Μια παρ' ολίγον τραγωδία που είχε αποφευχθεί κυριολεκτικά στο παρά πέντε, κοντά στο ίδιο σημείο που σημειώθηκε πριν από μια εβδομάδα και το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη και με παρόμοιες συνθήκες, είχαν αποκαλύψει «ΤΑ ΝΕΑ», πριν από 14 χρόνια ακριβώς! Οι ομοιότητες των συνθηκών εκείνου του ατυχήματος με το δυστύχημα της περασμένης εβδομάδας είναι τόσες πολλές... σαν να μην πέρασε μια μέρα! Το δημοσίευμα των «ΝΕΩΝ» στις 17 Φεβρουαρίου 2009 αναφερόταν και τότε στα «δρομολόγια υψηλού ρίσκου που εκτελούσαν τα τρένα του ΟΣΕ, κυρίως λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου»!
Και τότε, όπως και σήμερα, «σε μεγάλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου δεν λειτουργούσαν τα φωτοσήματα και τα συστήματα τηλεδιοίκησης, με αποτέλεσμα η ρύθμιση της κυκλοφορίας των τρένων να επαφίεται στον ανθρώπινο παράγοντα».
Το χρονικό
Το σοβαρό περιστατικό είχε σημειωθεί στον σταθμό Δοξαρά, λίγο πριν από τη Λάρισα, όταν μια «γρήγορη» αμαξοστοιχία με τέσσερα βαγόνια και 180 επιβάτες, η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη, βρέθηκε ξαφνικά με μεγάλη ταχύτητα σε παρακαμπτήρια γραμμή του σταθμού εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών του σταθμάρχη, αλλά σώθηκε χάρη στην εμπειρία του μηχανοδηγού της.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, οι μηχανοδηγοί πήραν τηλεφωνικά εντολή από τον σταθμάρχη του Δοξαρά να αλλάξουν γραμμή στο ύψος του σταθμού και να κινηθούν μέχρι τη Λάρισα μέσω της αντίθετης γραμμής, λόγω των έργων που ήταν σε εξέλιξη στο συγκεκριμένο σημείο.
Ωστόσο, ο σταθμάρχης, πριν δώσει την εντολή αυτή στο επιβατικό τρένο, είχε «βγάλει» από την παρακαμπτήρια γραμμή του σταθμού Δοξαρά ένα άλλο εμπορικό τρένο, το οποίο κατευθυνόταν προς την Αθήνα.
Ομως, όπως διαπιστώθηκε, ξέχασε τα «κλειδιά» των γραμμών γυρισμένα προς την παρακαμπτήριο. Ετσι, το επιβατικό τρένο, μπαίνοντας στον σταθμό με ταχύτητα περίπου 120 χιλιομέτρων την ώρα, αντί να συνεχίσει την πορεία του προς τη Λάρισα μέσω της αντίθετης γραμμής, βρέθηκε ξαφνικά τελείως αριστερά στην παρακαμπτήριο, με τους τροχούς του να... στριγκλίζουν και τους επιβάτες στο εσωτερικό του να τραντάζονται και να χτυπούν πάνω στα καθίσματα (τότε δεν υπήρξαν νεκροί).
Τους έσωσε η εμπειρία του μηχανοδηγού
Το περιστατικό όπως έγραφαν «ΤΑ ΝΕΑ» ήταν ιδιαίτερα σοβαρό και θα είχε εξελιχθεί σε δυστύχημα εάν ο ένας από τους δύο μηχανοδηγούς του τρένου δεν είχε μεγάλη εμπειρία.
Το τρένο δεν εκτροχιάστηκε για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί ο μηχανοδηγός για προληπτικούς λόγους είχε μειώσει την ταχύτητα από τα 160 στα 120 χλμ. την ώρα. Και δεύτερον, γιατί μόλις αντιλήφθηκε τη λανθασμένη θέση των «κλειδιών», αντί να φρενάρει απότομα, έθεσε τους τροχούς της κινητήριας μηχανής σε ανάστροφη πορεία (σε «δυναμική» κατάσταση)...
Κώστας Ντελέζος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες