Δεν αποκλείεται ο αριθμός των διακινητών να αυξηθεί - 78 οι νεκροί από το ναυάγιο σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες - Συνεχίζονται οι έρευνες για διασωθέντες. Στον εντοπισμό επτά εκ των διακινητών που έβαλαν στο αλιευτικό σκάφος-«φέρετρο» τους μετανάστες και τους μετέφεραν μέχρι το πιο βαθύ σημείο της Μεσογείου όπου σημειώθηκε το ναυάγιο στην Πύλο προχώρησε το λιμενικό. Όπως αναφέρουν πηγές στο protothema.gr ο αριθμός των διακινητών δεν αποκλείεται και να αυξηθεί τις επόμενες ώρες. Κατά τις ίδιες πηγές και οι επτά διακινητές είναι Αιγύπτιοι. Σύμφωνα με «κύκλους» του υπουργείου Ναυτιλίας ο αριθμός των επτά διακινητών δικαιολογείται από το ότι ένας τόσο μεγάλος αριθμός επιβατών-μεταναστών - μαρτυρίες μιλούν ακόμα και για 750 ανθρώπους μέσα στο αλιευτικό σκάφος - δεν μπορεί να ελεγχθεί και γι' αυτό οι διακινητές ήταν περισσότεροι του ενός. Οι ίδιες πηγές προσθέτουν ότιλόγω της εμπειρίας τους οι διακινητές είναι οι πρώτοι που αντιλαμβάνονται ότι κάτι πηγαίνει στραβά και οι πρώτοι που εγκαταλείπουν τα σκάφη και διασώζονται. Σημειώνεται ότι από χθες, Τετάρτη, είχε γίνει γνωστό ότι είχαν εντοπιστεί τρεις από τους διασωθέντες για τους οποίους υπήρχε η εκτίμηση ότι μπορεί να είναι κάποιοι από τους διακινητές. Σε μια παράλληλη εξέλιξη, δε, ο αριθμός των νεκρών από το ναυάγιο στην Πύλο σύμφωνα με τις νεώτερες πληροφορίες είναι 78 και όχι 79 όπως είχε ανακοινωθεί το απόγευμα της Τετάρτης. Συνεχίζονται οι έρευνες Εντωμεταξύ με δύο πλωτά του λιμενικού, ένα C-130 που έριχνε φωτοβολίδες και έξι παραπλέοντα πλοία συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας οι έρευνες για τον εντοπισμό αγνοουμένων από το ναυάγιο στα διεθνή ύδατα 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου. Οι έρευνες ήταν άκαρπες. Από το πρωί συνεχίζονται με μεγαλύτερη ένταση αφού έχει στηθεί στην Καλαμάτα ολόκληρο επιχειρησιακό κέντρο. Ο αριθμός των διασωθέντων παραμένει 104 ενώ το γεγονός ότι δεν υπάρχει κάποια εξέλιξη στις έρευνες από χθες τα μεσημέρι προβληματίζει τις Αρχές. Όπως επισημαίνουν στελέχη του Λιμενικού στο protothema.gr ο ακριβής αριθμός των επιβαινόντων θα είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια ακόμη και μετά τη λήψη καταθέσεων από τους διασωθέντες. Σύμφωνα με την εμπειρία των Λιμενικών τα σιδερένια αυτά αλιευτικά τα τελευταία 2-3 χρόνια μεταφέρουν μετανάστες από το Τομπρούκ της Λιβύης στην Ιταλία και ο αριθμός ανά ταξίδι κυμαίνεται από 300 έως 500 άτομα. Οι μετανάστες προέρχονται από τα ο Αφγανιστάν, το Πακιστάν, τη Συρία και την Παλαιστίνη. Το τραγικό είναι ότι σύμφωνα με μαρτυρίες στο αμπάρι του σιδερένιου αλιευτικού βρίσκονταν τα γυναικόπαιδα για να είναι προστατευμένα και σε συνδυασμό με την γρήγορη ανατροπή του σκάφους λόγω μετατόπισης βάρους και τα αρνητικά έως τώρα αποτελέσματα των ερευνών για εντοπισμό αγνοουμένων , η κατάσταση που πάει να διαμορφωθεί είναι εφιαλτική. Έως τώρα δεν έχει διασωθεί γυναίκα ή παιδί ούτε έχει ανασυρθεί σορός που ανήκει σε γυναίκα ή παιδί. Ανάμεσά τους σύμφωνα με πληροφορίες ήταν και οκτώ έγκυες. Στο μεταξύ, οι Λιμενικοί προσπαθούν να εντοπίσουν ανάμεσα στους 104 διασωθέντες, τους διακινητές: «Οι διακινητές λόγω της εμπειρίας τους διασώζονται πάντα. Έχει αρχίσει έρευνα για τον εντοπισμό τους» είπε στέλεχος του Λιμενικού στο protothema.gr. Και ενώ η ανείπωτη αυτή τραγωδία βρίσκεται σε εξέλιξη με μία ανάρτηση στο Facebook η Μαροκινοιταλίδα ακτιβίστρια Ναουάλ Σουφί, δηλώνει πως ήταν η πρώτη που ενημέρωσε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές δίνει πληροφορίες για την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι μετανάστες πάνω στο πλοίο το οποίο βυθίστηκε τελικά σε διεθνή ύδατα ανοιχτά τη Πύλου και αφήνει αιχμές για τον τρόπο δράσης των ελληνικών αρχών. Στην ανάρτηση της μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Όλη την ώρα με ρωτούσαν τι έπρεπε να κάνουν και τους έλεγα συνεχώς ότι η ελληνική βοήθεια θα ερχόταν. Σε αυτό το τελευταίο τηλεφώνημα, ο άνθρωπος με τον οποίο μιλούσα μου είπε ρητά: "Νιώθω ότι αυτή θα είναι η τελευταία μας νύχτα στη ζωή". Όταν οι μετανάστες απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο, δεν υπήρχε πρόθεση να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία, γιατί δεν θα ήξεραν πώς να πλεύσουν στα ιταλικά ύδατα, καθώς ο πραγματικός καπετάνιος του πλοίου έλειπε και ρωτούσαν συνεχώς τι να κάνουν.
Χρειάζονταν οπωσδήποτε βοήθεια στα νερά όπου βρίσκονταν, και αν μου είχαν εκφράσει την πρόθεσή τους να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία, προφανώς θα είχα στείλει ενημέρωση στη Μάλτα, την Ελλάδα και την Ιταλία, αλλά οι μετανάστες δεν είπαν ποτέ κάτι τέτοιο.
Είναι ποτέ δυνατόν η φυγή των μεταναστών από την κατάσταση κινδύνου στην οποία βρίσκονταν να ερμηνεύτηκε από τις ελληνικές αρχές ως φυγή από τη διάσωση; Αυτά είναι ερωτήματα που δεν μπορώ να απαντήσω, αλλά μπορώ να βεβαιώσω ότι αυτοί οι άνθρωποι ζητούσαν πάντα να διασωθούν από οποιαδήποτε χώρα».
Απορία δημιουργεί το γεγονός ότι η Μαροκινοιταλίδα ισχυρίζεται ότι ο κυβερνήτης του αλιευτικού τους εγκατέλειψε.
Η θέση αυτή έρχεται σε αντίθεση με όσα επισήμως έχει αναφέρει το λιμενικό το οποίο έχει καταγράψει και τις τηλεφωνικές επικοινωνίες με το αλιευτικό.
Αναφέρει το Λιμενικό:
-Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.
-Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.
-Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.
-Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.
-Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε - όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.
-Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».
-Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.
-Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.
-Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.
-Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.
-Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.
-Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα
-Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).
-Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.
-Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης».
Πλωτά νεκροταφεία
Στην εκπομπή της ΕΡΤ «Επίλογος» μίλησε ο ναύαρχος του Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, επισημαίνοντας πως «Οι έρευνες βάσει της νομοθεσίας πρέπει να συνεχιστούν για τουλάχιστον 72 ώρες από αέρα και θάλασσα, διότι πρέπει να καλύψουμε όλη την περιοχή σύμφωνα πάντα με τα ρεύματα».
Ο κ. Σπανός πρόσθεσε για το τραγικό ναυάγιο στην Πύλο πως «η ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό του ανθρώπου και η προστασία της αποτελεί ένα ύψιστο καθήκον της πολιτείας μας αλλά και επιτακτική υποχρέωση όλων μας. Άρα η έρευνα και διάσωση επιβάλλεται από την Πολιτεία να είναι άμεση και να έχει τα αποτελέσματα που πρέπει. Σε αυτό λοιπόν το έργο με το δύσκολο έργο έρχεται το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης να συντονίσει οποιαδήποτε θαλάσσια προβλήματα υπάρχουν.
Ο ίδιος πρόσθεσε ακόμη, μεταξύ άλλων:
«Η ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό του ανθρώπου και η προστασία της αποτελεί ένα ύψιστο καθήκον της πολιτείας μας αλλά και επιτακτική υποχρέωση όλων μας. Άρα η έρευνα και διάσωση επιβάλλεται από την Πολιτεία να είναι άμεση και να έχει τα αποτελέσματα που πρέπει. Σε αυτό λοιπόν το έργο με το δύσκολο έργο έρχεται το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης να συντονίσει οποιαδήποτε θαλάσσια προβλήματα υπάρχουν.
(…) Οι έρευνες βάσει της νομοθεσίας πρέπει να συνεχιστούν για τουλάχιστον 72 ώρες από αέρα και θάλασσα, διότι πρέπει να καλύψουμε όλη την περιοχή σύμφωνα πάντα με τα ρεύματα. Πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά οι αρμόδιοι της επιχείρησης να ακολουθήσουν τι ρεύματα υπάρχουν εκεί μήπως βρούμε επιζώντες. Και το κακό βέβαια είναι ότι δεν είχαν σωσίβια».
Σχετικά με το αν υπάρχουν ελπίδες για επιπλέον διασωθέντες ο κ. Σπανός σημείωσε, «Οι πιθανότητες είναι μηδαμινές και θα σας πω για ποιο λόγο: Το σκάφος πρέπει να έφυγε εδώ και περίπου δύο ημέρες από το λιμάνι της Λιβύης, το Τομπρούκ βρέθηκε περίπου 47 μίλια βορειοδυτικά της Πύλου. Διένυσε περίπου 300 ναυτικά μίλια – άρα ήταν εντός Ελλάδας».
(…) Αυτά τα σκάφη δεν έχουν καθόλου πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, δεν είναι αξιόπλοο δηλαδή είναι πλωτά -θα το πω πολύ απλά- “πλωτά νεκροταφεία”. Σε αυτή λοιπόν την περίπτωση φαίνεται ότι βρέθηκε σε πολύ σε δυσχερή θέση το σκάφος, έσβησαν οι μηχανές του γιατί πιθανόν να είναι μηχανική βλάβη ή από καύσιμα το πιθανότερο και επειδή είχε μεγάλο αριθμό. Εκεί εστιάζω εγώ ότι πρέπει να είχε πάρα πολλούς επιβαίνοντες και πιθανόν να είναι και γυναικόπαιδα στους εσωτερικούς χώρους του αλιευτικού. Ότι λόγω του μεγάλου βάρους που είχε το σκάφος – λόγω του μεγάλου αριθμού που έχει υπερβεί κατά 1000% περισσότερο από αυτό που προβλέπει το πρωτόκολλο του – αν υπήρξε πρωτόκολλο».
Πολύνεκρα ναυάγια
Πάνω από 200 νεκροί στα απανωτά ναυάγια στα ανοιχτά της Τυνησίας
Μέσα στο 2023 πολλά είναι τα ναυάγια που έχουν γίνει στα ανοιχτά της Τυνησίας. Τον Μάιο η υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της αφρικανικής χώρας είχε ανακοινώσει ότι πάνω από 200 μετανάστες είχαν πνιγεί τις τελευταίες εβδομάδες στην προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη.
Στην πλειονότητά τους, τα θύματα κατάγονταν από χώρες της υποσαχάριας Αφρικής.
Η Τυνησία θεωρείται πλέον η σημαντικότερη χώρα διέλευσης για τους μετανάστες που κατευθύνονται προς την Ιταλία, έχοντας πάρει αυτόν τον «άτυπο τίτλο» από τη Λιβύη.
Με βάση τα στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο αριθμός των νεκρών και αγνοούμενων μεταναστών στη Μεσόγειο ανέρχεται ήδη, μέσα στο 2023, τους 1.037.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών, το 2022 έχασαν τη ζωή τους ή ήταν αγνοούμενοι στη Μεσόγειο 2.439 άνθρωποι.
Τριήμερο εθνικό πένθος
Το κυβερνητικό επιτελείο έλαβε τις σχετικές αποφάσεις και ανακοίνωσε την κήρυξη του τριήμερου εθνικού πένθους. Μία τέτοια εξέλιξη θέτει σε αμφιβολία την διεξαγωγή του προγραμματισμένου για αύριο debate των πολιτικών αρχηγών.
Είναι ποτέ δυνατόν η φυγή των μεταναστών από την κατάσταση κινδύνου στην οποία βρίσκονταν να ερμηνεύτηκε από τις ελληνικές αρχές ως φυγή από τη διάσωση; Αυτά είναι ερωτήματα που δεν μπορώ να απαντήσω, αλλά μπορώ να βεβαιώσω ότι αυτοί οι άνθρωποι ζητούσαν πάντα να διασωθούν από οποιαδήποτε χώρα».
Απορία δημιουργεί το γεγονός ότι η Μαροκινοιταλίδα ισχυρίζεται ότι ο κυβερνήτης του αλιευτικού τους εγκατέλειψε.
Η θέση αυτή έρχεται σε αντίθεση με όσα επισήμως έχει αναφέρει το λιμενικό το οποίο έχει καταγράψει και τις τηλεφωνικές επικοινωνίες με το αλιευτικό.
Αναφέρει το Λιμενικό:
-Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.
-Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.
-Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.
-Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.
-Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε - όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.
-Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».
-Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.
-Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.
-Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.
-Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.
-Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.
-Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα
-Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).
-Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.
-Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης».
Πλωτά νεκροταφεία
Στην εκπομπή της ΕΡΤ «Επίλογος» μίλησε ο ναύαρχος του Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός, επισημαίνοντας πως «Οι έρευνες βάσει της νομοθεσίας πρέπει να συνεχιστούν για τουλάχιστον 72 ώρες από αέρα και θάλασσα, διότι πρέπει να καλύψουμε όλη την περιοχή σύμφωνα πάντα με τα ρεύματα».
Ο κ. Σπανός πρόσθεσε για το τραγικό ναυάγιο στην Πύλο πως «η ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό του ανθρώπου και η προστασία της αποτελεί ένα ύψιστο καθήκον της πολιτείας μας αλλά και επιτακτική υποχρέωση όλων μας. Άρα η έρευνα και διάσωση επιβάλλεται από την Πολιτεία να είναι άμεση και να έχει τα αποτελέσματα που πρέπει. Σε αυτό λοιπόν το έργο με το δύσκολο έργο έρχεται το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης να συντονίσει οποιαδήποτε θαλάσσια προβλήματα υπάρχουν.
Ο ίδιος πρόσθεσε ακόμη, μεταξύ άλλων:
«Η ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό του ανθρώπου και η προστασία της αποτελεί ένα ύψιστο καθήκον της πολιτείας μας αλλά και επιτακτική υποχρέωση όλων μας. Άρα η έρευνα και διάσωση επιβάλλεται από την Πολιτεία να είναι άμεση και να έχει τα αποτελέσματα που πρέπει. Σε αυτό λοιπόν το έργο με το δύσκολο έργο έρχεται το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης να συντονίσει οποιαδήποτε θαλάσσια προβλήματα υπάρχουν.
(…) Οι έρευνες βάσει της νομοθεσίας πρέπει να συνεχιστούν για τουλάχιστον 72 ώρες από αέρα και θάλασσα, διότι πρέπει να καλύψουμε όλη την περιοχή σύμφωνα πάντα με τα ρεύματα. Πρέπει να γνωρίζουν πολύ καλά οι αρμόδιοι της επιχείρησης να ακολουθήσουν τι ρεύματα υπάρχουν εκεί μήπως βρούμε επιζώντες. Και το κακό βέβαια είναι ότι δεν είχαν σωσίβια».
Σχετικά με το αν υπάρχουν ελπίδες για επιπλέον διασωθέντες ο κ. Σπανός σημείωσε, «Οι πιθανότητες είναι μηδαμινές και θα σας πω για ποιο λόγο: Το σκάφος πρέπει να έφυγε εδώ και περίπου δύο ημέρες από το λιμάνι της Λιβύης, το Τομπρούκ βρέθηκε περίπου 47 μίλια βορειοδυτικά της Πύλου. Διένυσε περίπου 300 ναυτικά μίλια – άρα ήταν εντός Ελλάδας».
(…) Αυτά τα σκάφη δεν έχουν καθόλου πιστοποιητικά αξιοπλοΐας, δεν είναι αξιόπλοο δηλαδή είναι πλωτά -θα το πω πολύ απλά- “πλωτά νεκροταφεία”. Σε αυτή λοιπόν την περίπτωση φαίνεται ότι βρέθηκε σε πολύ σε δυσχερή θέση το σκάφος, έσβησαν οι μηχανές του γιατί πιθανόν να είναι μηχανική βλάβη ή από καύσιμα το πιθανότερο και επειδή είχε μεγάλο αριθμό. Εκεί εστιάζω εγώ ότι πρέπει να είχε πάρα πολλούς επιβαίνοντες και πιθανόν να είναι και γυναικόπαιδα στους εσωτερικούς χώρους του αλιευτικού. Ότι λόγω του μεγάλου βάρους που είχε το σκάφος – λόγω του μεγάλου αριθμού που έχει υπερβεί κατά 1000% περισσότερο από αυτό που προβλέπει το πρωτόκολλο του – αν υπήρξε πρωτόκολλο».
Πολύνεκρα ναυάγια
Πάνω από 200 νεκροί στα απανωτά ναυάγια στα ανοιχτά της Τυνησίας
Μέσα στο 2023 πολλά είναι τα ναυάγια που έχουν γίνει στα ανοιχτά της Τυνησίας. Τον Μάιο η υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της αφρικανικής χώρας είχε ανακοινώσει ότι πάνω από 200 μετανάστες είχαν πνιγεί τις τελευταίες εβδομάδες στην προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη.
Στην πλειονότητά τους, τα θύματα κατάγονταν από χώρες της υποσαχάριας Αφρικής.
Η Τυνησία θεωρείται πλέον η σημαντικότερη χώρα διέλευσης για τους μετανάστες που κατευθύνονται προς την Ιταλία, έχοντας πάρει αυτόν τον «άτυπο τίτλο» από τη Λιβύη.
Με βάση τα στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο αριθμός των νεκρών και αγνοούμενων μεταναστών στη Μεσόγειο ανέρχεται ήδη, μέσα στο 2023, τους 1.037.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών, το 2022 έχασαν τη ζωή τους ή ήταν αγνοούμενοι στη Μεσόγειο 2.439 άνθρωποι.
Τριήμερο εθνικό πένθος
Το κυβερνητικό επιτελείο έλαβε τις σχετικές αποφάσεις και ανακοίνωσε την κήρυξη του τριήμερου εθνικού πένθους. Μία τέτοια εξέλιξη θέτει σε αμφιβολία την διεξαγωγή του προγραμματισμένου για αύριο debate των πολιτικών αρχηγών.
Η ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού:
«Ο πρωθυπουργός κήρυξε τριήμερο Εθνικό Πένθος από σήμερα Τετάρτη 14 Ιουνίου 2023 21:00 ως το Σάββατο 17 Ιουνίου 2023 21:00 για τα θύματα του σημερινού τραγικού ναυαγίου στα διεθνή ύδατα δυτικά της Ελλάδας, με τη σκέψη και σε όλα τα θύματα των αδίστακτων διακινητών που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία».
Σε δεύτερο χρόνο το γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού διευκρίνισε ότι το τριήμερο Eθνικό Πένθος που κήρυξε σήμερα, Τετάρτη 14/6, ο πρωθυπουργός θα λήξει τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 16/6.
Για την απόφαση της κυβέρνησης, μίλησε στην ΕΡΤ1 ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Ηλίας Σιακαντάρης ο οποίος τόνισε πως η απόφαση του πρωθυπουργού κ. Ιωάννη Σαρμά ελήφθη για τη μνήμη των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους, κάνοντας δε αναφορά και στη δράση των λαθροδιακινητών.
Αναφερόμενος στον αριθμό των ανθρώπων που επέβαιναν στο πλοιάριο είπε πως δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί καθώς οι πρώτες πληροφορίες δόθηκαν από το Συντονιστικό Κέντρο της Ρώμης το οποίο πληροφορήθηκε από ΜΚΟ για περίπου 700 ανθρώπους. Όπως είπε ωστόσο κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώνεται και το μόνο σίγουρο είναι ο αριθμός των νεκρών και των διασωθέντων.
«Ο πρωθυπουργός κήρυξε τριήμερο Εθνικό Πένθος από σήμερα Τετάρτη 14 Ιουνίου 2023 21:00 ως το Σάββατο 17 Ιουνίου 2023 21:00 για τα θύματα του σημερινού τραγικού ναυαγίου στα διεθνή ύδατα δυτικά της Ελλάδας, με τη σκέψη και σε όλα τα θύματα των αδίστακτων διακινητών που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία».
Σε δεύτερο χρόνο το γραφείο Τύπου του πρωθυπουργού διευκρίνισε ότι το τριήμερο Eθνικό Πένθος που κήρυξε σήμερα, Τετάρτη 14/6, ο πρωθυπουργός θα λήξει τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 16/6.
Για την απόφαση της κυβέρνησης, μίλησε στην ΕΡΤ1 ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Ηλίας Σιακαντάρης ο οποίος τόνισε πως η απόφαση του πρωθυπουργού κ. Ιωάννη Σαρμά ελήφθη για τη μνήμη των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους, κάνοντας δε αναφορά και στη δράση των λαθροδιακινητών.
Αναφερόμενος στον αριθμό των ανθρώπων που επέβαιναν στο πλοιάριο είπε πως δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί καθώς οι πρώτες πληροφορίες δόθηκαν από το Συντονιστικό Κέντρο της Ρώμης το οποίο πληροφορήθηκε από ΜΚΟ για περίπου 700 ανθρώπους. Όπως είπε ωστόσο κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώνεται και το μόνο σίγουρο είναι ο αριθμός των νεκρών και των διασωθέντων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες