Σάββατο 21 Δεκεμβρίου 2024

Κυβέρνηση - Ομιλοι της Ενέργειας: Εκβιάζουν τα νοικοκυριά με διακοπές ηλεκτροδότησης και αύξηση των τιμών


Με νέους εκβιασμούς σε βάρος των λαϊκών νοικοκυριών και μικρών επαγγελματιών απαντούν η κυβέρνηση και οι επιχειρηματικοί όμιλοι της Ενέργειας στην αδυναμία των πρώτων να πληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος και τα χρέη που έχουν συσσωρευτεί από το 2020.

Ετσι, υπάρχει έτοιμο σχέδιο που έχει εκπονηθεί σε συνεργασία με τους ομίλους της Ενέργειας και σύμφωνα με το οποίο αφενός θα κόβεται το ρεύμα σε νοικοκυριά που δεν έχουν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους ρεύματος, αφετέρου θα μπαίνουν σημαντικοί περιορισμοί στην αλλαγή παρόχου. Πρόκειται για ρυθμίσεις και επικαιροποιήσεις που υλοποιούνται στη βάση των νέων δεδομένων στην «απελευθερωμένη» αγορά Ενέργειας. 

Ο πολυδιαφημισμένος «ενεργειακός Τουρισμός», λοιπόν, που απαντούσε στις ανάγκες της αγοράς πριν έναν χρόνο, γιατί έτσι εξυπηρετούνταν οι ανάγκες κερδοφορίας των ομίλων, με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς θεωρείται επιτακτική ανάγκη να περιοριστεί, με δραστικές αλλαγές και προσαρμογές...

Συγκεκριμένα, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας έχει εισηγηθεί την τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας, που αφορά την αλλαγή παρόχου από τους καταναλωτές. Τα χρέη από ανεξόφλητους λογαριασμούς αγγίζουν πλέον τα 3 δισ. ευρώ και ένα μεγάλο μέρος αυτού του ποσού αφορά λαϊκά νοικοκυριά. 

Με βάση την εισήγηση της ΡΑΑΕΥ, η αλλαγή προμηθευτή δεν θα επιτρέπεται:

-- Οταν έχει επιβληθεί από τον προμηθευτή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου, δηλαδή όταν υπάρχει εντολή για διακοπή ηλεκτροδότησης.

-- Οταν υπάρχει εντολή επισήμανσης του πελάτη (flagging) ως υπερήμερου στο σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές για ανείσπρακτες οφειλές που συντελέστηκαν από 1η Ιανουαρίου 2020 και μετά.

Το πλέγμα του εκβιασμού

Σύμφωνα με το σχέδιο, ο προμηθευτής θα οφείλει να παρέχει τη δυνατότητα δόσεων στους καταναλωτές για την εξόφληση των λογαριασμών. Η προθεσμία εξόφλησης του λογαριασμού δεν μπορεί να είναι μικρότερη από τις 20 μέρες (και σε περίπτωση έγχαρτου λογαριασμού, 25 μέρες). Εφόσον παρέλθει το ανωτέρω διάστημα, ο προμηθευτής αναγράφει σε διακριτό σημείο στον επόμενο λογαριασμό το ποσό της ληξιπρόθεσμης αμοιβής, μαζί με τους τόκους υπερημερίας. Αν ο πελάτης δεν φανεί συνεπής ούτε στη δεύτερη προθεσμία, η εταιρεία επικοινωνεί μαζί του εντός προθεσμίας 5 ημερών για υπενθύμιση της οφειλής, προσφέροντας πρόταση διακανονισμού της οφειλής σε δόσεις, για την οποία ο πελάτης έχει περιθώριο απάντησης επίσης 5 ημερών.

Εάν ο πελάτης έχει πληρώσει τον ληξιπρόθεσμο λογαριασμό, ο προμηθευτής κάνει άρση της εντολής σήμανσης ως υπερήμερου. Στην περίπτωση που έχει γίνει αλλαγή προμηθευτή και έχει περάσει η προθεσμία πληρωμής του λογαριασμού, ο προμηθευτής επικοινωνεί με τον πελάτη εντός προθεσμίας 5 ημερών υπενθυμίζοντας την οφειλή και προσφέροντας τον διακανονισμό. Σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν δεχτεί αυτόν τον διακανονισμό, δίνεται αυτομάτως εντολή επισήμανσης. Και, βέβαια, προχωρά και η διαδικασία εντολής διακοπής ηλεκτροδότησης.

Υπέρογκα χρέη

Από τα διαθέσιμα στοιχεία της ΡΑΑΕΥ προκύπτει ότι μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών των υφιστάμενων και των παλαιών πελατών σε όλες τις κατηγορίες (υψηλή, μέση, χαμηλή) προς τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας ανήλθε σε 2,418 δισ. ευρώ.

Από αυτό το ποσό, τα 1,443 δισ. ευρώ αφορούν ληξιπρόθεσμες οφειλές παλαιών πελατών και τα 974,9 εκατ. ευρώ ληξιπρόθεσμες οφειλές υφιστάμενων πελατών. Πιο συγκεκριμένα για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές των παλαιών πελατών, στους πελάτες χαμηλής τάσης αναλογεί το 90% του χρέους (όπου το 53% είναι οικιακοί πελάτες και το 47% μη οικιακοί πελάτες), ενώ στους πελάτες υψηλής τάσης και μέσης τάσης αντιστοιχεί το υπόλοιπο 10% των οφειλών.

Σε ό,τι αφορά τον επιμερισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών των υφιστάμενων πελατών (974.909.527), στους πελάτες χαμηλής τάσης αναλογεί το 41% αυτού του χρέους (όπου το 39% αφορά οικιακούς πελάτες και το 59% μη οικιακούς πελάτες), ενώ στους πελάτες μέσης και υψηλής τάσης αντιστοιχεί το 59% των οφειλών.

Οι εκβιασμοί των εταιρειών

Από τη συγκεκριμένη επαίσχυντη μεθόδευση δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι της Ενέργειας. Ετσι, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) με επιστολή του προς την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) και τον ΔΕΔΔΗΕ επισημαίνει την «άμεση ανάγκη επίλυσης του κρίσιμου ζητήματος της διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών πελατών».

Αναφέρει συγκεκριμένα: «Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των καταναλωτών προσεγγίζουν σήμερα το συνολικό ποσό των 3 δισ. ευρώ, δημιουργώντας ασφυκτικές πιέσεις στον κλάδο της προμήθειας, αύξηση των τιμολογίων και δυσμενείς επιπτώσεις για το σύνολο των καταναλωτών». Και ζητά άμεση λύση «αφενός μέσω της άμεσης τροποποίησης των Κωδίκων Προμήθειας, αφετέρου μέσω του ελέγχου για την προσήκουσα υλοποίηση, από τον Διαχειριστή, των αιτημάτων απενεργοποίησης και παύσης εκπροσώπησης μετρητών φορτίου». Δηλαδή το σχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση για διακοπές ηλεκτροδότησης και εκβιασμούς για ξεζούμισμα των νοικοκυριών...

Οι πάροχοι ρεύματος, λοιπόν, ζητούν την τροποποίηση συγκεκριμένων άρθρων του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, γιατί όπως εξηγούν ευνοείται ο «ενεργειακός Τουρισμός»: «Επί του παρόντος, καθότι - μετά την Απόφαση του ΣτΕ - εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΠΗΕ (ΦΕΚ Β' 832/09.04.2013) αναφορικά με την αλλαγή προμηθευτή, οι οποίες θεσπίστηκαν προ 10 και πλέον ετών, βάσει ενός τελείως διαφορετικού περιβάλλοντος στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, ευνοούνται οι κακοπληρωτές, ενισχύεται ο ενεργειακός Τουρισμός και οι προμηθευτές Ενέργειας μένουν εκτεθειμένοι (;;;) στις ανακύπτουσες επισφάλειες».

Εκβιασμοί και για αυξήσεις στα τιμολόγια

Επικαλούμενοι τα παραπάνω, οι πάροχοι ρεύματος μέσω του ΕΣΠΕΝ εκβιάζουν με αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος. «Το γεγονός αυτό» - λένε - «έχει δυσμενείς επιπτώσεις τόσο για το σύνολο των καταναλωτών, δεδομένων των αυξητικών πιέσεων που προκαλεί στη διαμόρφωση των τιμολογίων, όσο και σημαντικό χρηματοοικονομικό αντίκτυπο ως προς τη βιωσιμότητα και τη σταθερότητα του κλάδου της προμήθειας Ενέργειας».

Επιπλέον, ο ΕΣΠΕΝ υποδεικνύει ότι η τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας πρέπει να γίνει «κατά τρόπο που θα αποτρέπει αποτελεσματικά τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών, επιτρέποντας την άσκηση του δικαιώματος του παλαιού προμηθευτή να διεκδικήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές από πρώην πελάτες του οι οποίοι δεν συμμορφώνονται με τις συμβατικές τους υποχρεώσεις». Δηλαδή το κυνηγητό δεν θα έχει τέλος.

Τα «κοράκια» της Ενέργειας βάζουν και θέμα διακοπών ηλεκτροδότησης. Λένε οι πάροχοι ρεύματος, απευθυνόμενοι στον ΔΕΔΔΗΕ:

«Η ατελής υλοποίηση, εκ μέρους της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, σημαντικού αριθμού εντολών απενεργοποίησης καθώς και δηλώσεων παύσης εκπροσώπησης μετρητών φορτίου, αποτελεί το έτερο χρόνιο ζήτημα το οποίο δυσχεραίνει έτι περαιτέρω τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στον κλάδο της προμήθειας, τόσο για τις ανταγωνιστικές όσο και για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, επιτείνοντας τις αυξητικές πιέσεις ως προς τη διαμόρφωση των τιμολογίων, οι οποίες επιβαρύνουν το σύνολο των καταναλωτών».

Μάλιστα ο ΕΣΠΕΝ παραθέτει περιπτώσεις εταιρειών - μελών του Συνδέσμου όπου «μεγάλο μέρος των εντολών απενεργοποίησης μετρητή φορτίου, οι οποίες υποβάλλονται από τον προμηθευτή για λόγους παραβίασης - από τον καταναλωτή - των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, υλοποιείται με σημαντική καθυστέρηση έναντι της χρονικής προθεσμίας των 10 εργάσιμων ημερών η οποία προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης».

Κ. Πασ. (αναδημοσίευση από το τετρασέλιδο «Διεθνή και Οικονομία» του «Ριζοσπάστη»)

https://www.902.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες