Εναν χρόνο τώρα, μέσα στη θλίψη και την οργή τους, μέσα σε πελώρια «γιατί» που παραμένουν αναπάντητα, οι συγγενείς των θυμάτων προσπαθούν αδιάκοπα να έρθουν όλα στο φως. Πιέζουν όπως και όπου μπορούν, για να τρέξουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες της έρευνας, να αποδοθούν ευθύνες. Διεκδικούν παράλληλα να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών που τους εξασφαλίζει το ακαταδίωκτο.
Ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με τον Παύλο Ασλανίδη, μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων Τεμπών, που έχασε τον 27χρονο γιο του Δημήτρη, και με τον Γιώργο Τσακλίδη, που έχασε την μονάκριβη κόρη του Αγάπη, 22 χρονών.
Οργισμένος ο Π. Ασλανίδης χαρακτηρίζει «ντροπή και προσβολή των νεκρών» το τέλος της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής, που αποφάσισε η κυβερνητική πλειοψηφία, χωρίς να εξεταστούν σημαντικοί μάρτυρες, χωρίς να χυθεί άπλετο φως για το τι προκάλεσε την έκρηξη και την πυρκαγιά, από την οποία σκοτώθηκε η μεγάλη πλειοψηφία των 57 θυμάτων της σύγκρουσης των τρένων.
Ωστόσο, δεν ξαφνιάζεται από την εξέλιξη, αφού από την πρώτη ώρα φάνηκε η διάθεση συγκάλυψης. «Επρεπε από την πρώτη στιγμή ο ανακριτής να έχει καλέσει τους υπεύθυνους των εταιρειών και της ΡΑΣ. Και να μην έχει δώσει κανένα περιθώριο χρονικό για να αποκρύψουν στοιχεία. Επρεπε να πάνε από την επόμενη μέρα στα γραφεία τους και να κατασχέσουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία. Η πρόθεσή τους ήταν κουκούλωμα από την πρώτη στιγμή. Και μετά ήρθε και η συγκάλυψη. Βάλανε τον πρώην περιφερειάρχη να μπαζώσει μια έκταση περίπου 2 στρεμμάτων, που οδήγησε σε αλλοίωση των στοιχείων», καταγγέλλει.
RIZOSPASTIS |
Η αγανάκτηση περισσεύει και για τη μεγάλη κωλυσιεργία στη διαδικασία των ερευνών από τις δικαστικές αρχές. «Δέκα μήνες μετά δεν έχουν πάρει μια πρωτοβουλία. Ο,τι έγινε προχώρησε μετά από δική μας πίεση. Εμείς ζητούσαμε να μπούνε πραγματογνώμονες, τα ειδικά σκυλιά, να μπούνε χημικοί για να εξηγήσουν την έκρηξη. 28 παιδιά σκοτώθηκαν από την έκρηξη. Αυτά τα παιδιά θα μπορούσαν να ζουν. Και αυτοί αρκέστηκαν σε μια σελίδα έκθεση της Πυροσβεστικής.
Ακόμα και όταν ανέλαβε ο Εφέτης Ανακριτής και ζήτησε να γίνει έρευνα, πάλι δεν ορίστηκαν ειδικοί. Βάλαμε τελικά οι συγγενείς και 29 μέρες μετά βρέθηκε το ξυλόλιο. Το φορτίο που μεταφερόταν ήταν παράνομο. Ομως ακόμα και το υλικό από τις κάμερες για το τι φορτώθηκε στα βαγόνια στη Θεσσαλονίκη, κι αυτό σβήστηκε. Κάναμε αίτημα να διαταχθεί ανάκτηση του υλικού και έναν χρόνο μετά ακόμα περιμένουμε.
Η ομάδα έρευνας πήγε στο σημείο της τραγωδίας μετά από 10 μήνες, και αφού το ζήτησαν με επιμονή οι ίδιοι οι συγγενείς από τον ανακριτή. Βρέθηκαν οστά από τα παιδιά μας, προσωπικά αντικείμενα, το πόδι του μηχανοδηγού και το μαύρο κουτί. Υπάρχει μεθόδευση από όλους τους εμπλεκόμενους μηχανισμούς του κράτους για συγκάλυψη», μας λέει και τα λόγια του συγκλονίζουν.
Καλλιεργούν την άποψη της ατομικής ευθύνης. Τους βολεύει το αφήγημα του σταθμάρχη, όμως τη δική τους ατομική ευθύνη την βγάζουν απ' έξω. Ξέρουν να σκοτώνουν κόσμο, με τρένα και αεροπλάνα παμπάλαια, με την έλλειψη μέτρων για την προστασία από πλημμύρες, πυρκαγιές.
Θεωρούμε ότι η δικαίωση θα έρθει με την τιμωρία των πολιτικών υπευθύνων, όλων όσοι έδιναν τις εντολές και χάραζαν αυτή την πολιτική που οδήγησε στα Τέμπη. Θα παλεύουμε μέχρι τη δικαίωση των παιδιών μας όλοι οι συγγενείς των θυμάτων. Θα βρεθούμε και στην απεργία στις 28 Φλεβάρη, αφού τα αιτήματά μας συνδέονται», λέει ο Π. Ασλανίδης και κλείνοντας ζητάει να εκφράσει μέσω της εφημερίδας «ένα μεγάλο ευχαριστώ στη νεολαία της ΚΝΕ. Οπου πήγαμε ήταν εκεί, παντού μαζί μας, σε κάθε προσπάθεια και δράση».
Για τα κενά στη διαδικασία των ερευνών, αλλά και για τις επιπτώσεις της ευρωενωσιακής πολιτικής «απελευθέρωσης» - ιδιωτικοποίησης των μεταφορών, που οδηγεί σε ανθρωποθυσίες, μίλησε ο Γιώργος Τσακλίδης.
Οπως είπε, «η διαδικασία των ερευνών παρουσίασε συγκεκριμένες καθυστερήσεις στους πρώτους μήνες με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν κενά, ορισμένα από τα οποία δεν μπορούν να καλυφθούν πλέον. Ετσι, ο χώρος του δυστυχήματος μπαζώθηκε την πρώτη βδομάδα μετά το δυστύχημα, και δεν πάρθηκαν από το Χημείο του Κράτους δείγματα από τον τόπο του δυστυχήματος άμεσα, δηλαδή τις πρώτες μέρες μετά το δυστύχημα. Μάλιστα η πρώτη δειγματοληψία έγινε 4 βδομάδες μετά το δυστύχημα.
Τα δείγματα έδειξαν την ύπαρξη ουσιών που δημιουργούν ερωτήματα για το αν έγινε παράνομη διακίνηση διαλυτών που προξένησαν την τεράστια έκρηξη αμέσως μετά τη σύγκρουση των τρένων. Το ερώτημα θα είχε πιθανότατα απαντηθεί αν η δειγματοληψία γινόταν έγκαιρα και δεν υπήρχε το μπάζωμα. Επίσης, καθυστέρηση υπήρξε και στην αναζήτηση των video από τους σταθμούς που πέρασε η εμπορική αμαξοστοιχία, οπότε θα υπήρχε οπτική επιβεβαίωση, θετική ή αρνητική, για το αν γινόταν διακίνηση διαλυτών.
Τώρα πλέον η διαδικασία προχωράει, πλην όμως ορισμένες κατηγορίες είναι σε βαθμό πλημμελήματος και θεωρούμε ότι είναι δικαιολογημένη η αναβάθμισή τους σε κακουργηματικές».
Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, σημείωσε: «Στην Εξεταστική η κυβερνητική πλειοψηφία επέβαλε ελλιπή κατάλογο μαρτύρων, αποκλείοντας μάρτυρες που θα φώτιζαν καθοριστικά πλευρές του δυστυχήματος και της πορείας των έργων στον σιδηρόδρομο. Ενδεικτικά, μπορεί να αναφερθεί ο πρώην πρόεδρος των μηχανοδηγών, που ασφαλώς είχε πλήρη εικόνα, ως μηχανοδηγός, για την κατάσταση και τα προβλήματα στο δίκτυο.
Επίσης, απαραίτητη ήταν η πρόσκληση εμπειρογνωμόνων στην Εξεταστική Επιτροπή για να καταθέσουν για τα αίτια της έκρηξης αμέσως μετά τη σύγκρουση των τρένων, καθώς και ανώτερων στελεχών που εργάζονταν στον σιδηρόδρομο και οι οποίοι έθεσαν το ζήτημα της ασφάλειας και στη συνέχεια ορισμένοι παραιτήθηκαν. Είναι προφανές ότι ο αποκλεισμός τέτοιων βασικών μαρτύρων συντελεί εκ των πραγμάτων σε συγκάλυψη».
Ο Γ. Τσακλίδης καταγγέλλει ότι έναν χρόνο μετά παραμένουν όλες οι συνθήκες που οδήγησαν στο έγκλημα στα Τέμπη.«Τα συστήματα ασφάλειας, για τα οποία δαπανήθηκαν μεγάλα ποσά, δεν λειτουργούν ακόμη σε όλο το μήκος του βασικού άξονα, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο, τα οποία δεν διαψεύδονται. Οι συμβάσεις για τα φωτοσήματα (φανάρια), το σύστημα ενδοεπικοινωνίας GSM-R και το ETCS άρχισαν από το 1995 και τα συστήματα δεν λειτούργησαν πλήρως και ενιαία στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη μέχρι σήμερα.
Η μείωση του προσωπικού στη συντήρηση, και όχι μόνο, η διάσπαση του σιδηρόδρομου σε πολλές εταιρείες, η κατάτμηση των έργων στο δίκτυο, στη βάση κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την απελευθέρωση των αγορών, που είναι ορισμένα από τα ζητήματα που έχουν συζητηθεί στην Εξεταστική Επιτροπή και αποτελούν σοβαρό μέρος του προβλήματος».
Απαντώντας στο τι μπορεί να ικανοποιήσει την απαίτηση των συγγενών για δικαίωση, είπε: «Η δικαίωση των ανθρώπων που χάθηκαν στο έγκλημα των Τεμπών είναι απαίτηση όχι μόνο των συγγενών, αλλά και όλων όσοι συμμετείχαν και συμμετέχουν μαζικά μέχρι τώρα, έναν χρόνο μετά το δυστύχημα, στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας - και όχι μόνο.
Θα πρέπει να αποδοθούν ευθύνες πολιτικές και ποινικές σε όσους ευθύνονται, όσο ψηλά κι αν βρίσκονται, συμπεριλαμβανομένων των εμπλεκόμενων κυβερνητικών στελεχών και υπουργών. Η ατιμωρησία, κυρίως σε ανώτερα διοικητικά - κυβερνητικά επίπεδα, προκαλεί αφάνταστα το δημόσιο αίσθημα. Ομως δικαίωση στην πραγματικότητα θα είναι να εκλείψουν επιτέλους όλες εκείνες οι αιτίες που προκαλούν τέτοια εγκλήματα».
Κλείνοντας τη συζήτηση με τον «Ριζοσπάστη», ο Γ. Τσακλίδης καλεί κι αυτός σε μαζική συμμετοχή στην απεργία της ερχόμενης Τετάρτης, που δεν αποτελεί μόνο τον καλύτερο φόρο τιμής στα θύματα της τραγωδίας, αλλά και βήμα καταγγελίας των πραγματικών αιτιών, όπως και διεκδίκησης μέτρων για φθηνές σύγχρονες και ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές, με σύγχρονα δίκτυα, τροχαίο υλικό, αναγκαίο προσωπικό.
«Αυτό σημαίνει ότι θα μπει τέλος στην υποβάθμιση του σιδηρόδρομου, που συνεχίζεται όλα αυτά τα χρόνια. Και ότι η λειτουργία του σιδηρόδρομου δεν θα γίνεται με κριτήριο το μικρότερο κόστος για την ασφάλεια των μετακινήσεων και από την άλλη τα κέρδη λίγων επιχειρηματιών που απολαμβάνουν πλουσιοπάροχες επιδοτήσεις από τους φόρους μας, τους φόρους των εργαζομένων», σημειώνει ο Γ. Τσακλίδης.
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ Σαββατοκύριακο 24-25/2/24
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες