Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2021

Διαγώνιος άξονας Δυτικής Ελλάδας: Μέσω Φωκίδας ή μέσω Αιτ/νίας;


Οι προσδοκίες για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης 
Διαφορετική διαδρομή και διαφορετικά οφέλη για τη Δυτική Ελλάδα

Κινητικότητα καταγράφεται το τελευταίο διάστημα αναφορικά με την κατασκευή του διαγώνιου Αντιρρίου-Λαμίας. Για το θέμα πρόσφατα ο βουλευτής Φωκίδας της ΝΔ Γ. Μπούγας προκάλεσε τηλεδιάσκεψη με φορείς από τις ενδιαφερόμενες περιοχές. 

Στην τηλεδιάσκεψη αυτή συμμετείχαν και φορείς από την Αιτωλοακαρνανία, όπως το Επιμελητήριο Αιτωλοακαρνανίας και οι Εμπορικοί Σύλλογοι Μεσολογγίου και Ναυπάκτου, συμφωνώντας προφανώς στις αναπτυξιακές προοπτικές, που θα δώσει στην περιοχή ο εν λόγω οδικός άξονας και η διασύνδεση της Ανατολικής με τη Δυτική Ελλάδα.

Τα ώριμα τμήματα του άξονα Αντίρριο - Λαμία 

Η κινητικότητα αυτή δεν είναι τυχαία, καθώς όπως πληροφορείται η «Σ» το Υπουργείο Υποδομών φαίνεται να έχει αποφασίσει να προτείνει για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάπτυξης το τμήμα Μπράλος – Άμφισα (από την περιοχή του ισόπεδου κόμβου μεταλλείων βωξίτη έως την αρχή παράκαμψης Άμφισσας). 

Παράλληλα ένα μικρότερο τμήμα του άξονα, μετά από προγραμματική σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, προωθείται η δημοπράτηση το Υποτμήματος «Γραβιά – Κόμβος Μεταλλείων».

Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά θεωρείται προχωρημένη η ωρίμανση των μελετών για τα τμήματα Λαμία-Μπράλος, Μπράλος-Άμφισσα και Άμφισσα-Άγιος Νικόλαος. Για το τμήμα όμως από τον Άγιο Νικόλαο Φωκίδος ως το Αντίρριο δεν υπάρχουν μελέτες και προφανώς ούτε εκτίμηση για το κόστος. Το τμήμα πάντως Λαμία-Άγιος Νικόλαος Φωκίδος εκτιμάται ότι θα έχει κόστος κατασκευής 480 εκατομμύρια ευρώ.

Διαφορετικά οφέλη

Η διασύνδεση της Ανατολικής με τη Δυτική Ελλάδα όμως εκτός από τον άξονα Λαμία – Αντίρριο, προκύπτει και από το επίσης διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο Πλατυγιάλι – Λαμία. Μπορεί ο προορισμός της διασύνδεσης της Ανατολικής με τη Δυτική Ελλάδα να είναι ο ίδιος, η Λαμία, όμως τα οφέλη του κάθε άξονα είναι διαφορετικά. Ο διαγώνιος άξονας Λαμία – Αντίρριο θα εξυπηρετήσει πρωτίστως την Πάτρα και το λιμάνι της και δευτερευόντως την περιοχή της Ναυπακτίας και του Μεσολογγίου. Ο έτερος οδικός άξονας θα εξυπηρετήσει περισσότερο την ενδοχώρα της Αιτωλοακαρνανίας, την περιοχή του Αγρινίου και το λιμάνι του Πλατυγιαλιού.

Το χωροταξικό δίνει προτεραιότητα στον άξονα  Αντίρριο - Λαμία

Ποιο λοιπόν διαγώνιο άξονα θέλουμε όμως οι Αιτωλοακαρνάνες; Η βασική διαφορά μεταξύ των δύο διαδρομών είναι ότι ο διαγώνιος Λαμία – Αντίρριο ελάχιστα «πατάει» στην Αιτωλοακαρνανία, όχι τόσο για το κατασκευαστικό κομμάτι, αλλά ουσιαστικά γιατί εξυπηρετεί την περιοχή Ναύπακτος – Πάτρα. Αντίθετα ο άξονας Πλατυγιάλι – Λαμία διατρέχει ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος της Αιτωλοακαρνανίας και εξυπηρετεί τόσο το λιμάνι του Πλατυγιαλιού, όσο το Αγρίνιο και την ενδοχώρα του, η οποία βρίσκεται σε απομόνωση.

Στο Χωροταξικό Σχεδιασμό πάντως της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, που εγκρίθηκε πρόσφατα, μόνο ο άξονας Αντίρριο – Ναύπακτος – Ιτέα – Λαμία περιγράφεται ως «Διαγώνιος» και χαρακτηρίζεται –έχει και αυτό τη σημασία του- ως σημαντικός άξονας για την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας , ο οποίος θα συνδέσει την Ιόνια Οδό με τον ΠΑΘΕ. 

Αντιθέτως ο δρόμος Πλατυγιάλι - Αγρίνιο - Καρπενήσι - Λαμία χαρακτηρίζεται απλώς ως σημαντικός τόσο για την ανάπτυξη του Πλατυγιαλίου ως κόμβου συνδυασμένων μεταφορών, όσο και για την προοπτική τουριστικής ανάπτυξης της ορεινής περιοχής της Ακαρνανίας και της Ευρυτανίας. Άραγε δεν θα συνέδεε και αυτός ο άξονας την Ιόνια Οδό με τον ΠΑΘΕ;

Τα ώριμα τμήματα του άξονα Πλατυγιάλι - Λαμία 

Για το άξονα Πλατυγιάλι – Λαμία όμως δεν καταγράφεται δημόσια τουλάχιστον ανάλογη κινητικότητα. Και όμως υπάρχουν αρκετά ώριμα τμήματα  τουλάχιστον στη γεωγραφία της Αιτωλοακαρνανίας που θα μπορούσαν να προχωρήσουν. Η σύνδεση του Πλατυγιαλιού με την Ιόνια Οδό καθώς επίσης και το μικρότερο τμήμα Αστακός – Πλατυγιάλι, διαθέτουν ωριμότητα δημοπράτησης και όπως πληροφορείται η «Σ» από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας θα προταθούν για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης. Σε ό,τι αφορά το επόμενο τμήμα από την Ιόνια Οδό έως το Αγρίνιο τα πράγματα έχουν προχωρήσει χάρις τη δωρεά – μελέτη του Αγρινιώτη Χρ. Ράδου, ωστόσο δεν υπάρχει ακόμη ωριμότητα δημοπράτησης.

Με δεδομένο ότι τα πρώτα χιλιόμετρα της διαδρομής προς Καρπενήσι, αν και καρκινοβατούν για πολλά χρόνια βρίσκονται σε φάση υλοποίησης και θα έχουν ολοκληρωθεί σύντομα, το επόμενο τμήμα είναι από την Καμαρούλα μέχρι τον Σταυρό (Τσάκλα) Αγίου Βλασίου, μήκους 28 χιλιομέτρων περίπου, για το οποίο το Υπ. Υποδομών έχει προχωρήσει τις μελέτες και αν δεν υπάρχει ακόμη ωριμότητα δημοπράτησης στο 100% είναι θέμα κυριολεκτικά λίγων μηνών, με την ανάλογη πολιτική βούληση, να υπάρξει. Το κόστος του τμήματος αυτού υπολογίζεται περί τα 60 εκατ. ευρώ. Για το υπόλοιπο της διαδρομής δεν υπάρχει «εικόνα» ούτε μελετών, ούτε φυσικά και κόστους.

Δημήτρης Παπαδάκης - Εφημερίδα Συνείδηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Για πες