Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, την διάγνωση αλλά και την αποκατάσταση των διαταραχών επικοινωνίας, λόγου (γραπτού και προφορικού), ομιλίας, φωνής, μάσησης και κατάποσης σε παιδιά αλλά και ενήλικες όποια και αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών (είτε δηλαδή τα αίτια είναι νευρολογικά, εξελικτικά ή λειτουργικά).
Η λογοθεραπεία αποσκοπεί στην ανάπτυξη της εξωλεκτικής και λεκτικής επικοινωνίας, την παραγωγή του προφορικού και γραπτού λόγου και την καθαρότητα της ομιλίας και της φωνής. Έχει τη δυνατότητα να προλαμβάνει και να αντιμετωπίζει αποκλίσεις σε αυτούς τους τομείς από τη βρεφική έως τη γεροντική ηλικία.
Η ομιλία είναι η έμφυτη ικανότητα του ανθρώπου να εξωτερικεύει με λέξεις τις ανάγκες, τις επιθυμίες και τις σκέψεις του, ώστε να επικοινωνεί με τους συνανθρώπους του στα πλαίσια μιας γλωσσικής κοινότητας.
Μολονότι η κατάκτηση της ομιλίας συντελείται χωρίς στοχευόμενη διδασκαλία, πλέον συχνά παρατηρούμε πως τα παιδιά έχουν δυσκολίες στην κατάκτησή της. Ωστόσο ακόμα και η κατεκτημένη ικανότητα της ομιλίας μπορεί να χαθεί από διάφορες αιτίες κατά τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου.
Ποιες διαταραχές χρήζουν Λογοθεραπείας;
Καθυστέρηση λόγου και ομιλίας
Αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές (Ειδική Γλωσσική Διαταραχή, Γλωσσικές δυσκολίες που οφείλονται στη Νοητική Υστέρηση, Βαρηκοϊα – Κώφωση, Διαταραχές χρήσης της γλώσσας – Πραγματολογικές Διαταραχές/ΔΑΦ)
Αναπτυξιακές διαταραχές ομιλίας (Αρθρωτικές και Φωνολογικές Διαταραχές, Δυσαρθρία, Διαταραχή στη ροή της ομιλίας/Ταχυλαλία, Τραυλισμός)
Διαταραχές στη σίτιση και κατάποση
Διαταραχές φωνής
Χειρουργικές επεμβάσεις κεφαλής και τραχήλου
Νευρογενείς διαταραχές και σύνδρομα
Εγκεφαλικά επεισόδια – αφασίες
Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
Πότε πρέπει οι γονείς να απευθυνθούν σε λογοθεραπευτή;
Όταν:
• Υπάρχει σοβαρή καθυστέρηση στην έναρξη της ομιλίας. Εκεί δηλαδή που το παιδί έχει περάσει τους 18 μήνες και δεν έχει αρχίσει να λέει τις πρώτες του λέξεις.
• Έχει ξεκινήσει, αλλά παραμένει σε ένα στάδιο για πολύ καιρό.
• Έχουν περάσει τα 4 χρόνια και οι προτάσεις του θυμίζουν ακόμα τηλεγράφημα και το λεξιλόγιό του είναι φτωχό.
• Η κατανόησή του είναι περιορισμένη.
• Ενώ μίλησε κανονικά και κάνει προτάσεις, είναι 4 χρονών και η άρθρωσή του δεν είναι καλή και η ομιλία του παραμένει δύσληπτη, κάνει συνεχώς αντικαταστάσεις, λείπουν πολλοί φθόγγοι και το παιδί το καταλαβαίνουν μόνο οι γονείς.
• Είναι 6 χρονών και η άρθρωσή του παρουσιάζει ακόμα διαταραχές.
• Δεν εκφράζεται εντελώς σωστά.
• Η φωνή του είναι βραχνή ή ένρινη.
• Παθαίνει Συχνές ωτίτιδες.
• Ένας τραυλισμός που επιμένει και δυσκολεύει την επικοινωνία του παιδιού θα πρέπει να κάνει τους γονείς να ζητήσουν τη βοήθεια ενός ειδικού ανεξάρτητα από την ηλικία του.
Η έγκαιρη και σωστή διάγνωση τυχόν διαταραχών στο λόγο και την ομιλία, η επιλογή του σωστού θεραπευτικού προγράμματος και η σύγχρονη δουλειά με την οικογένεια διευκολύνουν την ομαλή ένταξη ενός παιδιού με δυσκολίες στο σχολικό πλαίσιο.
Στην ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου παρέχονται εξειδικευμένα προγράμματα για την αποκατάσταση των παραπάνω δυσκολιών χάρη στο εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό σε συνεργασία με τη υπόλοιπη επιστημονική ομάδα όπου υπάρχει στο χώρο (φυσίατρος, παιδοψυχίατρος, ψυχολόγος, φυσικοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός και κοινωνικός λειτουργός), καθώς το παιδί και η οικογένεια καθοδηγούνται με στόχο την καλύτερη δυνατή εξέλιξη του παιδιού.
Οι Λογοθεραπεύτριες,
Κωνσταντίνα Χαϊντίνη
Χριστίνα Σιδηροπούλου
Χρυσάνθη Μόκα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες