1911: «Το Αγρίνιον - Η αρχαία και νέα πόλις»
1946: «Σωκράτης Ιασεμείδης»: η πρώτη «παντόφλα» του πορθμείου Ρίου - Αντιρρίου και η έριδα
Καλεντάρι της 6ης Νοεμβρίου:
Έρευνα - Κείμενα: Λευτέρης Τηλιγάδας
6 Νοεμβρίου 1911
Δημοσιεύτηκε στις 6, 7 και 9 Νομεβρίου στην εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ εκείνων των ημερών ένα σημαντικό για την ιστορία της πόλης ρεπορτάζ, μεγάλο σε μέγεθος αφού χρειάστηκε τρεις συνεχείς εκδόσεις για να ολοκληρωθεί, που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο εκείνης της χρονιάς και το οποίο αφορούσε στην κοινωνική ιστορική διαδρομή της μεγάλης αιτωλικής πολιτείας.
Το σημαντικό, εκτός όλων των άλλων αναφορών, είναι ότι οι δύο γνωστές στους περισσότερους φωτογραφίες της πόλης, που δημοσιεύονται στο συγκεκριμένο ρεπορτάζ τεκμηριώνουν με περισσότερη αξιοπιστία τη χρονολογία της λήψης τους.
Χρονολογικά λοιπόν, αν δεν έχουν τραβηχτεί τον Οκτώβριο του 1911 (γεγονός το οποίο δεν μου φαίνεται καθόλου αναληθές) είναι σίγουρα τραβηγμένες στα τέλη της δεκαετίας του 1910.
1η Φωτογραφία: Χαριλάου Τρικούπη
2η Φωτογραφία: Κατά την εφημερίδα απεικονίζει την πλατεία Μπέλλου
Ένα άλλο αξιοσημείωτο είναι ότι ενώ η δεύτερη φωτογραφία, απεικονίζει την πάνω πλατεία (σημερινή πλατεία Ειρήνης), το συγκεκριμένο ρεπορτάζ την αναφέρει ως πλατεία Μπέλλου. (Εμπρός 1909.11.06, σελ. 7)
Διαβάστε ΕΔΩ το ρεπορτάζ στη σελίδα 7 του Εμπρός της 6ης Νοεμβρίου 1911
6 Νοεμβρίου 1946
Από ένα σημαντικό για την περιοχή μας ρεπορτάζ στο φύλλο του ΕΜΠΡΟΣ, μαθαίνουμε ότι το πρώτο ferry boat που λειτούργησε την πορθμειακή γραμμή Ρίου - Αντιρρίου ήταν ένα μικρό αποβατικό σκάφος (Σωκράτης Ιασεμείδης το όνομά του), το οποίο δρομολογήθηκε στο πορθμείο στα τέλη Σεπτεμβρίου της ίδιας χρονιάς από την Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Αιτωλοακαρνανίας.
Η δρομολόγηση του αυτή σήκωσε έριδα ανάμεσα στις πόλεις των Πατρών, της Ναυπάκτου και του Αγρινίου, αφού τα οικονομικά συμφέροντα που διακυβεύονταν για την κάθε μία ήταν σημαντικά.
Με τη λειτουργία της νέας γραμμής το ταξίδι από την Πάτρα στο Αγρίνιο, που μέχρι εκείνη την χρονιά γινόταν μέσω του πορθμείου Πάτρας - Κρυονερίου, συντομεύονταν κατά 3 έως 4 ώρες και το ταξίδι από την Αθήνα ως το Αγρίνιο, κατά 12 έως 14 ώρες.
Το γεγονός αυτό ήταν αρκετά σημαντικό, ώστε να τραβήξει το πορθμείο του Ρίου - Αντιρρίου το μεγαλύτερο ποσοστό της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης και μάλιστα σε βάρος των Σ.Β.Δ.Ε, οι εισπράξεις των οποίων μειώθηκαν περισσότερο από 50%, αλλά και σε βάρος της διακομιστικής - εμπορικής κίνησης των Πατρών και της Ναυπάκτου που είχε αρχίσει ήδη να αναπτύσσεται από το πορθμείο Ναυπάκτου - Ψαθόπυργου. (ΕΜΠΡΟΣ, Φύλ. 6.11.1946, Σελ. 3)
Από τη γέφυρα της πρώτης “παντόφλας” ιδιοκτησίας της Ένωσης Γεωργικών Συνεταιρισμών Αιτωλοκαρνανίας με το όνομα “ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΑΣΕΜΙΔΗΣ”
*Φωτογραφία ανάρτησης: Αποβάθρα Αντιρρίου τέλη της δεκαετίας του ’40 αρχές της δεκαετίας του ’50
https://agriniostories.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες