Γιατί «έκρυβαν» την αποχώρησή του ● Παραμένει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με την ανεξαρτησία του οργανισμού καθώς ο αντιπρόεδρος που βρίσκεται στο τιμόνι, Χρ. Παπαδημητρίου, θα κληθεί να ελέγξει και αποφάσεις της ΡΑΣ από την οποία προέρχεται. Αυτό και αν είναι επιτυχία... Την ώρα που η κυβέρνηση προσπαθεί απεγνωσμένα να πείσει το πανελλήνιο ότι όλα πήγαν καλά στις έρευνες για το έγκλημα των Τεμπών και κακώς αμφιβάλλουν 1,5 εκατομμύριο πολίτες, να παραιτείται ο πρόεδρος του επίσημου φορέα διερεύνησης, ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Αθανάσιος Μπίνης. Ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) έλαμψε επί μήνες διά της απουσίας του στις έρευνες για τα Τέμπη. Η κυβέρνηση δεν είχε τοποθετήσει καν διοίκηση και το έπραξε 6 μήνες μετά το δυστύχημα, ενώ ο ίδιος ο φορέας ανακοίνωσε ότι ξεκινά τη διερεύνηση στην επέτειο του ενός έτους, ορίζοντας την αρμόδια επιτροπή ακόμη αργότερα, στις 15 Μαρτίου 2024.
Αθανάσιος Μπίνης
Οι φήμες για την παραίτηση του κ. Μπίνη λόγω «κακής χημείας» με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα κυκλοφορούσαν εδώ και τουλάχιστον έναν μήνα. Αναφορά στην παραίτηση έκανε χθες στη Βουλή ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Καραμέρος, μιλώντας κατά τη διάρκεια της πρότασης δυσπιστίας, αλλά η κυβέρνηση μέχρι αργά χθες βράδυ δεν είχε επιβεβαιώσει ούτε και διαψεύσει την πληροφορία, παρά τα επίμονα δημοσιογραφικά ερωτήματα.
Αργά το βράδυ, πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναγκάστηκαν να παραδεχτούν ότι ο κ. Μπίνης είχε υποβάλει την παραίτησή του και μάλιστα οκτώ μέρες νωρίτερα, στις 19 Μαρτίου 2024, «για προσωπικούς λόγους». Οι ίδιες πηγές αφιέρωσαν το υπόλοιπο κείμενο του μακροσκελούς non paper για να τονίσουν ότι κακώς συνδέεται η παραίτηση με τα Τέμπη. Και σπεύδουν να πουν ότι επικεφαλής αυτής της διερεύνησης είναι ο αναπληρωτής πρόεδρος του φορέα, που «πρέπει να διαθέτει επιστημονική γνώση και εμπειρία στον σιδηροδρομικό τομέα».
Στο ενημερωτικό σημείωμα δεν αναφέρεται καν το όνομα του αντιπροέδρου που θα λύσει όλα τα θέματα, αλλά οι αναγνώστες της «Εφ.Συν.» ίσως θυμούνται παλαιότερο δημοσίευμα («Από γκάφα σε γκάφα για τον σιδηρόδρομο» - 22/9/23), την εποχή που ορίστηκε η διοίκηση με επικεφαλής τον παραιτηθέντα Αθ. Μπίνη.
Εκεί αναφέραμε ότι αναπληρωτής πρόεδρος ορίστηκε ο Χρήστος Παπαδημητρίου, έως τότε νομικός σύμβουλος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αλλά και συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων και φίλος της Ντόρας Μπακογιάννη η οποία συμμετείχε στην παρουσίαση βιβλίου του.
Επιστολή
Η «Εφ.Συν.» είχε τότε επισημάνει το πρόβλημα που δημιουργείται με την ανεξαρτησία του φορέα καθώς ο κ. Παπαδημητρίου θα κληθεί να ελέγξει και αποφάσεις της ΡΑΣ από την οποία προέρχεται.
Την επόμενη μέρα, η «Εφ.Συν.» έλαβε επιστολή από τον Χρ. Σταϊκούρα που υποστήριζε ότι όλα έγιναν σωστά και πανηγύριζε για «την έναρξη λειτουργίας ενός ανεξάρτητου Οργανισμού, στον οποίο ενοποιούνται οι αρμόδιες Επιτροπές διερεύνησης των αεροπορικών ατυχημάτων πολιτικής αεροπορίας και των σιδηροδρομικών ατυχημάτων, με απώτερο στόχο την επίτευξη και διατήρηση της ασφάλειας στις μεταφορές».
Εξι μήνες πέρασαν έκτοτε χωρίς ενδείξεις ζωής από τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ και όποτε οι δημοσιογράφοι ρωτούσαν τον κ. Σταϊκούρα, εκείνος τόνιζε πόσο δύσκολο είναι να βρεθούν στελέχη μετά το δυστύχημα των Τεμπών. Λίγο πριν από την επέτειο του ενός έτους, δημοσιεύθηκαν δύο αποφάσεις για μετάταξη ως «διερευνητών σιδηροδρομικών ατυχημάτων» ενός ηλεκτρολόγου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το Μετρό και ενός μηχανικού Τεχνολογικής Εκπαίδευσης επίσης από τη ΡΑΣ.
Και οι δύο τοποθετήθηκαν στην Επιτροπή Διερεύνησης για τα Τέμπη που συστάθηκε στις 15/3/24 με υπογραφή του Χρ. Παπαδημητρίου και σε μια απόφαση όπου δεν αναφέρονται καν τα «έχοντας υπ’ όψιν», δηλαδή οι νόμοι στους οποίους εδράζεται. Στις 19/3/24, δηλαδή την ημέρα που παραιτήθηκε ο πρόεδρος Αθ. Μπίνης, το διοικητικό συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αποφασίζει να τοποθετήσει τον μηχανικό ΤΕ από τη ΡΑΣ ως αναπληρωτή προϊστάμενο στη μονάδα Μελετών και Διερευνήσεων Ατυχημάτων. Την απόφαση αυτή δεν υπογράφει ο πρόεδρος, ίσως διότι είχε παραιτηθεί, εκτός εάν κρίθηκε πως δεν έχει αρμοδιότητα ή διαφωνούσε. Πάντως, για να συμπληρωθεί η εικόνα του διοικητικού τραγέλαφου στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο κ. Μπίνης συνεχίζει να υπογράφει ως πρόεδρος άλλες αποφάσεις μέχρι τις 22 Μαρτίου, τρεις μέρες αφού είχε παραιτηθεί.
Πού να οφείλεται άραγε όλη η παραπάνω περιγραφόμενη δυσκολία στη στελέχωση του φορέα διερεύνησης ατυχημάτων; Μόνο στον φόβο που προκαλεί το προηγούμενο των Τεμπών, όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, ή στα τεράστια κενά των συστημάτων ασφαλείας και στις διαδικασίες διερεύνησης που καταγράφηκαν στο μείζον θέμα των Τεμπών;
Είναι χαρακτηριστικό, πάντως, ότι ο μηχανικός από τη ΡΑΣ που προαναφέραμε και ορίστηκε αναπληρωτής προϊστάμενος μετατάχθηκε στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ τον Μάρτιο ενώ είχε καταθέσει αίτηση από τον περασμένο Οκτώβριο. Ισως μάλιστα να μην είχε ακόμη μεταταχθεί εάν δεν είχε γνωμοδοτήσει θετικά με δικό του έγγραφο ο υπουργός Επικρατείας Μάκης Βορίδης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, δε, ο υπουργός Βορίδης ήταν ο μόνος από πλευράς κυβέρνησης με τον οποίο μπορούσε να συνεννοηθεί ο παραιτηθείς πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Αλλωστε γνωρίζονταν από παλιά, την εποχή που ο κ. Βορίδης ήταν υπουργός Μεταφορών στην κυβέρνηση Παπαδήμου. Ομως, ο κ. Μπίνης τοποθετήθηκε πρόεδρος στην τότε Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων, τον Φεβρουάριο του 2014 και επί υπουργίας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη στην κυβέρνηση Σαμαρά.
Καριέρα
Ο παραιτηθείς πρόεδρος είχε σπουδάσει χημικός μηχανικός, αλλά πραγματοποίησε σπουδές σχετικά με τα αεροσκάφη και ξεκίνησε την καριέρα του το 1987 στις τεχνικές υπηρεσίες της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Μετά το κλείσιμο της Ολυμπιακής πέρασε στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και στην προεδρία της ΕΔΑΑΠ έμεινε από τον Φεβρουάριο του 2014 έως τον Φεβρουάριο του 2019. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ συστάθηκε με νόμο του 2023, αλλά η κυβέρνηση δεν επέλεξε να τον στελεχώσει τάχιστα για να αναλάβει την έρευνα για τα Τέμπη, με αποτέλεσμα το έργο να ανατεθεί στην... Τροχαία Λάρισας. Το υπουργείο υπόσχεται τώρα να ορίσει τάχιστα τον επόμενο πρόεδρο.
Στόχος
Ευχής έργον θα ήταν να μη χρειαστούν και πάλι να περάσουν μήνες καθώς ο ρόλος του φορέα διερεύνησης είναι πολύ κρίσιμος. Στόχος είναι να εντοπίσει τα ακριβή και αναλυτικά αίτια που οδήγησαν σε κάθε αεροπορικό ή σιδηροδρομικό ατύχημα. Στη συνέχεια εκδίδει συστάσεις με τις οποίες οφείλουν να συμμορφωθούν όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται καθώς ο τελικός σκοπός είναι να μην προκύψει νέο ατύχημα - τουλάχιστον από τα ίδια αίτια.
Εχει μεγάλη σημασία ο φορέας αυτός να έχει διασφαλισμένη ανεξαρτησία από την εκάστοτε κυβέρνηση και να μη διστάζει να εντοπίσει αίτια που θα δυσαρεστούσαν όσους έχουν λάβει κρίσιμες αποφάσεις στο παρελθόν. Την ανάγκη αυτής της ανεξαρτησίας έχει τονίσει στο πόρισμά του και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων, (ERA) ενώ, όπως έχει εξηγήσει παλιότερα στην «Εφ.Συν.» («Εξαρτημένη η Αρχή για τα Τέμπη και με... νόμο», 5/10/23) ο καθηγητής της Νομικής Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, ο νόμος 5014/23 πάσχει στο θέμα της ανεξαρτησίας και για τον ίδιο λόγο το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει καταδικάσει στο παρελθόν την Πολωνία.
«Κυνήγι μαγισσών»
Για «σκόπιμο διασυρμό των εργαζομένων» και «ενορχηστρωμένη παραπληροφόρηση των ΜΜΕ», στο πλαίσιο ενός συστηματικού διασυρμού, που παραπέμπει σε «κυνήγι μαγισσών», κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ, εκφράζοντας αγανάκτηση για τον τρόπο που καλύπτεται δημοσιογραφικά η διαδικασία των απολογιών των κατηγορουμένων για τη μη υλοποίηση της σύμβασης «717».
Οι εργαζόμενοι υπογραμμίζουν πως υπάρχει όργιο άθλιας παραπληροφόρησης, αφού δημοσιεύματα παρουσιάζουν πως «καταβλήθηκαν» εγγυήσεις (σ.σ.: επιτόπου) και δεν «επιβλήθηκαν» με προθεσμία 15 ημερών.
Αποτέλεσμα, όπως σημειώνουν, να καλλιεργείται η ψευδής εντύπωση «στον απλό πολίτη-ακροατή ότι κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι αφέθηκαν ελεύθεροι επειδή δήθεν βρήκαν ή είχαν και κατέβαλαν τα υπέρογκα ποσά ύψους 500, 600 ή 700 χιλιάδων ευρώ ως εγγύηση».
Άρης Χατζηγεωργίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες