νόμο 2321/1995, δημοσιευμένο στο ΦΕΚ Α136, «1. Σε περίπτωση σύγκρουσης η άλλου θαλάσσιου επεισοδίου αναφορικά με πλοίο στα Διεθνή Χωρικά Ύδατα, που επισείει την ποινική ή πειθαρχική ευθύνη του πλοιάρχου ή τυχόν άλλου μέλους του πληρώματος, καμία πειθαρχική ή ποινική δίωξη δεν μπορεί να ασκηθεί εναντίον αυτού παρά μόνον ενώπιον των δικαστικών ή διοικητικών αρχών είτε του κράτους της σημαίας, είτε του κράτους του οποίου το άτομο αυτό έχει την υπηκοότητα. (…) 2. Σύλληψη ή κράτηση του πλοίου, ακόμη και εις εκτέλεση ανακριτικού έργου, δεν μπορεί να διαταχθεί από αρχή άλλη, εκτός από εκείνη του κράτους της σημαίας του πλοίου».
Όπως, λοιπόν προβλέπει και η διάταξη 92 UNCLOS, στην ανοικτή θάλασσα τα πλοία υπόκεινται στην αποκλειστική δικαιοδοσία του κράτους σημαίας.
Επιπλέον, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 5, του νόμου 4619/19 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 95Α, «πλοία ή αεροσκάφη ελληνικά θεωρούνται έδαφος της Επικράτειας οπουδήποτε κι αν βρίσκονται εκτός αν σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο υπόκεινται σε αλλοδαπό νόμο».
«Κανείς Τούρκος»
Με απλά λόγια, κανείς Τούρκος δεν μπορεί να ανέβει στο ελληνόκτητο τάνκερ, χωρίς να έχει προηγηθεί άδεια του ελληνικού κράτους.
Επιπλέον, η Επιχείρηση Έρευνας και Διάσωσης (SAR) των τουρκικών αρχών ολοκληρώθηκε αφού χθες το βράδυ εντοπίστηκε και ο 5ος Τούρκος ψαράς νεκρός, που αγνοείτο μετά τον εμβολισμό του ψαροκάικου.
Συνεπώς, βάσει του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, το πλοίο μπορεί πλέον να συνεχίσει το ταξίδι του, με τους Τούρκους να αναλαμβάνουν την προανάκριση για το καϊκι και οι Ελληνικές Αρχές για το τάνκερ.
Κι όταν ολοκληρώσουν τι έρευνές τους, θα πρέπει να συναντηθούν οι δύο πλευρές για να ανταλλάξουν τα ευρήματά τους.
Οι Τούρκοι, όμως, φαίνεται πώς έχουν αποφασίσει να ενεργήσουν για ακόμη μία φορά πέρα από κάθε όριο νομιμότητας και γι’ αυτό το λόγο το υπουργείο Ναυτιλίας έχει συντονιστεί με το υπουργείο Εξωτερικών για όλες τις ενέργειες, υψώνοντας ασπίδα προστασίας στο ελληνικό πλοίο, τον καπετάνιο και το πλήρωμά του. Το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι εάν η Τουρκία θα συμμορφωθεί από την ρηματική διακοίνωση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών ή θα συνεχίσει να ενεργεί ως ο πειρατής της Μεσογείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες