Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024

Οι καταναλωτές τα βλέπουν (και τα... βρίσκουν) «σκούρα»


67% των νοικοκυριών «μόλις τα βγάζουν πέρα», 65,4% διακατέχονται από αβεβαιότητα, το 40% αναμένει άνοδο της ανεργίας, το 84% δεν βλέπει πιθανή τη δυνατότητα αποταμίευσης το επόμενο 12μηνο και το 68% προβλέπει επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας.

Οι έρευνες οικονομικής συγκυρίας συνήθως υποτιμώνται, καθώς τα στοιχεία τους θεωρούνται μειωμένης αξιοπιστίας ή βαρύτητας σε σχέση με τα βασικά οικονομικά μεγέθη που δημοσιοποιούν οι εκθέσεις εθνικών στατιστικών αρχών ή διεθνών οργανισμών. 

Ωστόσο, κρύβουν έναν πυρήνα αλήθειας που συχνά αδυνατούν να «συλλάβουν» αυτές οι εκθέσεις: πώς εκτιμούν και βιώνουν την οικονομική συγκυρία και τις οικονομικές προοπτικές οι «άνθρωποι του πεδίου» - στελέχη επιχειρήσεων και καταναλωτές.

Στις έρευνες οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, που διεξάγονται σε μηναία βάση και εντάσσονται σε κοινό ευρωπαϊκό πρόγραμμα, «εκπροσωπούνται» αντιπροσωπευτικά δείγματα 1.000 επιχειρήσεων και 1.500 καταναλωτών. 

Παρόλο που σε αυτά τα δείγματα, η εκπροσώπηση είναι μικτή, αφορά έναν μέσο όρο επιχειρήσεων και καταναλωτών με πολύ διαφορετικά επίπεδα κερδών και εισοδήματος, οι επαναλαμβανόμενες μηνιαίες εκθέσεις δείχνουν, αν μη τι άλλο, την τάση. Γιατί οι επιχειρήσεις αλλά και οι καταναλωτές ξέρουν καλύτερα την κατάστασή τους…

Τι γνωρίζουν καλύτερα οι καταναλωτές; Οσον αφορά την Ε.Ε. και την ευρωζώνη, οι εκτιμήσεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τους τελευταίους 12 μήνες επιδεινώθηκαν ελαφρά σε αμφότερες τις ζώνες. Οσο για τις προβλέψεις για την οικονομία, κινήθηκαν επίσης πτωτικά τόσο για την Ε.Ε. όσο και για την ευρωζώνη. 

Αντίφαση: παρ’ όλα αυτά, οι προβλέψεις για αγορές και στις δύο ζώνες βελτιώνονται οριακά – γιατί προφανώς κάποια νοικοκυριά δεν μπορούν να μειώσουν άλλο τις αγορές τους, ενώ κάποια άλλα μπορούν να τις αυξήσουν…

Οσον αφορά την Ελλάδα, υπάρχουν σημαντικά ευρήματα:

● Το ποσοστό των νοικοκυριών που «μόλις τα βγάζουν πέρα», αντί να μειωθεί, αυξήθηκε, έστω και οριακά, παραμένοντας σε πολύ υψηλά επίπεδα: 67% (από 66% στην προηγούμενη έρευνα). Αυξήθηκε επίσης οριακά (από 7% σε 8%) το ποσοστό όσων για να τα βγάλουν πέρα αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους («τρώνε από τα έτοιμα»).

● Το ποσοστό των νοικοκυριών που διακατέχονται από αβεβαιότητα για τη μελλοντική οικονομική τους κατάσταση διατηρείται σε υψηλά επίπεδα: 65,4% (από 65,9% στην προηγούμενη μέτρηση).

● Οι προβλέψεις για την εξέλιξη της ανεργίας βελτιώθηκαν ελαφρά: το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπουν μικρή ή και αισθητή άνοδο της ανεργίας υποχώρησε από 41% σε 40%. Οριακή, αν και λίγο μεγαλύτερη είναι η βελτίωση στις προβλέψεις για την περαιτέρω άνοδο των τιμών: από +40,7 μονάδες στην προηγούμενη μέτρηση μειώθηκε σε +37,4 μονάδες.

● Η πρόθεση για αποταμίευση αυξήθηκε οριακά, παραμένοντας σε υψηλά αρνητικά επίπεδα – αναμενόμενα, με δεδομένα τα προηγούμενα ευρήματα. Το 84% των νοικοκυριών (από 83% στην προηγούμενη μέτρηση) δεν βλέπει πιθανή την αποταμίευση στο επόμενο 12μηνο και μόνο το 14% τη θεωρεί πιθανή.

● Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών κ.λπ.) βελτιώθηκε σημαντικά: το ποσοστό των νοικοκυριών που προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες ή και πολύ λιγότερες δαπάνες μειώθηκε από 58% σε 52%, ενώ 5% εκτίμησε το αντίθετο.

● Οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας για το επόμενο 12μηνο καταγράφουν οριακή μείωση, παραμένοντας σε υψηλά επίπεδα: το 68% των νοικοκυριών (από 69% στην προηγούμενη μέτρηση) προβλέπει ελαφρά ή και αισθητή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης.

https://www.efsyn.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες