Την ώρα που η ακρίβεια και οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα ροκανίζουν το πενιχρό εισόδημα των ελληνικών νοικοκυριών κάποια άλλα …«πατριωτάκια» μας «χτίζουν» πλοία και αυγατίζουν κέρδη!Γράφει ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ο λόγος για τους Έλληνες εφοπλιστές. Αυτή τη δράκα των κεφαλαιοκρατών που για μια ακόμα φορά μέσα στην κρίση και την παγκόσμια έκρηξη των τιμών βρήκαν την «ευκαιρία» για να θησαυρίσουν.
Η έκρηξη των τιμών σε βασικά αγαθά δεν οφείλεται μόνο στην υπέρογκες αυξήσεις πρώτων υλών και στην αισχροκέρδεια βιομηχανικών και επιχειρηματιών ομίλων αλλά και στα πολύ υψηλά ναύλα που έχουν επιβληθεί για τη μεταφορά προϊόντων. Την ίδια ώρα λοιπόν που οι τσέπες της ελληνικής οικογένειας αδειάζουν κάποιες άλλες παραφουσκώνουν. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που βγαίνουν για ακριβά ψώνια…
Αγοράζουν νέα πλοία…
Τα ιστορικά υψηλά στους ναύλους των containerships (πλοία μεταφοράς προϊόντων) δίνουν την ευκαιρία στις ναυτιλιακές εταιρείες να επενδύσουν σε νέες ναυπηγήσεις πλοίων.
Σύμφωνα με τη «Ναυτεμπορική»: «Την περίοδο αυτή οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους containerships (liners) αποπληρώνουν τον υπάρχοντα δανεισμό, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που αποφασίζουν να χρηματοδοτήσουν οι ίδιες τα νέα τους επενδυτικά προγράμματα. Εικόνα που στη ναυτιλιακή βιομηχανία δεν είχε επαναληφθεί από την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 και μετά. (…) Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2021, παραγγέλθηκαν 386 containerships, μεταφορικής ικανότητας 3,4 εκατ. TEU».
Αυτά συμβαίνουν στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά. Σε μια αγορά που οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν τα πρωτεία. Έτσι από τις αρχές Iανουαρίου 2021 έως και τα μέσα Σεπτεμβρίου, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν δώσει 4,9 δισ. δολάρια για την αγορά 283 πλοίων όλων των τύπων. Aπό αυτά τα 179 είναι φορτηγά, αξίας 2,9 δισ. Δολαρίων, 66 δεξαμενόπλοια, αξίας 1,324 δισ. δολαρίων, 28 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κόστους 394,5 εκατ., τέσσερα υγραεριοφόρα αξίας 226,5 εκατ. δολαρίων, ενώ τα υπόλοιπα είναι άλλων κατηγοριών.
Oι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει το 20,2% από το συνολικό 100% των 1.399 πλοίων που έχουν πουληθεί το 2021 δίνοντας το 23% των κεφαλαίων που έχουν επενδυθεί και ανέρχονται συνολικά στα 21 δισ. δολάρια. Μάλιστα η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 32% τα τελευταία τρία χρόνια, φθάνοντας τα 132,58 δισ. δολάρια και αριθμώντας 4.546 πλοία.
…αφού έχουν διασφαλίσει σίγουρα και υπέρογκα κέρδη
Γιατί ψωνίζουν όμως τα …«πατριωτάκια» μας οι εφοπλιστές; Η «εκτόξευση» της ζήτησης τελικών προϊόντων από τα μέσα του 2020 κι έπειτα, έχουν οδηγήσει στα ύψη τα ναύλα στην αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που φυσικά ευνοεί τους Έλληνες εφοπλιστές όταν στον αντίποδα τσακίζει το λαϊκό εισόδημα.
Οι ναύλοι, σύμφωνα με την Ναυτεμπορική, στα containerships, στο τέλος Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τον γενικό δείκτη της Drewry παραμένουν στα επίπεδα των 10.361 δολαρίων την ημέρα για τη μεταφορά ενός container 40 ποδών (ft) και είναι αυξημένοι κατά μέσο όρο κατά 292% σε σχέση με πέρυσι.
Ειδικότερα σύμφωνα με στοιχεία του οίκου αναλύσεων Drewry (μέχρι 10 Ιουνίου), η τιμή για τη μεταφορά ενός container 40 ποδών (ft) σε ταξίδι από τη Σανγκάη έως το Ρότερνταμ διαμορφώνεται στα 10.522 δολάρια, αυξημένη κατά 524% σε ετήσια βάση. Από το κινεζικό λιμάνι έως τη Γένοβα, η αντίστοιχη τιμή αγγίζει τα 10.472 δολάρια (+449% σε ετήσια βάση) και μέχρι τη Νέα Υόρκη τα 8.251 δολάρια (+203% σε ετήσια βάση).
Σε αυτό το πλαίσιο, ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων με στόλο containerships εξασφαλίζουν ναυλώσεις τριών, τεσσάρων ακόμη και πέντε ετών σε τιμές που προσεγγίζουν μέχρι και τα 50.000 δολάρια την ημέρα!!!
Την ίδια ώρα, οι κορυφαίες εισηγμένες εταιρείες τακτικών γραμμών σημείωσαν συνολικά λειτουργικά κέρδη 16,2 δισ. δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του έτους, όπως αναφέρεται σε σχετική ανάλυση της πλατφόρμας Sea-Intelligence!!!
Κάπως έτσι οι τιμές των προϊόντων τραβούν την ανηφόρα. Με τους έλληνες εφοπλιστές να βάζουν και αυτή το δικό τους «λιθαράκι» μαζί με βιομήχανους και μεγαλέμπορους για την εκτόξευση των τιμών.
Η ακρίβεια λοιπόν αποτελεί ένα ακόμα «τίμημα» που πληρώνει ο λαός στον βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας… Η ακρίβεια στην προκειμένου περίπτωση δημιουργεί τις συνθήκες για να μεγεθύνουν τους στόλους τους οι εφοπλιστές.
Κάθε φορά λοιπόν που ακούτε για το ελληνικό εφοπλιστικό «θαύμα» να θυμάστε ότι έχετε πληρώσει εσείς…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες