Οι άνθρωποι της ΕΚΠΟΙΖΩ έχουν πει στο tvxs.gr ότι δεν προλαβαίνουν να λαμβάνουν καταγγελίες από πολίτες-καταναλωτές. Τεράστιοι λογαριασμοί σε απλά διαμερίσματα, χρεώσεις που δεν μπορούν να γίνουν κατανοητές στους περισσότερους, έλλειψη σεβασμού σε όσους έχουν δηλώσει αδυναμία έγκαιρης εξόφλησης των λογαριασμών εξαιτίας της γενικευμένης ακρίβειας αλλά και κακές πρακτικές από μέρους των εταιριών-παρόχων, συνθέτουν το παζλ των καταγγελιών που φτάνουν στην ΕΚΠΟΙΖΩ και δημοσιεύει το tvxs.gr.
Σε αυτό το πλαίσιο δημοσιεύουμε επτά ακόμα καταγγελίες πολιτών, με χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Εύλογα, η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει κρατήσει εκτός τα ονοματεπώνυμα των καταγγελλόντων και εμείς έχουμε αφαιρέσει τα ονόματα των εταιριών-παρόχων.
Μετά τις καταγγελίες παραθέτουμε ενδεδειγμένους τρόπους αντίδρασης που μπορούν να εφαρμόσουν οι καταναλωτές εφόσον διαπιστώσουν και οι ίδιοι υπερβολικές χρεώσεις στα δικά τους νοικοκυριά, ενδεχομένως σε συνεργασία με άλλους «παθόντες».
Μπορείτε να στείλετε τις δικές σας καταγγελίες στο Tvxs.gr για τους λογαριασμούς ρεύματος. Στείλτε email με τα στοιχεία της υπόθεσής σας στο info@tvxs.gr και την επισήμανση στο θέμα «Καταγγελία για Λογαριασμό Ρεύματος». Το Tvxs.gr διασφαλίζει την προστασία των προσωπικών δεδομένων των καταγγελλόντων.
Λογαριασμός ρεύματος υψηλότερος από το ενοίκιο
Σε απόγνωση βρίσκεται καταναλωτής που ενώ είναι στο κοινωνικό τιμολόγιο, αδυνατεί τους τελευταίους μήνες να ανταπεξέλθει στους λογαριασμούς του ρεύματος. Όπως λέει χαρακτηριστικά, ο μηνιαίος λογαριασμός του ρεύματος είναι πλέον μεγαλύτερη δαπάνη από το ενοίκιό του.
«Καλησπέρα σας, μένω 4 χρόνια στην Λαμία σε ένα σπίτι 30 τ.μ.με κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο. Τους τελευταίους 4 μήνες λαμβάνω λογαριασμούς πάνω από 100 ευρώ ΜΗΝΙΑΙΩΣ με αποκορύφωμα τον τελευταίο που ήταν στα 165, δηλαδή περισσότερο και από το ενοίκιο μου!! Να επισημάνω ότι τόσα χρόνια έρχονταν κάτω από 30 ευρώ εκτός από πέρυσι τον Απρίλη που είχε έρθει 280. Μου είναι αδύνατο να τα βρω αυτά τα χρήματα πλέον και δυστυχώς μόνο χειροτερεύει. Παρακαλώ πείτε μου αν υπάρχει κάτι που μπορώ να κάνω… Σας ευχαριστώ πολύ!»
415% μεγαλύτερη της αξίας του ρεύματος η ρήτρα αναπροσαρμογής
Έχουν πληθύνει το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτές που καταγγέλλουν αλλαγή προγράμματος χωρίς την συγκατάθεσή τους και κυρίως από πρόγραμμα χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής σε πρόγραμμα με ρήτρα. Διαβάστε:
«Θέλω να ενημερώσω/καταγγείλω ότι ενώ με την εταιρεία [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] έχω υπογράψει συμβόλαιο [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ] με αυξημένο πάγιο αλλά χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής, η εταιρεία μονομερώς άλλαξε το συμβόλαιο και χρεώνει την αναπροσαρμογή. Μάλιστα στον τελευταίο μου λογαριασμό, με κατανάλωση 942 Kwh χρέωσαν τη συμφωνημένη από το συμβόλαιο αξία 58,31€ και ρήτρα αναπροσαρμογής 242,50€ (δηλαδή 415% επιπλέον της συμφωνημένης αξίας!!!). Παρακαλώ για τη συμβουλή και τη βοήθειά σας».
Κρατάει κλειστό το μαγαζί για να μην καίει ρεύμα
Ενδεικτική του κακού που κάνει στην οικονομία η ακρίβεια στο ηλεκτρικό ρεύμα, είναι η παρακάτω καταγγελία. Για έναν επαγγελματικό χώρο 80 τμ ο καταναλωτής κλήθηκε να πληρώσει 4.000 ευρώ σε δύο μήνες. «Προσωρινά έχω κλείσει το κατάστημα και δεν το λειτουργώ για το λόγο ότι δε μπορώ να πληρώσω αυτά τα ποσά», λέει στην ΕΚΠΟΙΖΩ και ζητά βοήθεια.
«Τον Μάρτιο του 2020 και μια βδομάδα πριν την έναρξη της επιδημίας του κορονοιου άνοιξα μια επιχείρηση εστίασης στη Λάρισα 40 τμ ισόγειο και 40 τμ υπόγειο. Οι χρεώσεις ερχόταν σε λογικά επίπεδα. Τον Ιανουάριο του 2022 μου ήρθε λογαριασμός 3190€ από τα οποία τα 240€ ήταν επιδότηση του κράτους τα 800€ το ρεύμα και τα 2150€ ρήτρα αναπροσαρμογής. Τον Φεβρουάριο του 2022 μου έρχονται αλλά 800€ τα οποία και αυτά τα θεωρώ πάρα πολλά για τόσο μικρό μαγαζί. Μέσα σε δύο μήνες μου ήρθαν δηλαδή 4000€ με αποτέλεσμα να μην μπορώ να ανταπεξέλθω.
Ζήτησα παραπάνω δόσεις από τις 8 μηνιαίες που κάνει η [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] αλλά η απάντηση ήταν αρνητική. Προσωρινά έχω κλείσει το κατάστημα και δεν το λειτουργώ για το λόγο ότι δε μπορώ να πληρώσω αυτά τα ποσά. Αν μου κόψουν το ρεύμα ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να έχανα και το εμπόρευμα. Δεν αναγνωρίζω το ποσό της ρήτρας αναπροσαρμογής και θα ήθελα την βοήθεια σας να το αντιμετωπίσω».
500-600 ευρώ ρυθμιζόμενες χρεώσεις
Εκτός από το υψηλό αντίτιμο για την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος και την ρήτρα αναπροσαρμογής, οι καταναλωτές διαμαρτύρονται και για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Αυτές εφαρμόζονται σε όλους τους πελάτες, ανεξάρτητα από τον προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας και αφορούν σε χρεώσεις δικτύου μεταφοράς, δικτύου διανομής, υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων και λοιπές επιβαρύνσεις.
«Καλησπέρα σας, είμαι στη [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] και ήθελα να ρωτήσω αν γνωρίζετε, αν είναι λογικό το ποσό των ρυθμιζόμενων χρεώσεων να είναι όσο και το ρεύμα που καταναλώνουμε. Εκτός από τις υπερβολικά πολλές κιλοβατώρες που μας χρεώνουν 4500-5000 το 4μηνο σε τετραμελή οικογένεια που όλη μέρα λείπουμε, πληρώνουμε περίπου 500-600€ για την υποτιθέμενη κατανάλωση και άλλα 500-600€ για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.
Έχουμε φέρει ηλεκτρολόγο να δει μήπως υπάρχει διαρροή, έχουμε καλέσει τη [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] να δει το ρολόι, έχω στείλει δύο mail στη [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] χωρίς φυσικά να λάβω απάντηση. Θα ήθελα σας παρακαλώ αν μπορείτε να μου διευκρινίσετε αυτό με τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Ευχαριστώ».
«Λυπούμαστε, τώρα σας τα πήραμε»
Μια άλλη περίπτωση που καταγράφεται συχνά πλέον είναι οι εταιρίες-πάροχοι να μην εφαρμόζουν τους διακανονισμούς αμέσως και έτσι μέσω της πάγιας εντολής να τραβάνε όλο το πληρωτέο ποσό, δημιουργώντας έτσι τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας στους καταναλωτές.
«Ενώ είχα κάνει διακανονισμό των οφειλών μου, μου τραβήξανε μέσω πάγιας εντολής το σύνολο του ποσού που όφειλα χωρίς καμία προειδοποίηση. Επικοινώνησα μαζί τους κι ενώ μου λέγανε για επιστροφή του ποσού, μου είπαν τελικα ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι και να προχωρήσω σε διακανονισμό του επόμενου λογαριασμού».
Με δάνειο 570 ευρώ και ρεύμα 480, πώς να «τα βγάλει πέρα» οικογένεια με δύο παιδιά;
Η παρακάτω καταγγελία έχει γίνει από μια γυναίκα που πληρώνει μηνιαία δόση δανείου 570 ευρώ και έχει δύο παιδιά. Δηλώνει ότι βρίσκεται σε απόγνωση καθώς ο λογαριασμός του ρεύματος ήρθε 480 ευρώ.
«ΥΠΕΡΟΓΚΕΣ ΧΡΕΩΣΕΙΣ. Καλησπέρα σας. Την εβδομάδα που πέρασε έλαβα ηλεκτρονικά τον εκκαθαριστικό λογαριασμό της [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ]. Καλούμαι να πληρώσω το υπέρογκο ποσό των 480 ευρώ στο οποίο μου έχει γίνει υποτίθεται και εκπτωση 252,73 ευρώ. Μαζί με τον προηγούμενο έναντι λογαριασμό (183 ευρώ) συνολικά θα έχω χρεωθεί με το ποσό των 663 ευρώ!!! Όλα αυτά για το τετράμηνο από 15/11/2021 έως 13/03/2022, για ένα διαμέρισμα 96 τετραγωνικών όπου μένουμε μια οικογένεια τεσσάρων μελών.
Εννοείται ότι ποτέ ξανά δεν έχω κληθεί να πληρώσω κάτι ανάλογο. Μέχρι τώρα το μεγαλύτερο ποσό που έχω πληρώσει ήταν το πολύ 340 ευρώ, δηλαδή το μισό! Ως πελάτης της [ΕΠΩΝΥΜΙΑ ΕΤΑΙΡΙΑΣ] ήμουν πάντα συνεπέστατη σε όλες τις υποχρεώσεις μου. Έχοντας ένα δάνειο με μηνιαία δόση 570 ευρώ και με τις βασικές ανάγκες που έχει μια οικογένεια με δύο παιδια, δεν μπορώ να ανταποκριθώ σε τέτοιες χρεώσεις. Είμαι πραγματικά σε απόγνωση!»
Ρήτρα αναπροσαρμογής με την υψηλότερη τιμή κιλοβατώρας
Οι καταναλωτές έχουν πλέον χοντρικά δύο επιλογές. Είτε να πάνε σε πρόγραμμα με υψηλή χρέωση στην κιλοβατώρα χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής, είτε να προτιμήσουν χαμηλότερη τιμή στην κιλοβατώρα - που πλέον δεν είναι χαμηλή - αλλά να έχουν ρήτρα. Ο παρακάτω καταγγέλλων διαμαρτύρεται πως πληρώνει ουσιαστικά και τα δύο!
«1100 ευρώ λογαριασμό εκ των οποίων τα 600+είναι ρήτρα αναπροσαρμογής. Με έκπτωση 25% και με όλες τις εκπτώσεις του κράτους.δηλ.αν δε είχα τις εκπτώσεις θα πλήρωνα τουλάχιστον 1800€ για 2 μήνες. Τι είναι αυτή η ρήτρα αναπροσαρμογής όταν ήδη με χρεώνουν με την ακριβότερη τιμή της κιλοβατώρας. Αν μπορείτε να μου δώσετε μια κατεύθυνση στο τι μπορώ να κάνω γιατί δηλώνω αδυναμία να το πληρώσω ευχαριστώ εκ των προτέρων».
Πώς μπορούν να αντιδράσουν οι καταναλωτές
Σύμφωνα με τα όσα έχει πει στο tvxs.gr ο νομικός σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Βίκτωρας Τσιαφούτης, για να αναζητήσουν το δίκιο τους σε περίπτωση που θεωρούν ότι έχουν αδικηθεί από τις εταιρίες-παρόχους οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
- καταναλωτής οφείλει να κάνει τις πρώτες κινήσεις του μέσα σε 20 ημέρες από την παραδοση του λογαριασμού στο ταχυδρομείο και όχι από την ημέρα που παρέλαβε ο ίδιος τον λογαριασμό. Εφόσον θέλει να αμφισβητήσει ένα μέρος του ποσού, μπορεί να το κάνει στέλνοντας αρχικά εντός του συγκεκριμένου διαστήματος μια εξώδικη (ή έστω απλή) επιστολή προς τον πάροχο, με την οποίο θα τους εκφράζει τις ενστάσεις του για το ύψος του λογαριασμού. Παράλληλα, θα ενημερώνει πως δεν προτίθεται να πληρώσει το συγκεκριμένο τμήμα του λογαριασμού, το οποίο και αμφισβητεί. Η εν λόγω επιστολή θα πρέπει κοινοποιηθεί στην Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Καταναλωτή αλλά και στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
- Ανάλογα με την απάντηση του προμηθευτή ο καταναλωτής μπορεί να εξετάσει αν πρέπει να προχωρήσει στην κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων προκειμένου να αποφύγει τυχόν διακοπής ρεύματος
- Σε ό,τι έχει να κάνει με την κατάθεση αγωγής, ο κ. Τσιαφούτης υπογραμμίζει πως «είναι το τελευταίο βήμα, εφόσον διαπιστωθεί πως δεν υπάρχει κανένα σημείο επαφής με την εταιρεία». Εάν ο καταναλωτής φτάσει σε αυτό το βήμα, μια ομαδική αγωγή μπορεί να επιμεριστεί το κόστος σε περισσότερα άτομα.
Κωνσταντίνος Λάππας
Διαβάστε επίσης: ΙΝΚΑ: Συλλογική αγωγή κατά των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας - Πως μπορείτε να πάρετε μέρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες